نسل جدیدی از کارت های هوشمند

آموزش و ترفندها 07 مرداد 1402 علی مظفری

نسل جدیدی از کارت های هوشمند

به زودی  انجام پرداخت پول با نسل جدیدی از کارت های هوشمند از همیشه آسان تر خواهد شد.  این کار از طریق کارتهایی که شرکت سونی به اسم فلیکا (FLICA) تولید کرده است انجام می شود. که می توانید با آن پول بپردازید و بلیط بازی ها را بخرید، این کارت امکان انجام دادن کارهای بانکی، به صورت امن روی گوشی تان را فراهم می کند. همینطور می تواند جای تمام کارتهای بانکی ، کارت ها عضویت ، بلیط های مختلفتان و حتی کارت به عنوان باز شدن در را بگیرد و وزن کیف پولتان را به اندازه ی کافی سبک کند. از خصوصیات دیگر این کارت، انتقال و بازنویسی داده ها با سرعت بسیار بالا، بازدهی زیاد باتری است. نام Felica از Felicity به معنی سعادت و خوشی ، نشات گرفته است و به این مفهوم است که با گسترش روز افزون تکنولوژی، زندگی راحت تر و لذت بخش تر می شود. 
کارت پول فلیکا (FLICA)
 

از جمله ویژگی های این کارت:
1.    انتقال پرسرعت داده حتی با کمترین تماس
تراشه های IC و آنتن موجود در فلیکا، قابلیتی را ممکن می سازد که در زمانی حدود 0.1 ثانیه، اطلاعات روی کارت با نزدیک کردن روی محل تعیین شده خوانده شود. 
2.    انجام چند عمل با یک کارت
توابع و برنامه های به کار رفته در ساخت این کارت، امکان ارائه ی چندین خدمت را برای شما فراهم می کند. کارت ID ، می تواند به عنوان یک کارت دسترسی برای ورود به دفتر، ورود به PC و همچنین می تواند به عنوان یک پول الکترونیکی برای پرداخت استفاده شود.
3.    امنیت بالا
سطح امنیت فلیکا ISO/IEC 15408 EAL4/EAL4+ می باشد که از معیارهای بین المللی برای اندازه گیری سطح امنیت سیستم است. اطلاعات مهم از قبیل مانده از کارت ، اطلاعات پول الکترونیکی و یا احراز هویت شخصی محافظت می شوند و در امان می مانند.
4.    انعطاف پذیری در شکل 
علاوه بر شکل کارت ، تکنولوژی فلیکا را می توان در انواع مختلف تلفن همراه و یا به شکل سکه به کار برد. فلیکا همچنین می تواند به عنوان ساعت مچی و یا یک کلید مورد استفاده قرار گیرد.

خواندن این مطلب را از دست نده: آموزش پیدا کردن مشخصات کامپیوتر در ویندوز 10: رم، پردازند، گرافیک

 

چند نمونه از مواردی که از این کارت استفاده می شود:

•    در حمل و نقل عمومی 
به سادگی با نگه داشتن یک کارت در محل تعیین شده، اجازه ی انتقال سریع اطلاعات داده می شود. این یکی از ویژگی های کلیدی تکنولوژی فلیکا است، که به صنعت حمل و نقل کمک می کند. به همین دلیل فلیکا به عنوان بلیط های حمل و نقل راه آهن و اتوبوس در ژاپن و دیگر کشورهای مختلف آسیا استفاده می شود.

استفاده از کارت های هوشمند در حمل و نقل عمومی

 
•    پول الکترونیکی
فلیکا در خدمات پول الکترونیکی به طور گسترده ای در فروشگاه ها، مراکز خرید، ماشین آلات و برای خرید اینترنتی کاربرد دارد. 
 
کارت های هوشمند و خرید الکترونیکی
 
 
•    در صنعت خطوط هوایی
فلیکا نیز برای امور پرواز در ژاپن استفاده می شود. مسافر می تواند بلافاصله و به  سادگی با قرار دادن یک کارت IC و یا تلفن همراه سوار یک هواپیما شود. همچنین  بسیاری از رستوران ها و مغازه ها در فرودگاه نیز، با استفاده پول از تکنولوژی فلیکا کار می کنند. 
 
استفاده از کارت های هوشمند در مسافرت ها و خرید بلیط

•    کارت دانش آموز 
بسیاری از دانشگاه ها و کالج ها به سیستم ID دانشجویی فلیکا مجهز شده اند. این کارت به عنوان ID ، حضور و غیاب را بررسی می کند و کنترل دسترسی به سایر اتاق های طبقه را به دانش آموز می دهد. همچنین می تواند برای پرداخت cashless در سالن های غذاخوری و مغازه ها در محوطه استفاده شود.

سیستم ID دانشجویی فلیک