نقد و بررسی نوکیا 3 : ارزان قیمت و کلاسیک

نقد و بررسی 22 اسفند 1397 علی مظفری

نقد و بررسی نوکیا 3 : ارزان قیمت و کلاسیک

اگر بودجه محدودی برای خرید یک گوشی دارید و می‌خواهید اسمارتفونی با کیفیت اما ارزان و کلاسیک را خریداری کنید، Nokia 3 یکی از بهترین گزینه های خرید پیش رویتان خواهد بود. این گوشی یکی از مقرون به صرفه ترین اسمارتفون های اندرویدی برند نوکیا محسوب می‌شود. در ادامه این مطلب می‌خواهیم به نقد و بررسی نوکیا 3 بپردازیم و مروری بر نقاط قوت و ضعف آن داشته باشیم.

 

مقدمه

شرکت نوکیا پس از یک دوره غیبت طولانی مدت دوباره با عرضه گوشی های اندرویدی به بازار اسمارتفون ها بازگشت و یک سری گوشی جدید را روانه بازار کرد. یکی از این گوشی ها نوکیا 3 است که در ماه فوریه (February) سال 2017 شاهد معرفی آن بودیم. این گوشی یک اسمارتفون خوش قیمت و مقرون به صرفه خواهد بود که نوکیا سعی کرده آن را برای کاربرانی عرضه کند که تمایل دارند با صرف هزینه‌ای ناچیز یک گوشی با کیفیت داشته باشند. با توجه به قیمت نوکیا 3 نباید انتظار داشت که دستگاه قدرت عملکرد عالی داشته باشد یا از سخت افزاری فوق‌العاده‌ای بهره ببرد. ما هم در این مقاله نقد و بررسی نوکیا 3 را با توجه به همین موضوع و قیمت دستگاه ارائه می‌کنیم.

بنابراین اگر قصد خرید گوشی جدید و ارزان قیمت را داشته باشید، مطمئنا نوکیا 3 می‌تواند یکی از گزینه های خرید خوب پیش رویتان باشد. اگر قصد خرید این گوشی را دارید توصیه می‌کنیم حتما یک مرتبه هم که شده این نقد و بررسی اختصاصی را مطالعه کنید تا بیشتر و دقیق تر با نقاط قوت و ضعف گوشی Nokia 3 آشنا شوید و بدین ترتیب بتوانید تصمیم گیری بهتری و آگاهانه‌تری در رابطه با خرید یا عدم خرید نوکیا 3 بگیرید. درست است که این گوشی قیمتی مناسب و کیفیتی مطلوب را ارائه کرده اما مطمئنا رقیب هایی هم برای آن وجود دارند که به عقیده ما موتورولا Moto G5، نوکیا 5، موتورولا Moto E4 و غیره می‌توانند چند نمونه از رقیب های اصلی Nokia 3 باشند.

 

نقد و بررسی نوکیا 3 : طراحی و ظاهر

گوشی Nokia 3 از سبک طراحی کلاسیکی بهره می‌برد و به هیچ عنوان ویژگی هایی که این روزها در طراحی گوشی های موبایل رایج شده را در آن پیدا نخواهید کرد. به عقیده ما ظاهر و سبک طراحی این گوشی خیلی نزدیک به سبک طراحی و ظاهر ویندوزفون هایی است که نوکیا تا قبل از ورشکستگی خودش اصرار به تولید آن ها داشت. بنابراین اگر از سبک طراحی و ظاهر ویندوزفون های پیشین نوکیا خوشتان می‌آمده، احتمالا از ظاهر نوکیا 3 هم خوشتان می‌آید. وقتی گوشی را در دست بگیرید متوجه خواهید شد که دستگاه نسبتا کوچک و سبک است. ابعاد بدنه آن 8.5 در 71.4 در 143.4 میلیمتر بوده و وزن دستگاه به چیزی در حدود 140 گرم می‌رسد. بنابراین اگرچه طول و عرض بدنه گوشی نسبتا کوچک در نظر گرفته شده اما ضخامت بدنه آن چندان ناچیز نیست. از آنجایی که گوشی بدنه‌ای کوچک دارد، بنابراین می‌توان حدس زد که از صفحه نمایش نه چندان بزرگی بهره‌مند است. نمایشگر نوکیا 5 برخلاف گوشی های مدرن امروزی 5 اینچی بوده و تقریبا کوچک است.

 

بررسی نوکیا 3

 

وقتی از نمای رو به رو به Nokia 3 نگاه کنید کاملا متوجه سبک طراحی نسبتا قدیمی تر دستگاه می‌شود چون حاشیه های نمایشگر 5 اینچی آن اصلا باریک نیستند و بخش قابل ملاحظه‌ای از لبه فوقانی و زیرین پنل جلوی دستگاه را در بر می‌گیرند. دکمه های بازگشت به عقب (Back)، هوم (Home) و اپلیکیشن های اخیر (Recent Apps) هم در لبه زیرین نمایشگر دستگاه نصب شده‌اند. در حاشیه فوقانی نمایشگر گوشی هم خروجی اسپیکر، لنز دوربین سلفی، چراغ فلش دوربین سلفی و چند سنسور دیگر تعبیه شده اما در بین آن ها لنز دوربین سلفی دستگاه با اندازه بزرگ تر خودش به خوبی قابل تشخیص است. چهار گوشه قاب گوشی تقریبا زاویه‌دار هستند و این امر سبب شده تا نوکیا 3 از نمای رو به رو شبیه به یک مستطیل به نظر آید.

حالا وقتشه! اینو بخون نقد و بررسی Galaxy A70 سامسونگ: صفحه نمایش بزرگ و زیبا

فریم اصلی گوشی Nokia 3 از آلومینیوم ساخته شده و وقتی به آن نگاه می‌کنید متوجه حالت خمیده‌ای که در لبه خارجی آن بکار رفته خواهید شد. بنابراین چهار لبه قاب گوشی حالتی خمیده دارند و این امر سبب می‌شود گوشی به خوبی در دست کاربر کیپ شود و اصطلاحا حالتی خوش‌دست داشته باشد. با وجود فلزی بودن فریم اصلی دستگاه، قاب پشت آن پلاستیکی است اما قابلیت جداسازی از بدنه گوشی را ندارد. قاب پشت نوکیا 3 به طور یکپارچه با بدنه و فریم اصلی گوشی طراحی شده و ظاهری مات دارد و اصلا مثل گوشی های امروزی براق یا صیقلی نخواهد بود. در وسط قاب پشت این گوشی نام نوکیا حک شده و در بخش فوقانی قاب پشت آن هم لنز دوربین اصلی و چراغ فلش آن دیده می‌شود.

 

بررسی نوکیا 3

 

گوشی Nokia 3 از طراحی ضد آب، اسکنر انگشت یا قابلیت هایی مثل اسکن عنبیه چشم و چهره و غیره پشتیبانی نمی‌کند که این مسئله با توجه به قیمت گوشی توجیه‌پذیر است. نوکیا مدعی شده که پنل جلوی این گوشی با شیشه گوریلاگلس پوشانده شده اما اشاره دقیقی به جزئیات این امر و مدل شیشه گوریلاگلس آن نکرده است. به همین سبب توصیه می‌کنیم خیلی به ویژگی مذکور در نوکیا 3 اعتماد نکنید که برای جلوگیری از به وجود آمدن خط و خش روی ال سی دی دستگاه حتما از گلس محافظ ال سی دی استفاده نمایید. در بررسی نوکیا 3 مشخص شد که هم پنل جلوی این گوشی و هم قاب پشت پلاستیکی آن به شدت در برابر خراشیده شدن حساس هستند و چنانچه با اشیای نوک تیز در تماس مستقیم باشند خیلی زود خط و خش هایی روی آن ها ایجاد می‌شود.

نکته آخر هم اینکه نوکیا 3 از اتصال همزمان دو سیم کارت پشتیبانی می‌کند. بنابراین کاملا مشخص است که گوشی Nokia 3 یک گوشی معمولی با ظاهری کلاسیک است که قیمتی مقرون به صرفه دارد. این گوشی شاید از نظر ظاهر و سبک طراحی کمی قدیمی به نظر آید اما از نظر کیفیت ساخت وضعیت مطلوبی دارد. اگر از طرفداران برند نوکیا هستید و تمایل دارید یک گوشی معمولی اندرویدی از سری محصولات این شرکت را در اختیار داشته باشید، مطمئنا نوکیا 3 یکی از بهترین گزینه های خرید پیش رویتان خواهد بود.

 

بررسی نوکیا 3

 

نقد و بررسی نوکیا 3 : صفحه نمایش

در این بخش از نقد و بررسی نوکیا 3 در رابطه با صفحه نمایش آن صحبت می‌کنیم. همانطور که در بخش قبل هم اشاره کردیم صفحه نمایش Nokia 3 برخلاف گوشی های مدرن و امروزی بزرگ نیست و این موضوع ممکن است باب میل خیلی از کاربران نباشد. نمایشگر آن 5 اینچی و از نوع IPS LCD در نظر گرفته شده و رزولوشن اچ دی (HD) یا همان 1280 در 720 پیکسل را ارائه می‌کند. بدین ترتیب تراکم پیکسلی آن به چیزی در حدود 294 پیکسل در هر اینچ می‌رسد که تراکم پیکسلی قابل قبولی برای یک گوشی هم قیمت Nokia 3 محسوب می‌شود. نمایشگر 5 اینچی این گوشی حاشیه های ضخیمی در لبه فوقانی و زیرین دارد و بدین ترتیب فقط چیزی در حدود 67.3 درصد از کل مساحت پنل جلوی دستگاه توسط آن احاطه می‌شود که در مقایسه با اسمارتفون های امروزی نسبت تصویر به بدنه خیلی جالبی نیست.

شرکت نوکیا در حین رونمایی از گوشی Nokia 3 اشاره کرده که روی نمایشگر آن با شیشه گوریلاگلس پوشانده شده است. حتما می‌دانید که شیشه گوریلاگلس در واقع نوعی از شیشه های مقاومت در برابر خراشیده شدن هستند که در صنعت موبایل و ساخت گوشی به شدت کاربرد دارند. شیشه های گوریلاگلس نسخه های مختلفی دارند که متاسفانه نوکیا به نسخه دقیق شیشه گوریلاگلس صفحه نمایش گوشی Nokia 3 اشاره‌ای نکرده، از اینرو بهتر است خیلی روی این ویژگی حساب باز نکنید. در بررسی نوکیا 3 هم مشخص شد که پنل جلوی دستگاه در برابر برخورد و تماس با اشیای تیز بسیار حساس است و خیلی زود بر روی آن خط و خش ایجاد می‌شود، پس برای محافظت از ال سی دی این گوشی حتما از گلس محافظ استفاده کنید و به بهره‌مندی آن از شیشه گوریلاگلس اکتفا ننمایید.

 

بررسی نوکیا 3

 

اما کیفیت نمایش محتوا روی نمایشگر 5 اینچی نوکیا 3 چطور است؟ پیش از هر چیز باید بگوییم که چون صفحه نمایش گوشی 5 اینچی است، برای انجام کارهایی همچون وبگردی و تماشای فیلم خیلی مناسب نخواهد بود اما از نظر وضوح تصویر و شفاف بودن محتوای تصور، نمایشگر گوشی Nokia 3 عملکرد مطلوب و قابل قبولی دارد. صفحه نمایش این گوشی در نمایش رنگ ها خیلی عملکرد عالی نخواهد داشت و این امر منجر به افت شادابی تصویر می‌شود. برای درک بهتر این موضوع کافیست که منوی اپلیکیشن های گوشی را باز کنید و به کیفیت رنگ هایی که برای آیکون های مختلف این بخش ارائه شده دقت نمایید. خیلی زود متوجه خواهید شد که کیفیت و شادابی رنگ ها در این بخش خیلی جالب توجه نیستند و این موضوع از اصلی ترین نقاط ضعف صفحه نمایش گوشی نوکیا 3 محسوب می‌شود.

حالا وقتشه! اینو بخون نقد و بررسی شیائومی ردمی نوت 8 | Redmi Note 8

صفحه نمایش 5 اینچی نوکیا 3 از نظر روشنایی وضعیت مطلوب و قابل قبولی دارد و مقدار روشنایی مناسبی را تولید می‌کند. بدین سبب برای اینکه بتوانید در محیط های باز و تحت تابش نور بدون مشکل از گوشی استفاده کنید و محتوای نمایشگر آن را ببینید با مشکل رو به رو نمی‌شوید. کافیست در اینگونه شرایط شدت روشنایی نمایشگر دستگاه را روی 100 درصد تنظیم نمایید تا محتوای آن با وضوح مطلوبی قابل رویت باشند. بنابراین به صورت کلی باید گفت که صفحه نمایش گوشی Nokia 3 پکیجی از ویژگی های مثبت و منفی را به همراه دارد. ویژگی های منفی آن شامل کوچک بودن نمایشگر و شادابی نه چندان بالای رنگ ها می‌شود و نقاط قوت آن شامل روشنایی خوب و رزولوشن مناسب می‌شوند. در یک جمع‌بندی کلی باید گفت که نمایشگر این گوشی در مقایسه با قیمت دستگاه کیفیت مطلوب و قابل قبولی دارد.

 

نقد و بررسی نوکیا 3 : سیستم عامل و رابط کاربری

نوکیا تا قبل از اینکه ورشکسته شود اصرار داشت که به تولید ویندوزفون ها ادامه دهد اما همین امر باعث ورشکستگی این برند بزرگ فنلاندی شد. نهایتا نوکیا تصمیم گرفت بعد از چند سال وارد دنیای اندروید شود و گوشی های اندرویدی را روانه بازار کند. نوکیا 3 یک نمونه از گوشی های اندرویدی این شرکت است که با هدف جلب رضایت مشتریانی ساخته شده که به دنبال خرید یک اسمارتفون اندرویدی ارزان قیمت هستند. سیستم عامل پیش فرضی که روی این گوشی نصب شده، اندروید 7 نوقا خواهد بود و هم اکنون آپدیت اندروید 8.1 اوریو هم برای این اسمارتفون منتشر شده و به صورت OTA قابل دانلود و نصب است. یکی از نکات جالب بستر نرم افزاری نوکیا 3 مربوط به خالص بودن سیستم عامل آن می‌شود! نوکیا سعی کرده نسخه‌ای از اندروید را در گوشی Nokia 3 بکار ببرید که نزدیک به اندروید استاک یا خام باشد و تجربه نابی را برای کاربران به ارمغان آورد.

 

بررسی نوکیا 3

 

بدین ترتیب شاهد نصب هیچ اپلیکیشن اضافه‌ای روی گوشی نوکیا 3 نیستیم و فقط اپلیکیشن های پیش فرض گوگل روی آن نصب خواهند بود. این امر سبب شده بستر نرم افزاری دستگاه کم حجم‌تر شده و در بهینه‌ترین حالت قرار داشته باشد. پس برخلاف دیگر گوشی های موبایل اندرویدی در Nokia 3 از هر اپلیکیشن فقط یک نسخه نصب است و آن هم نسخه رسمی و اختصاصی مورد نظر خود گوگل خواهد بود. جالب است بدانید که دستیار صوتی گوگل با نام گوگل اسیستنت (Google Assistant) هم در گوشی نوکیا 3 قابل استفاده خواهد بود. بنابراین عدم نصب رابط کاربری پیچیده روی گوشی مورد نظر و نصب بودن اندروید استاک بر روی آن سبب شده تا دستگاه از نظر نرم افزاری و سیستم عامل وضعیت مطلوب و بهینه‌ای داشته باشد.

در بررسی نوکیا 3 مشخص شد که بستر نرم افزاری این گوشی کاملا روان و بدون مشکل عمل می‌کند و فقط در شرایط خاص ممکن است با لگ و تاخیرهایی همراه باشد که بروز این لگ و تاخیرها ناشی از ضعیف‌تر بودن بستر سخت افزاری دستگاه خواهد بود و مستقیما با سیستم عامل بستر نرم افزاری آن ارتباطی ندارند. بنابراین بدون تردید سیستم عامل بهینه و انتشار آپدیت اندروید 8.1 اوریو برای گوشی Nokia 3 یکی از اصلی ترین نقاط قوت آن به شمار می‌رود. مدعی نیستیم که این گوشی همیشه عملکرد روان و بدون دردسری دارد، چون بستر سخت افزاری (پردازنده و رم) نه چندان قدرتمند آن در خیلی از شرایط از عملکرد روان دستگاه جلوگیری می‌کنند اما مطمئن باشید سیستم عامل و بستر نرم افزاری آن در بهینه‌ترین حالت ممکن تنظیم شده است.

 

نقد و بررسی نوکیا 3 : پردازنده، رم و حافظه داخلی

متاسفانه گوشی Nokia 3 از پردازنده و رم خیلی خوبی بهره نمی‌برد و این موضوع یکی از اصلی ترین نقاط ضعف آن خواهد بود. تراشه MT6737 مدیاتک در قلب این گوشی بکار رفته که طی فرآیند 28 نانومتری تولید شده و یک پردازنده مرکزی چهار هسته‌ای دارد. چهار هسته پردازشگر آن از نوع Cortex-A53 هستند و فرکانس کاری 1.4 گیگاهرتزی را ارائه می‌کنند. پردازنده گرافیکی نه چندان قدرتمند Mali-T720MP1 هم در این گوشی وظیفه تجزیه و تحلیل داده های گرافیکی را بر عهده خواهد داشت. بنابراین نوکیا 3 به تراشه قدرتمندی مجهز نیست. تراشه MT6737 مدیاتک یک تراشه قدیمی و میان رده است که در مقایسه با تراشه های میان رده شرکت کوالکام واقعا حرفی برای گفتن ندارد. بنابراین مطمئن باشید یکی از اصلی ترین نقاط ضعف گوشی Nokia 3 مربوط به بهره‌مندی از تراشه نه چندان قدرتمند مذکور خواهد بود.

 

بررسی نوکیا 3

 

متاسفانه رم 2 گیگابایتی نوکیا 3 هم ظرفیت خیلی مطلوبی ندارد. حافظه داخلی این گوشی هم ظرفیت پیش فرض 16 گیگابایتی را ارائه می‌کند. لازم به ذکر است که گوشی مذکور قابلیت پشتیبانی از حافظه جانبی را دارد و با نصب رم میکرو اس دی (Micro SD) می‌تواند فضای ذخیره سازی اطلاعات آن را تا سقف اسمی 256 گیگابایت افزایش داد. اما قدرت و بازده نوکیا 3 در عمل چگونه است؟ در بررسی نوکیا 3 مشخص شد که این گوشی برای انجام کارهایی همچون برقراری تماس، ارسال و دریافت پیامک، وبگردی و ارسال و دریافت پیام از طریق اپلیکیشن هایی مثل تلگرام و واتساپ با مشکل رو به رو نخواهید شد اما اگر اپلیکیشن هایی نظیر اینستاگرام که کمی سنگین تر هستند را در آن نصب کنید گاها با لگ و تاخیر و حتی کرش هایی رو به رو می‌شوید. به عنوان مثال ما در حین تلاش به منظور انتخاب یک عکس از گالری و ارسال در اکانت اینستاگرام خود توسط گوشی نوکیا 3 با تاخیرهای محسوسی مواجه شدیم حتی یک بار شاهد کرش شدن اپلیکیشن هم بودیم.

پس بهتر است خیلی روی قدرت عملکرد گوشی Nokia 3 حساب باز نکنید و آن را به عنوان یک اسمارتفون معمولی در نظر بگیرید. طبیعتا این گوشی پتانسیل لازم برای نصب و اجرای بازی های سنگین را ندارد و بازی های نسبتا معمولی اندرویدی هم با کیفیت خیلی بالایی در آن قابل اجرا نیستند. یکی از اصلی ترین عواملی که می‌تواند در این گوشی منجر به افزایش شدت لگ و تاخیرهای آن شود مربوط به پر شدن حافظه داخلی دستگاه خواهد بود. بنابراین اکیدا توصیه داریم که از ذخیره اطلاعات زیاد در حافظه گوشی خودداری کنید و اجازه ندهید که حافظه داخلی آن رو به پر شدن سوق پیدا کند. درست است که نوکیا 3 از حافظه جانبی پشتیبانی می‌کند اما در بررسی دستگاه متوجه شدیم که با نصب حافظه جانبی و افزایش حجم اطلاعات ذخیره شده در گوشی طی دراز مدت شدت لگ و تاخیرهای دستگاه بیشتر می‌شود. بنابراین اگر بخواهیم در یک جمع‌بندی کلی در رابطه با قدرت عملکرد و بازده نوکیا 3 نظر خود را اعلام کنیم باید بگوییم که متاسفانه تراشه نه چندان مناسب بکار رفته در این اسمارتفون سبب شده تا بازده آن خیلی مطلوب نباشد و این موضوع یکی از اصلی ترین نقاط ضعف گوشی Nokia 3 خواهد بود.

 

نقد و بررسی نوکیا 3 : دوربین اصلی و سلفی

این روزها اغلب کاربران به کیفیت عملکرد دوربین گوشی اهمیت ویژه‌ای می‌دهند اما طبیعتا نباید از یک گوشی با رنج قیمت Nokia 3 انتظار داشت که دوربین فوق‌العاده‌ای داشته باشد. دوربین اصلی که در این اسمارتفون بکار رفته 8 مگاپیکسلی بوده و دیافراگم F/2.0 دارد و از قابلیت فوکوس خودکار هم پشتیبانی می‌کند. یک چراغ فلش LED هم برای دوربین اصلی آن در نظر گرفته شده و امکان ضبط ویدئو های اچ دی با فریم ریت 30 فریم در هر ثانیه هم با دوربین اصلی نوکیا 3 وجود خواهد داشت. یکی از نقاط قوت دوربین نوکیا 3 مربوط به بهره‌مند بودن از یک اپلیکیشن خوب و مناسب می‌شود که عملکرد روانی دارد و از گزینه ها و آپشن های مطلوبی هم برای ضبط عکس های بهتر بهره می‌برد. عکس هایی که در محیط های با نور مناسب توسط دوربین اصلی گوشی ضبط می‌شوند کیفیت قابل قبولی خواهند داشت و برای اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی مناسب هستند، اما نمی‌توان مدعی شد که کیفیت این عکس ها خیلی بالاست.

 

بررسی نوکیا 3

 

با افت نور محیط و تاریک شدن منظره، کیفیت عملکرد دوربین اصلی نوکیا 3 به شکل محسوسی افت می‌کند و در این شرایط برای ضبط تصاویر بهتر ملزم به استفاده از چراغ فلش دوربین اصلی خواهید بود که طبیعتا نور چراغ فلش هم وضعیت طبیعی را به وجود نمی‌آورد. در نتیجه عکسبرداری در محیط های کم نور و تاریک با دوربین اصلی Nokia 3 خیلی کیفیت و بازده مطلوبی نخواهد داشت و اغلب عکس هایی که در این شرایط با دوربین اصلی گوشی ضبط می‌شوند هم نویز بسیار بالایی دارند و نقاط تار زیادی در آن ها دیده می‌شود. ویدئوهایی که با دوربین اصلی دستگاه قابل ضبط هستند هم کیفیت معمولی دارند و عدم پشتیبانی از قابلیت هایی مثل تثبیت اپتیکال تصویر (OIS) منجر می‌شود لرزش های دست کاربر کاملا در ویدئو آشکار باشند. بنابراین دوربین اصلی نوکیا 3 کیفیت عملکرد معمولی خواهد داشت. یکی از مسائلی که لازم می‌دانیم در مورد آن هم صحبت کنیم مربوط به سرعت اجرای اپلیکیشن دوربین دستگاه می‌شود که متاسفانه اصلا سرعت قابل قبولی نیست. در بررسی نوکیا 3 مشخص شد که با هر بار اجرای اپلیکیشن دوربین این گوشی تقریبا 1 الی 2 ثانیه تصویر سیاه رنگ پیش روی کاربر قرار داده می‌شود و چند ثانیه طول می‌کشد تا اپلیکیشن دوربین دستگاه اجرا شود.

حالا وقتشه! اینو بخون دلیل بکارگیری چند لنز دوربین در گوشی ها چیست؟

دوربین سلفی گوشی Nokia 3 هم مثل دوربین اصلی آن از لنزی 8 مگاپیکسلی تشکیل شده که دیافراگم F/2.0 داشته و از فوکوس خودکار هم پشتیبانی می‌کند. بنابراین تقریبا می‌توان گفت که لنز دوربین اصلی و سلفی این گوشی یکسان و مشابه هستند. نکته جالب اینجاست که نوکیا برای دوربین سلفی دستگاه یک چراغ فلش LED اختصاصی را هم در نظر گرفته که نشان می‌دهد نوکیا تمایل داشته گوشی Nokia 3 را از نظر کارایی و کاربرد دوربین سلفی تقویت کند. عکس هایی که با دوربین سلفی این گوشی ضبط می‌شوند هم کیفیت معمولی دارند اما چون انتظار کمتری از کیفیت دوربین سلفی گوشی می‌رود، می‌توان مدعی شد که دوربین سلفی آن نسبت به دوربین اصلی بازده بهتری دارد. با دوربین جلوی Nokia 3 می‌توان عکس های خوبی برای اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی مثل اینستاگرام ضبط کرد. لازم به اشاره است که کیفیت عملکرد دوربین سلفی این گوشی هم در محیط های تاریک و کم نور افت چشمگیری خواهد داشت. بنابراین به طور کلی باید گفت که دوربین اصلی و سلفی گوشی نوکیا 3 کیفیت معمولی و قابل قبولی دارند که متناسب به قیمت دستگاه خواهد بود.

 

نقد و بررسی نوکیا 3 : باتری و شارژدهی

در آخرین مرحله نقد و بررسی نوکیا 3 در رابطه با باتری این گوشی و توان شارژدهی آن صحبت می‌کنیم. باتری که در قلب این گوشی بکار رفته از نوع لیتیوم یونی و جدانشدنی است و ظرفیت 2630 میلی آمپر ساعتی دارد. با توجه به اینکه دستگاه نمایشگری کوچک و با وضوح نه چندان بالا دارد و همچنین پردازنده آن هم خیلی قدرتمند نیست، انتظار داریم باتری 2630 میلی آمپر ساعتی آن به خوبی از پس تامین انرژی مورد نیازش بر آید. در بررسی نوکیا 3 هم همین موضوع قابل مشاهده بود. باتری این گوشی در حالتی که از دستگاه به صورت نرمال و عادی استفاده شود با یک بار شارژ می‌تواند تقریبا 1 روز انرژی مورد نیازش را تامین نماید. اگر نوکیا ظرفیت باتری این اسمارتفون را به 3000 میلی آمپر ساعت افزایش می‌داد، مطمئنا تامین انرژی آن تا 1.5 روز هم به راحتی امکانپذیر می‌شد.

 

بررسی نوکیا 3

 

اما سرعت شارژ مجدد باتری گوشی Nokia 3 چطور است؟ باتری این گوشی از قابلیت شارژ سریع پشتیبانی نمی‌کند و طبیعتا با توجه به پلاستیکی بودن قاب پشت دستگاه، قابلیت شارژ بیسیم هم توسط آن قابل پشتیبانی نیست. طبق بررسی که داشتیم برای فول شارژ شدن باتری نوکیا 3 از 0 تا 100 درصد به مدت زمانی در حدود 110 دقیقه نیاز است که تقریبا مدت زمان طولانی برای شارژ یک باتری 2630 میلی آمپر ساعتی خواهد بود. پس توان شارژدهی باتری این گوشی معمولی بوده و سرعت شارژ مجدد باتری آن هم بالا نیست.

 

نتیجه‌گیری

همانطور که مشاهده کردید در این مطلب به نقد و بررسی نوکیا 3 پرداختیم. این اسمارتفون یکی از ارزان قیمت ترین گوشی های فعلی شرکت نوکیاست که شاید خیلی قدرت عملکرد بالایی نداشته باشد اما می‌تواند به خوبی نقش یک گوشی اندرویدی کار راه انداز را برایتان ایفاء کند. قیمت Nokia 3 در مقایسه با قیمت گوشی های هم رده خودش نسبتا مناسب در نظر گرفته شده و این موضوع از نقاط قوت آن به شمار می‌رود. اصلی ترین ویژگی های مثبت ومعایب  نوکیا سه در بخش زیر طی دو دسته‌بندی مجزا ارائه شده‌اند.

 

نقاط قوت:

  • سیستم عامل بهینه و قابل آپدیت به اندروید 8.1
  • قیمت مناسب

 

نقاط ضعف:

  • صفحه نمایش کوچک
  • پردازنده ضعیف