نقد و بررسی موبایل Apple iPhone 6

نقد و بررسی 03 تیر 1394 علی مظفری

نقد و بررسی موبایل Apple iPhone 6

شرکت اپل با تاسیس استیوجابز شروع به کار خود کرد، حال سه سال پس از مرگ استیو جابز کم کم در حال کم رنگ کردن افکار و شعار های وی می باشد، از مهم ترین آن ها می توان به بزرگ کردن صفحه نمایش آیفون دانست. بسیاری بر این باورند که یکی از بیشترین تغییراتی که اپل بر روی نسل جدید آیفون های خود داده است ، طراحی آن است اما اگر نگاهی به تاریخچه آیفون های اپل از ابتدا بیاندازیم متوجه خواهیم شد که طراحی آیفون های ۶ اپل با توجه به خارج شدن لبه های موبایل از حالت تیز  به حالت خمیده بودن و همچنین بکارگیری آلومنیوم در ساخت بدنه  ادغامی از طراحی دو نسل از آیفون ۳G و  ۵ اپل می باشد که این دو ویژگی باعث می شود هنگامی که شما آیفون ۶ را در دست می گیرید با دارا بودن بدنه آلومنیوم و لبه هاب خمیده شده که موجب خوش دستی آیفون ۶ ( باتوجه به صفحه نمایش 4.7 اینچی آن ) شده احساس بسیار خوبی به شما دست خواهد داد. 

 

نقد و بررسی موبایل Apple iPhone 6

 

نرم افزار: 


نسخه ی 8 سیستم عامل ios بر روی این گوشی نصب شده، که هر بار می توان آن را به ورژن های بالاتر ارتقاء داد. 
کنترل سنتر نیز با تغییراتی مواجه شد، Control Center یکی از قابلیت‌های مفیدی بود که پس از مدت‌ها انتظار در نسخه هفتم iOS به آن اضافه شد. دسترسی به میانبرهایی برای به عنوان مثال خاموش و روشن کردن وای فای یا گذاشتن تلفن در حالت پرواز، همیشه جز مواردی بود که اندرویدی‌ها یکی از نقاط برتری خود نسبت به کاربران iOS می‌دانستند.
همانطور که در تغییرات بتای چهارم از iOS 8 دیدیم ظاهر کنترل سنتر آپدیت شده و حاشیه دور آیکن‌های آن حذف شده است.
مانند قبل، با دو مرتبه فشردن کلید Home، صفحه مالتی تسک باز می‌شود که در بالای این صفحه، لیست افرادی که در علاقه‌مندی‌های شما قرار دارند وجود دارد. با وجود این منو، در هر برنامه‌ای که باشید می‌توانید با باز کردن صفحه مالتی تسک، اعمالی مانند تماس یا ارسال مسیج را انجام دهید.
در آیفون 6 برای دسترسی راحتر به اپلیکیشن ها می توانید دوبار متوالی و به صورت آرام روی دکمه ی home ضربه بزنید، که در این حالت برنامه ها به سمت پایین کشیده می شوند و امکان دسترسی را برای کاربران فراهم می کنند. 

 

نقد و بررسی موبایل Apple iPhone 6


صفحه نمایش: 


نمایشگر از  نوع  IPS  که روی آن یک لایه شیشه‌ی ضد خش به کار رفته. دقت و رزولوشن باور نکردنی صفحه نمایش 4.7 اینچی، 1334 × 750 پیکسل تصاویر بی نظیر با کیفیت و وضوح بسیار بالایی را به کاربر ارائه می دهد. در واقع اپل با این رزولوشن استاندارد رتینا را معرفی نمود. تغییرتی اعم از افزایش کنتراست رنگ ها و همچنین گسترش زاویه دید صفحه نمایش امتیاز با ارزشی را در دست آیفون ۶ قرار داده تا در مقابل دیگر رقیبان خود هیچگاه دراین مورد کم نیآورد و به شرکت های همانند سامسونگ و الجی ثابت کند که افزایش تعداد پیکسل در صفحه دلیل پیشرفت این قسمت از موبایل نمی باشد و این که تراک پیکسلی ۵۵۰ ppi تنها روشی برای تبلیغ و جذب مشتری می شود .
از دیگر ویژگی های مثبت دیگر اپل می توان به قابلیت Dual Domain Pixel  آیفون ۶ اشاره کنیم، که باعث افزایش زاویه دید می شود. 

نقد و بررسی موبایل Apple iPhone 6


 

دوربین:


کیفیت دوربین 8 مگاپیکسل در نظر گرفته شده است، که کیفیت بی نظیری را به کاربر ارائه می دهد. دوربین عکاسی به لرزشگیر تصوی، ثبت موقعیت زمانی و مکانی عکاس ها و همچنین به ردیاب خودکار چهره مجهز شده است. علاوه بر کیفیت فوق العاده ی عکاسی، قابلیت ها و کیفیت فیلم برداری نیز قابل تقدیر است. از جمله خصوصیات آن می توان به قابلیت فیلم‌برداری با کیفیت Full HD در ابعاد 1080 × 1920 پیکسل و با سرعت 60 فریم بر ثانیه یا در ابعاد HD و با سرعت 240 فریم بر ثانیه اشاره کرد.
در کنار این همه نقاط مثبت و ویژگی های گفته شده، به طراحی و ساخت دوربین آیفون 6 می پردازیم که به دلیل باریک بودن بدنه، کمی از سطح پشتی خارج شده، که امکان آسیب پذیری و خش خوردن آن افزایش یافته است، البته این مشکل را می توانید با استفاده از گاردهای موجود در بازاربرطرف نمائید. 

 

نقد و بررسی موبایل Apple iPhone 6

 

پورت ها و باتری:

محل قرار گیری کلید پاور در آیفون 6 تغییر کرده و به بالای گوشه ی سمت راست آن منتقل شده است چرا که با توجه به بلندتر شدن طول بدنه، دسترسی به آن برای کاربران راحت‌تر شده باشد. در سمت چپ نیز کلیدهای تنظیم صدا و سایلنت کردن گوشی و در قسمت پایین، اسپیکرها، درگاه هدفون و کانکتور شارژر تعبیه شده اند.

باتری به کاررفته در این گوشی از نوع لیتیوم پلیمر می باشد که در تست های به عمل آمده، تا 250 ساعت در زممان انتظار و 14 ساعت در زمان مکالمه با یک بار شارژدهی بازدهی می دهد. در واقع استفاده از چیپ جدیدتر به کار رفته در سخت افزار، به مصرف باتری کمک شایانی می کند. 

 

نقد و بررسی موبایل Apple iPhone 6

 

 

سخت افزار: 


این پرچم دار مجهز به پردازشگر دو هسته ای A8 است، که هر هسته آن با سرعت 1.4 گیگاهرتز کار می کند و برپایه پردازشگرهای ۶۴ بیتی طراحی و ساخته شده است. همچنین سخت افزار آیفون 6 شامل یک پردازشگر گرافیکی از نوع PowerVR GX6450 و یک گیگابایت حافظه رم می‌شود.

 

نقد و بررسی موبایل Apple iPhone 6