تفاوت پورت USB3 و USB2

آموزش و ترفندها 16 آبان 1393 علی مظفری

تفاوت پورت USB3 و USB2

USB برگرفته از حروف ابتدايی 3 كلمه ی Universal Serial Bus  می باشد كه به معني گذرگاه عمومی سريال است. از اين استاندارد برای رد و بدل اطلاعات بين دستگاه های جانبی و كامپوتر استفاده می شود. يو اس بی تا به امروز در 3 ورژن مختلف ارائه شده كه USB 1.0 ، USB 2.0 و USB 3.0 نام گذاری شده اند . يو اس بی 2 برای ارتقا 1 و يو اس بی 3 براي ارتقا 2 ارائه شده اند . به دليل ماهيت يو اس بی كه تبادل اطلاعات می باشد، در ورژن آخر روی سرعت انتقال داده ها تمركز شده و مهمترين تفاوت بين يو اس بی 3 و 2 همين مسئله می باشد .در ادامه این مطلب به تفاوت پورت USB3 و USB2 می پردازیم. با فروشگاه اینتر نتی هدف همراه باشید.

اولین نسخه یو‌اس‌بی در سال 1990 میلادی معرفی شد؛ نسخه دوم این فناوری در سال 2000 و همچنین نسخه سوم آن نیز در سال 2008 به طور رسمی معرفی شدند. بنابر این نسخه‌های مختلف این فناوری عبارت‌اند از:

سرعت انتقال داده USB 2.0

سرعت انتقال داده در USB 2.0 حدود 480 مگا بيت بر ثانيه يا 60 مگا بايت بر ثانيه است كه با اين ويژگی ، برچسب ” High Speed ” را از آن خود كرده است ( در حالي كه usb 1.0 اين برچسب را ندارد). اما در مقابل يو اس بی 2 ، يو اس بی 3 با سرعت انتقال اطلاعات معادل با 400 مگا بايت يا 3.2 گيگا بيت بر ثانيه می تواند حداكثر عمليات را انجام دهد .

تفاوت پورت USB3 و USB2

حالا وقتشه! اینو بخون کدام مرکز تعمیر لپ تاپ اصفهان خیال شما را راحت می کند

سرعت انتقال داده USB 3.0

جدای از مبحث سرعت ، USB 3.0  حداكثر توان انتقالی به دستگاه های متصل به پورت را افزايش می دهد. يو اس بي 2 به ازای هر واحد بار متصل ، 100 ميلي آمپر را عبور مي دهد. اين در حاليست كه يو اس بی 3 می تواند با حداكثر 6 واحد توان، 150 ميلي آمپر را ارائه دهد كه جمعا 800 ميلي آمپر را ساپورت می كند. اين قضيه برای دستگاه هايی كه با پورت يو اس بی شارژ می شوند بسيار مناسب خواهد بود. اما برای لپ تاپ ها خبر خوبی نيست چون بايد توان بيشتری را تحويل دستگاه مورد نظر دهند .

تفاوت ديگر بين اين دو اين است كه يو اس بی 2 چهار سيمه مي باشد در حاليكه يو اس بی 3 هشت سيمه است. جداي از 4 سيم موجود در usb 2 ، چهار سيم ديگر برای ويژگی SuperSpeed تعبيه شده كه از همين 4 تا سيم نيز 2 تا برای دريافت فوق سريع اطلاعات و 2 تا برای ارسال فوق سريع اطلاعات استفاده می شود .

تفاوت پورت USB3 و USB2

 

آنچه در این مطلب آموختید

دراین مطلب تفاوت بین دو پورت USB3 و USB2 را شرح دادیم. همانطور که گفته شد پورت های USB3 از سرعت بالاتری نسبت به پورتهای USB2 برخوردار هسند. مسلما قیمت پورت های USB3 از USB2 بالاتر می باشد. برای مشاهده قیمت فلش مموری های با درگاه USB3 و USB2 می توانید به اینجا مراجعه کنید.