نقد و بررسی BlackBerry Keyone : گوشی متفاوت بلک بری

نقد و بررسی 12 دی 1397 علی مظفری

نقد و بررسی BlackBerry Keyone : گوشی متفاوت بلک بری

یکی از گوشی‌های متفاوت و منحصر به فردی که هم اکنون قادر به خرید آن هستید، گوشی بلک بری کی‌وان (BlackBerry Keyone) است. این گوشی برخلاف اغلب اسمارتفون‌های (smartphone) امروزی کیبورد فیزیکی دارد و سبک طراحی منحصر به فردی را ارائه می‌کند. در ادامه این مطلب می‌خواهیم به نقد و بررسی BlackBerry Keyone بپردازیم.

 

معرفی بلک بری کی‌وان (BlackBerry Keyone)

در ماه فوریه (February) سال 2017 شرکت بلک بری به طور رسمی از گوشی متفاوت BlackBerry Keyone (بلک بری کی‌وان) رونمایی کرد. این گوشی از نظر سبک طراحی نسبت به گوشی‌های دیگری که در آن زمان پر مخاطب بودند کاملاً تفاوت داشت. یکی از مشکلات این گوشی مربوط به قیمت آن می‌شد! قیمت BlackBerry Keyone به هیچ عنوان مقرون به صرفه نبود و نسبت به قیمت گوشی‌های هم رده خودش به مراتب در نظر گرفته شد که این مسئله یکی از دلایل عدم موفقیت بلک برید کی‌وان محسوب می‌شد.

در ادامه این مطلب می‌خواهیم به طور دقیق به نقد و بررسی BlackBerry Keyone بپردازیم و مروری بر نقاط قوت و ضعف آن داشته باشیم. این گوشی برای آن دسته از افرادی که طرفدار شرکت بلک بری و محصولاتش هستند، یک گزینه خرید مناسب به شمار می‌رود. بنابراین با ما و بررسی بلک بری Keyone همراه باشید.

 

نقد و بررسی BlackBerry Keyone (بلک بری کی‌وان): طراحی و ظاهر

سبک طراحی و ظاهر گوشی بلک بری KeyOne یکی از اصلی‌ترین ویژگی‌های متفاوت آن محسوب می‌شود. با یک نگاه ساده به این گوشی متوجه خواهید شد که در سبک و زبان طراحی آن هیچ وجه تشابهی با دیگر گوشی‌های پرطرفدار بازار وجود ندارد. اصلی‌ترین وجه تمایز این گوشی با دیگر اسمارتفون‌های روز دنیا مربوط به بهره‌مندی از کیبورد فیزیکی می‌شود. این کیبورد فیزیکی درست در زیر صفحه نمایش گوشی نصب است و از نوع QWERTY در نظر گرفته شده، یعنی چینش حروف آن مثل چینش حروف در کیبورد کامپیوترهاست.

 

نقد و بررسی BlackBerry Keyone

 

زمانی که از نمای رو به رو به گوشی نگاه می‌کنید، سریعاً کیبورد آن توجه‌تان را جلب خواهد کرد. در بالای کیبورد فیزیکی گوشی صفحه نمایش آن نصب است که نمایشگری 4.5 اینچی و از نوع لمسی خواهد بود. بلک بری اشاره داشته که روی صفحه نمایش گوشی BlackBerry Keyone با شیشه گوریلاگلس 4 پوشانده شده و بدین ترتیب از آن در برابر خط و خش و برخورد با اشیای تیز محافظت می‌شود. با این حال ما توصیه می‌کنیم حتما روی صفحه نمایش این گوشی یک گلس محافظ ال سی دی نصب کنید.

در بخش فوقانی پنل جلوی دستگاه خروجی اسپیکر، لنز دوربین سلفی و دیگر لنزهای پنل جلوی گوشی قابل مشاهده هستند. لازم به اشاره است گوشی بلک بردی Keyone از اسکنر انگشت هم بهره می‌برد و اسکنر آن دقیقاً در دکمه اسپیس (Space) کیبورد فیزیکی دستگاه نصب شده و عملکرد بسیار دقیق و روانی دارد. بنابراین شما با لمس کلید اسپیس کیبورد این گوشی قادر به آنلاک (unlock) نمایشگر دستگاه خواهید بو.

 

نقد و بررسی BlackBerry Keyone

 

لبه‌های سمت راست و چپ پنل جلوی گوشی نسبتاً خمیده طراحی شده‌اند و دو گوشه فوقانی قاب دستگاه زاویه‌دار هستند. در سمت مقابل دو لبه زیرین قاب بلک بری Keyone انحنا دارند و بدین ترتیب یک سبک طراحی نامتقارن و البته نامحسوس برای دستگاه ایجاد شده است. در قاب پشت گوشی لایه پلاستیکی بکار رفته که بافت‌های خاص و مقاومی دارد. شاید تصور کنید بکارگیری لایه پلاستیکی مذکور در قاب پشت BlackBerry Keyone نشان دهنده کیفیت ضعیف دستگاه است، اما در واقع اینطور نیست و وضعیت کاملاً برعکس حاکم بوده و به دلیل لایه پلاستیکی که در قاب پشت گوشی بکار رفته، مقاومت آن در برابر ضربه، برخورد با اشیای تیز و غیره نسبت به گوشی‌های مدرن امروزی که اغلب شیشه‌ای هستند بیشتر شده است.

حالا وقتشه! اینو بخون رفع مشکل کار نکردن گوگل پلی استور (Google Play Store)

تقریباً در بخش فوقانی این لایه پلاستیکی هم لوگوی بلک بری تعبیه شده که ظاهری زیبا دارد. لنز دوربین اصلی گوشی با اندازه بزرگ در گوشه سمت چپ قاب پشت آن تعبیه شده و چراغ فلش LED دوگانه گوشی هم در کنار آن به صورت عمودی نصب است. همانطور که در عکس‌ها مشاهده می‌کنید بخش فوقانی قاب پشت BlackBerry Keyone فلزی بوده و از بخش پلاستیکی آن مجزاست. ضمناً فریم اصلی گوشی مذکور هم از آلومینیوم تشکیل می‌شود. ابعاد بدنه دستگاه 9.4 در 72.4 در 149.1 میلیمتر بوده و وزن آن به چیزی در حدود 180 گرم می‌رسد. بنابراین بلک بری Keyone خیلی گوشی ظریف، باریک و کم وزنی نیست.

 

نقد و بررسی BlackBerry Keyone

 

زمانی که این گوشی را در دست می‌گیرد، شاید حس نکنید که یک گوشی بالا رده و شیک را در دست گرفته‌اید اما حس متفاوت بودن آن به طور کامل به شما منتقل می‌شود. بدون تردید متفاوت بودن سبک و زبان طراحی و ظاهر BlackBerry Keyone یکی از اصلی‌ترین ویژگی‌های آن خواهد بود اما این مسئله که آیا شما از سبک طراحی آن خوشتان بیاید یا آن را نپسندید یک مسئله شخصی است. به طور کلی باید گفت که این گوشی از نظر کیفیت طراحی و ساخت یک گوشی خوب است اما از نظر ظاهر می‌تواند بنا به سلیقه شما خوب یا بد باشد.

 

نقد و بررسی BlackBerry Keyone (بلک بری کی‌وان): صفحه نمایش

در این بخش از بررسی BlackBerry Keyone در رابطه با صفحه نمایش لمسی آن صحبت می‌کنیم. صفحه نمایش این گوشی 4.5 اینچی و از نوع IPS LCD بوده و نسبت 3 به 2 دارد. رزولوشن 1620 در 1080 پیکسل توسط نمایشگر دستگاه ارائه شده و بدن ترتیب تراکم آن به چیزی در حدود 434 پیکسل در هر اینچ می‌رسد. همانطور که قبلاً اشاره داشتیم، روی صفحه نمایش این گوشی با شیشه گوریلاگلس 4 پوشانده شده و بدین ترتیب از آن محافظت می‌شود، اما توصیه می‌کنیم با این حال روی نمایشگر دستگاه یک گلس محافظ LCD نصب کنید. با توجه به سبک طراحی دستگاه، جای تعجبی ندارد که فقط 55.6 درصد از کل مساحت پنل جلوی گوشی توسط نمایشگر آن احاطه شود. اما کیفیت عملکرد صفحه نمایش گوشی چطور است؟

 

نقد و بررسی BlackBerry Keyone

 

در بررسی BlackBerry Keyone مشخص شد که صفحه نمایش دستگاه از نظر رزولوشن عملکرد خوبی دارد و تراکم پیکسلی بالای آن سبب می‌شود که شادابی و جزئیات خوبی در تصاویر روی نمایشگر دستگاه ارائه شوند. اما کوچک بودن صفحه نمایش دستگاه می‌تواند برای علاقمندان به وبگردی و تماشای فیلم یا ویدئو خیلی آزاردهنده باشد. توصیه می‌کنیم اگر اهل وبگردی، تماشای فیلم و ویدئو یا حتی انجام بازی‌های موبایل هستید، خیلی به فکر خرید بلک بری کی‌وان نباشید! صفحه نمایش گوشی از نظر تولید روشنایی هم عملکرد مطلوبی دارد و با تنظیم شدت روشنایی آن بر روی 90 درصد می‌توانید در محیط‌های باز و تحت تابش نور بدون مشکل از دستگاه استفاده به عمل آورده و محتوای آن را مشاهده کنید. پس به طور کلی باید گفت که نمایشگر بلک بردی Keyone از نظر شادابی و روشنایی عملکرد خوبی دارد اما ابعاد کوچک آن می‌تواند برای برخی کاربران بسیار آزاردهنده باشد.

 

نقد و بررسی BlackBerry Keyone (بلک بری کی‌وان): سیستم عامل و رابط کاربری

گوشی بلک بردی Keyone یک گوشی اندرویدی است که به طور پیش فرض از اندروید 7.1.1 نوقا بهره می‌برد. ضمناً هم اکنون آپدیت اندروید 8 اوریو هم برای این گوشی منتشر شده و به صورت OTA قابل دانلود و نصب است. شرکت بلک بری سعی کرده در رابط کاربر گوشی تغییراتی ایجاد کند و کارایی دستگاه را نسبت به گوشی‌های مشابه متفاوت‌تر ارائه نماید. برای مثال بلک بری هاب (BlackBerry Hub) یکی از نرم افزاری خاصی است که در این گوشی نصب شده و قابلیت‌های مختلفی برای شخصی سازی نوتیفیکیشن‌ها و غیره را ارائه می‌کند. ویژگی‌ها و شخصی سازی‌هایی که توسط این برنامه ارائه می‌شوند بسیار کاربردی و جالب خواهند بود.

 

نقد و بررسی BlackBerry Keyone

 

شرکت بلک بری سعی داشته لایه‌های امنیتی مناسبی را هم در بستر نرم افزاری BlackBerry Keyone ایجاد کند و آپدیت‌های امنیتی را هم در بازه‌های زمانی مختلف برای گوشی منتشر می‌کند که مطمئناً برای علاقمندان به امنیت گوشی‌های موبایل جالب خواهند بود. یک اپلیکیشن اختصاصی هم برای بررسی وضعیت امنیتی گوشی ارائه شده که DTEK نام دارد و به طور دائم وضعیت امنیتی گوشی و سیستم عامل آن را بررسی و گزارشاتی را برایتان ارائه می‌کند. یکی دیگر از برنامه‌های جالب و اختصاصی که روی گوشی بلک بری کی‌وان نصب است، اپلیکیشن Blackberry Messenger خواهد بود که یک برنامه پیام رسانی جالب و کاربردی محسوب می‌شود. اما گذشته از این برنامه‌ها بد نیست که در مورد سرعت و کیفیت عملکرد بستر نرم افزاری گوشی BlackBerry Keyone هم صحبت داشته باشیم.

حالا وقتشه! اینو بخون کنترل گوشی اندروید با کامپیوتر با یک ترفند ساده

در بررسی BlackBerry Keyone مشخص شد که سرعت عملکرد بستر نرم افزاری و رابط کاربری این گوشی مطلوب است. زمانی که در بخش‌های مختلف آن پرسه می‌زدیم، تقریباً هیچ لگ و تاخیری را مشاهده نکردیم و کاملاً مشخص بود که هماهنگی خوبی مابین بستر نرم افزاری و سخت افزاری دستگاه ایجاد شده است. بنابراین به صورت کلی باید گفت که گوشی بلک بری کی‌وان از نظر نرم افزار و سیستم عامل وضعیت مطلوبی دارد و احتمالاً آپدیت‌های آتی سیستم عامل اندروید هم برای آن منتشر می‌شوند.

 

بررسی BlackBerry Keyone (بلک بری کی‌وان): پردازنده، رم و حافظه داخلی

در قلب گوشی بلک بری کی‌وان از تراشه اسنپدراگون 625 کوالکام استفاده شده که یکی از تراشه‌های میان رده و جدید این شرکت محسوب می‌شود و از لیتوگرافی 14 نانومتری بهره می‌برد. پردازنده مرکزی آن هشت هسته‌ای است و از هشت هسته Cortex A53 با فرکانس کاری 2 گیگاهرتز تشکیل می‌شود. پردازنده گرافیکی آدرنو 506 هم در این تراشه وظیفه تجزیه و تحلیل داده‌های گرافیکی را بر عهده دارد. اگرچه تراشه اسنپدراگون 625 یک تراشه نسبتاً خوب و مناسب است اما انتظار داشتیم بلک بری در گوشی که قیمت آن تا این اندازه بالاست از تراشه قدرتمندتری استفاده کند و به یک تراشه میان رده بسنده نداشته باشد. بلک بری Keyone از نظر رم و حافظه داخلی شامل دو نسخه مختلف می‌شود. نسخه پایه آن از رم 3 و حافظه داخلی 32 گیگابایتی بهره می‌برد و نسخه برتر آن به رم 4 و حافظه 64 گیگابایتی مجهز است. نسخه‌ای که ما در بررسی BlackBerry Keyone در اختیار داشتیم نسخه پایه بازی بوده و از رم 3 و حافظه 32 گیگابایتی بهره می‌برد. لازم به اشاره است که هر دو نسخه گوشی مذکور از اتصال حافظه جانبی پشتیبانی می‌کنند و با نصب رم میکرو اس دی (Micro SD) می‌توان فضای ذخیره سازی اطلاعات دستگاه را تا سقف 256 گیگابایت افزایش داد.

 

نقد و بررسی BlackBerry Keyone

 

در بررسی BlackBerry Keyone مشخص شد که این گوشی از نظر قدرت پردازشی وضعیت مناسبی دارد. عملکرد دستگاه روان است و لگ و تاخیری در آن دیده نمی‌شود. در این گوشی حتی امکان نصب و اجرای بازی‌های HD اندرویدی هم وجود دارد اما کوچک بودن صفحه نمایش دستگاه منجر به کاهش لذت تجربه بازی می‌شود و از سوی دیگر اجرای بازی برای مدت زمان طولانی ممکن است تا چند ثانیه در عملکرد دستگاه لگ و تاخیر ایجاد کند. بنابراین به نظر ما بلک بری کی‌وان علیرغم اینکه توانایی اجرای بازی‌ها و اپلیکیشن‌های سنگین را دارد، چندان بازی انجام این کارها مناسب نیست. شاید دلیل اینکه شرکت بلک بری هم یک تراشه میان رده را در این گوشی بکار برده همین امر باشد، چون می‌دانسته که گوشی با صفحه نمایش 4.5 اینچی خیلی مورد استقبال علاقمند به بازی و گیمینگ قرار نمی‌گیرد، پس دلیلی برای تجهیز آن به تراشه‌ای قدرتمندتر وجود ندارد!

 

بررسی BlackBerry Keyone (بلک بری کی‌وان): دوربین اصلی و سلفی

هر دو دوربین اصلی و سلفی گوشی بلک بری Keyone از یک لنز تشکیل می‌شوند. دوربین اصلی این گوشی 12 مگاپیکسلی بوده و دیافراگم F/2.0 دارد از قابلیت‌های فوکوس خودکار مرحله‌ای (PDAF ، HDR)، عکسبرداری پانوراما و ضبط ویدئوهای 4K با فریم ریت 30 فریم در هر ثانیه پشتیبانی می‌کند. بلک بری یک چراغ فلش LED دوگانه را هم برای دوربین اصلی این گوشی در نظر گرفته است. اما کیفیت عملکرد دوربین اصلی دستگاه چطور است؟ در بررسی BlackBerry Keyone مشخص شد که دوربین اصلی گوشی در محیط‌های با نور مناسب عملکرد نسبتاً مطلوبی دارد.

حالا وقتشه! اینو بخون آموزش عکاسی با موبایل به صورت حرفه ای

اگرچه جزئیات تصاویری که با دوربین اصلی دستگاه ضبط می‌شوند خیلی زیاد نیست و کمی نقص در جزئیات آن دیده می‌شود اما با این حال می‌تواند عملکرد دوربین اصلی دستگاه در محیط‌های با نور مناسب را مطلوب در نظر گرفت. اما متاسفانه در محیط‌های با نور، کیفیت دوربین اصلی گوشی افت می‌کند و عکس‌هایی که با آن ضبط می‌شوند خیلی زیبا و مطلوب نخواهند بود. در این شرایط شاید چراغ فلش LED دوگانه گوشی کمی به شما کمک کند اما نمی‌تواند خیلی بر روی بهبود وضعیت تأثیرگذار باشد. بنابراین با دوربین اصلی بلک بری کی‌وان می‌توانید در محیط‌های با نور مناسب عکس‌های خوبی ضبط کنید اما در محیط‌های با نور کم با افت کیفیت مواجه می‌شوید.

 

نقد و بررسی BlackBerry Keyone

 

در سمت مقابل دوربین سلفی گوشی از یک لنز 8 مگاپیکسلی تشکیل شده که دیافراگم F/2.2 دارد. دوربین سلفی این گوشی هم مثل دوربین اصلی آن در محیط‌های با نور مطلوب عملکرد خوبی دارد اما در محیط‌های با نور کم افت کیفیت زیادی در عملکرد آن به وجود می‌آید. بنابراین به طور کلی باید گفت که دوربین اصلی و سلفی گوشی BlackBerry Keyone در محیط‌های با نور مناسب عملکرد مطلوبی دارند اما در محیط‌های با نور کم عملکردشان چندان رضایت بخش نیست. انتظار ما از دوربین گوشی که قیمتی نزدیک به گوشی بلک بری کی‌وان دارد به مراتب بیشتر از این حد خواهد بود.

 

بررسی BlackBerry Keyone (بلک بری کی‌وان): باتری و شارژدهی

در آخرین مرحله بررسی BlackBerry Keyone در رابطه با باتری این گوشی و توان شارژدهی آن صحبت می‌کنیم. باتری که در گوشی مذکور بکار رفته از نوع لیتیوم یونی و جدانشدنی است و ظرفیت 3500 میلی آمپر ساعتی دارد. با توجه به اینکه نمایشگر گوشی 4.5 اینچی است و دستگاه پردازنده میان رده‌ای دارد، انتظار می‌رود که باتری 3500 میلی آمپر ساعتی آن توان شارژدهی مطلوبی داشته باشد. در بررسی BlackBerry Keyone هم همین مسئله به وضوح مشاهده شد. باتری این گوشی با یک بار شارژ و در شرایط استفاده نرمال توانست تقریبا 1.5 روز انرژی مورد نیاز دستگاه را بدون مشکل تامین کند. اگر مقدار استفاده شما از گوشی کم باشد، شاید باتری آن بتواند تا 2 روز هم دوام داشته باشد که مقدار مناسب و تحسین‌برانگیزی است.

بلک بری Keyone از قابلیت شارژ سریع پشتیبانی می‌کند و به موجب آن باید ظرف مدت زمانی در حدود 30 دقیقه تقریبا 40 الی 50 درصد شارژ شود. در بررسی BlackBerry Keyone شاهد همین مسئله بودیم و باتری گوشی توانست ظرف 30 دقیقه حدود 42 درصد شارژ شود. برای فول شارژ شدن باتری دستگاه هم مدت زمانی در حدود 110 دقیقه لازم خواهد بود. بنابراین توان شارژدهی باتری و سرعت شارژ مجدد آن در گوشی بلک بری Keyone مناسب است و این مسئله از نقاط قوت دستگاه به شمار می‌رود.

 

نقد و بررسی BlackBerry Keyone

 

نتیجه‌گیری

همانطور که مشاهده کردید در این مطلب به نقد و بررسی BlackBerry Keyone (بلک بری کی‌وان) پرداختیم. این گوشی برای آن دسته افرادی مناسب است که به دنبال خرید یک گوشی با ظاهر منحصر به فرد هستند و به شارژدهی باتری دستگاه هم اهمیت می‌دهند. فراموش نکنید قیمت بلک بری Keyone ارزان نیست و با این قیمت گزینه‌های خرید زیادی پیش رویتان قرار خواهند داشت. برخی از اصلی‌ترین نقاط قوت و ضعف این گوشی به در بخش زیر ارائه شده‌اند.

 

نقاط قوت:

  • طراحی با کیفیت و ظاهر متفاوت
  • کیبورد فیزیکی QWERTY
  • شارژدهی خوب باتری

 

نقاط ضعف:

  • صفحه نمایش کوچک
  • پردازنده میان رده
  • قیمت گران