نگاهی به زیباترین سالن های تئاتر به مناسبت روز جهانی تئاتر

آموزش و ترفندها 07 فروردین 1396 علی مظفری

نگاهی به زیباترین سالن های تئاتر به مناسبت روز جهانی تئاتر

امروز روز جهانی تئاتر است، روزی که بیش از55 سال است بزرگانی از سراسر جهان برای پاسداشت این هنر ارزشمند پیامی را صادر می‌کنند.از سال ۱۹۶۱ و به پیشنهاد انستیتو بین‌المللی تئاتر (ITI)، سالانه روز جهانی تئاتر در تاریخ ۲۷ مارس جشن گرفته می‌شود. با پیشنهاد انستیتو بین‌المللی تئاتر در سال ۱۹۶۱، هر ساله روز ۲۷ مارس برابر با 7 فروردین به عنوان روز جهانی تئاتر گرامی داشته می‌شود. پیام سالانه این روز هر سال توسط یکی از صاحب‌نظران و هنرمندان عرصه تئاتر انتخاب می‌شود و به تأثیر و تقابل تئاتر در عرصه بین‌المللی اختصاص دارد.

مراكز ملی انیستیتوی جهانی تئاتر (آی تی آی) كه متشكل از بیش از ۱۰۰ عضو هستند با برگزاری مراسم مختلفی، این روز را گرامی می‌دارند و متناسب با داشته‌های آیینی و نمایشی خود جشن‌هایی را برای معرفی و دعوت مخاطبان به دیدن نمایش‌های صحنه‌ای و میدانی برگزار می‌كنند. مهمترین اهداف آی تی آی برای روز جهانی تئاتر «اعتلای مبادلات بین‌المللی دانش و عمل در حیطه هنرهای نمایشی»، «برانگیختن نیروی خلاقیت و همكاری بین دست‌‏اندركاران تئاتر»، «آگاه ‌سازی افكار عمومی از لزوم به حساب‏ آوردن آفرینندگی هنری در قلمرو توسعه»، «تعمیق درک مشترک برای تحكیم صلح و دوستی در میان ملت‌ها» و «پیوستن به دفاع از اهداف یونسكو به عنوان یک سازمان جهانی» بوده است.

 

متاسفانه در ایران به این رشته هنری توجه کمتری شده است و بیشتر سالن ها و نمایش مختص به تئاتر و استقبال از این نمایش در تهران صورت گرفته است و در سایر شهرهای دیگر توجه کمتری به این هنر شده است.روز ملی تئاتر برای اولین بار در روز 7 فرودین ماه 1396 با پیام استاد علی نصیریان گرامی داشته می شود.

استاد علی نصیریان چهره ماندگار بازیگری تئاتر و سینما، دارای نشان درجه یک هنری ، نویسنده ، کارگردان و بازیگر تئاتر و سینما و تلویزیون که آثار ماندگاری در هنرهای نمایشی کشور دارد اولین پیام روز ملی تئاتر ایران را خواهد نوشت. خالق نمایشنامه های "بلبل سرگشته" ،"لونه شغال"، "بنگاه تئاترال" ، "سیاه" ، "رویا" ، "نگار" ، "سلطان و سیاه" و "آقای هالو" متولد 1313 تهران از دهه 30 شمسی فعالیت هنری خود را آغاز کرده و با ایفای نقش های ماندگار در تئاتر ، سینما و تلویزیون چهره ای شهیر در هنرهای نمایشی است.

ویژه برنامه های روز ملی تئاتر با افتتاح موزه عروسک های گروه تئاتر آران به سرپرستی بهروز غریب پور و اجرای گروه های نمایش خیابانی در محوطه مجموعه تئاتر شهر، آغاز اجرای تئاتر در سالن های مجموعه تئاتر شهر ، تماشاخانه سنگلج ، تالار هنر و تعدادی از تماشاخانه های خصوصی و پردیس های سینما و تئاتر تهران برگزار می شود. استان های مختلف کشور نیز با اجرای ویژه برنامه های خیابانی ، آیین های نوروزی و اجرای نمایش های صحنه ای همزمان با روز 7 فروردین آغاز سال نو تئاتر ایران گرامی خواهند داشت.

اما بد نیست نگاهی به چند سالن نمایش زیبا تئاتر در دنیا داشته باشیم.

تئاتر بزرگ لا فنیچه ، اپراخانه‌ای مشهور در شهر ونیز ایتالیاست که تاکنون سه بار در آتش سوخته و بازسازی شده است. خانه اپرای ونیز علاوه بر معماری باشکوه و بی‌نظیرش، دارای تاریخچه پرباری است. این مکان فرهنگی از زمان تاسیس، سال ۱۷۹۲، تاکنون میزبان آهنگسازان بزرگی مانند جوزپه وردی (Verdi)، جواکینو روسینی (Rossini)، وینچنتزو بلینی (Bellini)، گائتانو دونیزتی (Donizetti) و ایگور استراوینسکی (Stravinsky) بوده است. آخرین آتش‌سوزی در سال ۱۹۹۶ و به‌صورت عمدی به وقوع پیوست.

بنای جدید در دسامبر ۲۰۰۳ گشایش یافت. در بازسازی آن تلاش شد که طراحی نخستین حفظ گردد. نام لافنیچه پس از نخستین آتش‌سوزی روی آن گذارده شد. سیبون در زبان آلمانی به معنی «صحنه روی آب» است و این وجه تسمیه به دلیل صحنه شناور این تئاتر بر روی آب است. برای نخستین بار در سال ۱۹۴۶ فستیوال برگنتس در دریاچه کنستانس (دریاچه بودن) آغاز به کار کرد و در سال ۱۹۵۰ صحنه تئاتر آن بنا شد.مهم‌ترین ویژگی این تئاتر دکورهای عظیم آن است که همگی بر روی آب نصب می‌شوند.

قصر موسیقی کاتالان ، یک تالار موسیقی در شهر بارسلونا است که به شیوه نوگرایی کاتالان توسط لوییز دومانچه ای مونتانر طراحی شد. به هنگام ورود به این سالن، هر بیننده‌ای مبهوت شیشه‌کاری‌ها، موزاییک‌ها و مجسمه‌های مرمری زیبا و بی‌نظیر در سراسر آن می‌شود.ساخت این بنا از سال ۱۹۰۵ تا ۱۹۰۸ به طول انجامید و در تاریخ ۹ فوریه ۱۹۰۸ افتتاح شد. این بنا جزو میراث جهانی یونسکو می‌باشد.

سیبون (Seebühne) - برگنتس، اتریش سیبون در زبان آلمانی به معنی «صحنه روی آب» است و این وجه تسمیه به دلیل صحنه شناور این تئاتر بر روی آب است. برای نخستین بار در سال ۱۹۴۶ فستیوال برگنتس در دریاچه کنستانس (دریاچه بودن) آغاز به کار کرد و در سال ۱۹۵۰ صحنه تئاتر آن بنا شد. در حال حاضر، سالن تئاتر سیبون میزبان نمایش‌های متعددی از جمله فلوت سحرآمیز (The Magic Flute) و داستان وست ساید (West Side Story) است. مهم‌ترین ویژگی این تئاتر دکورهای عظیم آن است که همگی بر روی آب نصب می‌شوند.

تئاتر وینتر گاردن (The Winter Garden Theatre)  این سالن بخشی از مجموعه فرهنگی در کانادا است که شامل دو سالن تئاتر است؛ در حالی که سالن نخست، الگین (Elgin) دارای مساحت بزرگ‌تری است، سالن وینتر گاردن از شهرت بیشتری نسبت به آن برخوردار است. طراحی سالن به‌گونه‌ای است که بوته‌های گل آویزان از سقف حس حضور در باغی زیبا را به بیننده القا می‌کند. این سالن در ابتدا به‌عنوان محلی برای اجرای نمایش‌های موزیکال آغاز به کار کرد، ولی در سال ۱۹۲۸ و در دوره آغاز محبوبیت فیلم‌های صامت تعطیل شد. این روند برای چند دهه ادامه یافت تا اینکه در سال ۱۹۸۷، نهاد عام‌المنفعه Ontario Heritage Trust میلیون‌ها دلار برای احیا و بازسازی آن هزینه کرد. در حین عملیات بازسازی برای جلوگیری از هرگونه آسیب احتمالی کلیه دیوارها و آثار هنری با خمیر نان پاکسازی شد.

تئاتر هرودس آتیکوس (Odeon of Herodes Atticus)، در سال‌های نخستین آغاز به کار آمفی‌تئاتر آکروپولیس (در حدود ۱۷۴ سال پیش از میلاد)، میزبان اجراهای عالی در موسیقی بوده است. این روند در حال حاضر نیز ادامه دارد و موسیقی‌دانان بزرگی مانند التون جان (Elton John) و استینگ (Sting) تورهای ۹۶ Mercury Falling و Hermes Falling را در آنجا اجرا کرده‌اند.