محصولات مرتبط
نقد و بررسی لپ تاپ Lenovo G50-30

نقد و بررسی 25 مرداد 1394 علی مظفری

نقد و بررسی لپ تاپ Lenovo G50-30

لنوو:

شرکت لنوو بزرگترین تولید کننده کامپیوترهای شخصی در چین و دارای مقام چهارم در جهان است. این شرکت در زمینه تولید و توزیع‌ لپ‌تاپ، رایانه شخصی، تجهیزات جانبی و دیجیتالی در جهان فعالیت می کند. لنوو در سال 2005 با واحد مربوط به تولید رایانه شخصی شرکت آی‌بی‌ام ادغام شد و میزان فروش آن در سطح جهان افزایش یافت.

 

لنوو سری Essential:

از لپ تاپ های  لنوو خانواده Essential به عنوان لپ تاپ هایی با کاربری روزمره یا عام یاد می شود.  سری B ، V و G  عضو  خانواده Essential می باشند که سریG  در میان این سه سری شناخته شده تر است . کمپانی لنوو در سال ۲۰۰۹ با معرفی لپ تاپ لنوو G530، خانواده Essential را تشکیل داد. سری B و  V لپ تاپ هایی برای استفاده در شرکت ها و تجارت های کوچک هستند . به طور کل خانواده Essential از نظر قیمت و کانفیگ مناسب می باشند . هم اکنون سری V و سری B از قدیمی های لنوو شناخته می شود ولی سری G لپ تاپ لنوو گوی رقابت را از دیگر سری ها ربوده است . لپ تاپ های سری G حداقل امکانات لازم را برای یک لپ تاپ را دارا می باشند به طوری که کمتر نامی از امکانات خانواده تینک پد و بعضی مواقع آیدیاپد به میان نمی آید.

در اینجا به معرفی و نقد لپ تاپ G50-30 از سری G50 می پردازیم. سری G50  مدل های متنوعی دارد و G50-30 پایین ترین قیمت را در بین آن ها داراست.

G50-30 یک لپ تاپ با قیمت پایین و کارایی بالا می باشد و با پردازنده سلرون و رَم 2 یا 4 گیگابایتی مناسب برای دفاتر، ادارات و وب گردی است. همچنین نرم افزار های سودمندی دارد. مثلا Lenovo Energy Manager به افزایش عمر باتری کمک می کند و نرم افزار VeriFace Pro نیز برای تشخیص صورت است.  تمامی لپ تاپ های رقیب این لپ تاپ نیز ارزان قیمت هستند.

 

طراحی و ساخت:

لنوو به زیبایی این دستگاه را طراحی کرده است. تمام قسمت های شاسی و بدنه این لپ تاپ از جنس پلاستیک مقاوم است و فقط بخش های اطراف کی برد و تاچ پد آلومینیومی است. ضخامت این لپ تاپ 2.5 سانتی متر است پس نسبتا باریک و ظریف است. همه این ها دست به دست هم داده تا جابجایی این لپ تاپ راحت باشد. کیفیت ساخت این دستگاه به تناسب قیمت مناسب آن، رضایت بخش است و بدنه ی این لپ تاپ به شکلی است که می تواند تحت استرس و فشارهای وارده مقاومت خوبی داشته باشد. قاب پشت صفحه نمایش بافت سوهان مانندی دارد که مانع لیز خوردن می شود اما جاذب چربی است.

 

نقد و بررسی لپ تاپ Lenovo G50-30

 

صفحه نمایش:

این لپ تاپ دارای صفحه نمایش 15.6 اینچی با رزولوشن  768* 1366 پیکسل است. نوع آن پنل TN و کاملا براق است. میزان روشنایی صفحه و میدان دید کاربر نسبت به صفحه، با قیمت این لپ تاپ متناسب است به این معنا که متوسط است! زوایای دید کاربر هنگام کار با این لپ تاپ محدود است و استفاده از این دستگاه در فضای آزاد فقط در سایه امکان پذیر است. کنتراست و رنگ صفحه نمایش چندان چنگی به دل نمی زند.

 

کی برد و تاچ پد:

کی برد این دستگاه از نوع AccuType با کلید های ارگونومیک است. کلیدهای کی برد کمی مقعر بوده و باعث می شود انگشتان دست به راحتی بر روی آن ها بنشینند. این نوع کی برد با طراحی ارگونومیکی که دارد باعث می شود خطاهای تایپی کم تر اتفاق بیفتد. تجربه تایپ کردن با این دستگاه بسیار دلنشین است.

تاچ پد این دستگاه نسبتا عریض است و دو کلید مجزای راست کلید و چپ کلید در پایین آن قرار گرفته اند. سطح تاچ پد صاف است و حساسیت بالایی دارد. این تاچ پد از فرمان های چند لمسی نیز پشتیبانی می کند به این معنا که با لمس چند انگشت به طور همزمان دستورهای پیچیده را اجرا می کند. بنابر این کاربران این لپ تاپ به ماوس احتیاجی پیدا نخواهند کرد.  

 

نقد و بررسی لپ تاپ Lenovo G50-30

 

پورت ها و باتری:

از لحاظ پورت ها و اتصالات این دستگاه تقریبا کامل است. 3 عدد پورت USB در آن مشاهده می کنیم که فقط یکی از آن ها ورژن 3.0 است و در نتیجه سرعت بالای انتقال اطلاعات را تضمین می کند اما دو پورت دیگر ورژن 2.0 می باشند. خروجی های تصویری HDMI و VGA برای راحتی انتقال تصویر روی صفحه نمایش های دیگر تعببیه شده اند. متاسفانه پورت شبکه این دستگاه بر خلاف اکثر لپ تاپ های موجود که از نوع گیگابیت هستند، از نوع اترنت است و درنتیجه سرعت پایینی دارد. در این دستگاه بلوتوث ورژن 4 و Wi-Fi ارتباط بی سیم را امکان پذیر می کنند. کارت خوان SD  نیز در این دستگاه وجود دارد.

 

نقد و بررسی لپ تاپ Lenovo G50-30

 

سخت افزار:

طبق مدل، این دستگاه یکی از پردازنده های زیر را دارد:

 سلرون N2830 دو هسته ای با فرکانس 2.16 گیگا هرتز  که در مود توربو تا 2.4 گیگا هرتز افزایش سرعت دارد یا سلرون N2840 دوهسته ای با فرکانس 2.16 تا  2.58 گیگا هرتز و یا سلرون N3540 چهارهسته ای با فرکانس 2.16 تا 2.66 گیگاهرتز

 این پردازنده نسبتا ضعیف است و تنها برای محاسبات سبک مانند کار با آفیس، گوش دادن موسیقی و وب گردی مناسب است. حافظه رم این دستگاه 2 یا 4 گیگابایتی است و هارد دیسک آن 500 گیگابایتی با سرعت 5400 rpm می باشد. سخت افزار این دستگاه قابلیت سفارشی شدن نیز دارد.

گرافیک این دستگاه، اینتل Bay Trail از نوع Ivy Bridge GPU با قابلیت پشتیبانی از DirectX 11 است و می تواند تا سرعت 750 مگاهرتز کار کند. این کارت گرافیک در مقایسه با Radeon R3  و R4 ضعیف تر عمل می کند و فقط بازی های سه بعدی ساده با نیازهای کم،  قابل اجرا روی این دستگاه هستند.

در زیر استراحت گاه دست، بلندگوهای استریو Dolby Advanced Audio قرار دارند. کیفیت این بلند گو ها بسیار خوب است ولی قدرت صدا کم است به طوری که برای گوش دادن به موسیقی یا دیدن فیلم نیاز به هدفون خواهید داشت. این دستگاه فاقد فن است پس بی صدا است و تنها صدایی که از آن شنیده می شود صدای هارد دیسک است و دارای DVD/RW است.

باتری این دستگاه 4 سلولی با ظرفیت 32 وات ساعت می باشد که تقریبا تا 5 ساعت شارژ می دهد و وزن این لپ تاپ  2.5 کیلوگرم می باشد.

 

نقد و بررسی لپ تاپ Lenovo G50-30

 

نقاط قوت:

  • قیمت مناسب
  • تاچ پد خوب
  • نازک و سبک
  • کارایی خوب برای کارهای مالتی مدیا
  • باتری خوب
  • بلندگوهای خوب
  • ارزش خرید بالا
  • طراحی زیبا
  • بدنه مقاوم

نقاط ضعف:

  • رزولوشن تصویر پایین
  • کارایی متوسط
  • صفحه نمایش براق
  • سخت افزار متوسط

در مجموع لپ تاپ لنوو G50-30 یک لپ تاپ مقرون به صرفه در رده کاربری عام، با طراحی زیبا و سخت افزار متوسط است و کیفیت ساخت بالایی دارد.