نقد و بررسی لپ تاپ LENOVO Y700

نقد و بررسی 21 اردیبهشت 1396 علی مظفری

نقد و بررسی لپ تاپ LENOVO Y700

معرفی

شرکت لنوو که یکی از بزرگترین شرکت های تولید کننده لپ تاپ است بیشترین تمرکز خود را برروی لپ‌تاپ‌های سبک و کارآمد گذاشته است. اما این مسئله باعث نشده که این شرکت، از ورود به بازار جذاب و هیجان‌انگیز لپ‌تاپ‌های مخصوص بازی خودداری کند. سری Y50، اقدام قبلی این شرکت برای ساخت یک لپ‌تاپ گیمینگ بود و سری Y700 نیز که اواخر سال ۲۰۱۵ به بازار عرضه شد، در حقیقت نمونه تکامل یافته Y50 این کمپانی است.

لپ‌تاپ Ideapad Y700 محصول شرکت لنوو، یک لپ‌تاپ قدرتمند مخصوص بازی از تولیدات این شرکت محسوب میشود،این لپ تاپ از سخت‌افزار بسیار قدرتمندی بهره می‌برد که برای یک لپ‌تاپ با این قیمت، عالی به نظر می‌رسد.

 

بررسی لپ تاپ LENOVO Y700

 

طراحی و کیفیت ساخت

لنوو با انتخاب هوشمندانه در استفاده از ترکیب دو رنگ مشکی و قرمز در طراحی این لپ‌تاپ قصد داشته است تا مخاطب در همان نگاه اول متوجه شود که این لپ تاپ مخصوص بازی ساخته شده است. همچنین به کارگیری آلومینیوم برس خورده در ساخت بدنه آن و بافت ریزی که بر روی این بدنه نقش بسته است سبب گردیده است تا این لپ تاپ ظاهری خشن داشته باشد و در کنار زیبایی قابل توجه بتواند لکه و خراش کمتری را به خود جذب کند . ابعاد این لپ تاپ برابر با 25.9×277×387 میلی متر و وزن آن برابر با 2.6 کیلوگرم است که با این وجود با محصولی نسبتا سنگین برای حمل و نقل طرف هستید .

 

بررسی لپ تاپ LENOVO Y700

 

ظاهر Y700 به طوری است که این جذابیت چه در زمان باز بودن لپ تاب و چه در هنگام بسته بودن آن کاملاً به چشم می آید. طراحان لنوو سعی کرده اند تا طراحی بیرونی را کمی محافظ کارانه در نظر بگیرند اما مواردی را هم در آن بگنجانند تا چشم کاربر را از نظر بصری به سمت خود بکشاند. و اما در طراحی قسمت داخلی ، لنوو با استفاده از خط ها و حجم های سه بعدی سعی کرده است تا جذابیت محصول خود را بالاتر ببرد. با نوع قرار گیری لولا و خطوط موجود، پنل صفحه نمایش در این نما معلق دیده می شود در حالیکه قسمت‌های کناری نمایشگر، با فاصله در بالای اسپیکرهای کندو شکل قرار گرفته‌اند. اسپیکرهای کندو شکل این لپ تاپ ساخت شرکت JBl است و رنگی قرمز دارند که این رنگ به قسمت بالایی لپ‌تاپ ظاهر متمایزی بخشیده است.

 

بررسی لپ تاپ LENOVO Y700

 

سخت افزار

Ideapad Y700، دارای سخت‌افزار بسیار خوبی است که برای یک لپ‌تاپ مخصوص گیمینگ قابلیت ویژه ای به شمار می رود. این لپ‌تاپ از یک پردازنده نسل ششمی اینتل (اسکای‌لیک) از سری HQ بهره می‌برد که پردازنده بسیار قدرتمندی است. پردازنده Core i7 6700HQ استفاده شده در این لپ تاپ می تواند فرکانسی برابر با 2.6 گیگاهرتز تا 3.5 گیگاهرتز را داشته باشد. از دیگر ویژگی های این پردازنده می توان به 6 مگابایت کش، حداکثر مصرف انرژی 45 وات و پشتیبانی از رمهای DDR4 اشاره کرد. رم های ۱۶ گیگابایت از نوع DDR4 این لپ تاپ سبب می شود تا گیمر در حال بازی، به هیچ‌ وجه احساس کمبود حافظه جانبی نکند.

 

بررسی لپ تاپ LENOVO Y700

 

پردازنده گرافیکی استفاده شده  GTX 960M از شرکت انویدیا است. این پردازنده گرافیکی از خانواده مکسول است، و دارای 4 گیگابایت حافظه از نوع  GDDR5 میباشد.با اینکه این کارت در زمره کارت‌های بسیار قوی Nvidia محسوب نمی‌شود، اما در اجرای بازی‌های روز با رزولوشن فول اچ‌ دی و تنظیمات گرافیکی متوسط، بسیار خوب عمل می‌کند.

Y700برای ذخیره سازی اطلاعات از 1 ترابایت هارد با سرعت 5400 دور در دقیقه و یک SSD با ظرفیت 128 یا در مدل های مختلف دیگر 512 یا 256 گیگابایت بهره برده است. 

حالا وقتشه! اینو بخون لنوو از سری جدید مانیتورهای گیمینگ با نرخ نوسازی بالا رونمایی کرد

لازم به ذکر است در صورتی که نیاز به میزان فضای حافظه جانبی بیشتری دارید می توانید میزان حافظه (رم) را  تا 16 گیگابایت افزایش دهید و همچنین ظرفیت هارد دیسک این دستگاه نیز قابل تغییر است و می توانید از هاردهای SSD  با ظرفیت های گوناگون در ارتقای دستگاه بهره ببرید. البته پیشنهاد می شود در این خصوص هماهنگی های لازم را با شرکت گارانتی کننده محصول انجام دهید.

 

بررسی لپ تاپ LENOVO Y700

 

صفحه نمایش و اسپیکر

لنوو برای این لپ تاپ از پنل صفحه نمایش IPS در دو مدل مختلف 4K با رزولوشن2160 *3840 و Full HD با رزولوشن 1080*1920 در ابعاد 15 اینچ و 17 اینچ استفاده کرده است. لازم به ذکر است نمایشگر Lenovo Y700 در دو مدل مختلف لمسی و غیر لمسی تولید شده است که یکی دارای پوشش مات(غیرلمسی) جهت جلوگیری از بازتابش نور محیط و دیگری دارای پوشش براق(لمسی) می باشد.

رنگ‌هایی که در نمایشگر تولید می‌شوند، طبیعی هستند و به لطف نسبت کنتراست بالا، رنگ مشکی هم تمایل کمی به سمت خاکستری دارد. تماشای فیلم و کارهای مدیا با این نمایشگر بسیار جذاب است.در لبه بالای این نمایشگر یک عدد وب کم با کیفیت HD  برای مکالمات تصویری تعبیه شده است.

 

بررسی لپ تاپ لنوو Y700

 

تنها نقطه ضعف این لپ تاپ ممکن است در اجرای بازی‌های 4K باشد، زیرا کارت گرافیک GTX960 تعبیه شده در این لپ‌تاپ، توانایی این را ندارد که بازی‌های سنگین را با رزولوشن 4K و جزئیات گرافیکی بالا اجرا کند و بهتر است که در هنگام اجرای بازی‌ها، مجبور شوید رزولوشن را برروی Full HD قرار دهید.

 

بررسی لپ تاپ LENOVO Y700

 

سیستم صوتی لپ‌تاپ Y700 از دو اسپیکر ۲ واتی محصول شرکت JBL به همراه یک ساب‌ ووفر ۳ واتی قرار گرفته در زیر لپ تاپ، تشکیل شده است. این اسپیکرها همچنین از تکنولوژی دالبی نیز بهره می‌برند. البته وجود این ساب ووفر به این معنا نیست که در صدای پخش شده با باس عمیق روبرو هستیم اما در کل به مجموعه صدا می توان امتیاز خوبی را داد.

 

بررسی لپ تاپ LENOVO Y700

 

کیبورد و تاچ پد

در طراحی تاچ پد و کیبورد از پلاستیک فشرده با رنگ مشکی مات استفاده شده است و قسمت بالایی یعنی محل تلاقی نمایشگر به بدنه اصلی، به رنگ مشکی براق آغشته شده است. جنس به کار رفته در پوشش پنل داخلی لپ تاپ اثر انگشت و لک را به خوبی به خود جذب می کند . با کمک خطوط و حجم های سه بعدی که لنوو استغاده کرده است باعث شده صفحه کلید کمی به سمت داخل فرو رود تا کاربر برای تایپ کردن یا بازی کردن راحتی بیشتری را با این بخش از لپ تاپ داشته باشد. تکنولوژی به کار رفته در صفحه کلید این لپ تاپ Accutype (صفحه کلید جزیره ای جدید)است .حاشیه تمام کلیدها در این صفحه کلید، قرمز رنگ در نظر گرفته شده است تا در کنار هماهنگی با دیگر بخش های لپ تاپ، نور پس زمینه را با جذابیت بیشتری بخش کند. این حاشیه های قرمز رنگ در تمام کلید ها برابر است اما وجود کلید های A، W، S و D با حاشیه های پررنگ تر، گیمینگ بودن این محصول را بیش تر از پیش یاد آوری می کند.

 

بررسی لپ تاپ LENOVO Y700

 

شاید بتوان مهم‌ترین مشکل کیبورد این لپ‌تاپ را نوع قرار گیری کلید های ناوبری یا جهت نما دانست. بهتر بود کلید های جهت نما جدا از دیگر کلید ها در نظر گرفته می شدند تا گیمرها بتوانند بازی ها را با تمرکز بهتری انجام دهند.

 

بررسی لپ تاپ LENOVO Y700

 

پس از صفحه کلید به سراغ پد لمسی می رویم .قسمتی که در لپ تاپ های مخصوص گیم تقریبا بی استفاده است. در صورت نیاز، اگر برای بازی و کارهایی با دقت بالا می خواهید از پد لمسی و کلیک های آن استفاده کنید ، همانطور که در مشخصات این محصول ذکر کرده ایم ، بهتر است سری به وسایل موجود در جعبه بزنید و از ماوس گیمینگ با کیفیت بالای ارائه شده لنوو جهت این لپ تاپ به همراه پد آن استفاده ببرید. در هر صورت باید گفت پد لمسی این لپ تاپ با ابعاد 7×10.6 سانتی متری که دارد می تواند ۴ انگشت را پشتیبانی کند و در هنگام تایپ کردن، به صورت خودکار غیر فعال می‌شود تا از برخوردهای ناخواسته جلوگیری کند. جنس این پد لمسی از پلاستیک مات است و عملکرد بسیار بالایی در دریافت فرمان ها دارد. لنوو دکمه های کلیک چپ و راست را مخفی در نظر گرفته است و تنها با خطی قرمز آن ها را از هم متمایز کرده است.

 

بررسی لپ تاپ LENOVO Y700

 

اتصالات و باتری

 در قسمت پشتی و جلویی Y700، هیچ‌گونه پورت ورودی و خروجی دیده نمی‌شود و فقط در قسمت جلویی آن، چراغ‌های LED دیده می‌شوند. در قسمت چپ Y700، جایگاه جک هدفون، محل اتصال شارژر و درگاه کارت‌خوان است و سمت راست لپ‌تاپ نیز محل دو پورت USB 3.0، خروجی HDMI، اترنت و درگاه قفل کنسینگتون است.

حالا وقتشه! اینو بخون نقد و بررسی لپ تاپ Asus G531GT | نهایت لذت گیمینگ!


از دیگر موارد قابل ذکر می توان به شبکه بیسیم دو بانده با استاندارد 802.11ac و بلوتوث نسخه 4.0  اشاره کرد .

بررسی لپ تاپ LENOVO Y700

 

باتری استفاده شده در Y700 از نوع لیتیوم یون و دارای 4 سلول (60 وات)است. در تست های انجام شده این باتری توانسته، نزدیک  به 6 ساعت کارهای روزمره (با روشنایی 50 درصد) و 1 ساعت و 30 دقیقه درتست کامل پردازنده (با حداکثر روشنایی صفحه نمایش) شارژدهی مورد نیاز ما را تامین کند. در آزمایش پخش فیلم استاندارد با نور صفحه نمایش ۵۰ درصد ، باتری Ideapad Y700 تقریبا 5 ساعت و ۱۵ دقیقه دوام آورده است. این میزان از طول عمر باتری، برای لپ‌تاپی که به پردازنده‌ی پرمصرف سری HQ مجهز است، خوب ارزیابی می‌شود.

 

بررسی لپ تاپ لنووY700

 

برداشت آخر

Y700 یک لپ‌تاپ گیمینگ با عملکردی قابل قبول، دارای قدرت پردازش بالا جهت بازی های حرفه ای و کار در زمینه مدیا و طراحی های پیشرفته به شمار می رود .ساخت و طراحی زیبا نیز از خصوصیات مثبت این سری به شمار می رود و باعث می شود مواردی مانند وزن زیاد مانع خرید و نداشتن درایونوری این لپ‌تاپ برای شما نشود.