10 ویژگی و قابلیت جدید سیستم عامل iPadOS اپل

آموزش و ترفندها 16 تیر 1398 علی مظفری

10 ویژگی و قابلیت جدید سیستم عامل iPadOS اپل

با انتشار آپدیت iOS 13 اپل از ارائه یک سیستم عامل اختصاصی برای آیپد هایش رونمایی کرد که iPadOS نام دارد. سیستم عامل iPadOS در واقع از این پس جایگزین سیستم عامل iOS در آیپد های اپل خواهد بود. در این مقاله می‌خواهیم به 10 ویژگی و قابلیت جدید سیستم عامل iPadOS اپل اشاره کنیم. بنابراین با فروشگاه اینترنتی هدف همراه باشید.

 

معرفی سیستم عامل جدید iPadOS

مدت ها بود که اپل را با دو سیستم عامل اختصاصی می‌شناختیم که به ترتیب آی او اس (iOS) و مک او اس (Mac OS) نام داشتند. سیستم عامل iOS مخصوص آیفون و آیپد های اپل بود و سیستم عامل Mac OS هم در مک بوک های این شرکت نصب و راه‌اندازی می‌شد. بنابراین سیستم عامل یا بستر نرم افزاری آیفون و آیپد های اپل یکسان بودند اما خیلی از افراد و کاربران عقیده داشتند که بهتر است یک سیستم عامل متفاوت برای آیپد های اپل ارائه شود که بتواند تجربه‌ای دسکتاپ مانند را برای کاربران به ارمغان آورد. سرانجام اپل در سال 2019 نسخه بتای سیستم عامل اختصاصی آیپدهایش را رونمایی و منتشر کرد. این سیستم عامل با نام اختصاصی iPadOS یا iPad OS شناخته می‌شود و قرار است در کنار آپدیت iOS 13 برای آیپدهای اپل منتشر شود. احتمالا آپدیت iOS 13 و iPadOS در ماه سپتامبر به طور رسمی منتشر خواهد شد.

سیستم عامل iPadOS از نظر رابط کاربری و قابلیت هایی که ارائه کرده نسبت به سیستم عامل iOS متفاوت است و می‌تواند تجربه‌ای دلپذیرتر را برای کاربران آیپد های اپل به همراه داشته باشد. اپل سعی کرده در iPadOS تجربه‌ای متفاوت را برای کاربران به ارمغان آورد. بنابراین از این پس اپل توسعه دهنده سه سیستم عامل اختصاصی و رسمی خواهد بود و سیستم عامل iPadOS هم به جمع دو مورد قبلی می‌پیوندد. هم اکنون نسخه بتای سیستم عامل های iOS 13 و iPadOS منتشر شد‌ه‌اند. اگر به خاطر داشته باشید پیش از این در مقاله "16 تغییر و قابلیت جدید iOS 13 که بسیار جالب هستند" به تغییرات جالب و جدیدی اشاره کردیم که در نسخه بتای iOS 13 شاهد آن ها بودیم. حالا و در این مقاله قصد داریم به 10 ویژگی و قابلیت جدید سیستم عامل iPadOS اپل اشاره کنیم. ضمنا لیست آیپدهایی که آپدیت iPad OS برای آن ها منتشر می‌شود هم در بخش زیر ارائه شده است. با فروشگاه اینترنتی هدف همراه باشید.

  • تمام نسخه های آیپاد پرو (iPad Pro All Models)
  • آیپدهای نسل ششم (iPad 6th Generation)
  • آیپد های نسل پنجم (iPad 5th Generation)
  • آیپد مینی نسل پنجم (iPad Mini 5th Generation)
  • آیپد مینی 4 اپل (iPad Mini 4)
  • آیپد ایر نسل سوم (iPad Air 3rd Generation)
  • آیپد ایر 2 اپل (iPad Air 2)

 

نکته: 10 ویژگی و قابلیت جدید سیستم عامل iPadOS اپل که به آن ها اشاره می‌کنیم مربوط به نسخه بتای آن می‌شوند و طبیعتا ممکن است در انتشار نسخه رسمی این سیستم عامل تغییراتی در آن ها لحاظ شود یا حتی برخی از آن ها حذف شوند.

 

ویژگی و قابلیت جدید سیستم عامل iPadOS: هوم اسکرین جدید

 

قابلیت جدید سیستم عامل iPadOS

 

یکی از اولین و اصلی ترین تفاوت ها و ویژگی های جدید سیستم عامل iPad OS نسبت به نسخه های قبلی سیستم عامل آی او اس که روی آیپدها نصب می‌شدند مربوط به طراحی هوم اسکرین می‌شود. طراحی هوم اسکرین iPadOS به گونه‌ایست که در حالت پیش فرض لیست اپلیکیشن ها در سمت راست صفحه به تصویر کشیده می‌شود و سمت چپ صفحه هم ویجت ها تعبیه شده‌اند. طبیعتا این ویجت ها قابلیت ویرایش دارند و کاربر می‌تواند ویجت هایی که مورد نظرش هستند را به این بخش اضافه کند. در بخش زیرین صفحه هم نواری تحت عنوان داک (Dock) ارائه شده که لیست برخی از اپلیکیشن های پرکاربرد در این قسمت نمایش داده می‌شود. نکته جالب این است که امکان اضافه کردن پوشه یا فولدر به این بخش و قرار دادن اپلیکیشن های مختلف در آن وجود دارد. بنابراین طراحی هوم اسکرین متفاوت یکی از 10 ویژگی و قابلیت جدید سیستم عامل iPadOS است که باید در قدم اول به آن اشاره می‌شد.

حالا وقتشه! مشاهده قیمت و مشخصات تبلت اپل iPad mini 4 4G ظرفیت 128 گیگابایت

 

ویژگی و قابلیت جدید سیستم عامل iPadOS: دارک مد (Dark Mode)

 

قابلیت جدید سیستم عامل iPadOS

 

دقیقا به همان شیوه‌ای که در iOS 13 حالتی تحت عنوان دارک مد (Dark Mode) ارائه شده و منجر به ایجاد تمی تاریک و سیاه در آیفون ها می‌شود، سیستم عامل iPadOS هم از این ویژگی بهره‌مند است و حالت دارک مد در آن ارائه شده است. حالت دارک مد از طریق منوی تنظیمات و گزینه اختصاصی که در سیستم عامل iPad OS ارائه شده قابل فعالسازی یا غیر فعال کردن خواهد بود و حالت خودکار فعالسازی هم دارد. به عنوان مثال شما می‌توانید تنظیمات آیپد (iPad) خود را به گونه‌ای بهینه‌سازی کنید که حالت دارک مد به طور خودکار از ساعت 10 شب تا 8 صبح در آیپدتان فعال شود. زمانی که این حالت در آیپد فعال باشد، خیلی راحت تر می‌توانید در محیط های تاریک از دستگاه استفاده کنید و از وارد شدن آسیب به چشم هایتان هم جلوگیری به عمل آورید.

 

ویژگی و قابلیت جدید سیستم عامل iPadOS: امکان آینه کردن صفحه مک بوک روی آیپد

 

قابلیت جدید سیستم عامل iPadOS

 

یک قابلیت بسیار جالب دیگر هم در آپدیت سیستم عامل iPad OS ارائه شده که به موجب آن می‌توان صفحه مک بوک را روی آیپد آینه کرد و حتی از طریق آیپد با مک بوک در ارتباط بود. این قابلیت تحت عنوان Sidebar شناخته می‌شود و برای استفاده از آن باید چند شرط برقرار باشد. اولین شرط این است که حتما باید آپدیت MacOS Catalina روی مک بوک نصب شده باشد و یک اپل آیدی (Apple ID) مشابه در مک بوک و آیپد فعال باشند (برای آشنایی با نحوه ساخت اپل آیدی می‌توانید از مقاله راهنمای  "آموزش ساخت اپل آیدی رایگان 2019: چگونه Apple ID بسازیم؟"  استفاده کنید). همچنین هر دو گجت باید به یک شبکه وای فای (WiFi) مشابه متصل شوند. در این حالت امکان آینه کردن محتوای صفحه مک بوک بر روی آیپد فراهم می‌شود. این قابلیت بسیار جالب به نظر می‌رسد اما مطمئنا هنوز در مرحله توسعه قرار دارد و احتمال می‌دهیم در آپدیت رسمی iPad OS شاهد ارائه آن نباشید یا شاهد ارائه نسخه کامل تر شده آن باشیم. پس یکی دیگر از 10 ویژگی و قابلیت جدید سیستم عامل iPadOS مربوط به ارائه امکان آینه کردن صفحه مک بوک بر روی آیپد می‌شود.

 

ویژگی و قابلیت جدید سیستم عامل iPadOS: مولتی‌تسکینگ پیشرفته‌تر (شناور)

 

قابلیت جدید سیستم عامل iPadOS

 

قابلیت مولتی‌تسکینگ و امکان اجرای همزمان اپلیکیشن ها در آیپد ویژگی جدیدی نیست اما این ویژگی در سیستم عامل iPad OS نسبت به گذشته پیشرفته‌تر شده و تغییراتی در آن اعمال شده است. احتمالا این ویژگی تا زمان انتشار رسمی آپدیت سیستم عامل iPadOS پیشرفته‌تر هم خواهد شد. هم اکنون در iPadOS می‌توانید مادامی که یک یا دو اپلیکیشن به طور همزمان در حال اجرا هستند برنامه های دیگر را هم از نوار زیر صفحه (داک) به صورت شناور اجرا کنید. در این حالت برنامه جدید در وضعیتی شناور اجرا می‌شود و می‌توان مابین آن و دیگر اپلیکیشن های اجرا شده تبلت تعامل مستقیم داشت. پس یکی دیگر از ویژگی و قابلیت های جدید سیستم عامل iPadOS مربوط به مولتی‌تسکینگ پیشرفته‌تر و امکان اجرای بیش از دو برنامه به صورت همزمان می‌شود.

 

ویژگی و قابلیت جدید سیستم عامل iPadOS: دستورات اشاره‌ای برای متن ها

 

قابلیت جدید سیستم عامل iPadOS

 

یکی دیگر از 10 ویژگی و قابلیت جدید سیستم عامل iPadOS که واقعا جالب است و منجر به سهولت در استفاده و تعامل با تبلت می‌شود مربوط به دستورات اشاره‌ای خواهد بود که برای متون و نوشته ها در نظر گرفته شده‌اند. تعداد این دستورات و قابلیت های اشاره‌ای جدید بسیار زیاد است و امکان تعامل هرچه بهتر با متون در حال تایپ را فراهم می‌کند. به عنوان مثال در iPad OS می‌توانید نشانه‌گر تایپ را با انگشت گرفته و به هر کجای متن که تمایل دارید منتقل کنید. با کشیدن انگشت بر روی هر عبارت هم می‌توانید آن را انتخاب کنید یا با دو بار ضربه زدن رو یک کلمه دستور انتخاب خودکار آن را بدهید. جالب تر آنکه با سه بار ضربه زدن بر روی یک کلمه کل جمله‌ مرتبط با آن انتخاب می‌شود و با چهار مرتبه ضربه زدن روی کلمه کل پاراگراف آن انتخاب خواهد بود. کپی (copy) و پیست (paste) عبارات و کلمات هم با استفاده همزمان از سه انگشت قابل انجام خواهد بود. یک ویژگی جالب دیگر هم به عنوان دستورات اشاره‌ای تایپ در iPad OS ارائه شده که مربوط به آندو کردن (Undo) می‌شود. با کشیدن سه انگشت خود به سمت چپ در هر شرایط می‌توانید دستور آندو کردن آخرین اقدام انجام شده را صادر کنید. مجموعه این ویژگی ها سبب می‌شوند که تعامل با آیپد در زمان تایپ کردن متن و انجام کارهایی مثل کپی و پیست بسیار ساده تر و بهتر انجام گیرد.

حالا وقتشه! مشاهده قیمت و مشخصات تبلت اپل iPad 10.2 inch 2020 WiFi ظرفیت 32 گیگابایت

ویژگی و قابلیت جدید سیستم عامل iPadOS: بهبودهای مرورگر سافاری (Safari)

 

قابلیت جدید سیستم عامل iPadOS

 

مرورگر سافاری هم در سیستم عامل iPad OS تغییراتی را شامل شده که بسیار محسوس و مهم هستند. به عنوان مثال بارگذاری سایت ها در حالت دسکتاپ برای مرورگر تعریف شده و برخلاف قبل سایت هایی که از طریق این مرورگر در آیپد باز می‌شوند، در حالت دسکتاپ بارگذاری خواهند شد. بنابراین محتوا و رابط سایت در کامپیوتر و لپ تاپ شما هیچ تفاوتی با ظاهر و رابط آن در آیپد نخواهید داشت. یکی دیگر از تغییرات مهم مرورگر سافاری مربوط به اضافه شده بخش مدیریت دانلود (Download Manager) می‌شود. بدین سبب تمام فایل هایی که از طریق اینترنت و مرورگر سافاری دانلود می‌کنید در پوشه اختصاصی تحت عنوان Downloads ذخیره خواهند شد و شما می‌توانید با ورود به این پوشه کل محتوای دانلود شده آیپدتان از طریق مرورگر را مشاهده و به آن ها دسترسی داشته باشید. علاوه بر این بالغ بر 30 میانبر هم به مرورگر و رابط آن اضافه شده‌اند تا تجربه‌ای بهتر را برای کاربر به ارمغان بیاورند. پس یکی دیگر از 10 قابلیت جدید سیستم عامل iPadOS مربوط به بهبودها و تغییراتی می‌شود که در مرورگر سافاری ایجاد شده‌اند.

 

ویژگی و قابلیت جدید سیستم عامل iPadOS: اپلیکیشن مدیریت فایل (Files App)

 

قابلیت جدید سیستم عامل iPadOS

 

یک اپلیکیشن مدیریت فایل جدید در سیستم عامل iPadOS ارائه شده که با نام Files App شناخته می‌شود. در این بخش می‌توانید تمام فایل هایی که در حافظه آیپدتان ذخیره شده‌اند را مشاهده و مدیریت کنید.اما علاوه بر این ویژگی، برنامه Files App یک قابلیت خاص دیگر را هم در اختیار کاربران قرار می‌دهد که در برخی شرایط می‌تواند بسیار جالب و کاربردی باشد. این قابلیت مربوط به اشتراک گذاری یک فایل از طریق سرویس آیکلود (iCloud) با دیگر کاربران و ویرایش همزمان آن توسط تمام آن ها می‌شود! به عنوان مثال تصور کنید می‌خواهید یک فایل خاص را از طریق آیپدتان با یکی از همکاران خود که در منزل خودش است اشتراک گذاری کنید و از وی بخواهید که ویرایش های لازم را بر روی آن فایل انجام دهد. بدین سبب کافیست از برنامه Files App و اشتراک گذاری از طریق آیکلود استفاده نمایید تا به طور زنده قادر به مشاهده تغییراتی باشید که همکار شما بر روی فایل ایجاد می‌کند و در عین حال بتوانید خودتان هم تغییرات خاص مورد نظرتان را روی آن فایل اعمال کنید. برای آشنایی بیشتر با قابلیت آیکلود توصیه می‌کنیم به مطالعه مقاله "سرویس آیکلود (iCloud) چیست و چه کارایی در آیفون دارد؟" بپردازید.

 

ویژگی و قابلیت جدید سیستم عامل iPadOS: امکان مدیریت فونت ها

 

قابلیت جدید سیستم عامل iPadOS

 

اپل بستری فراهم کرده که کاربران آیپد هایش در سیستم عامل iPad OS بتوانند فونت های مختلف مورد پسندشان را در دستگاه مورد استفاده قرار دهند. در اپ استور iPadOS امکان خرید فونت های مختلف و دانلود و نصب آن ها وجود دارد و بدین ترتیب کاربر می‌تواند در حین کار با اپلیکیشن های مختلف مثل فتوشاپ از فونت های مورد پسندش استفاده کند. تا پیش از این کاربران آیپد های اپل (apple) برای انجام اقدامی این چنینی مجبور به استفاده از یک کامپیوتر بودند و استفاده از فونت های مختلف در آیپد و برنامه هایش مقدور نبود. این ویژگی برای آن دسته افرادی که از طریق آیپد با نرم افزارهایی مثل فتوشاپ یا دیگر نرم افزارهای ویرایش عکس، ویدیو و غیره کار می‌کنند قابلیت بسیار کاربردی خواهد بود.

 

ویژگی و قابلیت جدید سیستم عامل iPadOS: اپلیکیشن Find My

 

قابلیت جدید سیستم عامل iPadOS

 

در iPadOS یک اپلیکیشن اختصاصی جدید ارائه شده که Find My نام دارد. این اپلیکیشن در آپدیت iOS 13 هم برای آیفون های اپل ارائه می‌شود و تلفیقی از دو قابلیت Find My iPhone و Find My Friends را ارائه خواهد کرد. در این برنامه دو بخش مختلف با عناوین Friends و Devices وجود دارد. با مراجعه به بخش Devices می‌توانید موقعیت مکان گجت های اپل خود که به اپل آیدیتان متصل هستند را مشاهده کنید و با مراجعه به بخش Friends هم می‌‌توانید موقعیت مکانی دوستان و مخاطبین خود را روی نقشه مشاهده نمایید. بنابراین در سیستم عامل iPadOS و همچنین iOS 13 یک اپلیکیشن جدید تحت عنوان Find My وجود دارد که هر دو قابلیت Find My iPhone و Find My Friends را ارائه می‌کند. ارائه این اپلیکیشن جدید یکی دیگر از 10 ویژگی و قابلیت جدید سیستم عامل iPadOS است که باید به آن اشاره می‌کردیم.

 

ویژگی و قابلیت جدید سیستم عامل iPadOS: امکان نصب مستقیم فلش و دسترسی به فایل های آن

 

قابلیت جدید سیستم عامل iPadOS

 

آخرین ویژگی و قابلیت جدید سیستم عامل iPadOS که واقعا هم کاربردی است مربوط به امکان اتصال مستقیم فلش و دسترسی به فایل های داخل آن می‌شود. این قابلیت به واسطه همان اپلیکیشن My Files امکانپذیر شده است. با نصب iPadOS بر روی آیپدتان می‌توانید فلش مموری، هارد اکسترنال یا هر حافظه ذخیره سازی اطلاعات دیگری که امکان اتصال به آیپد را داشته باشند را به آن متصل کرده و از طریق برنامه My Files به محتوای آن دسترسی یابید و حتی به انتقال فایل مابین آیپد و فلش مموری بپردازید. البته دقت داشته باشید که برای انجام این اتصال حتما باید خروجی فلش مموری یا حافظه مورد نظر شما از نوع یو اس بی سی (USB Type C) باشد تا امکان نصب آن به سوکت آیپد محقق گردد. بدین منظور می‌توانید از تبدیل های اختصاصی هم استفاده به عمل آورید.

 

نتیجه‌گیری

همانطور که مشاهده کردید در این مقاله به معرفی 10 ویژگی و قابلیت جدید سیستم عامل iPadOS اپل پرداختیم. سیستم عامل iPad OS که احتمالا در ماه سپتامبر شاهد انتشار رسمی آن برای آیپد های اپل خواهیم بود. در نظر داشته باشید قابلیت هایی که در این مطلب به آن ها اشاره کردیم با توجه به نسخه بتای آپدیت iPadOS ارائه شده‌اند و این امکان وجود دارد که در نسخه نهایی و رسمی این سیستم عامل برخی از ویژگی های نام برده شده دستخوش تغییراتی شوند یا حتی کلا حذف گردند. امیدواریم از این مقاله اختصاصی استفاده لازم را به عمل آورده باشید.