نقد و بررسی مینی پی سی هترون ei340u Easy Series

نقد و بررسی 08 آبان 1398 علی مظفری

نقد و بررسی مینی پی سی هترون ei340u Easy Series

مقدمه

از زمانی که رایانه ها به فضایی به اندازه ی یک اتاق نیاز داشتند، مدت زمان زیادی نگذشته است.امروزه با توجه به پیشرفت سریع دانش و فناوری می توانید یک رایانه شخصی رومیزی قدرتمند جمع و جور تحت عنوان مینی پی سی در اختیار داشته باشید. مینی پی سی یک رایانه رومیزی کوچک، مقرون به صرفه، کم مصرف و بدون تجهیزات اضافی قدیمی (مثلاً سی دی رام، فلاپی درایو و ...) است که برای کارهایی همچون وبگردی، دسترسی به اپلیکیشن های تحت وب، پردازش سند و پخش فایل های صوتی و تصویری طراحی شده است. در مقایسه با رایانه های رومیزی، مینی پی سی ها نه فقط ارزانتر و جمع و جورتر هستند بلکه انرژی کمتری را نیز مصرف می کنند. شرکت هترون یکی از تولید کنندگان پیشتاز در عرصه ی مینی پی سی ها است که با تولید اکو پی سی ها تحولی جدید را در دنیای مینی پی سی بوجود آورد. اکو پی سی یکی از محصولات هترون است که در سال 2014 معرفی گردید. از جمله مزایای این دسته محصولات می توان به قیمت متناسب با کیفیت بالا و طول عمر محصول، طراحی متنوع، سایز و عملیات منطبق با نیازها و سلیقه های مختلف، سفارشی سازی ویژگی ها براساس پروژه ها و سفارشات مشتری در حداقل زمان ممکن، گارانتی 12 ماهه و 5 سال خدمت پس از فروش، استفاده از قطعات اصلی و معتبر، پوشش درخواست های صنعتی و دفتری اشاره نمود. از جمله این اکو پی سی ها، مینی پی سی Hatron ei340u Easy Serie 4030u است. اگر قصد خرید یک مینی پی سی برای انجام امور روزانه خود دارید، با نقد و بررسی مینی پی سی هترون ei340u Easy Series در فروشگاه اینترنتی هدف همراه ما باشید.

 

نقد و بررسی مینی پی سی هترون  ei340u Easy Series

 

نقد و بررسی مینی پی سی هترون ei340u Easy Series : طراحی و کیفیت ساخت

بدلیل طراحی خاص سخت افزاری مینی پی سی ei340u Easy Series هترون و بکارگیری حافظه یSSD به جای هارد دیسک های متداول (در عین حال امکان استفاده ی ترکیبی این دو نیز وجود دارد)، عدم استفاده از دیسک های نوری، فلاپی و بسیاری از سخت افزارهای منسوخ، نیاز به تأمین انرژی کمتری داشته و تقریباً بیش از 8 وات مصرف نمی کند. درحالیکه رایانه های رومیزی متداول بیش از 100 وات مصرف دارند در نتیجه، مینی پی سی هترون ei340u Easy Series به سیستم خنک کنندگی قدرتمندی نیاز ندارد. از آنجایی که در مینی پی سی هترون ei340u Easy Series از دیسک های نوری استفاده نشده و به جای هاردیسک های معمول از SSD استفاده می شود، پس بسیار سبک و کاملاً بی صدا است. همچنین طراحی به گونه ای صورت گرفته است تا بتوان از حافظه ذخیره سازی SSD یا HDD بصورت جداگانه یا ترکیبی اشاره نمود. در مینی پی سی هترون ei340u Easy Series با بهره گیری از چهار عدد پورت USB2.0 و دو پورت USB 3.0 امکان اتصال به اکثر تجهیزات جانبی با فناوری قدیمی و جدید و سرعت های متفاوت برای انتقال فایل، چاپ یا پشتیبانی گیری خارجی وجود دارد. همچنین با توجه به وجود دو پورت LAN و اتصالات WLAN امکان اتصال باسیم و بی سیم به دیگر سیستم ها یا تجهیزات تحت شبکه یا تجهیزات دارای قابلیت WLAN وجود خواهد داشت. با توجه به وجود آنتن قدرتمند 2.4GHz امکان پوشش دهی گسترده شبکه وایرلس در فضای داخلی منزل یا دفتر کار بوجود آمده و میتوان فایل های کاری یا چند رسانه ای را با سرعت بالایی انتقال داد. خروجی های VGA و HDMI نیز به کاربر اجازه می دهند تا بتواند مینی پی سی هترون ei340u Easy Series را به نمایشگرهای دارای فناوری قدیمی و جدید، برای نمایش محتوای چندرسانه ای متصل نماید. HDMI یک رابط صوتی تصویری اختصاصی برای انتقال داده های غیرفشرده ی ویدئویی و داده های فشرده یا غیرفشرده ی صوتی دیجیتال از یک دستگاه با منبع سازگار با HDMI می باشد. HDMI همان جایگزین دیجیتال استانداردهای ویدئوی آنالوگ است. همچنین در محل اتصال صوتی جک 3.5 برای اتصال به بلندگو و میکروفون نیز تعیبیه شده است. دو آنتن WLAN با فرکانس و پهنای باند 2.4GHz در پشت دستگاه، پوشش گسترده ی وایرلس را ایجاد کرده و کاربر با خرید مینی پی سی هترون ei340u Easy Series بدون دغدغه ی مکان قرارگیری دستگاه می تواند در هر نقطه ای در دفتر کار یا محل زندگی، از امکان وایرلس بهره مند شود.

 

نقد و بررسی مینی پی سی هترون  ei340u Easy Series

 

نقد و بررسی مینی پی سی هترون ei340u Easy Series : قدرت و کارایی

با توجه به قیمت مینی پی سی هترون ei340u Easy Series در این دستگاه از پردازنده Intel Core i3 4030U استفاده شده است که یک پردازنده ی دوهسته ای کم مصرف ULV برای ultrabook ها به شمار می آید و در سال 2014 معرفی گردید. فرکانس کلاک این پردازنده 1.9GHz است. به لطف فناوری تولید 22nm و بهره گیری از فناوری Hyperthreading، دو هسته ی این پردازنده می تواند بصورت موازی چهار نخ را مدیریت کرده و در نتیجه بهره برداری بهتری از CPU صورت گیرد. هر هسته قادر است سرعت 1.9گیگاهرتز ( بدون پشتیبانی Turbo Boost) را تأمین کند. همچنین در مقایسه با Core i3 4025U، کلاکGPU نسبتاً سبک تر بوده و پورت هایI/I اضافی و پشتیبانی از VT-d را ارائه می کند. این پردازنده از معماری Haswell بهره می گیرد که جانشین معماری Ivy Bridge بوده و همراه با خود بهبود عملکرد GPU وCPU را به همراه دارد. پردازنده ی Intel Core i3 4030U بهبود پیش بینی انشعاب، پورت های اضافی اجرایی و ارتقای عملکرد 10% برای هر کلاک را به ارائه می نماید. بعلاوه، ویژگی های جدید AVX2 وFMA نیز باعث افزایش عملکرد اپلیکیشن ها می شود. نرخ کلاک Intel Core i3 4030U بین Core i3 4100U(1.8GHz) و Core i3 4150U(2.0GHZ) است. همچنین با بهره گیری از 4GB RAM DDR3 1600MHz قادر است از پس اجرای بسیاری از برنامه های کاربردی متداول و بازی ها برآید. مصرف انرژی Intel Core i3 4030U در رتبه ی TDP=15W قرار دارد که شامل کارت گرافیک، کنترلر حافظه، VRM و تراشه های مجتمع می گردد. VRM اختصار مازول رگولاتور ولتاژ است که وظیفه ی کنترل و کاهش ولتاژ پایین تر از آستانه تحمل CPU ها و GPUها را برعهده داشته و مهمترین کاربرد آن در Overclock کردن یک CPU یا GPU است. در نتیجه برای الترابوک های 11 اینچ و بزرگتر مناسب می باشد.

 

نقد و بررسی مینی پی سی هترون ei340u Easy Series

 

نقد و بررسی مینی پی سی هترون ei340u Easy Series: پردازش گرافیکی

مینی پی سی ei340u Easy Series هترون به یک گرافیک Intel HD Graphics 4400 (GT2) مجهز شده است. یک کارت گرافیک مجتمع در پردازنده های ULV Haswell که درسال 2013 معرفی گردید. امکان تقویت کلاک بیس نسبتاً پایین این پردازنده بصورت خودکار با استفاده از فناوری Turbo Boost وجود دارد. در مقایسه با HD4000، اصلاحات گسترده ای روی هسته ی گرافیک های HD 400 صورت گرفته است. پردازنده گرافیکی HD 4400 در فرکانس 350MHz عمل کرده که تا 1150MHz می توان آن را تقویت نمود. ماکسیمم توان مصرفی این پردازنده در حدود 20وات است و امکان اتصال آن با استفاده از یک PCI-Express 1.0x16 به سیستم وجود دارد. پردازنده گرافیکی HD 4400 از DirectX 11.1، Open Cl 1.2 وOpenGL 4.0 پشتیبانی می کند.از آنجایی که GPU برای مدل هایULV طراحی شده است در نتیجه HD Graphics 4400 از نظر عملکرد تا حدودی ضعیف تر از HD 4600 عمل می کند. بنابراین نرخ کلاک نسبتاً پایین بوده و کاهش TDP باعث محدودیت Turbo Boost می شود. درضمن در مقایسه با نسخه هایULV در Ivy Bridge HD 4000، HD 4400 حدود 20-30% سریعتر است. این افزایش سرعت بدلیل اصلاحات معماری و افزایش تعداد واحدهای اجرایی(EU) صورت گرفته است. در نسخه یGT2 تعداد 20 EUs مجتمع گردیده اند درحالیکه در HD 4000 قدیمی این تعداد برابر با16 EUs می باشد. با توجه به پروسه تولید 22nm 3D Tri-gate، مصرف توان نسبتاً کم است. HD Graphics 4400 در مدل های ULV Dual-core Haswell با TDP=15W عرضه شده اند.

 

نقد و بررسی مینی پی سی هترون  ei340u Easy Series

 

مشخصات فنی

  • ابعاد 200x175x55.7 میلیمتر
  • چهار عدد پورت USB2.0 و دو عدد پورت USB 3.0
  • یک عدد پورت WLAN
  • پورتLAN
  • 4 گیگابایت حافظه RAM DDR3 1600 MHz
  • 120 گیگابایت حافظه SSD
  • اسلات 2.5HDD یا SSD & MSATA slot
  • پردازنده intel core i3 4030U 1.9GHz 3MB Cache
  • خروجی صدا و ورودی میکروفن
  • گرافیک intel HD graphics 4400
  • دکمه ی روشن و خاموش کردن دستگاه

 

نتیجه گیری

با افزایش جمعیت و محدود بودن فضای موجود، بشر به سوی استفاده از ابزارهای فشرده تر و بهره برداری هرچه بیشتر از فضا در کنار ارتقای عملکرد و راندمان گام برداشته است. از جمله ی این دستآوردها میتوان به کوچک شدن ابعاد رایانه ها به موازات استفاده از فناوری پیشرفته برای برآورده کردن نیازهای روزمره و آتی انسان ها اشاره نمود. مینی پی سی های هترون یکی از ابداعات درراستای بهبود زندگی و کمک به پیشرفت علم می باشد. با توجه به قیمت مینی پی سی هترون ei340u Easy Series، ابعاد کوچک، برخورداری از پردازنده intel core i3 4030U 1.9GHz 3MB Cache با فرکانس 1.9GHz و گرافیک intel HD graphics 4400 ،4 گیگابایت حافظه RAM DDR3 با فرکانس 1600MHz، ویژگی استفاده ترکیبی یا جداگانه از هارددیسک معمولی و SSD، مجهز بودن به 4 گیگابایت حافظه RAM و درعین حال کم مصرف بودن، مینی پی سی هترون ei340u Easy Series یکی از گزینه های مناسب برای کاربردهای سبک خانگی و اداری و دفتری می باشد.

 

نقاط قوت

  • ابعاد کوچک
  • بی صدا
  • تعدد پورت های USB با پشتیبانی از فناوری USB2.0 و USB 3.0
  • ورودی و خروجی صدا
  • خروجی تصویر با دو پورت VGA و HDMI
  • اتصال شبکه ی WLAN وLAN

 

نقاط ضعف

  • عدم امکان ارتقای پردازنده و گرافیک
  • برای اجرای برنامه های خیلی سنگین یا بازی های حرفه ای جدید طراحی نشده است