نکاتی در مورد کروم بوک

آموزش و ترفندها 18 آبان 1393 علی مظفری

نکاتی در مورد کروم بوک

سیستم‌عامل گوگل کروم یا کروم اواس : به انگلیسی به صورت  (( Chrome OS)) نوشته می شود، که یک سیستم عامل آزاد است و توسط گوگل برای کار با برنامه‌های تحت وب طراحی شده‌است. در ۷ ژوئیه ۲۰۰۹ اعلام شد نسخهٔ پایدار این سیستم عامل قرار است در نیمهٔ دوم ۲۰۱۰ در دسترس عموم قرار گیرد، اما این تاریخ به ۱۵ ژوئن ۲۰۱۱ تغییر یافت. کروم اواس بر اساس پروژه‌ای متن‌باز(open source) با نام کرومیوم اواس ساخته شده، که بر خلاف کروم اواس می‌تواند به صورت مستقیم از روی کد منبع، دانلود و کامپایل شود. کروم اواس نسخه تجاری نصب‌شده بر روی سخت‌افزارهای مخصوص از توسعه‌دهندگان همکار گوگل است.

در طول چند ساله اخیر تغییرات بسیار زیادی در عرصه تکنولوژی شاهد بودیم. همراه بودن با این همه پیشرفت و به اصطلاح به روز بودن کار چندان آسانی نیست، و باید دستگاههای مورد استفاده نیز به طبع این پیشرفت، به روزتر و مجهز تر از قبل وارد بازار شوند.

هر کس باید بسته به نیاز خود لپ تاپش را انتخاب کند. این لپ تاپ، نیازهای یک کاربر اینترنت را تقریباً برآورده می‌سازد و  امکاناتی که در آن قرار داده شده‌اند درست و به اندازه‌ی نیازهای یک کاربر وب می‌باشند. نه بیش‌تر و نه کم‌تر. مهندسان گوگل تلاش گسترده ای در از بین بردن بسیاری از فرایندهای سیستمی و البته غیر ضروری که هر کامپیوتر سنتی معمول انجام می دهد، داشته اند. این جریان شامل فرایند چک کردن سخت افزارها در حین بوت شدن سیستم و مواردی از این دست می شود. با حذف این فرایندها سیستم تنها در عرض ۸ ثانیه آماده استفاده می گردد.

کروم بوک با برخی تفاوتهای کلیدی درست همانند یک لپ تاپ کوچک است. این سیستم نسبتاً نازک است و درعمل شما فکر می کنید که فاقد سیستم عامل باشد. البته مسلما هیچ کامپیوتری بدون سیستم عامل کار نمی کند. ولی در این دستگاه، نوع سیستم عامل با سیستم های دیگر متفاوت است. در عوض همه ی آنچه در اختیار داریم، فقط یک صفحه ورود زیبا به همراه یک مرورگر است. این لپ تاپ فقط برای استفاده کاربرانش از اینترنت ساخته شده است و اصطلاحاٌ مسیری را به وجود می آورد که به سیستم ابری ( Cloud) معروف است. 

در واقع حافظه های ابری حافظه هایی هستند برای ذخیره اطلاعات کامپیوتری شما. به جای ذخیره کردن اطلاعات خود روی حافظه های محلی مثل فلش ها و هارد ها، شما این اطلاعات را روی یک پایگاه داده از راه دور ذخیره می کنید و این اینترنت است که ارتباط بین شما و پایگاه داده را برقرار می کند. استفاده از حافظه های ابری فواید زیادی دارد، به عنوان مثال دیگر لازم نیست هارد ها و فلش های کوچک و بزرگ را با خود حمل کنید و از هر جایی که به اینترنت دسترسی داشته باشید می توانید به اطلاعات ذخیره کرده در حافظه های ابری هم دسترسی پیدا کنید. پس تنها چیزی که نیاز دارید اینترنت است. ضمنا می توانید بخشی از اطلاعات خود را با دیگران هم به اشتراک بگذارید و یک پروژه شخصی را به یک پروژه گروهی تبدیل کنید.

به دلیل ذخیره کردن مطالب بر روی فضای ابری شما می توانید از برنامه ها و نرم افزارهای سنگین به راحتی استفاده کنید.