نقد و بررسی مادربرد ایسوس Asus PRIME B460M-A

نقد و بررسی 16 بهمن 1401 مدیر سامانه

نقد و بررسی مادربرد ایسوس Asus PRIME B460M-A

مادربردهای سری پرایم، همواره یکی از بهترین مادربردها برای سطح کاربری متوسط و رو به بالا هستند. اما این بار داستان با همیشه فرق دارد. در این مقاله از فروشگاه اینترنتی هدف به سراغ مادربردی از سری پرایم رفته‌ایم، که با قیمتی بسیار مناسب، عملکردی در حد و اندازه‌ی مادربردهای بسیار گران‌تر از خود، نشان داده است. در ادامه این نوشته با نقد و بررسی مادربرد Asus PRIME B460M-A، در خدمت شما هستیم.

با داغ شدن بازار صنعت بازی‌های رایانه‌ای، مادربردهای گیمینگ با طراحی‌های شلوغ و سیستم‌های نورپردازی متنوع جای مادربردهای قدیمی را گرفتند. توجه ویژه شرکت‌ها به تولید سخت افزار گیمینگ باعث شد که مادربردهای کم رنگ و لعاب کم کم به حاشیه بروند.
اما در کمپانی ایسوس (Asus) اوضاع جور دیگریست. این شرکت با در نظر داشتن نیازهای کلیه کاربران، افدام به تولید مادربردهای سری پرایم نمود. مادربردهایی با ظاهر قدیمی ولی تکنولوژی مدرن، که آمده‌اند تا بازار میان‌رده را به کلی در اختیار ایسوس قرار دهند.
اگر شما از جمله کاربرانی هستید که به دنبال زرق و برق مادربردهای گیمینگ امروزی نیستید؛ می‌توانید از مدرن ترین تکنولوژی‌های روز دنیا که در قالب مادربردهای سری پرایم پیاده شده‌اند استفاده کنید. مادربرد ایسوس PRIME B460M-A یکی از جدیدترین اعضای سری پرایم می‌باشد که با وجود ظاهر کلاسیک خود به سوکت پردازنده LGA 1200 اینتل مجهز شده و از 128 گیگابایت حافظه Ram پشتیبانی می‌کند!
اگر به دنبال خرید مادربرد، با قیمتی کمتر از 5 میلیون تومان هستید، مطمئن باشید که مادربرد ایسوس پرایم B460M-A یکی از بهترین گزینه‌ها برای قرارگیری در سبد خرید شما خواهد بود.

مشخصات مادربرد ایسوس B460M-A: طراحی و مشخصه‌های ظاهری

نقد و بررسی مادربرد ایسوس Asus PRIME B460M-A

به طور کلی مادربردهای سری پرایم را با تم سفید-مشکی می‌شناسیم. این مادربرد نیز از همین زبان طراحی تبعیت می‌کند و با یک مادربرد خوش ساخت اما با ظاهری ساده روبه‌رو هستیم.
مادربرد Asus PRIME B460M-A، در فرم فاکتور mATX طراحی شده که بعضا آن را با نام Mini ATX نیز می‌شناسند. این مسئله سبب شده که ابعاد مادربرد کوچک باشد و بتوانید آن را داخل هر کیسی قرار دهید. با توجه به این موضوع، ابعاد مادربرد برابر با 24.4cmx23.4cm می‌باشد. در ساخت این مادربرد از هیچ سیستم نورپردازی استفاده نشده و تنها چیزی که در نگاه اول توجه شما را به خود جلب می‌کند، پوشش قرارگرفته بر روی هیت سینک سمت چپ می‌باشد. پوشش این قسمت از یک لایه آلومینیوم برس خورده تشکیل شده که فضای زیرین خود را پوشش داده و با چند برش در قسمت بالایی، توانسته طرح زیبایی به این مادربرد ببخشد.

 

بررسی مادربرد ایسوس Prime B460M-A: سوکت پردازنده و چیپ مادربرد

 

نقد و بررسی مادربرد ایسوس Asus PRIME B460M-A


همان طور که در ابتدای این مطلب نیز اشاره کردیم؛ مادربرد می‌تواند در انتخاب سایر قطعات سیستم شما، تاثیرگذار باشد. این نکته زمانی برای شما روشن خواهد شد، که بدانید سوکت پردازنده به کار رفته در هر مادربرد تنها از مدل‌های خاصی از پردازنده‌های هر شرکت پشتیبانی می کند. مادربرد Asus Prime B460M-A از چیپ B460 کمپانی اینتل نیرو می‌گیرد و نوع سوکت پردازنده در این مادربرد بالارده ایسوس، از نوع Intel 1200 می‌باشد. با توجه به توضیحات ارائه شده، این سخت افزار ایسوس قادر است که تنها از پردازنده‌های نسل 10 و 11 اینتل در کنار پردازنده‌‌های پنتیوم، سلرون (Celeron) و گُلد پشتیبانی نماید.
توجه داشته باشید که تنها کافیست که پردازنده شما از نسل دهم و بالاتر باشد و سری‌های مختلف پردازنده اینتل، همچون i5،i7 و یا i9 اختلالی در عملکرد مادربرد نخواهند داشت. مادربرد ایسوس پرایم B460 M A از قابلیت RAID تا سری RAID 10 پشتیبانی می‌کند. رِید (Raid) قابلیتی است که به طورخلاصه، با قرار دادن داده‌ها درون چندین دیسک موجب می‌شود که با ورود و خروج اطلاعات از تمامی این دیسک‌ها، عملکرد و سرعت افزایش پیدا کند. با استفاده از قابلیت RAID، خطاپذیری کاهش یافته و از دست دادن اطلاعات کمتر رخ خواهد داد. برای حالت خواندن (Reading) اطلاعات، باید هارد دیسک و مادربرد شما هر دو از این قابلیت پشتیبانی کنند.
خوب است بدانید که این مادربرد خوش قیمت ایسوس، از قابلیت intel turbo boost max 3 اینتل نیز پشتیبانی می‌کند که عملکرد پردازنده را در شرایط اضطراری به طرز قابل توجهی ارتقا می‌دهد.

 

مشخصات مادربرد Asus B460m-A: اسلات‌های RAM، کارت گرافیک و کانکتورهای حافظه

 

نقد و بررسی مادربرد ایسوس Asus PRIME B460M-A


اسلات‌های ورودی در کنار پورت‌های خروجی، مهم‌ترین اجزای یک مادربرد را تشکیل می‌دهند. نوع اسلات‌ها در کنار تعدادشان، قدرت و قیمت مادربرد را مشخص می‌کنند. در ابتدا به بررسی اسلات‌های حافظه رم خواهیم پرداخت.
در مادربرد ایسوس Prime B460M-A شاهد چهار عدد اسلات رم هستیم. پیکربندی (Confing) اسلات‌های رم در این مادربرد به صورت دو کاناله می‌باشد که در زمان اتصال حافظه RAM باید دقت نظر بالایی به این نکته داشته باشید.
حداکثر ظرفیت قابل پشتیبانی به وسیله هر اسلات این مادربرد ایسوس، معادل 32 گیگابایت در نظر گرفته شده است؛ پس در نهایت حداکثر حافظه رم پشتیبانی شده برای این مادربرد برابر با 128 گیگابایت خواهد بود. خوشبختانه مادربرد ایسوس پرایم B460M-A از پروفایل حافظه XMP نیز پشتیبانی می‌کند که یک امتیاز بزرگ برای این مادربرد می‌باشد.

XMP یا Extreme Memory Profiles یک فناوری اختصاصی معرفی شده از سوی کمپانی اینتل می‌باشد که برای مادربرد و البته حافظه های DDR خصوصا در نسخه های DDR4 و DDR3 طراحی شده و به مرحله اجرا رسیده است. این تکنولوژی به سیستم و کاربران اجازه خواهد داد تا فرکانس کاری حافظه های رم را بر اساس نیاز و توانایی سیستم، انتخاب نمایند. این انتخاب به روش های گوناگونی همچون تغییرات اعمال شده در بایوس سیستم و یا نرم افزار‌های اورکلاک شرکت سازنده مادربرد صورت می پذیرد که نتیجه همه آنها یکسان بوده و در نهایت موجب بروز تغییراتی در عملکرد فرکانس حافظه رم شما خواهد شد.

اسلات بعدی که از مهم ترین اسلات‌ها برای فعالان حوزه گرافیک و شرکت‌های طراحی دیجیتال می‌باشد؛ اسلات کارت گرافیک نام دارد. ایسوس در این قسمت از مادربرد Asus Prime B460M-A از یک اسلات PCI Express x16 استفاده کرده است که امکان اتصال تنها یک کارت گرافیک را برای شما محقق میسازد. با این حساب دیگر بر روی مادربرد ایسوس Prime B460M-A شاهد تکنولوژی های چند کارت گرافیکی همچون Crossfire و SLI نخواهیم بود.

اسلات‌های حافظه آخرین اسلات‌هایی هستند که در این نقد و بررسی به آن‌ها می‌پردازیم. مادربرد Asus Prime B460M-A فاقد اسلات‌ PCI Express x4 می‌باشد اما در عوض به دو عدد کانکتور M.2 نسل 3 مجهز شده است که جدیدترین نسل اسلات‌های حافظه می‌باشند و از سرعت فوق‌العاده بالایی برخوردار هستند. با استفاده از کانکتورهای M.2 قادر خواهید بود تا از هر دو نوع حافظه SSD و حافظه HDD بر روی سیستم خود استفاده کنید و از سرعت بالای انتقال دیتا به وسیله این ارتباط جدید لذت ببرید. علاوه بر کانکتورهای M.2، یک عدد پورت SATA با سرعت 6 گیگابایت بر ثانیه نیز بر روی این مادربرد دیده می‌شود؛ که می‌تواند امکانات مناسبی را در اختیار خریداران مادربرد ایسوس پرایم B460M-A قرار دهد.

 

نقد و بررسی مادربرد Asus Prime B460M-A :پنل ورودی و خروجی (I/O)

 

نقد و بررسی مادربرد ایسوس Asus PRIME B460M-A


به دلیل استفاده از لوازم جانبی متنوع و اتصالات گوناگون در سیستم‌های امروزی، ایسوس مادربرد B460M-A از سری پرایم را به مجموعه‌ای از بهترین و به روز ترین پورت‌های خروجی بازار مجهز نموده است. پورت‌های به کار رفته در این مادربرد از کیفیت ساخت بالایی برخوردار هستند و آخرین سری ارائه شده در نسل خود می‌باشند. در ادامه لیست جامعی از پورت‌های به کار رفته در این مادربرد ارائه شده است که با مشاهده آن بیش از پیش به این مادربرد علاقه مند خواهید شد.

  • پورت USB 3.2 نسل یک (آبی روشن) : چهار عدد
  • پورت USB 2.0 نسل یک (مشکی) : دو عدد
  • پورت PS/2 : یک عدد
  • پورت DVI/D : یک عدد
  • پورت HDMI : یک عدد
  • پورت DisplayPort : یک عدد
  • پورت LAN : یک عدد
  • جک 3.5 میلی متری : پنج عدد (8 کاناله)

تنوع و کیفیت پورت‌ها در مادربرد ایسوس پرایم B460M-A، به صورت مناسبی تنظیم شده است. علاوه بر موارد ذکرشده، هدرهای مختلفی نیز بر روی مادربرد تعبیه شده‌اند، که با اتصال آن‌ها به پنل ادمین کیس، می‌توانید از آن‌ها نیز بهره ببرید.

 

بررسی مادربرد ایسوس پرایم B460M A: سیستم صوتی، شبکه و ارتباطات


کارت صدا یکی از مهم ترین اجزای مادربرد محسوب میی شود که وظیفه پردازش و پخش صدا را بر عهده دارد. همچون سایر مادربردهای ایسوس، در مادربرد Asus Prime B460M-A، نیز شاهد استفاده از کارت صداهای شرکت Realtek هستیم.
امروزه که سمینارهای آنلاین (Webinar)، تماس های ویدیویی و ارتباط های میان شرکتیِ بسیاری بر بستر اینترنت صورت می گیرد؛ اهمیت بهره مندی از یک کارت صدای مناسب چندین برابر شده است. ایسوس همچون همیشه نسبت به این نیاز کاربران آگاه بوده و از کارت صدای بسیار باکیفیت شرکت Realtek با نام Realtek® ALC887 7.1-Channel High Definition Audio بر روی این مادربرد خود استفاده کرده است. همان طور که از اسم این کارت نیز مشخص است، در مادربرد Asus PRIME B460M-A شاهد 7 کانال صوتی با کیفیت پخش بالا هستیم.

این مادربرد ایسوس فاقد کارت شبکه بی‌سیم (WLAN) می‌باشد اما به یک کارت شبکه LAN بسیار با کیفیت از کمپانی Intel مجهز شده که با توجه به کیفیت بالای کارت شبکه‌های این شرکت، تجربه لذت بخشی را در زمان وبگردی برای شما رقم خواهد زد.

 

سخن پایانی

 

نقد و بررسی مادربرد ایسوس Asus PRIME B460M-A


هرچند که مادربردهای سری پرایم به قصد هدف قراردادن بازار میان رده تولید و عرضه می‌شوند؛ اما همانطور که در طول این نقد و بررسی مشاهده کردید؛ مادربرد ایسوس Prime B460M-A از مشخصات سخت افزاری بسیار خوبی برخوردار است و به راحتی می‌تواند مادربردهای گران‌تر از خود را به چالش بکشد. قیمت مادربرد ایسوس پرایم B460M-A، به عنوان پرچدار سری پرایم؛ بسیار رقابتی در نظر گرفته شده است و قیمت این محصول چشم هر کاربری را به سمت خود جذب می‌کند.

بهره مندی از آخرین نسل چیپ‌های اینتل در کنار سوکت intel 1200 سبب شده که این مادربرد یکی از برترین مادربردهای مورد استفاده برای پردازنده‌های کامیت لیک اینتل باشد. پشتیبانی تمام و کمال از پردازنده‌های نسل 10، پشتیبانی از 128 گیگابایت حافظه رم و در نهایت بهره مندی از 2 اسلات حافظه M.2، تنها بخشی از ویژگی‌های این مادربرد ارزنده است.
نهایتا باید اشاره کنیم که چنانچه با خواندن این مقاله همچنان سوالاتی در رابطه با خرید این مادربرد ایسوس دارید؛ می‌توانید سوال خود را از طریق بخش ارسال نظرات در پایین این صفحه با ما در میان بگذارید و یا با همکاران من در بخش ارتباط با مشتریان تماس بگیرید. ما در تیم پشتیبانی فروشگاه اینترنتی هدف، همواره آماده پاسخگویی به شما کاربران عزیز هستیم.

 

نقاط قوت :

  • بهره مندی از آخرین تکنولوژی‌های سخت افزاری و نرم افزاری اینتل
  • بهره مندی از آخرین تکنولوژی‌های صوتی Realtek
  • قیمت رقابتی و ارزش خرید بالا

نقاط ضعف :

  • عدم پشتیبانی از سری پردازنده‌های نسل 9 و پیش از آن
  • عدم بهره مندی از کارت شبکه داخلی