گوگل به دنبال خرید کدام فناوری ساعت هوشمند از فسیل است  ؟

اخبار روز تکنولوژی 30 دی 1397 علی مظفری

گوگل به دنبال خرید کدام فناوری ساعت هوشمند از فسیل است ؟

گوگل (Google) روز گذشته اعلام کرد که ۴۰ میلیون دلار بابت خرید برخی از ارزش های علمی مرتبط با فناوری ساعت‌های هوشمند (Smartwatch) به یکی از نزدیک‌ترین شرکایش، یعنی شرکت فسیل (Fossil Group)، پرداخت خواهد کرد. در رابطه با همین معامله، بخشی از واحد تحقیق و توسعه (R&D) شرکت فسیل، و به خصوص تعدادی از کارمندانی که در رابطه با برخی فناوری‌های خاص فعالیت می‌کردند، به گوگل منتقل خواهند شد.

باید توجه داشت که این قرارداد ادغام دو شرکت نیست و گوگل قصد ندارد کسب و کار ساعت هوشمند فسیل را تصاحب کند. در این قرارداد تنها یکی از فناوری‌های خاص فسیل به شرکت گوگل منتقل خواهد شد. اما سوال اصلی اینجاست که فسیل به چه فناوری دست پیدا کرده که گوگل حاضر به پرداخت چنین مبلغی برای خرید آن شده است؟

پیش از هر چیز باید گفت هنوز مشخص نیست که گوگل دقیقا بابت کدام فناوری به فسیل پول پرداخت می‌کند! بیش‌تر شرکت‌های فعال در حوزه گجت های پوشیدنی، خود وابسته به سیستم‌عامل گوگل یعنی ویِر او اس (Wear OS) می دانند. بنابراین می‌توان حدس زد، فناوری که موضوع این معامله است، مربوط به مواردی باشد که هنوز وارد بازار نشده . مخصوصا که در اعلامیه‌ ای منتشر شده  ، به "دارایی‌های معنوی مرتبط با فناوری‌ ساخت ساعت‌های هوشمند که فسیل در حال توسعه آن‌ها بوده" اشاره شده است. مدیر اجرایی شرکت فسیل، گرگ مک‌کلوی (Greg McKelvey) دربیانیه‌ای اعلام کرد:

ما فناوری را توسعه داده‌ایم که قابلیت بهبود پلتفرم فعلی ساعت‌های هوشمند را دارد.

در این میان، مدیر محصولات مرتبط با پلتفرم ویر او اس گفته است:

 

اضافه شدن فناوری و تیم شرکت فسیل به گوگل، نشان دهنده تعهد ما به ایجاد تنوع در صنعت گجت های پوشیدنی برای مشتریان مشتاقِ آن است.

 

ساعت هوشمند فسیل

 

اینکه خروجی این تغییرات چه خواهد بود، هنوز مشخص نیست.شرکت فسیل تا کنون با ایجاد تغییرات در ظاهر، مخصوصا واچ‌فیس (Watch face) ویر او اس، محصولات متفاوتی خلق کرده است. به عنوان مثال در اپ (App) شبکه اجتماعی برند مایکل کورس (Micheal Kors)، افراد می‌توانند از عکس‌های که در اینستاگرام منتشر کرده‌اند، به عنوان تصویر زمینه استفاده کنند و یا در ساعت هوشمند شرکت کیت اسپِید (Kate Spade) مدل اسکالُپ ۲ (Scallop 2)، کاربران با یکبار لمس یک آیکون می‌توانند ضربان قلب خود را اندازه‌گیری نمایند.  ممکن است فسیل در پی راه‌هایی برای ایجاد تفاوت بیش‌تر در نرم‌افزار ساعت‌های خود بوده باشد اما بدون مستندات واقعی، مشخص نیست که در حال توسعه چه فناوری بوده‌اند. گوگل و فسیل هیچکدام حاضر به ارائه اطلاعاتی بیش از بیانیه رسمی نشده‌اند. 

احتمال دارد گوگل بعد از خرید این فناوری خاص از فسیل، آن را در اختیار سایر شرکای خود قرار دهد. مزیت بزرگ فسیل در واقع تعداد زیاد نام‌های تجاری است که در حال حاضر در زیر چتر خود دارد. این شرکت مالکیت ۱۴ نام تجاری از جمله برند‌های معروف کیت اسپِید، اسکِیِن (Skagen)، مایکل کورس، آرمانی (Armani)، دی کِی ان وای (DKNY)، دیزل (Diesel) و البته خود فسیل را در اختیار دارد. تمامی این شرکت‌ها هر کدام ساعت‌هوشمند متعلق به خود با سیستم‌عامل ویِر او اس را با طراحی خاص، عرضه کرده‌اند که این مسأله موجب ایجاد تنوع عالی در ساعت‌های هوشمند متعلق به فسیل شده است. 

همین مسأله منطبق با سیاست‌های کلی گوگل است. غول نرم‌افزاری پیش از این علاقه خود را به ایجاد تنوع هرچه بیش‌تر در ساعت‌های هوشمند نشان داده است. توانایی فسیل در معرفی مدل‌های زیاد از ساعت‌های هوشمندی که در واقع همگی از یک سیستم‌عامل استفاده می‌کنند، این شرکت را در راستای اهداف گوگل قرار داده است. 

 

ساعت هوشمند فسیل

 

البته که این خرید ممکن است تصاحب موتورولا (Motorola) با مبلغ ۱۲/۵ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۱ توسط گوگل را یادآوری کند که منجر به سقوط موتورولا و سال‌ها ضرردهی گوگل شد. در نهایت گوگل موتورولا را با قیمت ۲/۵ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۴ به لنوو (Lenovo) فروخت اما بیش‌تر حق ثبت اختراعات و همچنین مدیریت آن را برای خود نگهداشت. ریک اوسترلو (Rick Osterloh) مدیر سابق موتورلا، اکنون تیم سخت‌افزار گوگل را هدایت می‌کند. 

در سال ۲۰۱۷ نیز گوگل اقدام به خرید بخش تحقیق و توسعه اچ‌تی‌سی (HTC) و ۲۰۰۰ هزار کارمند آن که در آن زمان مسئول تولید گوشی‌های پیکسل این شرکت بودند، کرد. بعد از آن خرید، گوگل با ادغام فناوری‌های نرم‌افزاری خود در سخت‌افزار تولید شده در این واحد، موفق به تولید گوشی‌های پیکسل ۳ (Pixel 3) و پیکسل ۳ ایکس ال (Pixel 3 XL) شد.در سال ۲۰۱۸ نیز احتمال داده می‌شد، گوگل اقدام به تولید یک ساعت هوشمند با نام‌تجاری پیکسل نماید. البته این اتفاق در سال گذشته نیفتاد اما ممکن است با خرید این فناوری از فسیل، شاهد تولید یک چنین محصولی در آینده نزدیک باشیم. 

 

ساعت هوشمند فسیل

 

اینکه فناوری مذکور دقیقا چه می‌کند، مسأله خیلی مهمی نیست زیرا به هرحال کمک‌حال پلتفرم ویِر او اس خواهد بود. رقیب فعلی پلتفرم گوگل یعنی اپل واچ (Apple Watch)، با تغییراتی که سال گذشته در طراحی نسل چهارم آن صورت گرفت، تحسین کاربران را برانگیخته است. سامسونگ (Samsung) و فیت‌بیت (Fitbit) نیز محصولا قدرتمندی برای رقابت با ویِر او اس تولید می‌کنند و پردازنده اسنپدراگون ویِر ۳۱۰۰ (Snapdragon Wear 3100)، آنچنان که انتظار می‌رفت، درخشان ظاهر نشده است. نبرد ساعت‌های هوشمند در سال ۲۰۱۹ ادامه خواهد داشت و گوگل با این خرید، آغاز زودهنگامی برای مبارزه داشته است. 

 

منبع: Engadget