بررسی سری‌ های مختلف مادربردهای ایسوس

مقایسه محصولات 08 دی 1400 علی مظفری

بررسی سری‌ های مختلف مادربردهای ایسوس

سری مادربردهای ایسوس، جدا از جذابیت بسیار زیادی که دارند، برای بسیاری از کاربران سبب سردرگمی شده‌اند. در سیاست جدید ایسوس (ASUS)، برای هر کاربر با هر سلیقه و هر طرز استفاده، یک سری مختلف تعریف شده است. شاید شناخته شده ترین سری مادربردهای ایسوس برای کاربران، سری راگ (ROG) باشد که همه آن را با خط و خطوط قرمز رنگ و نشان چشم قرمز معروف می‌شناسیم. اما بر اساس مشخصات این سری در سایت ایسوس، سری راگ تنها مختص به کاربران گیمر طراحی شده و عملکرد مادربردهای این سری، برای این گروه از کاربران بهینه سازی شده است. با این وجود فکر می‌کنید که ایسوس چند سری مختلف مادربرد دارد؟ و یا  تفاوت سری های مادربرد ایسوس در چیست؟

شاید تعجب کنید اگر بدانید که مادربردهای ایسوس در 8 سری مختلف طراحی و بهینه سازی می‌شوند! در این مقاله از فروشگاه اینترنتی هدف، نگاهی داریم به کلیه سری‌های مادربردهای ایسوس و نکاتی که راجع به هر سری باید بدانید. توجه داشته باشید که این مقاله، به نوعی یک راهنمای خرید کارآمد است که می‌تواند در زمان خرید مادربردهای ایسوس، بسیار به شما کمک کند.


مادربردهای سری ROG ایسوس

 

بررسی سری های مختلف مادربرد ایسوس


سری راگ به طور ویژه‌ای برای برای گیمرهای حرفه‌ای و استریمرها تهیه شده است. مادربردهای سری راگ، در میان تمامی مادربردهای ایسوس، بیشترین فضا را برای اورکلاک (Overclock) کردن سیستم به شما می‌دهد. در این سری از مادربردهای ایسوس، 5 شیوه مختلف برای اورکلاک کردن سیستم در نظر گرفته شده است. از اورکلاک کردن با نرم افزار GPU Tweak گرفته تا سیستم هوش مصنوعی ایسوس، که بر اساس تجهیزات خنک سازی سیستم شما همچون خمیر سیلیکون، تعداد فن‌ها و... نسبت به اورکلاک کردن سیستم شما اقدام می‌کند. شاید برایتان جالب باشد اگر بدانید که در کشورهایی که ایسوس در آن‌ها نمایندگی رسمی دارد، می‌توانید با اعلام مشخصات سیستم خود، مادربرد مدنظر خود را به صورت اورکلاک شده و آماده تحویل بگیرید. در میان مادربردهای ایسوس، سری راگ همواره جز قدرتمندترین مادربردها بوده و زیباترین سیستم‌های نورپردازی را در بین سایر مادربردهای این شرکت دارد. در سری راگ، تنوع مادربردها بیشتر به سمت مادربردهای اینتلی میل دارد. مشخصه اصلی سری راگ را می‌توان توان پردازشی بالا و سیستم نورپردازی حرفه‌ای آن دانست.

 

مادربردهای سری TUF ایسوس

 

بررسی سری های مختلف مادربرد ایسوس


اگر به صورت هدفمند اهل بازی کردن با سیستم کامپیوتری خود نیستید ولی به دنبال یک مادربرد بالارده می‌گردید؛ یا مدت زمان زیادی سیستم خود را تحت فشارهای پردازشی بالا نگه میدارید، ایسوس به شما سری تاف (TUF) را پیشنهاد می‌کند. سری مادربردهای TUF از برند ایسوس، با استاندارد نظامی تولید می‌شوند و می‌توانند بیشترین فشارهای حرارتی و... را تحمل نمایند. نماد سپر زرد رنگ و سیستم نورپردازی زرد رنگ،اولین نشانه سری تاف هستند. این سری در اکثر مدل‌ها از سیستم خنک کننده مایع پشتیبانی می‌کند و تنوع آن در بین مدل‌های اینتلی و AMD برابر است. سری تاف به چندین نرم افزار اختصاصی جهت مدیریت بهتر مادربرد مجهز شده است که در میان آن‌ها برخی همچون نرم افزار GPU Tweak، با سری راگ مشترک هستند. ایسوس برای معرفی مخاطبان هدف سری تاف از عنوان "Casual Gamers" استفاده می‌کند که به معنای گیمرهایی است که تنها برای تفریح اقدام به بازی کردن با سیستم خود می‌کنند. مشخصه اصلی سری TUF را می‌توان مقاومت بالای آن در فشارهای پردازشی بالا دانست.

 

مادربردهای سری Prime ایسوس

 

بررسی سری های مختلف مادربرد ایسوس


تصمیم به تهیه یک سیستم کامپیوتری با تم سفید دارید؟ قطعا مادربردی از سری پرایم می‌تواند بهترین رنگ زمینه را برای شما به ارمغان بیاورد. سری پرایم را می‌توان سری میان رده مادربردهای ایسوس دانست. این مادربرد برای استفاده روزانه بهینه شده است و بهترین مادربرد برای فعالان حوزه برنامه نویسی و طراحی وب می‌باشد. مادربردهای سری پرایم، با قیمتی مناسب، بالاترین توان پردازشی را در اختیار شما قرار می‌دهد. تنوع این سری از مادربردها در بین مدل‌های اینتلی و AMD برابر است، هرچند که به صورت کلی، مادربردهای پشتیبانی کننده از پردازنده‌های AMD به شکل بسیار محدودی وارد کشور می‌شوند. مصرف انرژی این سری از مادربردهای ایسوس به شکل چشم گیری از مادربردهای پیشین کمتر بوده و همین مسئله موجب می‌شود که نیاز شما به خرید پاورهای با توان بسیار زیاد، کاهش یابد. همواره به افرادی که تصمیم به خرید مادربرد دارند و می‌خواهند مقرون به صرفه ترین مادربرد را خریداری نمایند، مادربردی از سری پرایم را پیشنهاد می‌کنیم. مشخصه اصلی سری پرایم را می‌توان، امکاناتی زیاد در برابر هزینه‌ای باصرفه دانست.

 

مادربردهای سری ProART ایسوس

 

بررسی سری های مختلف مادربرد ایسوس


احتمالا با چندین سری قبلی آشنا بودید و یا حداقل نام آن‌ها به گوشتان آشنا بود، اما سری پرو آرت از جمله مادربردهایی است که به راحتی در هر فروشگاهی یافت نمی‌شود. همان طور که از نام این مادربرد نیز مشخص است، مخاطب هدف این سری از محصولات، هنرمندانی همچون گرافیست‌ها، تدوینگران، آهنگ سازان و... است. شاید از خود بپرسید که چه چیزی باعث تفاوت مادربردهای سری ProART با سایر سری مادربردهای ایسوس شده است؟
اولین وجه تمایز این سری محصولات، بهره مندی از برترین کارت صداها می‌باشد. کارت صدای قرار گرفته بر روی تمامی مادربردهای پرو آرت، بهبود یافته‌اند و در نوع خود بهترین هستند. مسئله بعدی هماهنگی فوق العاده مادربردهای پرو آرت با کارت گرافیک‌های Quadro است. سری کارت گرافیک‌های کوآدرو انودیا نیز، به طور اختصاصی با هدف قرار دادن قشر گرافیست و تدوینگر، دارای ویژگی‌های اختصاصی فوق العاده‌ای هستند که با قرار گرفتن بر روی مادربردهای پرو آرت، می‌توانند به شکل بهتری عملکرد واقعی خود را نشان دهند. مشخصه اصلی سری ProART، بهینه بودن آن برای گرافیست‌ها، تدوینگران و هنرمندان است.

 

مادربردهای سری Worksatation ایسوس

 

بررسی سری های مختلف مادربرد ایسوس


مادربردهای سری Workstation، به قصد هدف قرار دادن متخصصان حوزه هوش مصنوعی طراحی شده است. اطلاعات موجود در رابطه با این سری از مادربردهای ایسوس بسیار محدود است، اما بر اساس گزارشات ارائه شده توسط این شرکت، مادربردهای Workstation برای انجام تمرینات هوش مصنوعی، ماشین لرنینگ و رندرگیری‌های 3D، بهینه سازی شده‌اند. از جمله وجه تمایزات مادربردهای Workstation با سایر مادربردهای ایسوس می‌توان به بهره مندی از دو اسلات PCI Express X16، جهت اتصال همزمان دو کارت گرافیک و پشتیبانی از مقدار حافظه‌های بسیار بالا اشاره کرد. اگر از برنامه نویسان فعال در زمینه هوش مصنوعی و ماشین لرنینگ هستید، قطعا خرید یک مادربرد از سری Workstation می‌تواند کار شما را بسیار راحت‌تر از قبل کند.
مشخصه اصلی سری ورک استیشن را می‌توان در بهره مندی از دو اسلات کارت گرافیک و بهینه بودن آن برای کاربران هوش مصنوعی دانست.

 

مادربردهای سری CSM ایسوس


عبارت CSM مخفف عبارت ترکیبیه "Corporate Stable Model" می‌باشد. در بازار ایران به مادربردهای سری CSM اصطلاحا مادربردهای سروری گفته می‌شود. فرض کنید می‌خواهید یک سرور لینوکسی کوچک در دفتر کار خود داشته باشید. مسلما خرید تجهیزات سرور از جمله سوئیچ، رک و... بسیار پرهزینه خواهد بود. اما با خرید یک مادربرد از سری CSM و نصب لینوکس اوبونتو بر روی آن، می‌توانید چیزی شبیه به یک VPS در منزل خود داشته باشید. ایسوس در اغدامی جالب اعلام کرده که مادربردهای سری CSM قادرند به مدت 36 ماه، حتی بدون 1دقیقه خاموشی، به کار خود به شکل عادی ادامه دهند!
مشخصه اصلی سری مادربردهای CSM را می‌توان به توان بالای آن‌ها در کار بدون توقف نسبت داد.

 

مادربردهای سری Business ایسوس

 

بررسی سری های مختلف مادربرد ایسوس


فکر کنید که شما مالک یک کسب وکار بزرگ اینترنتی مثل شرکتی همچون آمازون هستید. مسلما اکثر کارمندان شما به یک سیستم رومیزی احتیاج خواهند داشت، اما آیا لازم است که برای هر سیستم رومیزی یک مادربرد از سری راگ یا پرو آرت تهویه شود؟ جواب قطعا منفی است.
مادربردهای سری بیزینس دقیقا به همین منظور ایجاد شده‌اند. به عنوان مثال اگر شرکت آمازون 1000 کارمند پشتیبان داشته باشد، لازم نیست که تمامی آن‌ها از یک مادربرد بالارده استفاده کنند؛ چراکه یک مادربرد از سری بیزینس نیز، کاملا پاسخگوی نیاز آن‌ها خواهد بود. هدف ایسوس از ارائه مادربردهای سری بیزینس دقیقا جهت رفع نیازهای ساده یک کاربر با قیمتی بسیار رقابتی می‌باشد.
مشخصه اصلی سری مادربردهای بیزینس را می‌توان قیمت بسیار مناسب آن‌ها دانست.

 

مادربردهای سری Expedition ایسوس

 

بررسی سری های مختلف مادربرد ایسوس


احتمال اینکه این سری از مادربردهای ایسوس وارد ایران شده باشد، بسیار کم است. جدیدترین سری معرفی شده به وسیله ایسوس، Expedition نام دارد. سری Expedition به گونه‌ای طراحی نشده که برای هر کاربری مناسب باشد، از طرفی قشر خاصی را هم هدف قرار نداده است!
در حقیقت ایسوس با الگوبرداری از سایر شرکت‌ها یک نسخه ویژه از مادربردهای خود تولید کرده، که از هرکدام از سری‌های پیشین یک خاصیت را به ارث برده است. فرض کنید توان پردازشی سری راگ را در کنار مقاومت بالای سری TUF قرار دهیم و طول عمر سری CSM را هم به آن اضافه کنیم و تمام این ویژگی‌ها را بر روی یک مادربرد پیاده سازی کنیم. حاصل تلاش ما مادربردهای سری Expedition خواهد بود. هنوز هدف اصلی ایسوس از ارائه این سری مشخص نیست، اما نکاتی در رابطه با این سری از مادربردهای ایسوس وجود دارد، که خواندن آن‌ها جالب خواهد بود.
به عنوان مثال این مادربرد از پوشش ضد رطوبت بهره می‌برد و در برابر پاشش قطرات آب مقاوم است. همچنین فضای داخلی اسلات کارت گرافیک این مادربرد به یک پوشش از جنس فلز طلا مجهز شده که این مسئله نیز بسیار جای فکر دارد!

 

سخن پایانی


بررسی سری‌های مختلف مادربردهای ایسوس برای ما بسیار کار لذت بخشی بود. دانستن این نکته که ایسوس، هشت سری مختلف مادربرد دارد، چیزی بود که تا پیش از این مقاله، حتی خود ما هم از آن آگاه نبودیم!
اگر در زمان جستجو برای یافتن مادربرد مدنظر خود با این مقاله رو به رو شده‌اید، اکنون می‌توانید خرید بهتری را تجربه کنید. همچنین چنانچه برای خرید مادربرد نیاز به دریافت راهنمایی‌های بیشتری دارید، می‌توانید با ما در پشتیبانی سایت هدف در ارتباط باشید.
ما در فروشگاه هدف همواره، همراه شما هستیم.