Nikon EOS D850 Body : نقد و بررسی بدنه دوربین D850 نیکون!

نقد و بررسی 12 مهر 1397 علی مظفری

Nikon EOS D850 Body : نقد و بررسی بدنه دوربین D850 نیکون!

امروز قصد داریم به معرفی یکی از دوربین‌های دوربین فول‌فریم (full frame) شرکت نیکون (nikon) یعنی دوربین DSLR مدل Nikon D850  بپردازیم. این دوربین را می‌توان یکی از مدرن‌ترین دوربین‌های حرفه‌ای DSLR موجود در بازارهای جهانی به شمار آورد که با قابلیت‌های ویژه خود قادر است در زمینه‌های گوناگون عکاسی مورد استفاده قرار گیرد. از امکانات این دوربین می‌توان به حسگر 46 مگاپیکسلی با تکنولوژی BSI اشاره کرد. همچنین فیلمبرداری با کیفیت 4K یکی دیگر از ویژگی‌های منحصر به فرد این دوربین است. درباره محبوبیت این دوربین باید گفت که بسیار مورد استقبال کاربران قرارگرفته است. این دوربین در مقایسه با دوربین‌های فول‌فریم هم‌رده خود دارای امکاناتی بسیار فراتر است. اگر قصد آشنایی بیشتر با دوربین Nikon D850 را دارید پیشنهاد می‌کنیم ما را تا انتهای این مقاله همراهی کنید.

Nikon EOS D850 Body Digital Camera

بررسی رزولوشن و ويژگی های حسگر دوربین نیکون Nikon D850 body

این دوربین را می‌‌توان اولین دوربین مجهز به تکنولوژي  BSI یا backside illuminated  به شمار آورد. یکی از دلایل گران‌تر بودن این دوربین نسبت به سایر دوربین‌های هم رده ، استفاده از همین تکنولوژی است. زیرا در این سنسور‌ها، بخش های جذب کننده نور، به سطح سنسور نزدیک تر هستند و این قابلیت سبب افزایش جذب نور در این سنسور‌ها می‌شود. همچنین کاهش نویز از دیگر ویژگی‌های سنسورهای BSI به شمار می‌آید.

درباره حساسیت سنسور به کار رفته در دوربین Nikon D850  باید گفت که نسبت به مدل قبلی این دوربین (یعنی دوربین Nikon D810 ) دارای حساسیت ISO 64 (کمتر از استاندارد ISO 100) است. البته درنظر داشته باشید که این دوربین هنوز به صورت تخصصی بررسی نشده است. لذا نمی توان گفت که این دوربین هم دارای همان Dynamic Range  فوق‌العاده دوربین Nikon D810 است. اما آنچه پیش‌بینی می‌شود، پیشرفت دوربین Nikon D850 در مقایسه با مدل پیشین خود است. اگر واقعا  این دوربین بیشتر از مدل قبلی خود باشد، می‌توان کیفیت این دوربین را با دوربین‌های سایز متوسط مثل Fujifilm GFX و Pentax 645Z  برابر دانست.

لازم به ذکر است که سنسور به کار رفته در دوربین نیکون D850 فاقد  فیلتر Low-Pass است. به همین دلیل است که میزان شارپنس این دوربین در مقایسه با سایر دوربین‌های هم‌رده بسیار بالاتر است. البته ممکن است عدم استفاده از این فیلتر، به ایجاد پدیده Moire در تصویر منجر شود، اما رزولوشن بالای دوربین، ثبت دقیق جزئیاتی را به همراه دارد. به طوری که قادر خواهید بود بدون هیچ‌گونه دغدغه از سطوح با بافت یکنواخت تصویربرداری کنید.

در دوربین  نیکون D850 لازم است LiveView یا Mirror Up  مورد استفاده قرار گیرد؛ زیرا در این دوربین برای رسیدن به ثبات بیشتر، شاتر الکترونیکی پرده اول حذف گردیده است. اما بد نیست بدانید که با طراحی سازوکار مدرن و شاتر پیشرفته در دوربین  نیکون D850 ، لرزش شاتر بسیار کم بوده و این لرزش‌ها هیچگونه تاثیری بر تصویر نخواهند داشت. 

 

Nikon EOS D850 Body Digital Camera

سیستم فوکوس دوربین نیکون Nikon D850 body

این دوربین در حقیقت از فوکوس پیشرفته دوربین  دیگر شرکت نیکون یعنی دوربین Nikon D5 بهره می‌گیرد. همان امکاناتی که معمولاً علاقه‌مندان به عکاسی ورزشی آن‌ها را مورد استفاده قرار می‌دهند. در ادامه برخی از ویژگی‌های این سیستم فوکوس را به صورت خلاصه برای شما بیان می‌کنیم.

  • استفاده از همان ماژول فوکوس خودکار پیشرفته به کار رفته در دوربین D5
  • حسگر‌های نورسنجی و پردازشگر اختصاصی فوکوس
  • مود‌ها و تنظیمات اختصاصی برای فوکوس خودکار

با این شرایط، لازم نیست برای دستیبابی به یک دوربین با سیستم فوکوس پیشرفته، حتما دوربین‌های گران‌قیمتی مثل D5 را خریداری کنید و در این زمینه می‌توان دوربین فول فریم Nikon D850 را یک جایگزین مناسب برای دوربین گران‌قیمت  به شمار آورد. بدنیست بدانید که در این دوربین هم همانند سایر دوربین‌های نسل D (مثل D750 و D500 ) امکان کالیبره کردن فوکوس و لنز مورد استفاده در دوربین وجود خواهد داشت.

 

بررسی پردازنده و سرعت دوربین  Nikon D850

شرکت نیکون پردازنده‌های قدرتمند سری EXPEED را در دوربین‌های خود استفاده می‌کند که سرعت بالایی را در اختیار کاربران قرار می‌دهد. دوربین Nikon D850 نیز از یک پردازشگر نوع  بهره می‌گیرد که این پردازنده به همراه گریپ پیشرفته، دوربین Nikon D850 را به یکی از سریع‌ترین دوربین‌های دیجیتال موجود در بازار تبدیل کرده است. در نظر داشته باشید که این دوربین بدون گریپ نیز می‌تواند با سرعت 7 فریم بر ثانیه تصویربرداری کند. اگر شما به سرعت‌های بالاتر نیاز داشته باشید، می‌توانید گریپ جدید نیکون یعنی MB-D18 را بر روی این دوربین مورد استفاده قرار دهید تا به سرعت 9 فریم بر ثانیه دست پیدا کنید. برای این سرعت بالا، بافر دوربین  امکان تصویربرداری تا 51 عکس (با فرمت خام فشرده شده Lossless) را در اختیار َشما قرار می‌دهد. هر چند که شاید به ندرت نیاز به پرکردن تمام این ظرفیت پیش آید.

یکی از نکات جالب توجه درباره دوربین، قابلیت عکسبرداری پیاپی (Burst Mode) در این دوربین است. در این حالت می‌توان تعداد شات دوربین با هربار شات کامل را به 5140  شات رساند. 

 

Nikon EOS D850 Body Digital Camera

Nikon EOS D850 Body Digital Camera

 

 بدنه دوربین نیکون D850

اگرچه دوربین‌های DSLR شرکت نیکون (nikon) معمولا دارای یک شکل مشخص هستند، اما دوربین D850 از نظر طراحی بدنه بسیار به دوربین قبلی این شرکت یعنی D810 شبیه است. در ساخت بدنه این دوربین نیز همانند سایر دوربین‌‌های رده بالای شرکت نیکون، از نوعی آلیاژ خاص منیزیم استفاده شده است که استحکام زیادی به دوربین می‌بخشد و در عین حال، افزایش وزن زیادی را به وجود نمی‌آورد.

در طراحی بدنه این دوربین ، تفاوت‌های جالبی وجود دارد که سبب می‌شوند استفاده طولانی مدت از آن خستگی زیادی ایجاد نکند. یکی از تفاوت‌های جالب دوربین D850، گریپ آن است که با افزایش گودی، کمی خوش دست تر شده است. فلاش روی دوربین  حذف شده است که باعث بهترشدن عایق بندی دوربین می شود؛ هرچند که بسیاری این تفاوت را از تفاوت‌های عجیب بدنه این دوربین به شمار می‌آورند.

در این حالت، چنانچه شما بخواهید در عکاسی آتلیه‌ای و نورپردازی خاص از این دوربین استفاده نمایید، لازم است از فلاش‌های حرفه‌ای نظیر Speedlight SB-5000 استفاده کنید. برای به کارگیری این فلاش‌ها به رادیوتیگر‌های سری WR شرکت نیکون مانند WR-A10،WR-R10 و WR-T10 نیاز خواهید داشت.

 

منظره‌یاب و صفحه‌نمایش دوربین نیکون D850

نمایشگر دوربین دیجیتال، امکانات زیادی را در اختیار شما قرار می‌دهد و این امکان را به وجود می‌آورد تا ضمن مشاهده تصاویر ضبط شده، آسان‌تر دوربین خود را کنترل نمایید. در دوربین D850 نیز، از یک نمایشگر نوع TFT-LCD استفاده شده است که قابلیت تاشو دارد. صفحه نمایش دوربین D850، دارای رزولوشن بالاتری نسبت به مدل پیشین خود است که امکان مشاهده فیلم‌ها را با کیفیت بالاتری به وجود می‌آورد. 

همانطور که گفتیم، نیکون فلاش روی دوربین D850 حذف کرده است، اما این حذف فلاش سبب شده است تا امکان نصب یک منظره‌ یاب اپتیکال جدید فراهم شود. این منظره‌ یاب دارای بزرگنمایی 0.75 برابر است که نسبت به مدل‌های قبلی (که دارای بزرگنمایی 0.7 هستند) دارای بزرگترین منظره‌یاب اپتیکال است. این منظره‌ یاب مدرن به شما این امکان را می‌دهد تا به راحتی تصویر را مشاهده و کادربندی کنید.

 

Nikon EOS D850 Body Digital Camera

بررسی قابلیت‌های فیلمبرداری دوربین نیکون D850

قابلیت‌های فیلمبرداری دوربین D850، در کنار سایر ویژگی‌های منحصر به فرد این دوربین، آن را به یک دوربین DSLR تمام عیار تبدیل کرده است. این دوربین اولین دوربین شرکت نیکون است که قادر است از تمامی سطح سنسور خود برای ضبط تصاویر 4K بهره بگیرد. البته دوربین‌های فول‌فریم قبلی این شرکت نیز به قابلیت ضبط فیلم‌های 4K مجهز هستند اما معمولاً تمام سطح حسگر خود را در این کار مورد استفاده قرار نمی‌دهند. دوربین D850 در کیفیت 4K، قادر است با سرعت های 24، 25 و 30 فریم بر ثانیه به ضبط فیلم بپردازد. همچنین بیت ریت این دوربین در سرعت سینمایی 24 فریم بر ثانیه، 144Mbps است. 

یکی از روش‌های تصویربرداری که بسیار پرطرفدار است، قابلیت ضبط تصاویر اسلوموشن (تصاویر سرعت آهسته) است. دوربین D850 از این قابلیت برخوردار است و قادر است در کیفیت فول اچ‌دی (Full HD) با نرخ فریم 120 فریم بر ثانیه، این‌گونه فیلم‌‌ها را ضبط نماید. در نظر داشته باشید که این قابلیت در تعداد کمی از دوربین‌های فیلمبرداری حرفه‌ای موجود در بازار (نظیر Sony FS7 ) وجود دارد و دوربین D850 نیز یکی از این دوربین‌هاست.

دوربین D850 همچنین از قابلیت‌های پیشرفته‌تری نظیر Focus Peaking و لرزشگیر دیجیتالی نیز برخوردار است؛ البته این قابلیت‌ها تنها در رزولوشن Full HD قابل استفاده هستند.

یکی از معایب دوربین D850، عدم وجود تظیمات Log Gamma برای فیلمبرداری حرفه‌ای است. البته در این دوربین یک پروفایل با نام Flat وجود دارد که اگر با آن فیلم ضبط کنید، امکان تنظیم رنگ و ویرایش در برنامه ‌های ویرایش ویدئو را در اختیار خواهید داشت. همچنین فیلم‌های ضبط شده در Flat، دارای Dynamic Range فوق‌العاده ای نیز هستند.

امکان استفاده از قابلیت Auto ISO، یکی دیگر از قابلیت هایی است که می توان در مود دستی برای کنترل نور تصویر در محیط‌های دارای نور متفاوت استفاده کرد.

یکی دیگر از قابلیت‌های پیشرفته دوربین D850 ، استفاده از قابلیت power Aperture است. این ویژگی در حقیقت سبب می‌شود تا شما به صورت نرم و پیوسته میزان گشودگی دیافراگم را تغییر دهید. در نظر داشته باشید که معمولاً دوربین‌های DSLR کانن، تغییر میزان گشودگی دیافراگم را به صورت پله‌ای و مرحله به مرحله (جهش از یک دیافراگم به دیافراگم) دیگر انجام می‌‌دهند.

 

سخت‌افزار فوکوس دوربین نیکون Nikon D850 body

دوربین D850 به سریع‌ترین ماژول فوکوس و پردازشگر دوربین‌های نیکون مجهز شده است. همان ماژول فوکوسی که در دوربین‌های حرفه‌ای نظیر Nikon D5 و Nikon D500 به کار رفته است

در حقیقت نیکون با قرار دادن این ماژول فوکوس، به یکی از دوربین‌های فول فریم ارزان قیمت خود، یکی از دقیق‌ترین و سریع‌ترین سیستم‌های فوکوس را افزوده است. سیستم فوکوس این دوربین دارای 153 نقطه فوکوس است که از میان آن‌‌ها 99 نقطه فوکوس، کراس یا ضربدری است. 15 نقطه از نقاط مرکزی دوربین هم هنگام استفاده از تله کانورتورهای نیکون تا دیافراگم f/8 فعال است.

نوع نمایش در نقاط در منظره‌یاب دوربین تنها تفاوت مهم سیستم فوکوس دوربین D850 و دوربین پرچم‌دار D5 است. دوربین D850 دارای یک لایه  LCD عادی است که فقط در زمان جابه‌جایی نقاط به صورت دستی یا فوکوس، روشن می‌شوند. در حالی که منظره‌یاب دوربین D5 به یک لایه الکتروارگانیک مجهز شده است که در زمان قرارگرفتن دوربین در حالت فوکوس سه بعدی، (زمانی که نقاط فوکوس در حال دنبال کردن سوژه هستند) این نقاط را روشن می‌کنند.

 

قابلیت تایم‌لپس در نیکون D850

قابلیت تایم لپس، از قابلیت‌های بسیار محبوب در میان عکاسان است. این دوربین مانند دوربین‌های قبلی نیکون ، به قابلیت تایم لپس مجهز شده است. از قابلیت‌های منحصر به فرد دوربین D850، قابلیت ضبط تایم لپس بدون نیاز به ابزار یا نرم افزار جداگانه است. تصاویر تایم لپس دوربین D850 ، به صورت فایل‌های 4K، مستقیما درون دوربین ذخیره می‌شوند. ترکیب این قابلیت با شاتر بی‌صدای دوربین D850 (در حالت LiveView)، هر گونه لرزش حاصل از شاتر مکانیکی در حین تایم لپس را بی اثر می‌کند. 

لازم به ذکر است که قادر هستید تصاویر ثبت شده را با رزولوشن کامل در اختیار داشته باشید و در دیگر نرم‌افزار‌های جانبی، تصاویر تایم‌لپس جذابی تهیه کرد. اگر چه تصاویر تایم لپس این دوربین با رزولوشن 4320*7680 انجام می‌شوند اما شرکت سازنده این حالت را 8K می‌نامد. ضمناً این دوربین D850 امکان نام‌گذاری و ذخیره‌سازی تصاویر هر سکانس تایم لپس را در پوشه‌ای جداگانه فراهم می‌کند.

 

 

Nikon EOS D850 Body Digital Camera

 

آیا نیکون D850 گزینه مناسبی برای خرید است؟

در واقع نیکون D850 محصولی است که ترکیبی از رزولوشن بالای سنسور مدل D810 و سرعت بالای D500 را شامل می‌شود. همچنین این دوربین قابلیت پردازش اطلاعات با سرعت بالا را دارد و سرعت واکنش فوکوس خودکار آن نیز هم طراز با دوربین پرچم‌دار نیکونD5 می‌باشد. این سیستم می‌تواند حتی در شرایط نوری پایین سوژه‌های متحرک را به سرعت ردیابی کند. نمایشگر مجهز به قابلیت چرخش و همچنین کیفیت بالای ویدیوهای این دوربین یکی دیگر از ویژگی‌های جالب توجه آن است که می‌تواند رضایت هر کاربری را به خود جلب نماید.

 

نقاط قوت

ثبت دقیق جزئیات توسط سنسور دوربین

فوکوس خودکار فوق سریع و عکاسی در حالت سکوت لایو ویو

طول عمر باتری بالا با باتری EN-EL 15a

بدنه بسیارمستحکم آلیاژمنیزیوم

رزولوشن فوق العاده عالی 47مگاپیکسل

استفاده از حسگرقدرتمند و بسیار با کیفیت BSI CMOS

فیلمبرداری 4k

 

نقاط منفی

نبود فوکوس خودکار تشخیص فاز On-chip در حالت لایو ویو

عدم ارائه گزینه‌های لازم بر روی نمایشگر به منظور تنظیم نوردهی

نیاز به ارتقای عملکرد ارتباط SnapBridge