نقد و بررسی مادربرد ASUS B150 PRO Gaming: همه چیز برای گیمرها

نقد و بررسی 01 مرداد 1402 علی مظفری

نقد و بررسی مادربرد ASUS B150 PRO Gaming: همه چیز برای گیمرها

مادربرد ASUS B150 PRO Gaming، مادربردی جذاب و خوش قیمت با امکانات منحصربه‌فرد و حرفه‌ای است که نه تنها طراحی ظاهری زیبا و مدرنی دارد، بلکه مشخصات فنی آن باعث می‌شود در کنار قیمت خود ارزش خرید زیادی داشته باشد. با نقد و بررسی این مادربرد همراه ما باشید.

مادربرد(Motherbord) یکی از اصلی‌ترین قطعات هر سیستم کامپیوتری است که قطعات و سخت‌افزار مختلف به طور مستقیم یا غیرمستقیم روی آن سوار می‌شوند و وظیفه‌ی هماهنگی آنها برعهده‌ی بورد اصلی خواهد بود. مادربردها نیز مانند دیگر سخت‌افزارهای کامپیوتری انواع متنوعی دارند که مشخصات فنی آنها متناسب با بودجه‌ها و کاربری‌های مختلف در نظر گرفته می‌شود.

کمپانی تایوانی ایسوس(Asus) یکی از قدیمی‌ترین و بزرگترین تولیدکنندگان مادربرد و کارت گرافیک(Graphics Card) در دنیا است که محصولات خود را در سری‌های مختلف با مشخصات فنی و قیمت متفاوت روانه‌ی بازار می‌کند. یکی از ویژگی‌های برند ایسوس این است که هیچ‌گاه کیفیت را فدای عوامل دیگری چون قیمت نمی‌کند و در تمام زمینه‌های محصولات ارزشمندی را به فروش می‌رساند.

ایسوس مادربردهای حرفه‌ای خود را برای حوزه‌ی گیمینگ‌ یا پردازش‌های سنگین در سری‌های ROG و PRIME روانه‌ی بازار می‌کند، اما به این معنی نیست که کاربران میان‌رده را فراموش کرده است.

مادربرد ASUS B150 PRO Gaming یکی از مادربردهای میان‌رده ولی حرفه‌ای و جذاب این کمپانی است که از پردارنده‌های نسل ششم اینتل بر پایه‌ی سوکت LGA 1151 و چیپست B150 پشتیبانی می‌کند.

مادربرد ایسوس بی 150 پرو گیمینگ از دو اسلات PCIe، چهار اسلات رم DDR4، سیستم خنک‌کننده‌ی حرفه‌ای، سیستم صوتی SupremeFX، پورت USB 3.1، سوکت M.2 و تکنولوژی Sonic Radar II بهره می‌برد.

این مادربرد نه‌تنها مناسب گیمینگ است بلکه برای کارهای حرفه‌ای مانند به‌کارگیری در سیستم‌ها سرور، سیستم‌های مهندسی و طراحی نیز کاربرد دارد.

اگر برای خرید مادربرد ایسوس تمایل دارید می‌توانید مشخصات فنی و قیمت مادربرد ASUS B150 PRO Gaming را با قیمت مادربرد های دیگر مقایسه کنید و بعد تصمیم بگیرید.

 

محتویات داخل جعبه

 

مادربرد ایسوس بی 150 پرو گیمینگ

 

برای خریداران مادربرد ASUS B150 PRO Gaming مهم است بدانند داخل جعبه‌ی این محصول چه مواردی قرار دارد تا در صورت نیاز از آنها استفاده کنند. داخل جعبه‌ی این مادربرد می‌توانید موارد زیر را داشته باشید. البته ممکن است متعلقات داخلی بسته به بازارهای مختلف، متفاوت باشد.

  • دفترچه راهنما
  • دی‌وی‌دی(DVD) درایورها و نرم‌افزارهای ضروری
  • محافظ پورت‌های پشتی
  • چهار کابل SATA با سرعت 6 گیگابیت بر ثانیه
  • دو عدد کیت پیچ حافظه‌ی M2
  • کیت نصب آسان پردازنده
  • نگهدارنده‌ی فن(Fan)

 

طراحی و ویژگی‌های فنی مادربرد ASUS B150 PRO Gaming

 

طراحی مادربرد asus b150 pro gaming

 

سبک طراحی و رنگ‌بندی مادربرد ایسوس بی 150 پرو گیمینگ در همان نگاه اول نشان می‌دهد با یک محصول حرفه‌ای از این کمپانی روبه‌رو هستیم. بهره‌گیری از رنگ‌بندی قرمز و مشکی در کنار ترکیبی حرفه‌ای و کامل از قطعات به‌کار رفته در این مادربرد، که به شکلی کاملا منظم کنار هم قرار گرفته‌اند نشان از وسواس کمپانی سازنده در ساخت این مادربرد دارد.

مطابق انتظار مادربرد ایسوس کیفیت ساخت بسیار بالایی دارد و در ساخت از آن بهترین مواد اولیه و آلیاژها استفاده شده است. این مادربرد از سیستم خنک‌کننده‌ی حرفه‌ای نیز بهره می‌برد که باعث می‌شود هنگام پردازش‌های سنگین، گرمای خروجی در سطح قابل قبولی باشد.

حالا وقتشه! اینو بخون لیست بهترین مادربردهای ۲۰۱۹:بررسی و انتخاب

یکی از ویژگی‌های جذاب این مادربرد بهره‌گیری از سیستم امنیتی LAN Guard است. این سیستم امنیتی درواقع سیستم محافظتی در بخش مربوط به سخت‌افزار شبکه است که با استفاده از تکنولوژی جفت‌سازی سیگنال‌ها و خازن‌های ضد EMI نصب شده ارتباطی مطمئن‌تر را رقم می‌زند.

از آنجایی که این مادربرد ویژه‌ی کاربران گیم طراحی و تولید شده است، قابلیت‌های منحصربه‌فردی در این بخش دارد که به معرفی آنها می‌پردازیم.

مادربرد ASUS B150 PRO Gaming از تکنولوژی جذاب و منحربه‌فردی موسوم به Sonic Radar II بهره می‌برد. این ویژگی جذاب که در بازی بتلفیلد به کار شما می‌آید در واقع حرکات دشمنان و هم‌تیمی‌های شما و اقدامات آنها را از طریق یک کنترل پنل ساده و واحد در بازی بتلفیلد نشان می‌دهد. علاوه بر این با تکنولوژی‌های صوتی به کار رفته شما می‌توانید حتی صدای قدم‌های دشمنان را در جریان بازی بشنوید و شکار نشوید!

یکی دیگر از ویژگی های جذاب این مادربرد، تکنولوژی RamCache است که به کمک آن سرعت بارگذاری بازی‌های تا چند برابر افزایش پیدا می‌کند.

ضمن اینکه کمپانی ایسوس برای مادربرد B150 PRO Gaming از سیستم خنک‌کننده‌ی قدرتمند FanXpert 3 استفاده کرده است که به لطف آن می‌توان روی سیستم خنک‌کننده و کاهش صدای سیستم کنترل انعطاف‌پذیری داشت و از سوی دیگر هنگام اجرای بازی‌های سنگین دمای پردازنده‌ی گرافیکی را در سطح قابل قبول نگه داشت.

مادربردهای ایسوس یکی از کامل‌ترین سیستم‌های خنک‌کننده‌ی onboard را در بین مدل‌های هم‌رده‌ی خود دارند که امکان کنترل و تنظیم نرم‌افزاری آن وجود دارد.

در قسمت سمت راست پردازنده، چهار شیار DIMM به چشم می‌خورد که می‌تواند از چهار رم(RaM) 16 گیگابایت DDR4 پشتیبانی کند. میزان حداکثر فرکانس رم‌ها روی 2133 مگاهرتز تنظیم شده است. در این قسمت خازن‌های قدرتمندی نیز با ظرفیت بالا تعبیه شده‌اند که باعث می‌شوند میزان ولتاژ و عملکرد بدون مشکل در سطح بالایی باقی بماند.

در قسمت سمت راست و زیر اسلات رم، می‌توانید چیپست B150 اینتل را به رنگ قرمز و سیاه ببینید که روی آن با رنگ سفید لوگوتایپ مشهور ASUS درج شده است.

از آنجایی که این مادربرد از تکنولوژی Optane پشتیبانی می‌کند، به سادگی می‌توانید از یک درایو M.2 برای فضای ذخیره‌سازی و از دیگری برای بهبود عملکرد استفاده کنید.

مادربرد ASUS B150 PRO Gaming از دو اسلات PCIe در کنار دو اسلات PCI دیگر بهره می‌برد که به شما اجازه می‌دهد تا بتوانید با اتکا به تکنولوژی‌هایی نظیر AMD CrossFireX از دو کارت گرافیک به صورت همزمان استفاده کنید. سیستم نورپردازی LED قرمزرنگ به ویژه در قسمت مربوط به اسلات‌های کارت گرافیک و مسیرهای مربوط به شبکه روی مادربرد، جذابیت این سخت‌افزار را دوچندان کرده است. البته این مادربرد از یک پردازنده گرافیکی آنبرد(Onboard) با ظرفیت یک گیگابایت اشتراکی بهره می برد.

در قسمت میانی و بالای مادربرد دقیقا بالای لوگوی ASUS، می‌توان محل نصب پردازنده را مشاهده کرد. مادربرد ایسوس بی 150 پرو گیمینگ از مجموعه پردازنده‌های نسل ششم Core i7، Core i5، Core i3، Pentium و Celeron اینتل(Intel) به نام اسکای لیک (Skylake) با لیتوگرافی 14 نانومتری (فاصله‌ی بین هر جز پردازشی ۱۴ نانومتر است که در نهایت باعث قرارگیری ترانزیستورهای بیشتر و کوچکتر شدن ابعاد پردازنده می‌شود) بر پایه‌ی سوکت LGA1151 پشتیبانی می‌کند. ضمن اینکه مادربرد ایسوس از فناوری Intel Turbo Boost Technology 2.0 نیز بهره می‌برد.

 

خروجی‌ها

 

پورت مادربرد asus b150 pro gaming

 

مادربرد ASUS B150 PRO Gaming از 6 پورت ساتا(Sata) با سرعت 6 گیگابیت بر ثانیه در نظر بهره می‌برد تا بتوانید با خیال راحت ار این خروجی‌ها برای اتصال حافظه‌های ذخیره‌سازی یا درایو نوری(ODD) استفاده کنید.

اما ایسوس در قسمت پشت این مادربرد از یک پورت PS/2 ترکیبی برای اتصال موس یا کیبورد، یک پورت D-Sub، یک پورت HDMI، یک پورت LAN، یک پورت USB Type C با سرعت 5 گیگابیت بر ثانیه، چهار پورت USB 3.1 Gen 1، دو پورت USB 2.0 و پنج جک صوتی 3.5 میلی‌متری استفاده کرده است.

کمپانی سازنده‌ در این بخش نشان داده که با استفاده از این پورت‌ها، کاربران هنگام کارکردن با مادربرد ایسوس کمبودی نخواهند داشت.

 

سیستم صوتی

 

سیستم صوتی مادربرد asus b150 pro gaming

 

کمپانی ایسوس با بهره‌گیری از یک چیپست صوتی هشت کاناله‌ی SupremeFX و خازن‌های قدرتمند تولید کمپانی ژاپنی Nichicon تلاش کرده است تا از نظر سخت‌افزاری و نرم‌افزاری تجربه‌ی صوتی لذت‌بخشی را روی مادربرد ASUS B150 PRO gaming فراهم کند.

اما از آنجایی که مادربرد ایسوس یک مادربرد حرفه‌ای است که گیمرها نیز می‌توانند به‌راحتی از آن استفاده کنند، این کمپانی تایوانی تلاش کرده است تا علاوه بر استفاده از آخرین تکنولوژی‌های سخت‌افزاری، با ارائه‌ی راهکارهای نرم‌افزاری و با استفاده از فناوری‌های مختلف پردازش صدا، تلاش کرده تا کیفیت صدای خروجی عالی باشد.

 

تست عملکرد

 

عملکرد مادربرد asus b150 pro gaming

 

برای اینکه بتوان بهتر از نتایج عملکرد مادربرد باخبر شد، باید قطعات و سخت‌افزار مناسب با آن را روی مادربرد مورد نظر نصب کرد و با استفاده از نرم‌افزارهای بنچمارک نتایج تست‌ها را به دست آورد.

مادربرد ایسوس پرایم بی 150 پرو گیمینگ، جزو مادربردهای حرفه‌ای این برند شناخته می‌شود که به خوبی با دیگر قطعات سازگار بوده و عملکرد بسیار خوبی را ارائه می‌کند. ضمن اینکه تکنولوژی‌های به کار رفته در آن کمک می‌کند تا بهترین تجربه را به ویژه در هنگام بازی کردن داشته باشید.

حالا وقتشه! اینو بخون مقایسه و راهنمای خرید:پردازنده اینتل بهتراست یا AMD؟

این مادربرد در بخش گیمینگ نیز عملکرد بسیار خوبی دارد. به راحتی می‌توانید جدیدترین کارت‌های گرافیک را روی این بازی نصب کنید و از عناوین جذابی چون Far Cry Primal، Ghost Recon: Wildlands، Deus Ex: Mankind Divided و FIFA 2018 لذت ببرید.

مادربرد ASUS B250-PLUS با 1000 پردازنده، ماژول رم DDR4، کارت گرافیک و سخت‌افزارهای دیگر سازگاری دارد. اگر می‌خواهید مادربرد و دیگر سخت‌افزار شما عملکرد به مراتب بهتری داشته باشد، می‌توانید تا جایی که امکان دارد، از قطعات ساخت ایسوس در کنار هم استفاده کنید. به عنوان مثال توصیه می‌شود از کارت گرافیک، کارت صدا و درایوهای نوری ساخت ایسوس بهره بگیرید.

برای تست این مادربرد از یک پردازنده‌ی چهار هسته‌ای Core i7 6700 اینتل، 16 گیگابایت رم DDR4 دوکاناله با فرکانس 2133 مگاهرتز، کارت گرافیک ASUS GeForce GTX 1050 OC، درایو SSD ای‌دیتا با ظرفیت 256 گیگابایت، فضای ذخیره‌سازی دو ترابایت و سیستم عامل ویندوز 10 پرو 64 بیتی استفاده کردیم.

 

مصرف انرژی

میزان مصرفی انرژی و میزان گرمای خروجی از مهمترین عواملی است که بسیاری از کاربران به‌ویژه افرادی چون طراحان گرافیک، تدوینگران، برنامه‌نویس‌ها و مدیران سرور برای آن اهمیت ویژه‌ای قائل هستند. به لطف تکنولوژی‌های به کار رفته در مادربرد ASUS PRIME B250 PLUS، این سخت‌افزار مصرف بسیار پایین و بهینه‌ای دارد. ضمن اینکه نسبت به نسل قبلی مصرف آن 20 درصد کمتر شده است.

 

سخن پایانی

بی‌شک یک سیستم کامپیوتری قطعات مختلفی را در خود جای داده است که هر کدام وظیفه‌ای را بر عهده دارد و برای یک عملکرد خوب به تمام آنها نیاز داریم. اما مادربرد (Motherboard) شاید در میان وظیفه‌ی سنگینی برعهده دارد. تمام قطعات به صورت مستقیم و غیرمستقیم به این بورد متصل می‌شوند و وظیفه‌ی هماهنگی تمام سخت‌افزار با مادربرد است.

ایسوس یکی از بزرگترین و قدیمی‌ترین کمپانی‌های سازنده‌ی قطعات کامپیوتری به ویژه مادربرد و کارت گرافیک هست که در تمامی رده‌ها بسته به نیاز مشتریان محصولات خود را روانه‌ی بازار می‌کند. مادربردهای این شرکت تنوع زیادی دارند که بسته به میزان بودجه و نوع نیاز خود انتخاب متعددی پیش روی شما خواهد بود.

اما اگر جزو گیمرهایی هستید که دوست دارید از جدیدترین عناوین بازی لذت ببرید ولی برای خرید یک سیستم گیمینگ با محدودیت بودجه روبه‌رو هستید، جای هیچ نگرانی وجود ندارد. ایسوس مادربردهای حرفه‌ای میان‌رده‌ای چون ASUS B150 PRO Gaming را برای شما روانه‌ی بازار کرده است با خیال راحت بتوانید از خرید آن لذت ببرید.

این مادربرد علاوه برطراحی زیبا و جذاب و کیفیت ساخت بالا ویژگی‌های فنی منحصربه‌فردی دارد که در کنار قیمت مناسب آن باعث می‌شود ارزش خریدش دوچندان شود. علاوه بر بازی، می‌توانید از این مادربرد برای پردازش‌های نیمه سنگین و سنگین، استفاده در سیستم‌های سرور، کارهای اداری و چندرسانه‌ای نیز به راحتی استفاده کنید.

 

نقاط قوت

  • کیفیت ساخت بالا
  • پشتیبانی از پردازنده‌های نسل ششم اینتل و سوکت LGA 1151
  • پشتیبانی از 64 گیگابایت رم دو کاناله
  • سیستم خنک‌کننده‌ی قدرتمند
  • سیستم صوتی حرفه‌ای و کیفیت صدای خروجی عالی
  • تکنولوژی‌های منحصربه‌فرد ایسوس

نقاط ضعف

  • -