چگونه از دانلود خودکار تلگرام جلوگیری کنیم؟

آموزش و ترفندها 06 مهر 1398 علی مظفری

چگونه از دانلود خودکار تلگرام جلوگیری کنیم؟

اپلیکیشن تلگرام (Telegram) در حالت پیش فرض شامل تنظیماتی است که به موجب آن تمام فایل هایی که در گروه ها و کانال های مختلف ارسال می‌شوند را به صورت خودکار دانلود می‌کند! اما خوشبختانه تنظیمات خاصی برای جلوگیری از این امر وجود دارد. در این مقاله به آموزش نحوه جلوگیری از دانلود خودکار تلگرام می‌پردازیم. بنابراین با فروشگاه اینترنتی هدف همراه باشید.

 

مقدمه

تلگرام محبوب ترین اپلیکیشن پیام رسان فعلی است که کاربران زیادی در سراسر دنیا از آن استفاده می‌کنند. تلگرام علیرغم مشکلات و محدودیت هایی که برای استفاده در کشورمان دارد، همچنان توسط اغلب ایرانی ها مورد استفاده قرار می‌گیرد و گزینه اول برای اشتراک گذاری انواع فایل و پیام های متنی به شمار می‌رود. از طریق تلگرام می‌توان فایل های ویدیویی و عکس هم برای دیگران ارسال کرد. اگر در گروه ها و کانال های تلگرام عضو باشید حتما دیده‌اید که روزانه چندین تعداد پست ویدیویی و عکس توسط کاربران یا ادمین ارسال می‌شود. در حالت پیش فرض تمام این پست های تصویری به طور خودکار توسط اپلیکیشن تلگرام دانلود خواهند شد و پخش می‌شوند اما این مسئله اصلا جالب و مناسب نیست!

قابلیت دانلود خودکار تلگرام که برای عکس ها و فیلم ها و سایر فایل ها ارائه شده منجر به مصرف شدن حجم بسته اینترنتی شما می‌شود. به عنوان مثال تصور کنید 10 ویدیو 100 مگابایتی در یک کانال تلگرام ارسال شده باشد و شما با ورود به آن کانال به طور خودکار شاهد دانلود این ویدیو ها باشید. در این شرایط احتمالا در کمتر از چند دقیقه چیزی در حدود 1 گیگابایت از حجم بسته اینترنتی خود را از دست خواهید داد! بنابراین دانلود خودکار فایل های تصویری در تلگرام اصلا جالب نیست و باید برای جلوگیری از آن از راه حلی استفاده کرد. خوشبختانه امکان توقف دانلود خودکار عکس و ویدیو در تلگرام وجود دارد و تلگرام گزینه اختصاصی برای غیر فعالسازی این قابلیت در منوی تنظیمات خود ارائه کرده است. در ادامه این مقاله نحوه استفاده از گزینه مذکور را برایتان شرح می‌دهیم. با فروشگاه اینترنتی هدف همراه باشید.

 

جلوگیری از دانلود خودکار تلگرام : دانلود عکس، فیلم و فایل

برای اینکه از دانلود خودکار انواع فایل ها شامل عکس و فیلم در اکانت تلگرام خود جلوگیری کنید اصلا لزومی به طی کردن مراحل پیچیده نخواهید داشت. بدین منظور کافیست ابتدا وارد اکانت تلگرام خود شوید و به شرح زیر عمل نمایید:

 

جلوگیری از دانلود خودکار تلگرام

 

  • آیکون سه خطی گوشه سمت چپ و فوقانی صفحه را لمس کنید تا منوی اصلی تلگرام نمایان شود.
  • گزینه Settings را انتخاب کنید.
  • گزینه Data & Storage را انتخاب نمایید.

 

در بخشی که با کادر قرمز رنگ در عکس فوق مشخص کرده‌ایم و Automatic media download نام دارد می‌توانید تنظیمات مورد نظرتان را برای دانلود خودکار تلگرام و فایل های آن ایجاد کنید. همانطور که مشاهده می‌کنید سه گزینه در این بخش وجود دارد که هر یک به شرح زیر هستند:

  • گزینه When using mobile data: این گزینه شرایط دانلود فایل های تلگرام را در حالتی بهینه سازی خواهد کرد که از اینترنت سیم کارت یا همان موبایل دیتا استفاده می‌کنید. اگر اسلایدر کنار این گزینه را کاملا غیر فعال نمایید، توقف دانلود خودکار تلگرام در حین استفاده از اینترنت سیم کارت با موفقیت انجام می‌شود.

 

  • گزینه When connected on Wi-Fi: این گزینه مربوط به دانلود خودکار فایل ها در حالتی می‌شود که از اینترنت وای فای استفاده می‌کنید. چنانچه اسلایدر کنار این گزینه را غیر فعال کنید، از دانلود خودکار فایل ها در حین اتصال به شبکه وای فای جلوگیری به عمل می‌آید.

 

  • گزینه When roaming: این گزینه مربوط به شرایط دانلود خودکار فایل در حالتی می‌شود که از رومینگ استفاده به عمل می‌آید. بهتر است به دلیل هزینه های بسیار گزاف رومینگ، همیشه اسلایدر کنار این گزینه را در حالت غیر فعال قرار دهید.

 

بنابراین اگر می‌خواهید به طور کامل قابلیت دانلود خودکار تلگرام متوقف و غیر فعال شود، کافیست اسلایدرهای کنار سه گزینه نام برده شده را به حالت غیر فعال منتقل کنید. اما آپشن های بهتری هم برای بهینه سازی دقیق تر هر یک از سه حالت نام برده شده وجود دارد. وقتی هر یک از این سه گزینه را فعال کنید و لمس نمایید وارد بخشی می‌شوید که مشابه به عکس زیر است و گزینه هایی را ارائه می‌کند. با استفاده از گزینه های این بخش می‌توانید خیلی دقیق تر عملکرد تلگرام در قبال دانلود خودکار فایل در حالت های مختلف استفاده از اینترنت وای فای و موبایل دیتا یا رومینگ را بهینه سازی کنید. گزینه هایی که در این صفحه ارائه شده‌اند به ترتیب برای انجام کارهای زیر هستند:

 

جلوگیری از دانلود خودکار تلگرام

 

  • اسلایدر گزینه Data Storage: این اسلایدر در یک قالب کلی حجم فایل ها را به عنوان یک مرجع برای دانلود مشخص می‌کند. توصیه می‌کنیم این اسلایدر را روی حالت Medium تنظیم کنید. وقتی اسلایدر روزی حالت Medium باشد، سقف حجم دانلود خودکار ویدیو ها روی 10 مگابایت و فایل ها روی 1 مگابایت تنظیم خواهد شد. اگر گزینه High را انتخاب کنید، سقف دانلود مذکور به ترتیب برای ویدیو و فایل ها به 15 و 3 مگابایت افزایش پیدا می‌کند.

 

  • گزینه Photos: اسلایدر کنار این گزینه فعال یا غیر فعالسازی دانلود خودکار عکس ها را مشخص می‌کند. اگر آن را غیر فعال کنید از دانلود خودکار عکس ها جلوگیری به عمل می‌آید. با لمس خود گزینه مذکور هم می‌توانید مشخص کنید که عکس ها در چه شرایطی دانلود شوند. گزینه هایی مثل Contacts (پنجره گفتگوی مخاطبین)، Private Chats (پنجره گفتگوی چت های محرمانه)، Group Chats (گروه ها) و Channels (کانال ها) در این بخش قابل انتخاب خواهند بود.

 

  • گزینه Videos: این گزینه دقیقا مثل حالت قبل و شرایط گزینه Photos عمل می‌کند با این تفاوت که تنظیمات آن به طور اختصاصی برای دانلود ویدیو ها در نظر گرفته می‌شوند. ضمن اینکه با لمس این گزینه می‌توانید ماکسیمم حجم ویدئو ها را هم برای دانلود خودکار مشخص نمایید.

 

  • گزینه Files: گزینه Files هم ضوابط دانلود خودکار فایل های تلگرام را مشخص می‌کند. عملکرد این گزینه هم دقیقا مشابه به دو گزینه قبلی یعنی Photos و Videos خواهد بود.

 

پس بدین ترتیب قادر به بهینه سازی تنظیمات دانلود خودکار تلگرام خواهید بود. دقت داشته باشید که فایل های ویس (Voice) در تلگرام به دلیل حجم پایین به صورت خودکار دانلود خواهند شد. با غیر فعالسازی قابلیت دانلود خودکار فایل ها و به ویژه ویدیو و عکس ها در تلگرام می‌توانید به طرز چشمگیری از مصرف شدن حجم بسته اینترنتی خود جلوگیری نمایید. توصیه ما این است که حداقل قابلیت دانلود خودکار فایل های تصویری را در حالت موبایل دیتا و به ویژه برای کانال ها و گروه های تلگرامی غیر فعال کنید.

 

نتیجه‌گیری

همانطور که مشاهده کردید در این مقاله به آموزش نحوه جلوگیری از دانلود خودکار تلگرام پرداختیم. تنظیماتی که در این راستا توسط تلگرام ارائه شده‌اند بسیار جامع و دقیق هستند و کاربر را مقدور می‌سازند تا برای هر یک از حالت های استفاده از اینترنت سیم کارت، وای فای یا رومینگ تنظیمات خاصی را در نظر بگیرد. امیدواریم از این مقاله اختصاصی استفاده لازم را به عمل آورده باشید.