Fujifilm Instax mini 90 Neo Classic : بررسی دوربین دیجیتال چاپ سریع فوجی فیلم!

نقد و بررسی 11 مهر 1397 علی مظفری

Fujifilm Instax mini 90 Neo Classic : بررسی دوربین دیجیتال چاپ سریع فوجی فیلم!

آیا دوربین‌های پولاروید قدیمی را به خاطر دارید؟ همان‌ دوربین‌هایی که بلافاصله بعد از گرفتن عکس، آن را چاپ کرده و تحویل می‌دادند. پولاروید در یکی دو سال گذشته، مدل جدیدی از این نوع دوربین‌های خود را هم به بازار عرضه کرده است. فوجی‌فیلم هم مدلی به نام Instax mini 90 Neo Classic ارائه داده که دارای عملکردی مشابه است. به محض گرفتن عکس، آن عکس از شیار کنار دوربین خارج می‌شود. در واقع عملکرد دوربین به این شکل است که درون آن کارتریجی که شامل تعدادی فیلم مخصوص است، قرار گرفته؛ بعد از ثبت عکس، همان فیلم از شیار کناری بیرون آمده و پس از چند دقیقه واقع شدن در معرض نور، عکس کم کم ظاهر می‌گردد. این دوربین دارای چشمی و لنز 60 میلی‌متری است که قابلیت جمع شدن دارد. در قسمت پشت دوربین جهت نشان دادن تعداد فیلم‌های باقی مانده و همچنین تنظیمات مربوطه دیگر، صفحه نمایش LCD قرار دارد. حالت‌های عکس‌برداری متنوع این دوربین شامل موارد زیر است:

  • High performance flash
  • Party mode
  • Kids mode
  • Landscape mode
  • Brightness mode
  • Macro mode
  • Bulb exposure mode
  • Double exposure mode

فیلم‌های instax mini برای این دوربین مناسب هستند. شاید بهترین دوربین فوری برای میهمانی‌ها و مجالس، دوربین «Instax Mini 90 Neo Classic» ساخت شرکت ژاپنی «Fujifilm» باشد که البته این موضوع بدون هزینه هم نیست.

Fujifilm Instax mini 90 Neo Classic Digital Camera

معرفی

همیشه دوربین‌های «Instax» استاندارد شرکت فوجی مورد توجه قرار داشته‌اند، اما اکثراً به اسباب‌بازی شباهت دارند. طراحی«Instax Mini 90 Neo Classic» به منظور ارائه انتخاب بهتر به مصرف‌کنندگان انجام شده است. در این دوربین فوری فیلم‌های 2 × 3 اینچ مورد استفاده قرار می‌گیرند. برای ثبت عکس کافی است دوربین را به سمت موضوع مورد نظر گرفته و دکمه شاتر را فشار داد، سپس دوربین عکس را از سوی دیگر ظاهر می‌کند. سری «Instax» این مدل به عنوان پرچمدار و «Flagship» ویژگی‌های بیشتری ارائه می‌دهد و ظاهر شیک‌تری دارد.

 

Fujifilm Instax mini 90 Neo Classic Digital Camera

ویژگی‌ها

از ویژگی‌های اصلی«Instax Mini 90 Neo Classic» می‌توان به ظاهر قدیمی آن اشاره کرد که به نوعی برگ برنده آن محسوب می‌شود. ظاهراً برای شرکت فوجی طراحی قدیمی حتی در دوربین‌های دیجیتال خوش‌یمن بوده و سود بیشتری به همراه داشته است، در این مدل هم این موضوع صادق است. در «Instax Mini 90 Neo Classic» برخلاف مدل‌های دیگر Instax از ظاهر سفینه فضایی مانند استفاده نشده و برای بیشتر مصرف‌کنندگان این موضوع خوشایند است. شاید فوجی نمی‌داند که در بین مصرف کنندگان ظاهر فضایی مانند دیگر جایی ندارد.

 

Fujifilm Instax mini 90 Neo Classic Digital Camera

عملکرد

در رابطه با عملکرد دوربین چندین مورد وجود دارد که از جایگاه پرچمداری «Instax Mini 90 Neo Classic» در سری Instax دفاع می‌کند. نوردهی «Exposure» چند حالت دارد که بعضی از آن‌ها مفیدند که در ادامه توضیح داده می‌شوند:

  • حالت «Party Mode»

این حالت برای گرفتن نور پس‌زمینه بیشتر و تنظیم تأثیر نور فلش در عکس، از سرعت بالاتر شاتر استفاده می‌کند.

  • حالت «Kid Mode»

برای ثبت سریع تصویر از سرعت کوتاهی برای شاتر استفاده می‌کند. همچنین حالت دیگری وجود دارد که در آن شاتر تا زمان نگه داشتن انگشت بر روی دکمه آن، باز می‌ماند. همچنین می‌توان روشنایی «Brightness» را تنظیم نمود و به عکس‌ها نور بیشتر یا کمتری داد.

  • حالت نوردهی دوگانه «Double Exposure»

که یکی از حالت‌های جالبی است که در «Instax Mini 90 Neo Classic» به کار رفته؛ در این حالت نوردهی کمی غیر قابل پیش‌بینی بوده و نمی‌توان عکس گرفته شده را خیلی کنترل کرد. البته عکس‌های گرفته شده اگر فوق‌العاده هم نباشند، بسیار جالبند.

 

Fujifilm Instax mini 90 Neo Classic Digital Camera

کیفیت تصاویر

کیفیت تصاویربرداری دوربین Instax Mini 90 Neo Classic نیز همانند سایر دوربین‌های این رده است. متاسفانه شرکت فوجی فیلم در راستای افزایش کیفیت تصاویر این دوربین نسبت به نسل‌های قبلی اقدامی نداشته است.

یکی از قابلیت‌های ویژه این دوربین، قابلیت کنترل فلاش است. این قابلیت به بهبود روند عکاسی کمک شایانی می‌کند، هر چند که این روش در برابر کنترل دستی (Manual) از محدودیت هایی برخوردار است.این فلاش با وجود دیافراگم ثابت این دوربین با میزان گشودگی F/12.7، بخش عمده‌ای از مسئولیت تامین نور را برعهده دارد. فلاش دوربین Instax Mini 90 Neo Classic با وجود کوچک بودن، از توانایی تامین نور قوی برخوردار است که این موضوع در دوربین‌های چاپ سریع اهمیت ویژه‌‌‌‌ای دارد.

اکنون به بررسی حالات فوکوس دوربین Instax Mini 90 Neo Classic می‌پردازیم. در این دوربین تنها سه حالت فوکوس طراحی شده است: «ماکرو» برای نماهای نزدیک، استاندارد و «Landscape» برای نماهای باز و دور .

وضوح تصاویر ثبت شده با ابعاد 2*3 اینچ راضی‌کننده است اما لازم است بدانید که این تصاویر پس از اسکن شدن تا حدودی با افت کیفیت مواجه می‌شوند. چشمی دوربین Instax Mini 90 Neo Classic با لنز آن در یک راستا قرار ندارد که شما را در هنگام عکاسی ماکرو (عکاسی از فاصله نزدیک) تا حدودی با چالش مواجه می‌کند. یعنی در این حالت لازم است خودتان لنز را بر روی سوژه قرار دهید.

یکی از معایب این دوربین، قرارگیری سوکت سه پایه در جای نادرست است.

 

Fujifilm Instax mini 90 Neo Classic Digital Camera

 

بررسی نقاط قوت و ضعف دوربین Instax Mini 90 Neo Classic

هر دوربین دیجیتالی دارای یک سری معایب و مزایاست که آن را در مقایسه با سایر محصولات، بهتر یا بدتر جلوه می‌دهد. در ادامه به بررسی نقاط قوت و ضعف دوربین Instax Mini 90 Neo Classic می‌پردازیم تا شما راحت تر بتوانید درباره خرید این دوربین تصمیم گیری کنید.

نقاط قوت: در حالی که امروزه دوربین‌های فوری در دنیای مدرن عکاسی حضوری پررنگ دارند، اما ویژگی‌های مدرن این دوربین همه را شگفت زده کرده است. باتری قابل شارژی که در این دوربین استفاده شده، عمر بالایی داشته و به سرعت شارژ می‌شود. در آزمایش‌های انجام شده، پس از عکاسی و تمام شدن 5 بسته فیلم، باتری خالی نشده بود. در این زمینه کاهش کاربردهای دوربین نسبت به دوربین‌های دیجیتال بی تأثیر نیست، اما با این وجود طول عمر باتری قابل توجه است. کاردکرد این دوربین مانند دوربین‌های فوری دیگر بسیار آسان است. بدون شک در استفاده از این دوربین کودکان 7 ساله تا سالمندان 70 ساله هیچ مشکلی نخواهند داشت.

معایب: حال که با ویژگی‌های مثبت دوربین Instax Mini 90 Neo Classic آشنا شدید، بد نیست به ذکر برخی از نقاط ضعف آن نیز بپردازیم. همانطور که می‌دانید، عکاسی با دوربین‌های چاپ فوری یکی از پرهزینه ترین روش‌های عکاسی است. عکاسی با دوربین Instax Mini 90 Neo Classic نیز همانند سایر دوربین‌های چاپ فوری، هزینه‌های زیادی دارد. این هزینه‌‌‌‌ها به طور عمده شامل هزینه‌های مربوط به فیلم‌های مخصوص این دوربین می‌شوند. اگر شرکت‌های سازنده، این فیلم‌های مخصوص را با قیمت کمتری تولید کنند، شرایط کمی ایده‎‌آل‌تر می‌شود اما با توجه به اوضاع کنونی بازار دوربین‌های دیجیتال، ارزان شدن این فیلم‌ها کمی دور از انتظار به نظر می‌رسد.

همچنین قیمت خود این دوربین نیز یکی دیگر از معایب آن به شمار می‌آید. شاید بتوان دوربین فوری ارزان قیمتی پیدا کرد اما «Instax Mini 90 Neo Classic» آن چنان ارزان نیست.

 

Fujifilm Instax mini 90 Neo Classic Digital Camera

نتیجه‌‌گیری

همانطور که گفتیم، اگر چه کیفیت تصاویر این دوربین مطلوب است اما با این حال اصلاً نباید انتظار داشت عکس‌های گرفته شده با عکس‌های دوربین‌های DSLR قابل مقایسه باشند.عکاسی فوری برای عکاسان غیرحرفه‌ای تفریحی لوکس محسوب می‌شود. در این مدل گرفتن هر عکس شاید هزینه‌ای در حدود 1 دلار داشته باشد. اما چنانچه هزینه‌های عکاسی با دوربین Instax Mini 90 Neo Classic را با سایر دوربین‌های موجود در بازار نظیر Polaroid 600 مقایسه کنید، خواهید دانست که دوربین‌های دیگر 3 برابر این دوربین هزینه دارند. لذا درباره کمیاب شدن فیلم‌های این دوربین هیچ نگرانی وجود نخواهد داشت. اگر فکر می‌کنید که توانایی خرید این دوربین خاص را دارید، اقدام به خریداری کنید، زیرا بسیار از عکاسی با این دوربین لذت خواهید برد.

نقاط قوت

  • ظهور فوری عکس
  • حس لذت بخش کاربا دوربین
  • ظاهر دوست داشتنی
  • قیمت مناسب
  • حالت‌های مختلف عکس برداری

نقاط ضعف

  • هزینه بالای عکاسی
  • محدودیت در تعداد عکس