مقایسه گلکسی نوت 9 با آیفون XS Max : اوج رقابت اپل و سامسونگ

مقایسه محصولات 17 تیر 1402 علی مظفری

مقایسه گلکسی نوت 9 با آیفون XS Max : اوج رقابت اپل و سامسونگ

اگر از نظر بودجه و هزینه با محدودیت مواجه نیستید و می‌خواهید یک گوشی فوق‌العاده عالی بخرید، شک نکنید گلکسی نوت 9 سامسونگ و آیفون XS Max اپل از بهترین گزینه های پیش رویتان خواهند بود؟ اما کدامیک از این دو گوشی برای شما مناسب تر هستند؟ در این مطلب قصد داریم به مقایسه گلکسی نوت 9 با آیفون XS Max بپردازیم.

 

مقدمه

در ماه سپتامبر (September) سال 2018 بود که شرکت اپل به صورت رسمی از آیفون ایکس اس مکس (Apple iPhone XS Max) رونمایی کرد. این گوشی در حال حاضر قدرتمندترین و برترین آیفون موجود در بازار است. در سمت مقابل سامسونگ در ماه آگوست (August) سال 2018 به از جدیدترین نسخه سری فبلت های گلکسی نوت خود یعنی گلکسی نوت 9 یا همان Samsung Galaxy Note 9 پرده برداشت. این فبلت هم در کنار گوشی گلکسی اس 9 پلاس (Samsung Galaxy S9 Plus) هم اکنون از قدرتمندترین و بهترین گوشی های سامسونگ به شمار می‌رود. بنابراین اگر قصد خرید یک گوشی برتر و فوق قدرتمند را داشته باشید، بدون تردید دو گوشی نام برده شده از بهترین گزینه های خرید پیش رویتان خواهند بود.

اگر به خاطر داشته باشید ما پیش از این در مقاله "مقایسه آیفون XS Max اپل با گلکسی S9 پلاس سامسونگ" به مقایسه آیفون XS Max و گلکسی اس 9 پلاس سامسونگ پرداخته بودیم اما هنوز مقایسه‌ای مابین آیفون ایکس اس مکس و فبلت نوت 9 نداشتیم که در این مطلب به طور جامع به آن می‌پردازیم. به نظر شما کدامیک از دو محصول نام برده شده گزینه خرید بهتری خواهد بود؟ برای پاسخ دادن به این سوال مقایسه گلکسی نوت 9 با آیفون XS Max را از دست ندهید. فراموش نکنید که هر دو گوشی مورد نظر در حال حاضر (بهمن 97) از بهترین و قدرتمندترین گوشی های بازار هستند و شاید کمتر گوشی توان رقابت با آن ها را داشته باشد. ضمناً شما عزیزان برای مطالعه مستقل نقد و بررسی هر یک از دو گوشی نام برده شده هم می‌توانید دو مقاله زیر را مطالعه کنید.

 

مقایسه گلکسی نوت 9 با آیفون XS Max : طراحی و ظاهر

از آنجایی که هر دو گوشی مد نظر از بهترین و با کیفیت ترین اسمارتفون های بازار هستند، بنابراین شک نداشته باشید نقطه ضعفی در کیفیت طراحی هیچ یک از آن ها پیدا نخواهید کرد و در مقایسه این بخش فقط سلیقه شخصی شماست که می‌تواند روی انتخاب و ترجیح دادن یک گوشی نسبت به دیگری تأثیرگذار باشد. مقایسه را با زیر ذره‌بین قرار دادن ابعاد دو گوشی آغاز می‌کنیم. سامسونگ سعی کرده سبک طراحی ابعاد جدیدی که به سمت آن گرایش یافته را در گلکسی نوت 9 هم پیاده کند و به همین سبب این گوشی را بلندتر و کم عرض تر طراحی کرده است. این مسئله وقتی گلکسی نوت 9 را در کنار آیفون XS Max قرار دهید به وضوح قابل درک خواهد بود چون طول نوت 9 از آیفون مذکور بیشتر بوده اما عرض آن از این گوشی کمتر است. از نظر ضمانت هم آیفون XR Max چیزی در حدود 1.1 میلیمتر از فبلت نوت 9 باریک تر طراحی شده و ظریف تر از آن به نظر می‌آید.

 

مقایسه گلکسی نوت 9

 

وزن آیفون ایکس اس مکس حدود 208 گرم است اما فبلت نوت 9 وزنی در حدود 201 گرم دارد. پس از نظر وزن تفاوت خیلی محسوسی مابین دو گوشی مورد نظر وجود نخواهد داشت. هر دو گوشی از طراحی ضد آب بهره‌مند هستند و از استاندارد IP68 پشتیبانی می‌کنند و در بررسی های عملی صورت گرفته هم ثابت کرده‌اند که واقعاً در برابر نفوذ آب مقاومت بالایی دارند و می‌توان به ضد آب بودن هر دوی آن ها اعتماد کرد. پشتیبانی همزمان از دو سیم کارت هم یکی دیگر از ویژگی های مشترک مابین نوت 9 و آیفون ایکس اس مکس محسوب می‌شود. از نظر کارایی های مرتبط با طراحی، دو ویژگی اصلی در فبلت نوت 9 دیده می‌شود که آیفون XS Max از آن ها بهره‌مند نیست. اولین مسئله مربوط به اسکنر انگشت می‌شود! گلکسی نوت 9 سامسونگ یک اسکنر انگشت دارد که در قاب پشت آن نصب شده و زیر لنز دوربین اصلی و دوگانه دستگاه دیده می‌شود. حتماً می‌دانید که آیفون XS Max از اسکنر انگشت بهره نمی‌برد، بنابراین اگر علاقمند بکارگیری اسکنر انگشت هستید، آیفون ایکس اس مکس شما را نا امید می‌کند.

حالا وقتشه! اینو بخون بررسی آیفون XS Max اپل: اوج قدرت، کیفیت و زیبایی!

اما اپل به جای اسکنر انگشت در آیفون ایکس اس مکس قابلیتی تحت عنوان فیس آیدی (Face ID) را ارائه کرده که یک قابلیت تشخیص چهره فوق پیشرفته است. با این قابلیت می‌توان قفل گشایی از نمایشگر دستگاه و تمام اقدامات امنیتی که قبلاً با اسکنر انگشت قابل انجام بودند را با سرعت بالا و دقت بی‌نظیری انجام داد. قابلیت فیس آیدی بدون تردید هم اکنون پیشرفته‌ترین و دقیق تر تکنولوژی تشخیص چهره‌ای است که در گوشی های موبایل شاهد پیاده‌سازی آن هستیم. بنابراین به نظر می‌رسد اپل از این نظر یک قدم رو به جلوی بزرگ برداشته و شاید به نوعی می‌خواهد بکارگیری اسکنر انگشت در گوشی های موبایل را کاملاً منسوخ نماید. البته گلکسی نوت 9 سامسونگ هم از قابلیت اسکن عنبیه چشم پشتیبانی می‌کند اما دقت و کیفیت عملکرد آن و همچنین ماهیت این سیستم به هیچ عنوان با فیس آیدی قابل مقایسه نیست. بنابراین اگر دوست دارید یک قابلیت امنیتی و بیومتریک جدید و پیشرفته را تجربه کنید، آیفون XS Max این امکان را برایتان فراهم می‌کند. ویژگی دومی که در فبلت نوت 9 وجود دارد و آیفون XS Max از آن بهره‌ نمی‌برد مربوط به قلم اختصاصی می‌شود که S Pen نام دارد. قلم S Pen در واقع یک قلم استایلوس فوق حساس و دقیق است که با آن می‌توانید بهتر از صفحه نمایش بزرگ فبلت نوت 9 استفاده کنید و کارهایی خاصی مثل نوت برداری روی نمایشگر خاموش گوشی، ایجاد طرح های هنری و نقاشی و غیره را انجام دهید. این قلم از طریق بلوتوث با فبلت نوت 9 در ارتباط خواهد بود و اقداماتی را هم از این طریق انجام می‌دهد که قصد نداریم خیلی در این مقایسه وارد جزئیات آن شویم. پس سامسونگ گلکسی نوت 9 از قلم S Pen پیشرفته بهره می‌برد اما آیفون ایکس اس مکس از قابلیت این چنینی بهره‌مند نیست.

 

مقایسه گلکسی نوت 9

 

اما در قدم بعدی مقایسه گلکسی نوت 9 با آیفون XS Max نوبت به زیر ذره‌بین قرار دادن ظاهر، زیبایی و خوش دست بودن آن ها می‌رسد. هر دو گوشی مورد نظر زیبا و شیک هستند و از سبک طراحی مدرنی بهره می‌برند. جنس فریم اصلی هر دوی آن ها فلزی است و قاب پشت و جلوی آن ها هم با شیشه گوریلاگلس و ضد خش پوشانده می‌شود. فریم گلکسی نوت 9 از جنس آلومینیوم در نظر گرفته شما اما فریم iPhone XS Max از فولاد ضد زنگ است. همچنین شیشه گوریلاگلس 5 در پنل جلو و پشت گلکسی Note 9 بکار رفته اما مشخص نیست کدام نسخه از شیشه گوریلاگلس در قاب آیفون ایکس اس مکس مورد استفاده قرار داده شده است. بکارگیری شیشه در قاب دو گوشی سبب گشته تا هر دوی آن ها ظاهری زیبا، براق، چشم نواز و مدرن داشته باشند. مقاومت بدنه هر دو محصول نام برده شده بسیار بالا بوده و به راحتی روی بدنه دو محصول مورد نظر خط و خش ایجاد نمی‌شود.

حالا وقتشه! اینو بخون نقد و بررسی شیائومی ردمی نوت 8 | Redmi Note 8

با در دست گرفتن هر دو گوشی نام برده شده حس و حال متفاوت و عالی به شما منتقل خواهد شد. هر دو گوشی بسیار خوش دست طراحی شده‌اند و در دست گرفتن آن ها حس خاصی را به شما منتقل می‌کند که شاید هیچ گوشی دیگری هم اکنون نتواند حس مشابهی را به یک کاربر منتقل نماید. زمانی که از نمای رو به رو به گلکسی نوت 9 و آیفون XS Max نگاه می‌کنید، صفحه نمایش بدون حاشیه و بزرگ آن ها توجهتان را جلب خواهد کرد. دو لبه سمت راست و چپ صفحه نمایش فبلت نوت 9 کمی خمیده هستند اما این سبک طراحی در آیفون ایکس اس مکس پیاده سازی نشده و لبه های صفحه نمایش آن کاملاً فلت خواهند بود. همچنین دو لبه فوقانی و زیرین صفحه نمایش فبلت Note 9 حاشیه های ضخیم تری نسبت به آیفون XS Max دارد که به نظر ما این موضوع سبب شده محتوای نمایشگر روی iPhone XS Max جذاب تر از نوت 9 باشد و کلاً از نمای رو به رو آیفون XS Max اپل زیباتر از فبلت Galaxy Note 9 به نظر برسد. حتی زائده‌ای که در بخش فوقانی صفحه نمایش آیفون ایکس اس مکس اپل تعبیه شده و از آن با لقب ناچ (Notch) نام برده می‌شود هم هماهنگی خوبی با زبان طراحی دستگاه دارد و از حاشیه یک دست بخش فوقانی نمایشگر نوت 9 زیباتر به نظر می‌آید.

 

مقایسه گلکسی نوت 9

 

اما زمانی که از نمای پشت به دو گوشی مد نظر نگاه کنید، چندین موضوع توجهتان را جلب خواهند کرد. اول اینکه لبه های سمت راست و چپ قاب پشت گلکسی نوت 9 خمیدگی خاصی دارند که منجر به کیپ شدن گوشی در دست کاربر می‌شوند اما آیفون XS Max هیچ خمیدگی در لبه های قاب پشت خودش ندارد و کاملاً فلت است. از سمت دیگر چهار گوشه قاب نوت 9 زاویه‌دارتر از چهار گوشه قاب آیفون ایکس اس مکس طراحی شده‌اند و این امر موجب گشته تا فبلت نوت 9 شبیه به مستطیل به نظر آید که ما خیلی طرفدار این سبک طراحی نیستیم. به نظر ما قاب پشت آیفون XS Max زیبایی و یکپارچگی بهتری در مقایسه با قاب پشت گلکسی نوت 9 دارد. زمانی که به قاب پشت گلکسی نوت 9 نگاه کنید، متوازن نبودن اجزای بکار رفته در این بخش و به ویژه دوربین آن کمی آزاردهنده بوده و ظاهر دستگاه را غیرمتعارف می‌کند. لنز دوربین اصلی و دوگانه این گوشی در بخش فوقانی و وسط قاب پشت دستگاه به صورت افقی تعبیه شده و یکی از لنز ها بزرگ تر از لنز دیگر خواهد بود و چراغ فلش LED و دیگر متعلقات دوربین اصلی هم در کنار آن ها نصب هستند. درست زیر لنز مجموعه مذکور هم اسکنر انگشت گوشی تعبیه می‌شود و زیر این اسکنر هم نام سامسونگ به عنوان لوگوی رسمی این شرکت ضمیمه شده است. بنابراین خیلی توازن و یکپارچگی در قاب پشت نوت 9 قابل رویت نیست.

اما در سمت مقابل اپل توازن را در قاب پشت آیفون XS Max رعایت کرده و به نظر ما این مسئله سبب شده که قاب پشت این گوشی زیباتر و جذاب تر از قاب پشت نوت 9 به نظر آید. همانطور که گفتیم لبه های قاب پشت این گوشی فلت هستند و خمیدگی ندارند. در گوشه سمت چپ و فوقانی قاب پشت آیفون XS Max لنز دوربین دوگانه آن نصب شده است. این دو لنز به صورت عمودی و یک اندازه در این قسمت نصب هستند و چراغ فلش LED چهارگانه دوربین اصلی هم دقیقاً مابین دو لنز دوربین اصلی آن تعبیه شده است. در وسط قاب پشت گوشی هم مثل همیشه لوگوی اپل قرار دارد. بنابراین به نظر ما سبک طراحی قاب پشت آیفون ایکس اس مکس از سبک طراحی قاب پشت گلکسی نوت 9 بهتر است، چون حالتی متوازن‌تر دارد. اگر بخواهیم جمع‌بندی از سبک طراحی و ظاهر دو گوشی مذکور داشته باشیم باید بگوییم که هر دوی آن ها فوق‌العاده با کیفیت هستند و از زبان طراحی مدرنی بهره می‌برند و تفاوت های ظاهری مابین آن ها به صورت سلیقه‌ای می‌تواند از دید هر کاربر زیباتر به نظر آید. به نظر شخصی ما ظاهر آیفون XS Max در مقایسه با گلکسی Note 9 زیباتر است و این گوشی از نظر ظاهری می‌تواند انتخاب بهتری در مقایسه با فبلت نوت 9 باشد، اما فراموش نکنید فبلت نوت 9 از قلم S Pen اختصاصی و اسکنر انگشت بهره می‌برد که آیفون ایکس اس مکس از آن ها بهره‌مند نیست.

 

مقایسه گلکسی نوت 9

 

مقایسه گلکسی نوت 9 با آیفون XS Max : صفحه نمایش

شاید یکی از مهمترین بخش های مقایسه گلکسی نوت 9 با آیفون XS Max مربوط به صفحه نمایش آن ها باشد. با توجه به اینکه هر دو گوشی نام برده شده از گوشی های جدید و برتر بازار هستند، بنابراین از سبک طراحی منطبق با انتظارات روز کاربران بهره می‌برند. حتماً می‌دانید که این روزها تجهیز گوشی های موبایل به صفحه نمایش بدون حاشیه و بزرگ کاملاً مرسوم شده و هرچقدر یک گوشی صفحه نمایشی بزرگ‌تر و با حاشیه باریک‌تر داشته باشد، بیشتر مورد استقبال کاربران قرار می‌گیرد. آیفون ایکس اس مکس اپل صفحه نمایشی 6.5 اینچی دارد اما نمایشگر گلکسی نوت 9 یک نمایشگر 6.4 اینچی است، بنابراین چه باورتان بشود چه نشود، صفحه نمایش آیفون XS Max از فبلت Note 9 بزرگ‌تر خواهد بود. بلند و کم عرض تر بودن بدنه گلکسی نوت 9 سبب شده که صفحه نمایش این گوشی هم بلندتر و کم عرض تر باشد. نسبت تصویر نمایشگر نوت 9 معادل 18.5 به 9 است، اما نمایشگر آیفون ایکس اس مکس نسبت 19.5 به 9 را ارائه می‌کند. بنابراین وقتی دو گوشی را از نمای رو به رو در کنار هم قرار دهید، ممکن است بلندتر بودن صفحه نمایش نوت 9 این تصور را در شما به وجود آورد که دستگاه از نمایشگری بزرگ‌تر در مقایسه با آیفون XS Max بهره می‌برد که اینطور نیست!

 

مقایسه گلکسی نوت 9

 

پنل نمایشگر هر دو گوشی از نوع سوپر آمولد (Super AMOLED) خواهد بود که هم اکنون بهترین و با کیفیت ترین نوع از پنل های نمایشگر گوشی های موبایل محسوب می‌شود. نمایشگر آیفون XS Max تقریبا 84.4 درصد از کل مساحت پنل جلوی دستگاه را در بر گرفته و در سمت مقابل نمایشگر گلکسی نوت 9 چیزی در حدود 83.4 درصد از کل مساحت پنل جلوی گوشی را احاطه می‌کند. پس همانطور که گفتیم صفحه نمایش هر دو گوشی بدون حاشیه خواهد بود و اختلال 1 درصدی مابین نسبت "نمایشگر به بدنه" دو گوشی قابل چشم پوشی خواهد بود، اگرچه به عقیده ما نوع طراحی حاشیه های صفحه نمایش در آیفون ایکس اس مکس از نوع طراحی که سامسونگ در فلت نوت 9 بکار برده زیباتر و جالب تر به نظر می‌رسد. ضمناً روی صفحه نمایش هر دو گوشی نام برده شده با شیشه ضد خش پوشانده شده است. البته اپل به نوع دقیق شیشه ضد خش بکار رفته در نمایشگر آیفون ایکس اس مکس اشاره نداشته اما می‌دانیم که سامسونگ روی صفحه نمایش فبلت نوت 9 را با شیشه گوریلاگلس 5 پوشانده است. با وجود این تفاسیر توصیه می‌کنیم حتماً روی صفحه نمایش هر دو گوشی نام برده شده یک گلس محافظ ال سی دی نصب کنید.

حالا وقتشه! اینو بخون راهنمای اپل واچ (Apple Watch) | راه اندازی و استفاده

اما از نظر رزولوشن و تراکم پیکسلی چه وضعیتی وجود دارد؟ رزولوشن صفحه نمایش فبلت Note 9 سامسونگ معادل 2960 در 1440 پیکسل خواهد بود که بدین سبب تراکمی در حدود 516 پیکسل در هر اینچ برای آن به ارمغان آورده می‌شود. این مقدار تراکم پیکسلی برای گوشی که صفحه نمایشی 6.4 اینچی دارد فوق‌العاده خواهد بود. در سمت مقابل صفحه نمایش آیفون XS Max اپل رزولوشن 2688 در 1242 پیکسل را ارائه می‌کند که به موجب آن تراکم پیکسلی در حدود 458 پیکسل در هر اینچ برای نمایشگر 6.5 اینچی دستگاه به ارمغان آورده می‌شود. بنابراین اگر به رزولوشن و تراکم پیکسلی صفحه نمایش اهمیت می‌دهید، برنده مقایسه بدون هیچ اما و اگر فبلت Galaxy Note 9 خواهد بود. البته باید اشاره کنیم که واقعاً رزولوشن و تراکم پیکسلی صفحه نمایش هر دو گوشی مورد نظر بالا و عالی بوده و وقتی مقدار این دو عامل از حد خاصی افزایش می‌یابد، دیگر عملاً نمی‌توان با چشم غیرمسلح تفاوت مابین وضوح دو صفحه نمایش را حس کرد، پس رزولوشن و تراکم پیکسلی خیلی زیاد در این شرایط فقط منجر به افزایش مصرف انرژی می‌شود و عملاً هیچ کاربرد خاص دیگری ندارد.

 

مقایسه گلکسی نوت 9

 

تکنولوژی ها و قابلیت های خاصی توسط صفحه نمایش هر یک از دو گوشی نام برده شده پشتیبانی می‌شوند که ما قصد نداریم خیلی وارد جزئیات آن ها شویم. مجموع تکنولوژی هایی که توسط نمایشگر گلکسی نوت 9 پشتیبانی می‌شود شامل مواردی همچون HDR10 و قابلیت "نمایشگر همیشه روشن" خواهد بود. حتماً می‌دانید که قابلیت "نمایشگر همیشه روشن" یا همان "Always On Display" قابلیتی است که به موجب آن همیشه اطلاعات خاصی مثل تاریخ، زمان و برخی نوتیفیکیشن ها بر روی نمایشگر دستگاه به تصویر کشیده می‌شوند و در عین حال تاثیری که فعال بودن این ویژگی روی مصرف باتری دارد بسیار ناچیز خواهد بود. بنابراین قابلیت مذکور یک قابلیت بسیار کاربردی و جالب خواهد بود. اما از سمت مقابل صفحه نمایش آیفون XS Max اپل از قابلیت هایی مثل دالبی ویژن (Dolby Vision،HDR10)، وسعت رنگی گسترده (Wide Color Gamut)، ترو‌تون (True-Tone)، حساسیت لمسی 120 هرتزی و لمس سه بعدی (3D Touch) پشتیبانی می‌کند. اغلب قابلیت های نام برده شده برای نمایشگر آیفون ایکس اس مکس بر روی کیفیت محتوایی که توسط آن به تصویر کشیده می‌شوند تأثیرگذار خواهند بود اما قابلیت لمس سه بعدی یا همان 3D Touch قابلیت خاصی است که به موجب آن کاربر می‌تواند با تنظیم شدت فشار انگشت خود بر روی آیکون ها و محتوای مختلف روی نمایشگر، دستور انجام اقدامات خاصی را ارائه کند.

پس اگر از ویژگی ها و تکنولوژی هایی اسمی که مربوط به کیفیت نمایش تصویر در دو گوشی آیفون XS Max و گلکسی Note 9 می‌شوند صرف نظر کنیم و فقط به ویژگی های کاربردی و خاص آن ها بپردازیم مشخص است که ویژگی کاربردی و خاص نمایشگر فبلت نوت 9 مربوط به پشتیبانی از قابلیت Always On Display می‌شود و ویژگی کاربردی و خاص نمایشگر آیفون XS Max هم مربوط به پشتیبانی از قابلیت لمس سه بعدی خواهد بود. در مقایسه گلکسی نوت 9 با آیفون XS Max مشخص شد که محتوای نمایشگر هر دو گوشی وضوح، شادابی، شارپنس، کنتراست و تفکیک‌پذیری عالی دارد. به جرئت مدعی می‌شویم که کمتر گوشی در این زمینه ها قادر به رقابت با دو اسمارتفون (smartphone) مذکور خواهد بود و فبلت نوت 9 و آیفون ایکس اس مکس از نظر کیفیت صفحه نمایش از بهترین های بازار هستند. به عقیده ما از نظر کیفیت نمایش محتوا مابین صفحه نمایش دو گوشی مذکور تفاوتی وجود ندارد و هر دوی آن ها کیفیتی فراتر از انتظار را ارائه خواهند کرد، پس در این زمینه هیچ یک از دو گوشی مد نظر نسبت به هم برتری مطلق ندارند. همچنین با توجه به اینکه نمایشگر هر دوی آن ها از نوع سوپر آمولد است، توانایی عالی در تولید روشنایی هم دارند و بدین سبب خیلی راحت و بدون کوچک ترین مشکی می‌توانید محتوای نمایشگر آن ها را در محیط های باز و تحت تابش نور مشاهده کنید.

 

مقایسه گلکسی نوت 9

 

بنابراین از نظر صفحه نمایش نمی‌توان برتری را به طور مطلق به یکی از دو گوشی مورد نظر نسبت داد، اما بر روی کاغذ صفحه نمایش نوت 9 از نظر رزولوشن و تراکم پیکسلی در مقایسه به نمایشگر آیفون XS Max وضعیت بهتری دارد. از سمت مقابل به عقیده ما صفحه نمایش آیفون XS Max از نظر سبک طراحی و حاشیه هایی که دارد زیبایی و توازن بهتری در مقایسه با نمایشگر فبلت نوت 9 خواهد داشت.

 

مقایسه گلکسی نوت 9 با آیفون XS Max : سیستم عامل و بستر نرم افزاری

یکی از اصلی ترین تفاوت های مابین دو گوشی مد نظر مربوط به سیستم عامل و بستر نرم افزاری آن ها می‌شود. سامسونگ تولید کننده گوشی های اندرویدی است و طبیعتا فبلت نوت 9 این شرکت هم از سیستم عامل اندروید بهره می‌برد، اما اپل سیستم عامل اختصاصی خودش با نام iOS را دارد و آیفون XS Max هم طبیعتا از همین سیستم عامل بهره‌مند خواهد بود. حتماً می‌دانید که همیشه مابین طرفداران اندروید و iOS درگیری بوده و هر یک از این دو سیستم عامل طرفداران دو آتیشه خودشان را دارند، اما باید قبول کرد که هر دو سیستم عامل مذکور نقاط قوت و ضعف منحصر به فرد خویش را خواهند داشت و هیچکس نمی‌تواند منکر این موضوع شود. ما سعی می‌کنیم در این بخش از مقایسه گلکسی نوت 9 با آیفون XS Max خیلی سریع به نقاط قوت و ضعف سیستم عامل و بستر نرم افزاری هر یک دو گوشی مورد نظر اشاره کنیم و خیلی وارد جزئیات آن ها نشویم چون تجربه نشان داده طرفداران دو سیستم عامل اندروید و iOS عموما به صورت سلیقه‌ای یکی از این دو سیستم عامل را به دیگری ترجیح می‌دهند و ارائه توضیحات اضافه و جزئی در این راستا چندان فایده‌ای ندارد.

حالا وقتشه! اینو بخون چگونه سرعت شارژ باتری گوشی را افزایش دهیم؟

گلکسی نوت 9 سامسونگ به طور پیش فرض از اندروید 8.1 نوقا بهره می‌برد و رابط کاربری سامسونگ اکسپرینس (Samsung Experience) روی آن نصب است، اما آپدیت اندروید 9 پای و رابط کاربری جدید سامسونگ با نام وان یو آی (One UI) برای آن منتشر شده و به صورت OTA قابل دانلود و نصب خواهد بود. بنابراین سیستم عامل و بستر نرم افزاری پیش فرضی که روی فبلت نوت 9 نصب است با سیستم عامل و بستر نرم افزاری که بعد از آپدیت به اندروید 9 در گوشی اجرا می‌شود کاملاً متفاوت خواهد بود چون رابط کاربری One UI جدیدترین نسخه از رابط کاربری اختصاصی سامسونگ است که نسبت به گذشته بهبودهای زیادی را شامل می‌شود. از نقاط ضعف کلی اندروید می‌توان به امنیت کمتر در مقایسه با iOS و انحصاری نبودن آن اشاره کرد. این موضوع بدان معناست که سیستم عامل مذکور توسط شرکت های مختلفی استفاده می‌شود و هر شرکت هم ظاهر و قابلیت های محصولات اندرویدی خودش را بنا به سلیقه شخصی که دارد تنظیم می‌کند. از سمت دیگر اصلی ترین نقاط قوت اندروید شامل سهولت بکارگیری (به ویژه در ایران) و قابلیت های شخصی سازی بیشتر می‌شوند. متاسفانه سامسونگ خیلی در بهینه سازی سیستم عامل اندروید سابقه یا اصطلاحا بک گراند خوبی ندارد و همیشه باگ های زیادی در رابط کاربری گوشی های این کمپانی قابل مشاهده بودند. سنگین بودن رابط کاربری گوشی های سامسونگ حداقل تا قبل از انتشار رابط One UI همیشه آزاردهنده بوده و در رابط سامسونگ اکسپرینس هم اگرچه شدت آن کمتر شده اما همچنان قابل لمس است. خوشبختانه با انتشار رابط کاربری One UI برای فبلت نوت 9 همه چیز کمی بهتر شده اما باز هم سامسونگ تا دستیابی به یک سیستم عامل و بستر نرم افزاری روان، سلیس و بهینه نسبت به اپل خیلی جای کار دارد. در این میان یکی از ویژگی های خاصی که توسط فبلت نوت 9 پشتیبانی می‌شود و آیفون XS Max از آن بی‌بهره است، قابلیت "سامسونگ دکس" یا "Samsung DeX" خواهد بود که به موجب آن می‌توان با نصب فبلت نوت 9 به یک مانیتور حالتی دسکتاپ مانند را تجربه کرد و حتی از صفحه نمایش گوشی به عنوان پد لمسی استفاده به عمل آورد. این ویژگی شاید در حال حاضر برای اغلب کاربران خیلی جالب و کاربردی به نظر نرسد اما مطمئن باشید در آینده می‌تواند سر و صدای زیادی را برپا کند.

 

مقایسه گلکسی نوت 9

 

اما در سمت مقابل آیفون XS Max اپل به طور پیش فرض از سیستم عامل iOS 12 بهره می‌برد و آپدیت iOS 12.1.3 هم برای آن منتشر شده است و بدون تردید حداقل تا 4 5 سال آینده تمام آپدیت های سیستم عامل iOS برای آن منتشر می‌شوند. انتشار دائمی و طولانی مدت آپدیت های سیستم عامل iOS یکی از اصلی ترین نقاط قوت آیفون هاست که متاسفانه در گوشی های اندرویدی شاهد آن نیستیم. همچنین آپدیت های iOS خیلی سریع تر از اندروید برای محصولات اپل منتشر می‌شوند. چون برخلاف اندروید، برای انتشار آپدیت های iOS نیازی نیست که شرکت سازنده گوشی نسخه جدید سیستم عامل را با رابط کاربری خود بهینه کند و سپس آپدیت آن را به طور جداگانه برای هر یک از محصولاتش منتشر نماید. پس سرعت بهتر دریافت آپدیت های سیستم عامل و یکپارچگی آن از اصلی ترین برتری های iOS در مقایسه با اندروید و طبیعتا از اصلی ترین برتری های آیفون XS Max در مقایسه با فبلت نوت 9 خواهد بود. از دیگر برتری های کلی سیستم عامل iOS در مقایسه با اندروید می‌توان به امنیت بیشتر اشاره داشت که البته این امنیت بیشتر منجر به فنا شدن برخی از عوامل دیگر می‌شود که امکانات شخصی سازی یکی از این عوامل است. متاسفانه iOS به هیچ عنوان از نظر قابلیت های شخصی سازی قابل مقایسه با اندروید نیست و این موضوع از اصلی ترین نقاط ضعف آن نسبت به اندروید خواهد بود.

یکی دیگر از مسائلی که باید به آن دقت شود مربوط به تحریم ها و نبود بستر مناسب برای استفاده کامل از ویژگی های سیستم عامل iOS توسط ما ایرانی ها می‌شود. این مسئله را نمی‌توان به طور مستقیم به عنوان یک نقطه ضعف در سیستم عامل iOS در نظر گرفت، چون عملاً ارتباطی به این سیستم عامل و ماهیت آن ندارد اما از سمت دیگر به عنوان یک کاربر ایرانی نمی‌توان آن را نادیده هم گرفت چون عملاً با کارایی دستگاه ارتباط دارد. متاسفانه خیلی از ویژگی هایی که تمام کاربران سیستم عامل iOS و آیفون های اپل در همه جای دنیا به راحتی می‌توانند از آن ها استفاده کنند در ایران و توسط کاربران ایرانی قابل استفاده نیست. برای مثال شما نمی‌توانید با مشخصات شخصی خودتان یک اپل آیدی (Apple ID) داشته باشید و آن را در آیفونتان فعال کنید و ملزم به استفاده از اپل آیدی های فیک می‌شوید. قابلیت هایی مثل امکان خرید حجم آیکلود (iCould) و استفاده از سرویس ذخیره سازی ابری در سیستم عامل iOS هم برای کاربران ایرانی به صورت عادی وجود ندارد. دسترسی به اپلیکیشن های اپ استور و امکان نصب راحت این اپلیکیشن ها هم در خیلی از مواقع به طور عادی توسط ما ایرانی ها وجود نخواهد داشت و در مجموع این عوامل سبب می‌شود که سهولت استفاده از iOS و آیفون XS Max کاهش یابد و اندروید و گلکسی نوت 9 از این نظر به گزینه بهتری برای کاربران تبدیل شوند.

 

مقایسه گلکسی نوت 9

 

اما از سمت دیگر هماهنگی مابین بستر نرم افزاری و سخت افزاری در آیفون های اپل همیشه فوق‌العاده بوده و در آیفون ایکس اس مکس اپل هم به شکل ویژه‌ای شاهد این هماهنگی هستیم. سیستم عامل iOS در آیفون XS Max بسیار روان عمل می‌کند و شما در حین بکارگیری این گوشی با کوچک ترین لگ و تاخیری رو به رو نخواهید شد. همچنین تجربه نشان داده همیشه iOS بهینه‌تر از اندروید بوده و از نظر مصرف انرژی هم وضعیت بهتری در مقایسه با این سیستم عامل (حداقل در گوشی هایی که از اندروید خام بهره نمی‌برند) داشته است. بنابراین هر یک از دو سیستم عامل اندروید و iOS نقاط قوت و ضعف مخصوص خودشان را دارند و شما باید با شناسایی این نقاط و ضعف بهترین گزینه را انتخاب کنید. به عقیده ما اگر بخواهیم خیلی ساده به موضوع نگاه کنیم شرایط به این صورت است که سیستم عامل اندروید و گلکسی نوت 9 سامسونگ برای کاربرانی مناسب است که به دنبال سهولت بکارگیری دستگاه و قابلیت های بیشتر هستید، اما iOS و آیفون XS Max برای آن دسته کاربرانی مناسب خواهد بود که به دنبال عملکرد روان‌تر، امنیت بیشتر و بهینه بودن اهمیت می‌دهند. با ارائه این توضیحات انتخاب مابین دو گزینه موجود را بر عهده شما قرار می‌دهیم.

 

مقایسه گلکسی نوت 9 با آیفون XS Max : پردازنده، رم و حافظه داخلی

بی‌شک یکی از مهمترین بخش های مقایسه گلکسی نوت 9 با آیفون XS Max مربوط به سنجش قدرت پردازشی آن ها می‌شود. به نظر شما آیفون ایکس اس مکس قدرت پردازشی بیشتری دارد یا گلکسی نوت 9 سامسونگ؟ با توجه به اینکه هر دو گوشی پرچمدار شرکت سازنده خودش است، بنابراین جای شکی وجود ندارد که قدرت پردازشی بالا و برتری داشته باشند. پس در این مقایسه می‌خواهیم فوق‌العاده و فوق‌العاده‌تر را از هم مشخص کنیم، چون به خوبی می‌دانیم که هم آیفون XS Max و هم فبلت گلکسی Note 9 قدرت عملکرد عالی دارند. آیفون ایکس اس مکس اپل از تراشه A12 Bionic بهره می‌برد که طی فرآیند 7 نانومتری تولید شده و فوق‌العاده بهینه است. این تراشه از یک پردازنده مرکزی شش هسته‌ای بهره می‌برد که چهار هسته آن Tempest نام دارند و فرکانس کاری 1.6 گیگاهرتزی را ارائه می‌کنند و دو هسته دیگر آن Vortex نام داشته و فرکانس کاری 2.5 گیگاهرتزی را به همراه خواهند داشت. پردازنده گرافیکی Apple GPU هم با چهار هسته پردازشگر در این تراشه وظیفه تجزیه و تحلیل داده های گرافیکی را بر عهده می‌گیرد. تراشه A12 Bionic بدون تردید یکی از قدرتمندترین تراشه های موبایلی فعلی موجود به شمار می‌رود که واقعاً می‌توان آن را یک کامپیوتر فوق سریع محسوب کرد. رم آیفون XS Max هم ظرفیت 4 گیگابایتی دارد و در کنار تراشه A12 Bionic یک ترکیب فوق‌العاده را ایجاد می‌کند.

 

مقایسه گلکسی نوت 9

 

در سمت مقابل سامسونگ گلکسی نوت 9 از نظر تراشه شامل دو نسخه مختلف می‌شود که نسخه موجود در بازار کشورمان از تراشه اگزینوس 9810 سامسونگ بهره می‌برد. این تراشه طی فرآیند 10 نانومتری تولید شده و یک پردازنده مرکز هشت هسته‌ای دارد. چهار هسته پردازشگر مرکزی این تراشه Cortex-A55 نام گرفته‌اند و فرکانس 1.8 گیگاهرتزی را ارائه می‌کنند و چهار هسته دیگر آن از نوع Mongoose M3 هستند و فرکانس 2.7 گیگاهرتزی دارند. پردازنده گرافیکی بکار رفته در این تراش هم پردازنده Mali-G72 MP18 خواهد بود. فبلت نوت 9 از نظر رم شامل دو نسخه 6 و 8 گیگابایتی می‌شود که ما نسخه پایه آن یعنی نسخه مجهز به رم 6 گیگابایتی را با نسخه پایه آیفون XS Max مقایسه کرده‌ایم.

حالا وقتشه! اینو بخون دلیل بکارگیری چند لنز دوربین در گوشی ها چیست؟

قبول داریم که تراشه اگزینوس 9810 سامسونگ هم یک تراشه فوق‌ قدرتمند است اما شک نداشته باشید که در مقایسه با تراشه A12 Bionic قدرت عملکرد کمتری دارد. این موضوع به ویژه از نظر پتانسیل پردازش گرافیکی به شکل محسوس تری قابل درک می‌شود چون پردازنده گرافیکی Apple GPU بکار رفته در تراشه A12 به مراتب قدرت بیشتری در مقایسه با پردازنده گرافیکی Mali-G72 MP18 بکار رفته در تراشه اگزینوس9810 دارد. البته این تفاوت مابین قدرت عملکرد تراشه های دو گوشی فقط بر روی بنچمارک ها نمایان می‌شود و در عمل هر دو گوشی مورد نظر قدرت و کیفیت عملکرد فوق‌العاده‌ای دارند. اگر بخواهیم خیلی ساده بیان کنیم باید بگوییم هیچ کاری وجود ندارد که یکی از این دو گوشی پتانسیل انجام آن را داشته باشند و گوشی دیگر پتانسیل آن را نداشته باشد. پس قدرت پردازشی و عملکرد هر دو گوشی مورد نظر فوق‌العاده است اما بر روی کاغذ تراشه A12 آیفون ایکس اس مکس اپل به مراتب قدرتمندتر از تراشه اگزینوس 9810 بکار رفته در فبلت نوت 9 عمل می‌کند. البته در این بین رم 6 یا 8 گیگابایتی گلکسی نوت 9 در برخی شرایط کمک قابل ملاحظه‌ای به افزایش سرعت عملکرد دستگاه می‌کند. برای مثال در بررسی های عمیقی که انجام شد، مشخص گردید که فبلت نوت 9 در اجرای پشت سر هم اپلیکیشن های متعدد و خروج از آن ها سریع تر از آیفون XS Max عمل می‌کند. این مسئله از آنجایی به وجود می‌آید که ظرفیت رم آیفون ایکس اس مکس به مرور و با اجرای چندین اپلیکیشن و بازی سنگین و خروج از آن ها رو به فول شدن سوق پیدا می‌کند اما رم نوت 9 هنوز فضای لازم برای ادامه دادن تسک ها و آنالیز آن ها در اختیار دارد. پس هر دو گوشی مورد نظر از بستر سخت افزاری فوق‌العاده‌ای بهره می‌برند و قدرت عملکرد بی‌نظیری دارند. هر دو گوشی به راحتی تمام نیازهای شما را برطرف خواهند کرد و هیچ یک در عمل ضعف قابل درکی ندارند، اما بر روی کاغذ آیفون XS Max قدرتمندتر از گلکسی Note 9 خواهد بود.

 

مقایسه گلکسی نوت 9

 

اما وضعیت حافظه داخلی نوت 9 و آیفون ایکس اس مکس چطور است؟ سامسونگ فبلت نوت 9 را از نظر حافظه داخلی در دو نسخه 128 و 512 گیگابایتی روانه بازار کرده که هر دوی آن ها از اتصال حافظه جانبی پشتیبانی می‌کنند، یعنی کاربر با نصب رم میکرو اس دی (Micro SD) در فبلت نوت 9 می‌تواند فضای ذخیره سازی اطلاعات آن را تا سقف 512 گیگابایت افزایش دهد . در سمت دیگر آیفون XS Max از نظر حافظه داخلی در سه نسخه 64، 256 و 512 گیگابایتی عرضه شده که هیچ یک از اتصال حافظه جانبی پشتیبانی نخواهد کرد. بنابراین اگر قرار باشد نسخه پایه دو گوشی با هم مقایسه شوند، گلکسی نوت 9 حافظه 128 گیگابایتی قابل ارتقاء با نصب رم میکرو اس دی دارد و آیفون XS Max حافظه 64 گیگابایتی و بدون قابلیت نصب حافظه جانبی را ارائه می‌کند. بنابراین از نظر حافظه داخلی برتری مقایسه از آن فبلت نوت 9 خواهد بود چون نسخه پایه آن شرایط بهتری را ارائه می‌کند.

 

مقایسه گلکسی نوت 9 با آیفون XS Max : دوربین اصلی و سلفی

دوربین گوشی های موبایل روز به روز بهتر و بهتر می‌شود و از این نظر آیفون XS Max و گلکسی نوت 9 از بهترین های بازار هستند. در این بخش هم مثل بخش قبل مقایسه‌ای برای تفکیک فوق‌العاده و فوق‌العاده‌تر خواهیم داشت چون هر دو گوشی مورد نظر از دوربین کم‌نظیری بهره می‌برند و واقعاً عالی عمل می‌کنند. دوربین اصلی گلکسی نوت 9 از دو لنز 12 مگاپیکسلی تشکیل می‌شود. لنز اول آن دیافراگم متغیر دارد و می‌تواند با توجه به شدت نور محیط در حین عکسبرداری روزنه یا دیافراگم خود را مابین F/1.5 تا F/2.4 تنظیم کند. این تکنولوژی یکی از تکنولوژی های جدیدی است که سامسونگ بکار برده و به موجب آن روزنه لنز دوربین در محیط های پرنور تنگ تر شده (به سمت F/2.4 سوق پیدا می‌کند) و در محیط های کم نور گشاد‌تر می‌شود (به سمت F/1.5 سوق پیدا می‌کند). در نتیجه نورگیری توسط لنز دوربین اصلی گوشی بدون دخالت کاربر و به صورت خودکار به بهترین شکل ممکن انجام خواهد شد. لنز دوربین 12 مگاپیکسلی مذکور در فبلت نوت 9 از قابلیت های فوکوس خودکار مرحله‌ای دوآل پیکسل (Dual Pixel PDAF) و تثبیت اپتیکال تصویر (OIS) هم پشتیبانی به عمل می‌آورد. اما لنز دوم دوربین اصلی فبلت نوت 9 هم 12 مگاپیکسلی است اما از نوع تله‌فتو (Telephoto) خواهد بود و منجر به ایجاد امکان زوم اپتیکال 2x بدون افت کیفیت می‌شود. این لنز دوربین از دیافراگم F/2.4 بهره‌ می‌برد و از قابلیت فوکوس خودکار و تثبیت اپتیکال تصور هم پشتیبانی به عمل خواهد آورد. بنابراین در دوربین اصلی Galaxy Note 9 مجموعه‌ای از تکنولوژی ها و فناوری های نوین و روز بکار رفته و قابلیت دیافراگم متغیر جالب توجه ترین این فناوری ها محسوب می‌شود. ضمناً دوربین اصلی فبلت نوت 9 قابلیت ضبط ویدئو های 4K با فریم ریت 60 فریم در هر ثانیه و ضبط عکس های لایو فوکوس (Live Focus) را دارد و از یک چراغ فلش LED هم بهره می‌برد.

 

مقایسه گلکسی نوت 9

 

در سمت مقابل دوربین اصلی آیفون XS Max اپل هم از دو لنز 12 مگاپیکسلی تشکیل می‌شود که لنز اصلی آن دیافراگم F/1.8 دارد از تکنولوژی هایی همچون تثبیت اپتیکال تصویر (OIS) و فوکوس خودکار مرحله‌ای (PDAF) پشتیبانی به عمل می‌آورد. لنز دوربین ثانویه آن هم از نوع تله‌فتو بوده و دیافراگم F/2.4 دارد و از قابلیت های تثبیت اپتیکال تصویر (OIS)، فوکوس خودکار مرحله‌ای (PDAF) و زوم اپتیکال 2x پشتیبانی می‌کند. دوربین اصلی آیفون XS Max از عکسبرداری پرتره (Portrait Mode) پشتیبانی می‌کند و قابلیت ضبط ویدئو های 4K با فریم ریت های 24، 30 و 60 فریم در هر ثانیه را دارد و یک چراغ فلش LED چهارگانه هم برای آن در نظر گرفته شده است. اما دوربین اصلی کدام گوشی عملکرد بهتری در مقایسه با دوربین گوشی دیگر دارد؟ در مقایسه گلکسی نوت 9 با آیفون XS Max متوجه شدیم که دوربین اصلی هر دو گوشی فوق‌العاده با کیفیت هستند و تحت هر شرایط عکس های زیبا عالی را ضبط می‌کنند.

به نظر ما دوربین هر دو گوشی در محیط های با نور مناسب عملکرد مشابهی دارد و نمی‌توان گفت که یکی از آن ها بهتر از دیگری عمل می‌کند. در محیط های با نور زیاد، دوربین آیفون XS Max حالتی طبیعی تر را به وجود می‌آورد اما دوربین گلکسی نوت 9 به دلیل بهره‌مندی از قابلیت دیافراگم متغیر، نور زیادی جذب خواهد کرد و عکس های روشن تری را ارائه می‌کند که به نظر ما کمی غیر‌طبیعی هستند. تفاوت مابین عملکرد دوربین اصلی دو گوشی نام برده شده در محیط های پر نور زمانی قابل درک می‌شود که تصویر مربوط به یک منظره با شرایط مشابه را با دوربین دو گوشی نوت 9 و آیفون XS Max ضبط و در کنار هم قرار دهید. به نظر ما عکس هایی که در این شرایط با دوربین آیفون ایکس اس مکس ضبط می‌شوند کیفیت بهتری دارند. اما از سمت مقابل در محیط های کم نور دوربین اصلی گلکسی نوت 9 به لطف بهره‌مندی از قابلیت دیافراگم متغیر عملکرد بهتری خواهد داشت و این ویژگی سبب می‌شود که دوربین دستگاه عکس های مطلوب تر و با کیفیت نور بیشتری را ضبط نماید. البته کیفیت عملکرد دوربین اصلی آیفون XS Max هم در شرایط این چنینی بد نیست و عکس هایی که با آن ضبط می‌شوند فوق‌العاده هستند، اما به عقیده ما گلکسی نوت 9 در این شرایط کیفیت عملکرد بهتری دارد.

حالا وقتشه! اینو بخون بهترین ترفند ها برای گرفتن عکس سلفی بهتر

هر دو گوشی نام برده شده قابلیت عکسبرداری در حالت پرتره را ارائه می‌کنند، البته در فبلت نوت 9 این ویژگی با نام اختصاصی لایو فوکوس (Live Focus) شناخته می‌شود، اما ماهیت و نحوه عملکرد آن مشابه همان قابلیت عکسبرداری پرتره خواهد بود که در آیفون ایکس اس مکس با نام Portrait Mode معرفی شده است. کیفیت ضبط عکس در حالت مذکور در هر دو گوشی مورد نظر یکسان بوده و در سطح بالایی قرار دارد، بنابراین اگر به ضبط عکس های پرتره و با پس زمینه تار علاقه دارید، نه فبلت نوت 9 و نه آیفون XS Max شما را نا امید نخواهند کرد. البته در عملکرد عکسبرداری پرتره هر دو گوشی مورد نظر باگ هایی هم وجود دارد که قابل چشم پوشی هستند. پس اگر بخواهیم یک جمع‌بندی کلی از وضعیت عملکرد دوربین اصلی دو گوشی آیفون XS Max و گلکسی Note 9 داشته باشید باید بگوییم که هر دوی آن ها دوربین اصلی با کیفیت و فوق‌العاده عالی دارند و از این نظر جزو بهترین های بازار هستند. متاسفانه این امکان وجود ندارد که به طور قطع مدعی شویم دوربین اصلی یکی از این دو گوشی نسبت به دوربین گوشی دیگر کاملاً برتر بوده و گزینه بهتری خواهد بود.

 

مقایسه گلکسی نوت 9

 

اما دوربین سلفی دو گوشی مورد نظر چگونه است و کدامیک عملکرد بهتری دارد؟ دوربین سلفی فبلت Note 9 از یک لنز 8 مگاپیکسلی تشکیل شده که دیافراگم F/1.7 دارد و از قابلیت فوکوس و HDR خودکار پشتیبانی می‌کند. در سمت مقابل دوربین سلفی iPhone XS Max از یک لنز 7 مگاپیکسلی با دیافراگم F/2.2 تشکیل شده که آن هم از قابلیت HDR پشتیبانی به عمل می‌آورد. در بررسی که روی عملکرد دوربین سلفی دو گوشی مورد نظر داشتیم مشخص شد که هر دوی آن ها وضعیت عالی دارد و در محیط های مختلف می‌توانید با دوربین سلفی هر دو گوشی عکس های زیبا و بسیار با کیفیتی ضبط کنید. کیفیت عملکرد دوربین سلفی هر دوی آن ها در محیط های کم نور و تاریک تا حدی افت می‌کند اما به عقیده ما مقدار افت کیفیت گلکسی نوت 9 در اینگونه مواقع کمتر از مقدار افت کیفیت آیفون XS Max خواهد بود و این موضوع می‌تواند برتری برای دوربین سلفی فبلت نوت 9 محسوب شود. با این حال مطمئن باشید هر دو گوشی از نظر دوربین سلفی بهترین های بازار هستند و با آن ها قادر به ضبط عکس های سلفی عالی خواهید بود.

 

مقایسه گلکسی نوت 9 با آیفون XS Max : باتری و شارژدهی

یکی دیگر از مهمترین بخش های مقایسه گلکسی نوت 9 با آیفون XS Max مربوط به زیر ذره‌بین قرار دادن وضعیت باتری و توان شارژدهی آن در دو گوشی مذکور می‌شود. سامسونگ یک باتری 4000 میلی آمپر ساعتی لیتیوم یونی را در فبلت نوت 9 بکار برده که نسبت به نسل قبل سری فبلت های گلکسی نوت افزایش ظرفیت چشمگیری داشته است، چون گلکسی نوت 8 از یک باتری 3300 میلی آمپر ساعتی بهره‌مند بود. البته نباید فراموش کرد که اندازه صفحه نمایش، وضوح تصویر و خیلی عوامل دیگر هم در گوشی مذکور تقویت شده‌اند که مستقیما بر روی میزان مصرف شارژ باتری تأثیرگذار هستند. اما آیفون ایکس اس مکس اپل از یک باتری لیتیوم یونی 3174 میلی آمپر ساعتی بهره می‌برد که شاید در نگاه اول تصور شود برای تامین انرژی مورد نیاز گوشی با صفحه نمایش 6.5 اینچی چندان مناسب نیست! اما اپل همیشه نشان داده که آمار و ارقام روی کاغذ به تنهایی نمی‌توانند بیانگر برتری مطلق یک گوشی نسبت به گوشی دیگر باشد و این موضوع در مقایسه ظرفیت باتری و توان شارژدهی آن در دو گوشی نوت 9 و آیفون XS Max هم به وضوح قابل درک است.

حالا وقتشه! اینو بخون 7 نکته مهم برای شارژ صحیح باتری موبایل

در مقایسه گلکسی نوت 9 با آیفون XS Max مشخص شد که باتری آیفون XS Max علیرغم اینکه حدود 826 میلی آمپر ساعت ظرفیت کمتری در مقایسه با باتری گلکسی Note 9 دارد، همچنان از نظر شارژدهی به شکل قابل ملاحظه‌ای بهتر از فبلت نوت 9 عمل می‌کند! در تست یکسان و مشابهی که روی باتری هر دو گوشی نام برده شده انجام دادیم، باتری فبلت نوت 9 توانست چیزی در حدود 9 ساعت دوام را از خود به ثبت برساند اما باتری آیفون ایکس اس مکس با ظرفیت کمتر خودش در شرایط مشابه توانست دوامی در حدود 10 ساعت داشته باشد. بنابراین علیرغم اینکه ظرفیت باتری آیفون XS Max کمتر از باتری Galaxy Note 9 است، قدرت و کیفیت شارژدهی آن بهتر از باتری این گوشی خواهد بود. این مسئله به وضوح دقت و ظرافت طراحی اپل را نشان می‌دهد. بهینه‌تر بودن سیستم عامل iOS این گوشی و تراشه A12 Bionic و همگام‌سازی بهتر دو بستر نرم افزاری و سخت افزاری دستگاه سبب شده‌اند تا مصرف انرژی و شارژ باتری آیفون XS Max به مراتب کنترل شده‌تر از فبلت نوت 9 باشد. البته طبیعتا وضوح تصویر بالاتر صفحه نمایش فبلت نوت 9 هم در افزایش میزان مصرف انرژی باتری دستگاه موثر خواهد بود اما شدت آن به قدری نخواهد بود که به تنهایی اختلافی این چنینی را به وجود آورد. پس مطمئن باشید این اختلاف عملکرد ناشی از بهینه‌تر بودن بستر نرم افزاری و سخت افزاری آیفون ایکس اس مکس در مقایسه با فبلت گلکسی نوت 9 خواهد بود.

 

مقایسه گلکسی نوت 9

 

هم گوشی گلکسی نوت 9 و هم آیفون ایکس اس مکس اپل از قابلیت شارژ سریع و شارژ بیسیم پشتیبانی می‌کنند. شارژر اورجینال و فابریکی که در این دو گوشی ها وجود دارد قابلیت شارژ سریع را ارائه خواهد کرد اما برای استفاده از شارژ بیسیم باید پد های اختصاصی که برای دو گوشی مذکور عرضه شده را خریداری کنید. اما سرعت شارژ مجدد باتری کدام گوشی بیشتر خواهد بود؟ با توجه به اینکه باتری آیفون XS Max در مقایسه با نوت 9 ظرفیت کمتری دارد، انتظار می‌رود که سریعتر از باتری این گوشی شارژ شود اما در بررسی صورت گرفته نتیجه کاملاً برعکس مشاهده شد! باتری فبلت گلکسی نوت 9 چیزی در حدود 1.5 ساعت زودتر از باتری آیفون XS Max فول شارژ می‌شود که این موضوع کمی عجیب است. بنابراین هرچقدر آیفون ایکس اس مکس از نظر شارژدهی باتری بهتر از فبلت نوت 9 عمل می‌کند، از نظر سرعت شارژ مجدد ضعیف تر از آن خواهد بود. در بررسی که انجام دادیم باتری 4000 میلی آمپر ساعتی فبلت نوت 9 در مدت زمان 110 دقیقه از صفر تا صد درصد شارژ شد اما باتری 3174 میلی آمپر ساعتی آیفون XS Max برای اینکه از صفر تا صد درصد شارژ شود به مدت زمانی در حدود 200 دقیقه نیاز داشته است. پس اگر به توان شارژدهی یا نگهداری شارژ باتری اهمیت می‌دهید، آیفون XS Max اپل گزینه خرید بهتری برایتان خواهد بود اما اگر به سرعت شارژ مجدد باتری گوشی اهمیت بدهید، گلکسی نوت 9 وضعیت بهتری را به همراه خواهد داشت.

 

مقایسه گلکسی نوت 9 با آیفون XS Max : قیمت و ارزش خرید

بدون تردید قیمت یک گوشی و ارزش خرید آن یکی از مهمترین و حائز اهمیت ترین مسائلی است که باید به آن توجه شود. عموما افرادی که در پی خرید گوشی هایی مثل آیفون ایکس اس مکس یا گلکسی نوت 9 هستند از نظر بودجه و هزینه خیلی با محدودیت مواجه نیستند اما با این حال هیچکس دوست ندارد که بیش از حد هزینه و پول صرف خرید گوشی کند که قابلیت هایش با یک گوشی ارزان قیمت تر برابری می‌کنند. قیمت نسخه پایه گلکسی نوت 9 هم اکنون و با نرخ دلار فعلی به چیزی در حدود 10 میلیون تومان می‌رسد. اما در سمت مقابل قیمت نسخه پایه آیفون ایکس اس مکس اپل با نرخ دلار فعلی چیزی در حدود 17 میلیون تومان خواهد بود! بنابراین قیمت آیفون XS Max به مراتب از قیمت گلکسی نوت 9 بیشتر است، اما آیا این گوشی واقعاً ویژگی هایی دارد که بتوانند این تفاوت قیمت 7 میلیون تومانی را توجیه کنند؟ به نظر ما اینطور نیست!

حتی اگر از تمام برتری های گلکسی نوت 9 نسبت به آیفون XS Max چشم پوشی شود و فقط برتری های آیفون ایکس اس مکس را در نظر بگیریم هم نمی‌توان این اختلاف قیمت را توجیه کرد. بنابراین به عقیده ما آیفون XS Max ارزش خرید پایینی دارد و قیمت آن به صورت افراطی و توجیه‌ناپذیری گران در نظر گرفته شده است. اما فبلت نوت 9 می‌تواند گوشی با ارزش خرید خوب محسوب شود. پس اگر از نظر هزینه با محدودیت مواجه هستید یا به ارزش خرید گوشی اهمیت می‌دهید، مطمئن باشید فبلت نوت 9 در مقایسه با آیفون ایکس اس مکس اپل گزینه خرید بهتری خواهد بود. فراموش نکنید هر دو گوشی مذکور از برترین گوشی های بازار هستند و حداقل تا 3 سال آینده تمام نیازهای یک کاربر معمولی را برطرف می‌کنند.

 

مقایسه گلکسی نوت 9

 

جدول مقایسه گلکسی نوت 9 با آیفون XS Max

 

آیفون XS Max

گلکسی نوت 9

 

208 گرم

استاندارد IP68

فریم فولاد ضد زنگ

201 گرم

استاندارد IP68

فریم آلومینیوم

طراحی ظاهری

6.5 اینچ

Super AMOLED

رزولوشن 2688 در 1242 پیکسل

دالبی ویژن

وسعت رنگی گسترده

ترو‌تون

لمس سه بعدی

6.4 اینچ

Super AMOLED

رزولوشن 2960 در 1440 پیکسل

نمایشگر همیشه روشن

صفحه نمایش

iOS 12

 

اندروید 8.1 نوقا

رابط کاربری سامسونگ اکسپرینس

سیستم عامل

تراشه A12 Bionic

پردازنده گرافیکی Apple GPU

تراشه اگزینوس 9810

پردازنده گرافیکی Mali-G72 MP18

پردازنده مرکزی و گرافیکی
4 گیگابایت 6 یا 8 گیگابایت حافظه رم
64، 256 و 512 گیگابایت 128 و 512 گیگابایتی حافظه داخلی

دو لنز 12 مگاپیکسل

واید، نله فوتو

دو لنز 12 مگاپیکسل

واید، تله فوتو

دوربین اصلی
7 مگاپیکسل 8 مگاپیکسل دوربین سلفی
 3174 میلی آمپر ساعتی لیتیوم یونی 4000 میلی آمپر ساعتی لیتیوم یونی باتری و شارژدهی
حدود 17 میلیون تومان در زمان تدوین مطلب حدود 10 میلیون تومان در زمان تدوین مطلب ارزش خرید


نتیجه‌گیری

همانطور که ملاحظه کردید در این مقاله اختصاصی به مقایسه گلکسی نوت 9 با آیفون XS Max پرداختیم. هر دو گوشی مورد نظر از برترین اسمارتفون های فعلی بازار هستند و تقریبا محصولات بی‌رقیبی به شمار می‌روند. بستر سخت افزاری هر دو گوشی از با کیفیت ترین قطعات تشکیل شده و کاربر با در اختیار داشتن آن ها تجربه‌ای فوق‌العاده را سپری می‌کند. صفحه نمایش بزرگ، بدون حاشیه و با کیفیت عالی، ظاهر زیبا، براق و چشم‌نواز، دوربین فوق‌العاده، پردازنده و رم عالی و باتری خوب از ویژگی های مثبت و مشترک هر دو گوشی مذکور به شمار می‌روند اما در این میان ارزش خرید و نوع قیمت گذاری یکی از تفاوت های اصلی مابین دو گوشی نام برده شده است که به نظر ما کفه ترازو را به سمت فبلت گلکسی نوت 9 سنگین تر می‌کند. امیدوار هستم که از مقایسه گلکسی نوت 9 با آیفون XS Max استفاده لازم را به عمل آورده باشید.