نقد و بررسی نوکیا 1 پلاس (Nokia 1 Plus): یک گوشی کار راه انداز!

نقد و بررسی 03 مهر 1398 علی مظفری

نقد و بررسی نوکیا 1 پلاس (Nokia 1 Plus): یک گوشی کار راه انداز!

یکی از جدیدترین گوشی هایی که توسط شرکت نوکیا معرفی شده، گوشی نوکیا 1 پلاس (Nokia 1 Plus) است. این اسمارتفون قیمت بسیار ارزانی دارد و تقریبا با صرف 1.2 میلیون تومان قادر به خرید نوکیا 1 پلاس خواهید بود. در ادامه این مطلب می‌خواهیم به نقد و بررسی نوکیا 1 پلاس بپردازیم و نقاط قوت و ضعف اصلی این گوشی را مشخص کنیم. بنابراین با فروشگاه اینترنتی هدف همراه باشید.

 

مقدمه

شرکت نوکیا پس از گذر از بحران های مالی عظیم دوباره به صنعت موبایل بازگشت و چند سالی است که به تولید و عرضه گوشی های اندرویدی می‌پردازند. سیاست های نوکیا به گونه‌ایست که بیشتر روی گوشی های میان رده تمرکز دارد اما گاها گوشی های رده بالا و ارزان قیمت خوبی هم روانه بازار می‌کند. یکی از جدیدترین گوشی های ارزان قیمت این شرکت فنلاندی گوشی Nokia 1 Plus است که در ماه فوریه (February) سال 2019 شاهد رونمایی از آن بودیم. قیمت نوکیا 1 پلاس در مقایسه با گوشی های اندرویدی دیگر به مراتب ناچیز است. نوکیا این اسمارتفون را با قیمتی در حدود 90 یورو روانه بازار کرده است.

بنابراین اگر می‌خواهید با صرف یک هزینه بسیار ناچیز به یک گوشی اندرویدی دسترسی داشته باشید، نوکیا 1 پلاس می‌تواند از اولین گزینه های خرید پیش رویتان باشد. اما آیا این گوشی ارزش خرید دارد؟ برای پاسخ به این سوال ما می‌خواهیم به نقد و بررسی نوکیا 1 پلاس بپردازیم و تجربه یک هفته استفاده از این اسمارتفون ارزان قیمت را با شما عزیزان به اشتراک بگذاریم. در انتهای بررسی نقاط قوت و ضعف اصلی این گوشی را مشخص می‌کنیم تا شما بتوانید بهتر با ویژگی های آن آشنا شوید. در نظر داشته باشید که بررسی و نقد گوشی Nokia 1 Plus باید با در نظر گرفتن قیمت این گوشی و پایین رده بودن آن انجام شود. با فروشگاه اینترنتی هدف همراه باشید.

 

 نقد و بررسی نوکیا 1 پلاس (Nokia 1 Plus): طراحی، ظاهر و کیفیت ساخت 

طبیعتا برای اینکه قیمت یک گوشی پایین باشد باید هزینه های تولید آن کاهش پیدا کند و انجام این کار فقط با تقلیل کیفیت برخی از المان های دستگاه امکانپذیر می‌شود. بنابراین نباید انتظار داشته باشید که نوکیا 1 پلاس از نظر کیفیت ساخت یک گوشی فوق‌العاده باشد. بدنه دستگاه از پلی کربنات ساخته شده و قاب پشت آن کاملا حس لمس یک گوشی مجهز به بدنه پلاستیکی را به کاربر منتقل می‌کند. برخلاف گوشی های امروزی قاب پشت Nokia 1 Plus می‌تواند از بدنه دستگاه جدا شده و تعویض گردد و با جداسازی قاب پشت گوشی دسترسی به باتری دستگاه امکانپذیر می‌شود. بنابراین نوکیا 1 پلاس بدنه‌ای یکپارچه ندارد و قاب پشت آن قابل جداسازی و تعویض است مقاومت قاب پشت گوشی در برابر خراشیده شدن و تماس با اشیای نک تیز نسبتا قابل قبول است اما خیلی زیاد نخواهد بود و باید از مراقبت به عمل آید.

 

 نقد و بررسی نوکیا 1 پلاس (Nokia 1 Plus)

 

بدنه گوشی ابعاد 145 در 70.4 در 8.6 میلیمتری را ارائه کرده و وزن دستگاه به چیزی در حدود 138.4 گرم می‌رسد. بنابراین نوکیا 1 پلاس از نظر وزن یک گوشی نسبتا سبک است و از این نظر حس خوبی را به کاربر منتقل خواهد کرد. دستگاه قابلیت پشتیبانی همزمان از دو سیم کارت را دارد و متاسفانه از هیچ اسکنر انگشتی بهره نمی‌برد. بنابراین برای استفاده از گوشی Nokia 1 Plus ملزم به بکارگیری پین، پسورد و سایر قفل های این چنینی نمایشگر خواهید بود که به نوعی تقریبا در گوشی های جدیدتر و حتی میان رده امروزی روش های منسوخ شده‌ای به شمار می‌روند. در بخش فوقانی و وسط قاب پشت گوشی لنز دوربین اصلی آن نصب شده و در وسط قاب پشت هم لوگوی NOKIA حک شده است.

حالا وقتشه! اینو بخون نقد و بررسی شیائومی ردمی نوت 9 اس | Redmi Note 9S

اما وقتی گوشی نوکیا 1 پلاس را در دست بگیرید و از نمای رو به رو به آن نگاه کنید، واقعا احساس نخواهید کرد که این گوشی یک اسمارتفون ارزان قیمت و رده پایین است. ظاهر گوشی زیبا و شیک طراحی شده و حس خوبی را به کاربر منتقل می‌کند. حاشیه های صفحه نمایش گوشی در دو لبه سمت راست و چپ باریک هستند اما در دو لبه فوقانی و زیرین نمایشگر حاشیه های نسبتا ضخیمی وجود دارد. در گوشه سمت راست و فوقانی پنل جلوی دستگاه هم لوگوی NOKIA به وضوح قابل رویت خواهد بود. هیچ دکمه فیزیکی هم در پنل جلوی گوشی وجود ندارد.

 

در یک جمع‌بندی کلی از این بخش بررسی نوکیا 1 پلاس می‌توان اینطور نتیجه‌گیری کرد که گوشی مذکور از نظر کیفیت ساخت یک گوشی نسبتا معمولی است که از سبک طراحی گوشی های مدرن امروزی پیروی نمی‌کند و بیشتر شبیه به گوشی هایی طراحی شده که کمی قدیمی‌تر هستند. از نظر ظاهر و زیبایی هم گوشی وضعیت نسبتا معمولی دارد. در مجموع وقتی نوکیا 1 پلاس را در دست بگیرید حس خوبی به شما منتقل می‌شود. با در نظر گرفتن این مسئله که قیمت گوشی فقط 90 یورو در نظر گرفته شده باید اعتراف کرد که نوکیا کار بزرگی در طراحی این اسمارتفون انجام داده و در مقابل این قیمت تقریبا بهترین کیفیت ممکن را ارائه می‌کند.

 

 نقد و بررسی نوکیا 1 پلاس (Nokia 1 Plus): صفحه نمایش

 در این بخش از نقد و بررسی نوکیا 1 پلاس در رابطه با صفحه نمایش این گوشی صحبت می‌کنیم. صفحه نمایش گوشی مذکور از پنلی 4.45 اینچی و نوع IPS LCD تشکیل شده که رزولوشن نه چندان بالای 960 در 480 پیکسل را ارائه می‌کند. بدین تراکم پیکسلی نمایشگر دستگاه به چیزی در حدود 197 پیکسل در هر اینچ می‌رسد که مطمئنا مقدار بالایی نیست و حتی از میانگین تراکم پیکسلی گوشی های امروزی هم پایین تر خواهد بود. بنابراین Nokia 1 Plus نه صفحه نمایش خیلی بزرگی دارد و نه از رزولوشن و تراکم پیکسلی خیلی بالایی بهره می‌برد. نسبت تصویر آن 18 به 9 در نظر گرفته شده و روی نمایشگر دستگاه شیشه ضد خش و خیلی مقاومی نصب نیست، بنابراین حتما باید برای محافظت از آن به نصب گلس ال سی دی روی آورید.

همانطور که در بخش قبل گفتیم حاشیه های صفحه نمایش گوشی در دو لبه سمت راست و چپ باریک هستند اما در دو لبه فوقانی و زیرین حاشیه های نمایشگر ضخامت نسبتا زیادی دارد. طبق آمار تقریبا چیزی در حدود 75.1 درصد از کل مساحت پنل جلوی نوکیا 1 پلاس توسط صفحه نمایش آن احاطه می‌شود که در مقایسه با گوشی های امروزی خیلی نسبت تصویر به بدنه بالایی نیست. اما کیفیت نمایش محتوا بر روی گوشی چطور خواهد بود؟ در بررسی نوکیا 1 پلاس مشخص شد که محتوا بر روی صفحه نمایش گوشی با کیفیت مطلوبی ارائه می‌شود و اینطور نیست که رزولوشن و تراکم پیکسلی نسبتا پایین صفحه نمایش وضعیت آزاردهنده‌ای را به وجود آورد! به بیان دیگر می‌توان اینطور گفت که تعادل مابین کیفیت صفحه نمایش و قیمت گوشی کاملا برقرار است و نمایشگر دستگاه نسبت به قیمت آن بی‌کیفیت محسوب نمی‌شود.

 

 نقد و بررسی نوکیا 1 پلاس (Nokia 1 Plus)

 

اما صفحه نمایش IPS LCD گوشی نوکی 1 پلاس از نظر توان تولید روشنایی و امکان استفاده در محیط های باز و تحت تابش نور چگونه عمل می‌کند؟ برای بررسی عملکرد گوشی در این شرایط ما ن را در محیط کاملا باز و تحت تابش نور خورشید مورد استفاده قرار دادیم. نتیجه بررسی مشخص کرد که اگر در محیط های باز شدت نور صفحه نمایش (Brightness) بر روی 100 درصد تنظیم کنید، مشکلی برای دیدن محتوای روی نمایشگر و تعامل با دستگاه نخواهید داشت. در شرایطی که نور خورشید مستقیما به صفحه نمایش گوشی بتابد ممکن است کمی تصاویر نامفهوم شوند و رفلکس نمایشگر افزایش یابد اما باز هم وضعیت طوریست که می‌توان با گوشی در تعامل بود. به طور کلی می‌توان اینطور گفت که کیفیت عملکرد صفحه نمایش گوشی نوکیا 1 پلاس قابل قبول است اما نمی‌توان از آن به عنوان یکی از نقاط قوت گوشی یاد کرد.

 

 نقد و بررسی نوکیا 1 پلاس (Nokia 1 Plus): سیستم عامل و بستر نرم افزاری

 نوکیا گوشی Nokia 1 Plus را از سیستم عامل اندروید 9 پای نسخه گو ادیشن (Android 9 Pie Go Edition) بهره‌مند ساخته است. نسخه گو سیستم عامل اندروید در واقع نسخه‌ای از این سیستم عامل است که به طور اختصاصی و بهینه برای نصب در گوشی های رده پایین و مجهز به سخت افزار ضعیف ‌تر طراحی شده تا بتواند در این گوشی ها تجربه کاربری بهتری را برای افراد به همراه داشته باشد. بنابراین به بیان دیگر می‌توان اینطور گفت که نوکیا 1 پلاس از نسخه سبک شده اندروید 9 پای (گو ادیشن) بهره می‌برد. با توجه به اینکه گوشی مذکور قیمت پایینی دارد و یک اسمارتفون ارزان قیمت است، نباید انتظار خیلی بالایی از قدرت عملکرد آن و بازده دستگاه داشته باشیم.

 

Nokia 1 Plus

 

حالا وقتشه! اینو بخون نقد و بررسی Galaxy A10 سامسونگ: ارزان قیمت و خوش ساخت

در بررسی نوکیا 1 پلاس مشخص شد که بستر نرم افزاری این اسمارتفون در حالت عادی عملکرد نسبتا سریع و مناسبی دارد اما به مرور زمان و به ویژه با افزایش حجم اطلاعات ذخیره شده در حافظه گوشی، لگ و تاخیرهایی در عملکرد دستگاه نمایان می‌شود. موضوعی که در بررسی نوکیا 1 پلاس کاملا به آن واقف شدیم این است که هرچقدر حجم اطلاعات ذخیره شده در حافظه این گوشی بیشتر شود، شدت لگ و تاخیرهای آن هم بیشتر می‌شود. متاسفانه چون گوشی حافظه داخلی با ظرفیت محدود دارد، مشکلات مذکور خیلی زود در دستگاه نمایان می‌شوند و حتی ما در طول یک هفته استفاده از این گوشی هم با مشکلات مذکور رو به رو شدیم. پس انتظار نداشته باشید که بستر نرم افزاری گوشی نوکیا 1 پلاس عملکردی کاملا روان و بدون عیب و نقص داشته باشد.

 

 نقد و بررسی نوکیا 1 پلاس (Nokia 1 Plus): پردازنده، رم و حافظه داخلی

 گوشی نوکیا 1 پلاس با قیمت 90 یورویی خود نمی‌تواند به پردازنده قدرتمندی مجهز شده باشد و طبیعتا نباید انتظار داشت که این گوشی ارزان قیمت پتانسیل خیلی بالایی از نظر عملکرد ارائه کند. تراشه‌ای که در قلب این گوشی بکار رفته تراشه MT6739WW شرکت مدیاتک است که طی فرآیند 28 نانومتری تولید شده و یک پردازنده مرکزی چهار هسته‌ای دارد. چهار هسته پردازشگر آن از نوع Coretx-A53 هستند و فرکانس کاری 1.5 گیگاهرتزی را ارائه می‌کنند. در تراشه مذکور از پردازنده گرافیکی مستقل PowerVR GE8100 هم استفاده شده و این پردازنده وظیفه تجزیه و تحلیل داده های گرافیکی را بر عهده خواهد داشت. رم گوشی Nokia 1 Plus ظرفیت محدود 1 گیگابایتی را ارائه کرده و دستگاه از نظر حافظه داخلی در دو نسخه 8 و 16 گیگابایتی عرضه شده است. هر دو نسخه مذکور گوشی از اتصال رم میکرو اس دی (Micro SD) پشتیبانی می‌کنند و بدین ترتیب می‌توان فضای ذخیره سازی اطلاعات دستگاه را افزایش داد.

 

Nokia 1 Plus

 

در بررسی نوکیا 1 پلاس مشخص شد که با تحت فشار قرار گرفتن حافظه داخلی گوشی، لگ و تاخیرهایی در آن نمایان می‌شود و متاسفانه در این شرایط استفاده از حافظه جانبی هم کمکی به شما نمی‌کند چون به تدریج منجر به افزایش هرچه بیشتر حجم اطلاعات ذخیره شده در دستگاه می‌شود و در نهایت لگ و تاخیرهای رابط گوشی را چند برابر خواهد کرد. پس بهترین راه حل برای دستیابی به بهترین بازده در گوشی نوکیا 1 پلاس این است که از پر شدن حافظه داخلی اصلی آن جلوگیری کنید. بدین منظور سعی کنید اپلیکیشن های اضافه در گوشی نصب نکنید. طبیعتا گوشی برای افرادی که علاقمند گیم و بازی های اندرویدی هستند اصلا گزینه خرید گوشی مناسبی نخواهد بود. این گوشی فقط برای انجام کارهای روزمره مثل برقراری تماس، ارسال پیامک، وبگردی، تماشای ویدیو در یوتیوب، استفاده از اپلیکیشن های پیام رسانی مثل تلگرام واتساپ و غیره مناسب خواهد بود و پتانسیل پردازشی بیشتری ندارد.

 

 نقد و بررسی نوکیا 1 پلاس (Nokia 1 Plus): دوربین اصلی و سلفی

 دوربین اصلی گوشی Nokia 1 Plus از یک لنز 8 مگاپیکسلی تشکیل شده که از قابلیت فوکوس خودکار پشتیبانی می‌کند و یک چراغ فلش LED اختصاصی دارد. ضبط ویدئو های اچ دی (HD) با نرخ 30 فریم در هر ثانیه هم توسط دوربین اصلی دستگاه پشتیبانی می‌شود. هیج ویژگی خاص و بیشتری توسط دوربین اصلی این گوشی قابل پشتیبانی نیست و خبری هم از قابلیت هایی مثل عکسبرداری پرتره (Portrait Mode) نخواهد بود. در بررسی نوکیا 1 پلاس مشخص شد که دوربین اصلی دستگاه در محیط های با نور مناسب عکس های معمولی ضبط می‌کند که کیفیت آن ها برای یک گوشی 90 یوریی قابل قبول خواهد بود اما باز هم نمی‌توان مدعی شد که دوربین اصلی دستگاه کیفیت فراتر از قیمت آن را ارائه کرده است. در محیط های تاریک و کم نور کیفیت عکس هایی که با دوربین اصلی دستگاه ضبط می‌شوند به طرز قابل ملاحظه‌ای افت می‌کند و حتی روشن کردن چراغ فلش LED و استفاده از آن هم نمی‌تواند به بهبود شرایط کمک کند.

حالا وقتشه! اینو بخون مهمترین ترفند های عکاسی با گوشی موبایل

بنابراین بهتر است خیلی روی عملکرد دوربین اصلی گوشی Nokia 1 Plus حساب باز نکنید. در سمت مقابل دوربین سلفی این گوشی از یک لنز 5 مگاپیکسلی تشکیل شده که کیفیت عملکرد آن هم کاملا معمولی است و بیشتر باید بر روی آن به عنوان یک دوربین سلفی کار راه انداز حساب باز کرد. با دوربین سلفی این گوشی نمی‌توانید عکس های خیلی جالبی برای اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی مثل اینستاگرام ضبط کنید. پس در مجموع از این بخش بررسی نوکیا 1 پلاس می‌توان اینطور نتیجه‌گیری کرد که گوشی مورد نظر از دوربین اصلی و سلفی کاملا معمولی بهره می‌برد و خیلی نمی‌توان روی دوربین دستگاه حساب باز کرد.

 

 نقد و بررسی نوکیا 1 پلاس (Nokia 1 Plus)

 

 نقد و بررسی نوکیا 1 پلاس (Nokia 1 Plus): باتری و شارژدهی

 در آخرین بخش نقد و بررسی نوکیا 1 پلاس در رابطه با باتری این گوش و توان شارژدهی آن صحبت می‌کنیم. همانطور که در ابتدای مقاله اشاره کرده بودیم گوشی Nokia 1 Plus از باتری جداشدنی بهره می‌برد، یعنی کاربر به راحتی می‌تواند با باز کردن قاب پشت دستگاه به باتری آن دسترسی یافته و آن را از گوشی جدا نماید یا تعویض باتری را انجام دهد. این ویژگی یکی از ویژگی هاییست که در گوشی های امروزی شاهد ارائه آن نیستیم و مربوط به سبک طراحی گوشی های قدیمی‌‌تر می‌شود. باتری که در گوشی نوکیا 1 پلاس بکار رفته ظرفیت 2500 میلی آمپر ساعتی دارد و از نوع لیتیوم یونی است. قابلیت های خاص مثل شارژ سریع توسط باتری گوشی پشتیبانی نمی‌شوند و همه چیز حالتی معمولی دارد. اما قدرت نگهداری شارژ باتری گوشی چقدر است؟

حالا وقتشه! اینو بخون روش‌های افزایش عمر باتری گوشی هوشمند

در بررسی نوکیا 1 پلاس مشخص شد که یک کاربر عادی با یک مرتبه فول شارژ باتری Nokia 1 Plus تقریبا می‌تواند بدون مشکل تا یک روز کامل از آن استفاده کند. اگر مقدار استفاده کاربر گوشی در حد نرمال و متوسط باشد، باتری دستگاه می‌تواند تا 1.5 روز هم دوام بیاورد. طبیعتا اگر زیادتر از حالت عادی از گوشی استفاده کنید هم سرعت خالی شدن شارژ باتری افزایش پیدا می‌کند و حتی ممکن است قبل از اتمام یک روز به شارژر نیاز پیدا کنید. متاسفانه سرعت شارژ مجدد باتری گوشی نوکیا 1 پلاس خیلی بالا نیست و برای فول شارژ شدن باتری 2500 میلی آمپر ساعتی این گوشی با استفاده از شارژر فابریک دستگاه باید زمانی در حدود 80 دقیقه صرف شود. بنابراین قدرت شارژدهی و سرعت شارژ مجدد باتری گوشی Nokia 1 Plus معمولی است و این گوشی از این نظر هم نقطه قوت خاصی ندارد.

 

 نقد و بررسی نوکیا 1 پلاس (Nokia 1 Plus)

 

نتیجه‌گیری

همانطور که مشاهده کردید در این مقاله به نقد و بررسی نوکیا 1 پلاس (Nokia 1 Plus) پرداختیم و تجربه استفاده یک هفته‌ای خودمان از این اسمارتفون را با شما به اشتراک قرار دادیم. گوشی نوکیا 1 پلاس فقط برای آن دسته افرادی مناسب است که به یک گوشی اندرویدی کار راه انداز نیاز دارند و توقع بیشتری از یک گوشی موبایل ندارند. قیمت نوکیا 1 پلاس فقط 90 یورو در نظر گرفته شده و این قیمت برای یک اسمارتفون واقعا جالب و ارزان محسوب می‌شود. ارزان بودن این گوشی اصلی ترین و مهم ترین نقطه قوت آن است.

 

نقاط قوت:

  • قیمت بسیار ارزان
  • کیفیت ساخت خوب در مقایسه با قیمت

 

نقاط ضعف:

  • دوربین گوشی می‌توانست بهتر باشد