بررسی نوکیا 6 یا Nokia 6 : میان رده با کیفیت نوکیا!

نقد و بررسی 19 مهر 1397 علی مظفری

بررسی نوکیا 6 یا Nokia 6 : میان رده با کیفیت نوکیا!

شرکت نوکیا همیشه گوشی‌های با کیفیتی را روانه بازار کرده و گوشی نوکیا 6 هم بدون تردید یکی از همین دسته گوشی‌هاست. این گوشی میان رده ویژگی‌های خوبی مثل صفحه نمایش با کیفیت، دوربین مناسب و رم 3/4 گیگابایتی را ارائه می‌کند و می‌تواند برای طرفداران شرکت نوکیا یک انتخاب خوب باشد. در ادامه این مطلب می‌خواهیم به برسی نوکیا 6 یا همان Nokia 6 بپردازیم.

 

معرفی مختصر Nokia 6 (نوکیا 6)

در ماه ژانویه (January) سال 2017 شرکت فنلاندی نوکیا به طور رسمی از گوشی میان رده جدیدی تحت عنوان Nokia 6 یا نوکیا 6 رونمایی کرد. قیمت نوکیا 6 با توجه به بستر سخت افزاری که ارائه کرده تقریبا مناسب است، اما با این حال می‌توان گزینه‌های خرید دیگری از برندهای سامسونگ و هوآوی را هم در این رنج قیمت به عنوان رقیب Nokia 6 در نظر گرفت. برای مثال گوشی‌هایی همچون گلکسی A6 2018، گلکسی J5 Pro، هوآوی Y9 2018 و هوآوی Honor 7X می‌توانند رقیب‌های جدی برای نوکیا 6 باشند. ما در ادامه این مطلب می‌خواهیم به بررسی نوکیا 6 بپردازیم و مروری بر نقاط قوت و ضعف این گوشی داشته باشیم. بنابراین اگر قصد خرید Nokia 6 را دارید، توصیه می‌کنیم حتماً تا انتهای این مطلب همراه ما باشید.

 

بررسی نوکیا 6 یا Nokia 6 : طراحی و ظاهر

نوکیا همیشه به عنوان شرکتی مشهور بوده که گوشی‌های با کیفیتی را روانه بازار می‌کرد. این روند در طراحی گوشی‌های اندرویدی نوکیا هم حفظ شده و در Nokia 6 هم به خوبی قابل مشاهده خواهد بود. در حالی که نوکیا 6 یک گوشی میان رده است و در این دسته گوشی‌ها اغلب از مواد نه چندان با کیفیت (نظیر پلاستیک) برای طراحی بدنه دستگاه استفاده می‌شود، نوکیا بدنه گوشی Nokia 6 را آلومینیومی طراحی کرده و قاب جلوی آن را با شیشه گوریلاگلس 3 پوشانده است. بدین ترتیب باز هم مثل گذشته یک گوشی با کیفیت ساخت بالا را به وجود می‌آورد. ابعاد بدنه این گوشی 7.9 در 75.8 در 154 میلیمتر بوده و وزن آن به چیزی در حدود 169 گرم می‌رسد.

 

بررسی نوکیا 6 یا Nokia 6

 

زمانی که از نمای رو به رو به گوشی Nokia 6 نگاه کنید حاشیه‌های باریک صفحه نمایش آن در دو لبه سمت راست و چپ توجه‌تان را جلب خواهند کرد، اما متاسفانه هرچقدر حاشیه‌های سمت چپ و راست صفحه نمایش این گوشی باریک هستند، حاشیه‌های دو لبه فوقانی و زیرین آن ضخیم بوده و کمی در ذوق می‌زنند! البته این سبک طراحی سبب شده که ظاهر Nokia 6 تا حد زیادی خاص به نظر آید، اما ما خیلی طرفدار حاشیه‌های ضخیم بخش فوقانی و زیرین نمایشگر این گوشی نیستیم!

در بخش زیرین صفحه نمایش گوشی دکمه هوم آن نصب شد که قابلیت اسکن انگشت کاربر را هم دارد. بنابراین اگر از آن دسته افرادی هستید که به وجود دکمه هوم در زیر نمایشگر گوشی علاقه دارند، نوکیا 6 گزینه خرید مناسبی برایتان خواهد بود. زمانی که به قاب پشت گوشی نگاه کنید، بیشتر متوجه خاص بودن سبک طراحی و ظاهر نوکیا 6 در مقایسه با اغلب گوشی‌های اندرویدی فعلی موجود در بازار خواهید شد. لنز دوربین اصلی این گوشی در وسط و قسمت فوقانی قاب پشت و در کاوری شیشه‌ای نصب است که به طور عمودی در قاب پشت دستگاه نصب شده و چراغ فلش LED را هم در بر می‌گیرد.

 

بررسی نوکیا 6 یا Nokia 6

 

قاب پشت Nokia 6 چندان مستعد جذب چربی دست نیست و این مسئله از نقاط قوت آن محسوب می‌شود. دستگاه قابلیت پشتیبانی همزمان از دو سیم کارت را دارد و از شیار سیم کارت هیبریدی بهره می‌برد. بدین سبب کاربران یا می‌توانند دو سیم کارت را به طور همزمان در گوشی نصب کنند یا از یک سیم کارت و حافظه جانبی در آن بهره بگیرند. زمانی که نوکیا 6 را در دست می‌گیرید شاید حس و حال یک گوشی پرچمدار به شما منتقل نشود، اما به خوبی درک خواهید کرد که نوکیا تمام تلاش خود را کرده تا این گوشی با بهترین کیفیت ممکن تولید شود. به همین جهت ما نمره مثبتی به طراحی و ظاهر Nokia 6 می‌دهیم.

 

بررسی نوکیا 6 یا Nokia 6 : صفحه نمایش

در این مرحله از بررسی نوکیا 6 می‌خواهیم در رابطه با صفحه نمایش آن صحبت کنیم. صفحه نمایش این گوشی 5.5 اینچی و از نوع IPS LCD بوده و نسبت 16 به 9 را ارائه می‌کند. وضوح تصویر صفحه نمایش آن فول اچ‌دی یا 1920 در 1080 پیکسل در نظر گرفته شده و بدین سبب تراکمی در حدود 403 پیکسل در هر اینچ برای صفحه نمایش گوشی ایجاد می‌شود که تراکم خوبی برای نمایشگر یک گوشی میان رده است. البته نباید فراموش کنیم که تجهیز دستگاه به نمایشگر 5.5 اینچی سبب شده که تراکم پیکسلی آن زیاد شود. همانطور که قبلا هم گفته بودیم صفحه نمایش Nokia 6 با شیشه گوریلاگلس 3 پوشانده شده و بدین ترتیب از آن محافظت به عمل می‌آید.

طبق آمار چیزی در حدود 70.7 درصد از کل مساحت پنل جلوی نوکیا 6 توسط صفحه نمایش آن پوشانده می‌شود که مقدار خیلی خوبی نبوده و با سبک طراحی صفحه نمایش گوشی های مدرن امروزی فاصله دارد. دلیل این امر مربوط به ضخیم بودن حاشیه های فوقانی و زیرین صفحه نمایش دستگاه می‌شود، چون حاشیه‌های دو سمت راست و چپ آن بسیار باریک هستند. شاید این مسئله منجر به خاص به نظر رسیدن صفحه نمایش گوشی Nokia 6 شود اما به نظر ما بهتر بود حاشیه‌های فوقانی و زیرین صفحه نمایش گوشی هم باریک‌تر طراحی می‌شدند.

 

بررسی نوکیا 6 یا Nokia 6

 

زمانی که در محیط‌های بسته به صفحه نمایش Nokia 6 نگاه کنید، محتوای آن کاملاً واضح و شاداب خواهد بود. تفکیک‌پذیری رنگ‌ها، کنتراست و شارپنس خوب از نقاط قوت صفحه نمایش گوشی نوکیا 6 محسوب می‌شوند، اما زمانی که در محیط‌های باز و تحت تابش نور مستقیم بخواهید از این گوشی استفاده کنید، متوجه خواهید شد که نمایشگر دستگاه در تولید روشنایی کمی ضعف دارد! برای مشاهده کامل محتوای صفحه نمایش در این شرایط حتماً باید روشنایی آن را حداقل بر روی 90 درصد تنظیم نمایید، در غیر این صورت محتوای صفحه نمایش کاملاً واضح قابل مشاهده نخواهند بود. به طور کلی با توجه به اینکه Nokia 6 یک گوشی میان رده و نسبتاً مقرون به صرفه است، باید گفت که صفحه نمایش آن هم کیفیت و عملکرد مطلوبی دارد.

 

بررسی نوکیا 6 یا Nokia 6 : سیستم عامل و رابط کاربری

با توجه به اینکه گوشی نوکیا 6 در ماه ژانویه سال 2018 معرفی شده، جای تعجبی ندارد که اندروید 7.1 نوقا به طور پیش فرض روی آن نصب باشد. خوشبختانه برخلاف اغلب گوشی‌های اندرویدی دیگر که توسط شرکت‌هایی همچون سامسونگ، هوآوی و غیره تولید می‌شوند، نوکیا 6 از رابط کاربری اختصاصی بهره‌مند نیست و تجربه ناب اندروید را در اختیار کاربران قرار می‌دهد. لازم به اشاره است که آپدیت اندروید 8 اوریو هم برای این گوشی منتشر شده و قابل نصب خواهد بود.

 

بررسی نوکیا 6 یا Nokia 6

 

زمانی که در حال استفاده از گوشی Nokia 6 هستید و مابین بخش‌های مختلف آن پرسه می‌زنید، به خوبی روان بودن عملکرد آن و هماهنگی مابین بستر نرم افزاری و سخت افزاری گوشی را حس خواهید کرد. تقریباً برای اجرای هیچ یک از بخش‌های سیستم عامل گوشی با لگ و تاخیر مواجه نخواهید شد و این مسئله یکی از اصلی‌ترین نقاط قوت گوشی Nokia 6 و کیفیت طراحی آن را به تصویر می‌کشد. در مورد قدرت عملکرد این گوشی که بیشتر به پردازنده آن مربوط به می‌شود هم در بخش بعد صحبت خواهیم کرد.

 

بررسی نوکیا 6 یا Nokia 6 : پردازنده، رم و حافظه داخلی

در قلب گوشی Nokia 6 از تراشه اسنپدراگون 430 کوالکام استفاده شده که یک تراشه میان رده محسوب می‌شود و بیشتر در گوشی‌های مقرون به صرفه شاهد بکارگیری آن هستیم. این تراشه یک پردازنده مرکزی هشت هسته‌ای دارد که هسته‌های پردازشگر آن از نوع Cortex-A53 هستند و فرکانس کاری نه چندان بالای 1.4 گیگاهرتزی را ارائه می‌کنند. پردازنده گرافیکی بکار رفته در تراشه اسنپدراگون 430 کوالکام هم پردازنده آدرنو 505 خواهد بود که قدرت قابل قبولی برای تجزیه و تحلیل داده‌های گرافیکی خواهد داشت.

گوشی نوکیا 6 از نظر رم شامل دو نسخه مختلف 3 و 4 گیگابایتی می‌شود که هر یک از آن‌ها به ترتیب حافظه داخلی 32 و 64 گیگابایتی را ارائه می‌کنند. بنابراین نسخه پایه این گوشی از رم 3 و حافظه 32 گیگابایتی بهره‌مند است و نسخه برتر آن از رم 4 و حافظه داخلی 64 گیگابایتی بهره می‌برد. در بررسی که ما انجام دادیم، نسخه پایه این گوشی مورد ارزیابی قرار گرفته است. خوشبختانه هر دو نسخه گوشی Nokia 6 از اتصال حافظه جانبی پشتیبانی می‌کنند و کاربران علاقمند با نصب رم میکرو اس دی می‌توانند فضای ذخیره سازی اطلاعات دستگاه را تا سقف 256 گیگابایت افزایش دهند.

 

بررسی نوکیا 6 یا Nokia 6

 

گوشی نوکیا 6 از نظر قدرت پردازشی یک گوشی معمولی است و نباید انتظار داشته باشید که عملکردی فوق‌العاده داشته باشد. با این گوشی می‌توانید تمام کارهای روزمره‌ای که انتظار می‌رود یک گوشی اندرویدی از پس انجام آن‌ها بر آید را بدون کوچک‌ترین مشکل انجام دهید، اما این گوشی چندان برای اجرای بازی‌های سنگین و HD مناسب نخواهد بود! زمانی که بازی‌های سنگین و HD را در نوکیا 6 اجرا کنید، در ابتدای کار همه چیز خوب است اما به تدریج دستگاه داغ می‌شود و افت فریم در آن پدیدار خواهد شد و این مسئله منجر به کند شدن گوشی می‌شود. این امر به ویژه زمانی که حافظه داخلی دستگاه رو به پر شدن سوق پیدا کند، بیش از پیش قابل لمس خواهد بود. بنابراین پیشنهاد می‌کنیم از یک گوشی میان رده، انتظاراتی در حد خودش را داشته باشید.

 

بررسی نوکیا 6 یا Nokia 6 : دوربین

دوربین اصلی گوشی Nokia 6 از یک سنسور 16 مگاپیکسلی با دیافراگم F/2.0 تشکیل شده که از قابلیت فوکوس خودکار مرحله‌ای (PDAF) پشتیبانی می‌کند. قابلیت های HDR و پانوراما هم توسط دوربین اصلی این گوشی پشتیبانی می‌شوند و امکان ضبط ویدئوهای فول اچ‌دی با فریم ریت 30 فریم در هر ثانیه هم با آن وجود دارد. نوکیا برای دوربین اصلی گوشی یک چراغ فلش LED دوگانه را هم در نظر گرفته که در محیط‌‌های کم نور می‌توان از آن برای بهبود شرایط عکسبرداری استفاده کرد. اما کیفیت ضبط عکس با دوربین اصلی نوکیا 6 چگونه است؟

 

بررسی نوکیا 6 یا Nokia 6

 

عکس‌هایی که با دوربین اصلی این گوشی ضبط می‌شوند کیفیت مطلوبی دارند و شامل جزئیات و رنگ‌های دقیقی می‌شوند. به ویژه اگر این عکس‌ها در محیط‌های با نور مناسب ضبط شوند، کیفیت جالب‌تری هم خواهند داشت. دوربین اصلی نوکیا 6 در محیط‌های با نور نسبتاً کم هم عملکرد بدی ندارد و عکس‌های بسیار خوبی را ضبط می‌کند. به نظر ما کیفیت عملکرد دوربین اصلی گوشی نوکیا 6 کاملاً قابل قبول و کاملاً رضایت بخش است. بنابراین کیفیت خوب دوربین اصلی این گوشی می‌تواند یکی از نقاط قوت آن باشد. در سمت مقابل دوربین سلفی Nokia 6 از لنزی 8 مگاپیکسلی با دیافراگم F/2.0 تشکیل شده که کیفیت عملکرد آن هم مطلوب و قابل قبول خواهد بود. با دوربین سلفی این گوشی می‌توانید عکس‌های سلفی مناسبی برای اشتراک گذاری در شبکههای اجتماعی مختلف نظیر اینستاگرام ضبط نمایید.

 

بررسی نوکیا 6 یا Nokia 6 : باتری و شارژدهی

در آخرین مرحله از بررسی نوکیا 6 باید در مورد باتری این گوشی و توان شارژدهی آن صحبت کنیم. این گوشی از یک باتری 3000 میلی آمپر ساعتی جدا نشدنی و لیتیوم یونی بهره می‌برد. با توجه به اینکه گوشی از نمایشگری 5.5 اینچی بهره‌مند بوده و تراشه‌ای میان رده دارد، انتظار می‌رود که باتری 3000 میلی آمپر ساعتی شارژدهی مطلوبی را برای آن ارائه کند. اما متاسفانه در عمل اینطور نبوده و توان شارژدهی باتری Nokia 6 چندان وضعیت مطلوبی را ارائه نکرده است! در بررسی‌های صورت گرفته باتری دستگاه توانست در شرایط استفاده نرمال از گوشی چیزی در حدود دو سوم روز انرژی مورد نیاز دستگاه را تامین نماید. بنابراین با یک بار شارژ باتری نوکیا 6 نمی‌تواند تا یک روز کامل هم از آن استفاده کنید.

در سمت مقابل سرعت شارژ مجدد باتری دستگاه هم اصلاً چنگی به دل نمی‌زند. گوشی از قابلیت شارژ سریع یا بی‌سیم پشتیبانی نمی‌کند و برای شارژ مجدد باتری آن باید چیزی در حدود 3 ساعت یا حتی بیشتر زمان صرف کنید. در بررسی‌های صورت گرفته باتری این گوشی ظرف 30 دقیقه فقط در حدود 12 درصد شارژ شد. بنابراین اگر نوکیا 6 را خریداری می‌کنید بهتر هست همیشه شارژرتان را به همراه خود حمل نمایید تا از هر فرصت مناسبی برای اتصال گوشی به شارژر استفاده به عمل آورید.

 

بررسی نوکیا 6 یا Nokia 6

 

نتیجه‌گیری

همانطور که مشاهده کردید در این مطلب به بررسی نوکیا 6 یا همان گوشی Nokia 6 پرداختیم. این گوشی میان رده از طراحی با کیفیت، صفحه نمایش خوب و دوربین مطلوبی بهره می‌برد اما عملکرد باتری آن خیلی جالب نیست. برخی از اصلی‌ترین نقاط قوت و ضعف Nokia 6 به شرحی هستند که در ادامه عنوان می‌کنیم.

نقاط قوت:

  • طراحی با کیفیت
  • صفحه نمایش خوب
  • دوربین مناسب
  • قیمت مناسب

نقاط ضعف:

  • شارژدهی نه چندان خوب باتری
  • سرعت شارژ پایین باتری