نقد و بررسی Asus GT 730 2GBDR5_BRK  و Asus GT 730_SL : میان رده کاربر پسند

نقد و بررسی 15 بهمن 1397 علی مظفری

نقد و بررسی Asus GT 730 2GBDR5_BRK و Asus GT 730_SL : میان رده کاربر پسند

همه چیز درباره‌ی سازنده: کیفیت همیشگی ایسوس

شرکت ایسوس (Asus) یکی از بزرگترین تولیدکننده‌های کامپیوتر و نوت بوک وقطعات کامپیوتری در جهان به شمارمی‌رود.این شرکت همواره با نگاه به آینده و دقت به نیاز روز جامعه اقدام به تولید محصولات خود می‌کند.

این شرکت تایوانی که امروزه در اکثر نقاط جهان شناخته شده است با دوازده هزار کارمند مدت هاست که در خط مقدم بزرگترین تولید کنندگان قطعات الکترونیکی قرار داشته و همواره با رقبای اروپایی و امریکایی در حال رقابت است.

حجم سالانه تولیدات این شرکت به دلیل داشتن کیفیت بالا و قیمت مقرون به صرفه که موجب رضایت مصرف کنندگان شده؛ همواره در حال افزایش است.

 

Asus Hardware Company

 

شرکت ایسوس در اغلب حوزه‌های فناوری مانند اجزای رایانه، لوازم جانبی، نوت بوک، تبلت، سرور و گوشی های هوشمند (Smart phones) کالا تولید می‌کند.این شرکت همواره جزو پیش گامان تولید کارت گرافیک بوده و در این مقاله در فروشگاه اینترنتی هدف به بررسی یکی از کارت گرافیک های کاربر پسند این شرکت به نام 2GBDR5 Asus gt 730 خواهیم پرداخت.

 

درباره‌ی محصول: خوش قیمت و کاربردی

کارت گرافیک Asus gt730 2GBDR5 از جمله محصولات میان رده ی این شرکت می‌باشد که برای کاربران خانگی تولید شده و برای استفاده ی روزمره مناسب می‌باشد.

این کارت که بر پایه تراشه GeForce GT 730 انویدیا (Nvidia) با فرکانس 902 مگاهرتز تولید شده، مجهز به 2 گیگابایت حافظه از نوع GDDR5 است که باس(Bus) رابط 64 بیتی و فرکانس موثر 5010 مگاهرتزی دارد. وجود چنین حافظه‌ای برای یک کارت گرافیک میان‌رده یک امتیاز مثبت محسوب می‌شود و موجب می شود که عملکرد قابل قبولی برای کاربران سیستم های خانگی و اداری ارائه دهد.

اجرای بازی‌های سنگین و فرایندهای پیچیده ی گرافیکی و رندرگیری‌های معماری توقع بیجایی از این کارت گرافیک محسوب می‌شود که البته کارت گرافیک Asus gt 730 در انجام این امور زیاد هم دست و پا بسته نیست و تا حدودی از پس این امور برمی‌آید. مصرف انرژی کارت گرافیک ایسوس gt730 توسط شرکت Asus به صورت بهینه ای تنظیم شده است به صورتی که در تست های صورت گرفته نتایج قابل قبولی ارائه داده به شکلی که حتی یک پاور 300 واتی هم در صورتی که سایر سخت افزارهای (Hardwares) قرار گرفته در کیس میان رده باشند برای تامین نیروی سیستم نهایی کافی است.

گرچه ایسوس قیمت کارت گرافیک gt730 را در مقایسه با قیمت کارت گرافیک های هم رده در بازار رقابتی در نظر نگرفته است اما کیفیت gt730 باعث شده است تا به عنوان یکی از میان رده های کارآمد در بازار به فروش برسد.

 

Asus-gt730-2gd5-brk

 

سیستم خنک کننده: رقابتی سرد برای برتری

از برترین ویژگی های نسخه ی استاندارد کارت گرافیک Asus gt 730 می توان به داشتن فنی قدرتمند اشاره کرد. طبق گزارشات اراِئه شده توسط شرکت ایسوس این فن با دارا بودن بدنه ی سرامیکی و ویژگی ضد گرد وغبار بودن موجب افزایش 25 درصدی طول عمر این محصول شده است.

همچنین استفاده از آلیاژ آلومینیوم در کارت گرافیک ایسوس gt 730 سبب شده تا گرما و رسانش آن همواره در کمترین حالت ممکن باشد که این امر سبب می شود فن به کار برده شده در این دستگاه کمتر مورد استفاده قرار گرفته و سر و صدای کمتری ایجاد شود.

 

پورت‌های خروجی تصویر: خروجی 3گانه

 

ports

 

کارت گرافیک ایسوس جی تی 730 دارای سه پورت خروجی تصویر DVA و HDMI و VGA می‌باشد که برای اتصال انواع مانیتورهای جدید و قدیمی و ویدئو پروژکتورها مناسب می‌باشد.

 

فناوری‌های به کار رفته: شخصی سازی همه چیز تمام

یکی از مهمترین مشخصات کارت ‌گرافيك ایسوس gt 730 که آن را از توليدات دیگر رقبا متمایز می‌كند، استفاده از فناوری SUPER ALLOY POWER است. این فناوری درحقیقت یک نوع فرمولاسیون اختصاصی از شرکت ایسوس است که Asus gt 730_brk را از سایر رقبا یک سر و گردن بالاتر می‌برد. با استفاده از این تکنولوژی دمای دستگاه به شدت نسبت به سایر رقبا کمتر بوده که این امر موجب می‌شود فن کمتر مورد استفاده قرارگرفته و به سبب آن طول عمر کارت گرافیک افزایش یافته و شاهد سروصدای کمتری باشیم.

 

gt730-options

 

قابلیت دیگر کارت گرافیک Asus gt730 افزونه GPU Tweak می‌باشد که امکان اورکلاک دستی و تنظیم و تغییر سرعت، ولتاژ، عملکرد فن و دیگر عوامل را از طریق یک رابط بصری در اختیار شما می‌گذارد. با استفاده از این افزونه قادر خواهید بود تا کنترل کامل کارت گرافیگ Asus GT 730 خود را در اختیار داشته باشید و در لحظه با استفاده از رابط کاربری و بدون نیاز به وارد شدن به بایوس سیستم و تغییر در مقادیر آن تنها از طریق مقادیر ارائه شده توسط این رابط کابری اور کلاک کارت گرافیک را اعمال کنید بدون این که خطری کارت گرافیک ASUS GT 730 شما را تهدید کند.

حالا وقتشه! اینو بخون مروری کامل بر کارت گرافیک

همچنین قابلیت استریم آنلاین توسط این افزونه در ساختار کارت گرافیک ایسوس gt 730 جریان دارد که بسیار برای استریمرها کاربردی و مناسب است.

کارت گرافیگ ASUS gt 730 قابلیت پشتیبانی از رابط های برنامه نویسی OpenCL ،PhsyX ،DirectX 11 و OpenGL 4.2 و فناوری 3DVision برای تماشای فیلم ها و عکس های سه بعدی را نیز دارا می‌باشد.

 

تفاوت نسخه استاندارد با نسخه ی Silent Passive: سیستم خنک کننده

تنها تفاوت نسخه استاندارد با نسخه SL در سیستم خنک کننده آن‌هاست. در نسخه استاندارد از فن برای خنک کنندگی استفاده می شود اما نسخه gt 730 SL فاقد فن می‌باشد که برای محیط های کم سر وصدا مانند سالن های سینما و تئاتر و کتابخانه ها بسیار مناسب می‌باشد چرا که کارت گرافیک Asus gt 730 SL حتی به اندازه‌ی 1db نیزصدا ایجاد نمی‌کند.

 

مقایسه با رقیبان: با ارزش و قدرتمند

متاسفانه شرکت ایسوس قیمت رقابتی مناسبی را برای کارت گرافیک ایسوس جی تی 730 درنظر نگرفته است به شکلی که این کارت گرافیک نسبت به رقبای هم رده‌ی خود از ارزش خرید بالایی برخوردار نیست هرچند که ایسوس با ارائه نسخه بدون فن این کارت گرافیک که با اسم ASUS GT730-SL-2GD5 شناخته می‌شود، سعی کرد تا بتواند زیاد با سایر رقبا از لحاظ قیمت فاصله نداشته باشد اما با این حال شما برای خرید نسخه دارای فن مجبور به پرداخت 18 یورو دیگر می‌باشید.

در زیر بنچمارک های ارائه شده را نیز می توانید مشاهده کنید:

 

gt730-bench

(عدد بزرگتر نشان دهنده ی عملکرد بهتر است.)

 

حالا وقتشه! اینو بخون راهنمای خرید کارت گرافیک | کدام کارت گرافیک برای شما مناسب است؟

نتیجه نهایی:

اگر شما جزو کاربران خانگی بوده و قصد استفاده های کاری و یا گیمینگ را از کامپیوتر شخصی خود ندارید، کارت گرافیک ASUS GT 730 2GDR5 BRK می تواند گزینه‌ای مناسب برای پر کردن کیس شما باشد، که در کنار قیمت مناسب عملکرد مناسبی را نیز در اختیار شما می‌گذارد.

 

final-result

 

نقاط قوت:

  • قیمت مناسب
  • استفاده از رم DDR5
  • سیستم خنک کننده مناسب
  • کم حجم بودن این کارت گرافیک در هنگام اسمبلینگ سیستم
  • کم صدا بودن سیستم خنک کننده

 

نقاط ضعف:

  • مشکل نرم افزاری به علت مناسب نبودن درایور ارائه شده توسط شرکت ایسوس
  • عدم وجود پورت های بیشتر
  • حذف تکنولوژی Anti Analaising انویدیا توسط شرکت ایسوس
  • اورکلاک استاندارد ارائه شده مناسب نیست