نقد و بررسی هوآوی میت 10 پرو (Huawei Mate 10 Pro)

نقد و بررسی 17 بهمن 1397 علی مظفری

نقد و بررسی هوآوی میت 10 پرو (Huawei Mate 10 Pro)

یکی از گوشی های خوب و با کیفیت شرکت هوآوی که توانسته آمار فروش خوبی هم به ثبت برساند، گوشی میت 10 پرو (Huawei Mate 10 Pro) است. این گوشی کیفیت ساخت خوب، ظاهر شیک و سخت افزاری قدرتمند را ارائه می‌کند. در ادامه این مطلب می‌خواهیم به نقد و بررسی هوآوی میت 10 پرو بپردازیم و مروری بر نقاط قوت و ضعف آن داشته باشیم.

 

مقدمه

در ماه اکتبر (October) سال 2017 بود که شرکت هوآوی به طور رسمی از گوشی Mate 10 Pro رونمایی کرد. این گوشی به دلیل طراحی خوب، کیفیت ساخت بالا و سخت افزار قدرتمند توانست خیلی زود مورد توجه کاربران قرار گیرد. قیمت هوآوی میت 10 پرو شاید در مقایسه با قیمت گوشی های دیگر خیلی مقرون به صرفه در نظر گرفته نشده باشد اما با این حال گوشی به دلیل کیفیت ساخت خوبی که دارد ارزش خرید بالایی خواهد داشت. اما نقاط قوت و ضعف Mate 10 Pro هوآوی کدامند؟

ما در این مطلب اختصاصی می‌خواهیم به نقد و بررسی هوآوی میت 10 پرو بپردازیم و این گوشی زببا را زیر ذره‌بین خود قرار دهیم. در انتهای این نقد و بررسی لیستی از مهمترین نقاط قوت و ضعف دستگاه را ارائه خواهیم کرد که شما با مقایسه این نقاط قوت و ضعف با نیازها و انتظاراتتان می‌توانید متوجه شوید که گوشی میت 10 پرو تا چه اندازه می‌تواند گزینه خرید مناسبی برایتان باشد. بنابراین اگر قصد خرید Huawei Mate 10 Pro را دارید، این نقد و بررسی اختصاصی را از دست ندهید.

 

نقد و بررسی هوآوی میت 10 پرو : طراحی و ظاهر

یکی از نقاط قوت گوشی میت 10 پرو مربوط به سبک طراحی خوب و ظاهر مناسب آن می‌شود. این گوشی اگرچه در اواخر سال 2017 معرفی شد اما ظاهری مدرن و منطبق با طراحی گوشی های روز دنیا دارد. فریم اصلی دستگاه آلومینیومی است و قاب پشت و پنل جلوی آن با شیشه پوشانده می‌شود. جنس شیشه‌ای که برای محافظت از بدنه و نمایشگر این گوشی بکار رفته گوریلاگلس است اما اشاره‌ای به نسخه دقیق آن نشده، بنابراین توصیه می‌کنیم حتماً برای محافظت از ال سی دی دستگاه یک گلس محافظ را بر روی آن نصب نمایید. ابعاد بدنه گوشی 7.9 در 74.5 در 154.2 میلیمتر است و وزن دستگاه به چیزی در حدود 178 گرم می‌رسد. گوشی قابلیت پشتیبانی همزمان از دو سیم کارت را دارد و از استاندارد IP67 هم پشتیبانی می‌کند که به موجب آن دستگاه می‌تواند برای مدت زمان 30 دقیقه در عمق 1 متری آب دوام داشته باشد.

 

بررسی هوآوی میت 10 پرو

 

زمانی که از نمای رو به رو به گوشی Mate 10 Pro نگاه می‌کنید خیلی زود صفحه نمایش بدون حاشیه آن نظرتان را جلب خواهد کرد. لبه های سمت راست چپ نمایشگر این گوشی کاملاً بدون حاشیه هستند و دو حاشیه باریک هم در لبه های فوقانی و زیرین صفحه نمایش دستگاه وجود دارد. هیچ دکمه فیزیکی روی پنل جلوی گوشی نصب نیست و چیزی در حدود 80.9 درصد از کل مساحت پنل جلوی دستگاه توسط صفحه نمایش آن احاطه می‌شود که نسبت تصویر به بدنه جالب توجهی است و سبب شده که ظاهر گوشی از نمای رو به رو شیک و مدرن به نظر آید.

حالا وقتشه! اینو بخون نقد و بررسی شیائومی ردمی نوت 8 | Redmi Note 8

زمانی که گوشی را برگردانید و از نمای پشت به آن نگاه کنید، براق بودن دستگاه توجهتان را جلب می‌کند که به واسطه بکارگیری یک لایه شیشه گوریلاگلس در قاب گوشی محسوس شده است. دو لبه سمت راست و چپ قاب پشت دستگاه تقریباً خمیده هستند و در بخش فوقانی آن دو لنز دوربین به صورت عمودی نصب شده‌اند. چراغ فلش LED گوشی در کنار این دو لنز نصب است و زیر آن ها هم اسکنر انگشت دایره‌ای شکل میت 10 پرو وجود دارد که کیفیت عملکرد عالی و دقیقی خواهد داشت.

 

بررسی هوآوی میت 10 پرو

 

زمانی که گوشی Mate 10 Pro هوآوی را در دست می‌گیرد حس و حال در دست داشتن یک گوشی رده بالا به شما منتقل می‌شود و اصلاً احساس نخواهید کرد که گوشی محصول سال 2017 باشد. بنابراین به طور کلی باید گفت که کیفیت ساخت خوب و ظاهر مناسب از ویژگی های مثبت هوآوی میت 10 پرو محسوب می‌شوند.

 

نقد و بررسی هوآوی میت 10 پرو : صفحه نمایش

در این مرحله از بررسی هوآوی میت 10 پرو در رابطه با صفحه نمایش این گوشی صحبت می‌کنیم. نمایشگری که در این دستگاه بکار رفته یک نمایشگر 6 اینچی و از نوع آمولد (AMOLED) است که رزولوشن 2160 در 1080 پیکسل را ارائه می‌کند. بدین ترتیب تراکم پیکسلی در حدود 402 پیکسل در هر اینچ برای نمایشگر گوشی به ارمغان آورده می‌شود که تراکم پیکسلی خوبی برای یک گوشی با نمایشگر 6 اینچی است. همانطور که در بخش قبل گفتیم روی صفحه نمایش این گوشی با شیشه گوریلاگلس پوشانده شده اما با این حال توصیه می‌کنیم حتماً بر روی نمایشگر دستگاه گلس محافظ ال سی دی نصب نمایید تا از به وجود آمدن خط و خش بر روی آن جلوگیری شود.

یکی از اصلی ترین ویژگی های صفحه نمایش Mate 10 Pro مربوط به حاشیه های باریک آن می‌شود. زمانی که از نمای رو به رو به این گوشی نگاه کنید خیلی سریع متوجه حاشیه های باریک دو لبه سمت راست و چپ نمایشگر دستگاه خواهید شد. طبق آمار صفحه نمایش این گوشی تقریباً 80.4 درصد از کل مساحت پنل جلوی آن را در بر گرفته که مقدار قابل توجهی است.

 

بررسی هوآوی میت 10 پرو

 

کیفیت محتوایی که توسط نمایشگر میت 10 پرو به تصویر کشیده می‌شود مطلوب بوده و از نظر کنتراست، شاداب، شارپنس و تفکیک‌پذیری رنگ ها وضعیت خوبی دارد. بدین سبب تماشای فیلم در نمایشگر بزرگ این گوشی لذت‌بخش‌تر می‌شود. همچنین به دلیل اینکه صفحه نمایش گوشی بزرگ و بدون حاشیه است، در حین وبگردی هم حس و حال خوبی از جانب آن به شما منتقل خواهد شد. صفحه نمایش 6 اینچی Mate 10 Pro از نظر روشنایی هم عملکرد خوبی دارد و در محیط های باز و تحت تابش نور می‌تواند با تنظیم شدت روشنایی صفحه نمایش این گوشی بر روی 90 درصد به خوبی محتوای آن را دید. بنابراین از نظر روشنایی هم نمایشگر میت 10 پرو هوآوی عملکرد مطلوبی دارد. به طور کلی باید گفت که صفحه نمایش این گوشی کیفیت عملکرد خوبی دارد و حاشیه های بسیار باریک آن از اصلی ترین ویژگی هایی خواهد بود که منجر به جذاب تر به نظر رسیدن دستگاه شده است.

 

نقد و بررسی هوآوی میت 10 پرو : سیستم عامل و بستر نرم افزاری

شاید تصور کنید چون هوآوی میت 10 پرو در سال 2017 معرفی شده از نسخه های قدیمی سیستم عامل اندروید بهره‌مند خواهد بود اما در واقع اینطور نیست و این گوشی به طور پیش فرض از اندروید 8 اوریو بهره می‌برد. از آن جالب تر اینکه آپدیت اندروید 9 پای هم برای این گوشی منتشر شده و کاربران آن می‌توانند به صورت OTA آپدیت اندروید 9 پای را در دستگاه نصب و راه اندازی کنند. رابط کاربری EMUI 8 هوآوی روی این گوشی نصب است که نسبت به گذشته بهبود عملکرد یافته و کمی سبک تر شده است و مجموعه‌ای از قابلیت های مختلف و کاربردی را در اختیار کاربر قرار می‌دهد. برای مثال قابلیت کلون کردن اپلیکیشن ها و نصب دو اپلیکیشن یکسان در گوشی و اجرای هر یک از آن ها با دو اطلاعات مختلف یکی از ویژگی های کاربردی است که به طور پیش فرض در رابط کاربری EMUI هوآوی ارائه می‌شود.

 

بررسی هوآوی میت 10 پرو

 

اما رابط کاربری EMUI از نظر بصری خیلی مورد تایید ما نیست و به نظر ما جای پیشرفت زیادی دارد تا زیباتر به نظر برسد. نصب بودن اپلیکیشن های نسبتاً زیاد و ارائه قابلیت های متنوع در این رابط هم سبب شده تا حجم آن افزایش یابد و بدین سبب رابط EMUi سنگین باشد و بخش زیادی از حافظه داخلی گوشی را اشغال کند. اما عملکرد نرم افزاری و رابط کاربری Mate 10 Pro هوآوی خوب، روان و مناسب است. زمانی که در بخش های مختلف و منوهای این گوشی پرسه می‌زنید با لگ و تاخیری رو به رو نخواهید شد و حتی جهش مابین اپلیکیشن های مختلف در بخش Recent Apps دستگاه هم با سرعت قابل قبولی انجام می‌گیرد. بنابراین به طور کلی باید گفت که گوشی mate 10 Pro از نظر نرم افزاری و رابط کاربری وضعیت قابل قبولی دارد.

 

نقد و بررسی هوآوی میت 10 پرو : پردازنده، رم و حافظه داخلی

یکی از مهمترین مسائلی که در بررسی هوآوی میت 10 پرو باید به آن اشاره کنیم مربوط به قدرت عملکرد آن می‌شود که با وضعیت پردازنده و رم دستگاه ارتباط دارد. همچنین فضای ذخیره سازی اطلاعات گوشی هم از دیگر ویژگی های حائز اهمیت آن خواهد بود. شرکت هوآوی تراشه کرین 970 را در قلب گوشی میت 10 پرو بکار برده که طی فرآیند 10 نانومتری تولید شده و از یک پردازنده مرکزی هشت هسته‌ای بهره می‌برد. چهار هسته پردازشگر آن از نوع Cortex-A53 هستند و از فرکانس کاری 1.8 گیگاهرتزی بهره‌مند خواهند بود و چهار هسته دیگر آن از نوع Cortex-A73 بوده و فرکانس کاری 2.4 گیگاهرتزی دارند. پردازنده گرافیکی Mali-G72 MP12 هم در این تراشه وظیفه تجزیه و تحلیل داده های گرافیکی را بر عهده دارد.

حالا وقتشه! اینو بخون نقد و بررسی Galaxy A70 سامسونگ: صفحه نمایش بزرگ و زیبا

گوشی هوآوی میت 10 پرو از نظر رم شامل دو نسخه مختلف 4 و 6 گیگابایتی می‌شود که ما نسخه مجهز به رم 4 گیگابایتی این گوشی را مورد بررسی قرار داه‌ایم. حافظه داخلی گوشی هم ظرفیت های 64 و 128 گیگابایتی را در دو نسخه مختلف ارائه می‌کند. لازم به اشاره است که هوآوی Mate 10 Pro قابلیت پشتیبانی از حافظه جانبی را ندارد و با نصب رم میکرو اس دی (Micro SD) نمی‌توان فضای ذخیره سازی اطلاعات آن را افزایش داد. در بررسی هوآوی میت 10 پرو مشخص شد که گوشی قدرت عملکرد خوبی دارد و برای انجام کارهای روزمره هیچ مشکلی نخواهد داشت. شما به راحتی می‌توانید اپلیکیشن ها و بازی های سنگین اندرویدی را روی این گوشی نصب و از اجرای آن ها لذت ببرید و با هیچ لگ و تاخیری هم رو به رو نشوید. فقط در برخی شرایط که حافظه گوشی رو به پر شدن سوق پیدا کند ممکن است لگ و تاخیرهای ریزی در عملکرد دستگاه به وجود آید که با خالی کردن حافظه گوشی برطرف می‌شوند. در بررسی ما گوشی Mate 10 Pro به راحتی از پس اجرای بازی های سنگینی همچون Asphalt 8، Dead Trigger 2 و غیره بر آمد. بنابراین این گوشی از نظر قدرت عملکرد یک گوشی خوب و با کیفیت است.

 

بررسی هوآوی میت 10 پرو

 

نقد و بررسی هوآوی میت 10 پرو : دوربین اصلی و سلفی

دوربین اصلی گوشی هوآوی Mate 10 Pro از دو لنز 12 و 20 مگاپیکسلی تشکیل شده که به صورت عمودی در بخش فوقانی قاب پشت گوشی قرار داده شده‌اند. لنز دوربین 12 مگاپیکسلی مذکور دیافراگم F/1.6 دارد و از قابلیت تثبیت اپتیکال تصویر (OIS)، فوکوس خودکار لیزری (Laser AF) و فوکوس خودکار مرحله‌ای (PDAF) پشتیبانی می‌کند. لنز دوربین 20 مگاپیکسلی پشت دستگاه هم دیافراگم F/1.6 دارد و از نوع سیاه و سفید (B/W) است و از قابلیت هایی همچون OIS، Laser AF، PDAF و زوم 2x بدون افت کیفیت پشتیبانی به عمل می‌آورد. برای دوربین اصلی این گوشی یک چراغ فلش LED دوگانه هم در نظر گرفته شده است. ضمناً قابلیت هایی مثل عکسبرداری پانوراما، HDR، عکسبرداری پرتره و ضبط ویدئوهای 4K با فریم ریت 30 فریم در هر توسط دوربین اصلی میت 10 پرو پشتیبانی می‌شوند.

در سمت مقابل یک لنز دوربین 8 مگاپیکسلی کوچک با دیافراگم F/2.0 به عنوان دوربین سلفی دستگاه در نظر گرفته شده است. در بررسی هوآوی میت 10 پرو مشخص شد که دوربین اصلی این گوشی کیفیت خوبی دارد و با آن می‌توان در محیط های با نور خوب عکس های زیبا و مطلوبی ضبط کرد. در محیط های با نور کم تا حدی کیفیت عملکرد دوربین اصلی گوشی افت می‌کند که این افت کیفیت با تنظیم حالت عکسبرداری بر روی Low-Light Mode تا حد زیادی قابل جبران است. بنابراین کیفیت عملکرد دوربین اصلی گوشی خوب خواهد بود اما به پای پرچمداران سال 2018 بازار نمی‌رسد. دوربین سلفی گوشی هوآوی میت 10 پرو هم عملکرد خوبی دارد و می‌توانید با آن عکس های سلفی مطلوبی برای اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی همچون اینستاگرام ضبط کنید. پس به صورت کلی باید گفت که دوربین اصلی و سلفی گوشی Mate 10 Pro هوآوی عملکرد خوبی دارند و نیازها و انتظارات کاربران علاقمند به عکسبرداری با گوشی را رفع می‌کنند.

 

بررسی هوآوی میت 10 پرو

 

نقد و بررسی هوآوی میت 10 پرو : باتری و شارژدهی

در آخرین مرحله بررسی هوآوی میت 10 پرو در رابطه با باتری این گوشی و توان شارژدهی آن صحبت خواهیم کرد. باتری که در قلب این گوشی برای تامین انرژی مورد نیاز آن بکار رفته ظرفیت 4000 میلی آمپر ساعتی دارد و از نوع لیتیوم یونی و جدانشدنی است. احتمالاً تصور می‌کنید که یک باتری 4000 میلی آمپر ساعتی می‌تواند خیلی خوب انرژی مورد نیاز گوشی را برطرف سازد اما فراموش نکنید که میت 10 پرو از یک صفحه نمایش بزرگ 6 اینچی و بدون حاشیه بهره می‌برد که مطمئناً مصرف انرژی نسبتاً زیادی خواهد داشت. در این گوشی میزان استفاده کاربر از دستگاه نقش بسیار مهمی در افزایش توان شارژدهی دارد.

حالا وقتشه! اینو بخون آموزش حل مشکل وصل نشدن گوشی به وای فای

در حالتی که به صورت نرمال از گوشی استفاده شود، باتری آن با یک بار شارژ می‌تواند تا 1 روز انرژی مورد نیاز دستگاه را تامین نماید اما در صورت افزایش کار با گوشی مطمئناً شارژ باتری آن زودتر خالی می‌شود و در صورت عدم کار زیاد با دستگاه هم شاید بتوانید تا 1.5 روز بدون نیاز به شارژ از گوشی استفاده کنید. لازم به اشاره است که گوشی هوآوی میت 10 پرو از قابلیت شارژ سریع هم پشتیبانی می‌کند و برای فول شارژ باتری دستگاه تقریباً مدت زمانی در حدود 120 دقیقه لازم خواهد بود. برای افزایش کارایی و سهولت استفاده از گوشی می‌توانید شارژر موبایل یا یک پاوربانک را به همراه داشته باشید و از هر فرصتی برای شارژ مجدد باتری دستگاه استفاده کنید.

 

بررسی هوآوی میت 10 پرو

 

نتیجه‌گیری

همانطور که مشاهده کردید در این مطلب به نقد و بررسی هوآوی میت 10 پرو پرداختیم. این گوشی یک محصول با کیفیت، زیبا و مجهز به سخت افزار مناسب است. قیمت گوشی Mate 10 Pro شاید در مقایسه با قیمت خیلی از گوشی های دیگر چندان مقرون به صرفه نباشد، اما مطمئن باشید کیفیت دستگاه به اندازه قیمتی که دارد خواهد بود و به همان نسبت رضایت شما را جلب می‌کند. برخی از اصلی ترین نقاط قوت و ضعف گوشی Huawei Mate 10 Pro در بخش زیر طی دو دسته‌بندی مختلف مشخص شده است.

 

نقاط قوت:

  • طراحی خوب و با کیفیت
  • ظاهر زیبا
  • صفحه نمایش بزرگ و خوب
  • پردازنده و رم مناسب
  • دوربین خوب

 

نقاط ضعف:

  • قیمت نه چندان رقابتی