بررسی مادربرد ASUS PRIME B360M-A: ارزشمند برای تمام کاربران

نقد و بررسی 14 آذر 1397 علی مظفری

بررسی مادربرد ASUS PRIME B360M-A: ارزشمند برای تمام کاربران

مادربرد ASUS PRIME B360M-A جزو محصولات میان‌رده ولی حرفه‌ای کمپانی تایوانی ایسوس به شمار می‌رود که با توجه به بازه‌ی قیمتی و امکانات و مشخصات فنی جذاب خود می‌تواند طیف وسیعی از کاربران را پوشش دهد. اگر به دنبال مادربردی حرفه‌ای با قیمت مناسب می‌گردید، با نقد و بررسی مادربرد ایسوس همراه ما باشید.

مادربرد (Motherboard) یکی از اصلی‌ترین قطعات هر سیستم کامپیوتری است که قطعات و سخت‌افزار مختلف به طور مستقیم یا غیرمستقیم روی آن سوار می‌شوند و وظیفه‌ی هماهنگی آن‌ها برعهده‌ی بورد اصلی خواهد بود. مادربردها نیز مانند دیگر سخت‌افزارهای کامپیوتری انواع متنوعی دارند که مشخصات فنی آن‌ها متناسب با بودجه‌ها و کاربری‌های مختلف در نظر گرفته می‌شود.

کمپانی تایوانی ایسوس (ASUS) یکی از قدیمی‌ترین و بزرگترین تولیدکنندگان مادربرد و کارت گرافیک در دنیا است که محصولات خود را در سری‌های مختلف با مشخصات فنی و قیمت متفاوت روانه‌ی بازار می‌کند. یکی از ویژگی‌های برند ایسوس این است که هیچ‌گاه کیفیت را فدای عوامل دیگری چون قیمت نمی‌کند و در تمام زمینه‌های محصولات ارزشمندی را به فروش می‌رساند.

حالا وقتشه! اینو بخون لیست بهترین مادربردهای ۲۰۱۹:بررسی و انتخاب

مادربردهای سری PRIME ایسوس جزو محصولات رده‌بالای این کمپانی قرار می‌گیرند که برای کارهای حرفه‌ای و قرارگیری در سیستم‌های سرور کاربرد دارند. این مادربردها کیفیت ساخت و استحکام بالایی دارند و با توجه به ویژگی‌های فنی خود یکی از بهترین نمونه های موجود در بازار هستند.

مادربرد ASUS PRIME B360M-A یکی از مادربردهای حرفه‌ای این کمپانی از سری پرایم است که از سوکت LGA1151، Aura Sync RGB header، ماژول رم DDR4، M.2 Storage، USB 3.1 Gen 2، تکنولوژی اُپتان (Optane)، سیستم ایمنی 5X Protection، تکنولوژی Aura Sync و... بهره می‌برد که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم.

این مادربرد باتوجه به مشخصات فنی و قیمت خود می‌تواند یکی از گزینه‌های ارزشمند برای خریداران باشد. مادربرد ایسوس پرایم بی 360 اِم آ از پردازنده‌های نسل هشتم اینتل بر پایه‌ی چیپست B360 پشتیبانی می‌کند.

اگر قصد خرید مادربردی حرفه‌ای و قدرتمند با قیمت مناسب را دارید با نقد و بررسی مادربرد ASUS PRIME B360M-A همراه ما باشید. ضمن اینکه می‌توانید قیمت مادربرد ASUS PRIME B360M-A را با قیمت مادربردهای دیگر نیز مقایسه کنید تا بتوانید هنگام خرید تصمیم درستی بگیرید.

 

محتویات داخل جعبه

 

مادربرد asus prime b360m-a

 

برای خریداران مادربرد PRIME B360M-A ایسوس مهم است بدانند داخل جعبه‌ی این محصول چه مواردی قرار دارد تا در صورت نیاز از آن‌ها استفاده کنند. داخل جعبه‌ی این مادربرد می‌توانید موارد زیر را داشته باشید. البته ممکن است متعلقات داخلی بسته به بازارهای مختلف، متفاوت باشد.

  • دفترچه راهنما
  • دی‌وی‌دی درایورها و نرم‌افزارهای ضروری
  • محافظ پورت‌های پشتی
  • چهار کابل SATA با سرعت 6 گیگابیت بر ثانیه
  • دو عدد کیت پیچ حافظه‌ی M2
  • کیت نصب آسان پردازنده
  • نگهدارنده‌ی فن

 

طراحی و ویژگی‌های فنی مادربرد ASUS PRIME B360M-A

 

طراحی مادربرد asus prime b360m-a

 

مادربرد ایسوس پرایم B360M-A یکی از مادربردهای رده بالا و حرفه‌ای این کمپانی تایوانی به‌شمار می‌رود که از نظر سبک طراحی با دیگر اعضای خانواده‌ی سری پرایم (PRIME) تفاوت زیادی ندارد. در همان نگاه اول مشخص می‌شود با یک محصول قدرتمند و جذاب با رنگ‌بندی سیاه، نقره‌ای و خاکستری روبه‌رو هستیم.

مطابق انتظار مادربرد ایسوس کیفیت ساخت بسیار بالایی دارد و در ساخت از آن بهترین مواد اولیه و آلیاژها استفاده شده است. این مادربرد از سیستم خنک‌کننده‌ی حرفه‌ای نیز بهره می‌برد که باعث می‌شود هنگام پردازش‌های سنگین، گرمای خروجی در سطح قابل قبولی باشد.

کمپانی ایسوس با استفاده از سیستم امنیتی پنج گانه موسوم به 5X PROTECTION III توانسته است طول عمر و استحکام مادربرد PRIME B360M-A را افزایش دهد. این تدابیر امنیتی شامل موارد زیر می‌شود:

  • SafeSlot Core: این اسلات در واقع شیار انحصاری ایسوس است که 1.6 برابر نسبت به اسلات‌های معمولی استحکام بیشتری دارد. این اسلات با یک گیره‌ی خاص به مادربرد متصل می‌شود و مقاومت آن در برابر برش 1.3 برابر بیشتر است.
  • LAN Guard: این سیستم امنیتی در واقع سیستم محافظتی در بخش مربوط به سخت‌افزار شبکه است که با استفاده از تکنولوژی جفت‌سازی سیگنال‌ها و خازن‌های ضد EMI نصب شده ارتباطی مطمئن‌تر را رقم می‌زند.
  • Overvoltage: ایسوس با طراحی مدارهای حرفه‌ای در سطح کلاس جهانی تلاش کرده است تا با راهکار انحصاری خود ضمن کنترل میزان ولتاژ، از چیپست مادربرد، پورت‌های ارتباطی و رمزنگارهای صوتی نیز در مقابل ولتاژهای بالا محافظت کند.
  • DIGI+ VRM: به کمک این تکنولوژی منحصربه‌فرد ایسوس، توان ورودی از منبع تغذیه، به صورت ثابت و بدون نوسان جریان می‌یابد.
  • محافظ I/O ضدزنگ: ایسوس برای پورت‌های پشتی از محافظ I/O استفاده کرده است که از جنس آلیاژ فولاد ضدزنگ تهیه می‌شود.

یکی دیگر از ویژگی‌های جذاب این مادربرد سیستم ASUS OptiMem است که به کمک آن از تداخل سیگنال‌های انباشته شده جلوگیری می شود تا میزان پایداری حافظه ارتقا یابد.

حالا وقتشه! اینو بخون نقد و بررسی مادربرد GIGABYTE H110M-S2PH: مقرون‌به‌صرفه و راحت کار کنید

کمپانی ایسوس برای مادربرد B360M-A از سیستم Fan Xpert2+ استفاده کرده است که به لطف آن می‌توان روی سیستم خنک‌کننده و کاهش صدای سیستم کنترل انعطاف‌پذیری داشت و از سوی دیگر هنگام اجرای بازی‌های سنگین دمای پردازنده‌ی گرافیکی را در سطح قابل قبول نگه داشت. مادربرد ایسوس یکی از کامل‌ترین سیستم‌های خنک‌کننده‌ی onboard را در بین مدل‌های هم‌رده‌ی خود دارد که امکان کنترل و تنظیم نرم‌افزاری ان وجود دارد.

در قسمت میانی و بالای مادربرد دقیقاً بالای لوگوی ASUS، می‌توان محل نصب پردازنده را مشاهده کرد. مادربرد ASUS PRIME B360M-A از پردازنده‌های هشتم اینتل با و لیتوگرافی 14 نانومتری (فاصله‌ی بین هر جز پردازشی ۱۴ نانومتر است که در نهایت باعث قرارگیری ترانزیستورهای بیشتر و کوچکتر شدن ابعاد پردازنده می‌شود) بر پایه‌ی چیست B360 و سوکت LGA 1151 پشتیبانی می‌کند. محل قرارگیری CPU بر اساس پردازنده‌های شش هسته‌ای نسل هشتم اینتل اصلاح شده است. ضمن اینکه مادربرد ایسوس از فناوری Intel Turbo Boost Technology 2.0 نیز بهره می‌برد.

در قسمت سمت راست پردازنده، چهار شیار DIMM به چشم می‌خورد که می‌تواند از چهار رم 16 گیگابایت DDR4 پشتیبانی کند. میزان حداکثر فرکانس رم‌ها روی 2666 مگاهرتز تنظیم شده است. در این قسمت خازن‌های قدرتمندی نیز با ظرفیت بالا تعبیه شده‌اند که باعث می‌شوند میزان ولتاژ و عملکرد بدون مشکل در سطح بالایی باقی بماند.

از آنجایی که این مادربرد از تکنولوژی Optane پشتیبانی می‌کند، به سادگی می‌توانید از یک درایو M.2 برای فضای ذخیره‌سازی و از دیگری برای بهبود عملکرد استفاده کنید. مادربرد ایسوس برای نصب کارت گرافیک از یک اسلات PCI Express 3.0 بهره می‌برد که از سیستم ASUS Safe Slot Core پشتیبانی می‌کند.

 

خروجی‌ها

 

پورت مادربرد asus prime b360m-a

 

مادربرد ASUS PRIME B360M-A از 6 پورت ساتا (SATA) با سرعت 6 گیگابیت بر ثانیه در نظر بهره می‌برد تا بتوانید با خیال راحت ار این خروجی‌ها برای اتصال حافظه‌های ذخیره‌سازی یا درایو نوری استفاده کنید.

اما در پشت دستگاه شاهد فضای شلوغی هستیم. در این قسمت یک پورت PS2 بنفش برای کیبورد، یک پورت PS2 سبز رنگ برای اتصال موس، یک خروجی DVI، یک خروجی D-Sub، یک پورت HDMI، یک پورت LAN، 2 پورت USB 3.1 Gen 2 Type A با سرعت 10 مگابیت بر ثانیه، یک پورت USB 3.1 Gen 1 Type C با سرعت 5 مگابیت بر ثانیه، دو پورت USB 2.0 و خروجی‌های صوتی 8 کاناله به چشم می‌خورد.

 

سیستم صوتی

کمپانی ایسوس با بهره‌گیری از یک چیپست صوتی هشت کاناله‌ی Realtek ALC887 و خازن‌های قدرتمند تولید کمپانی ژاپنی Nichicon تلاش کرده است تا از نظر سخت‌افزاری و نرم‌افزاری تجربه‌ی صوتی لذت‌بخشی را روی مادربرد ASUS PRIME B 360M-A فراهم کند.

تدابیر هوشمندانه‌ی ایسوس در کنار سخت‌افزار حرفه‌ای به‌کار گرفته شده تا سیستم صوتی این مادربرد به شکلی کاملاً دقیق صداهای آنالوگ و دیجیتال را تشخیص دهد و نویزهای احتمالی را از بین ببرد. علاوه بر این ایسوس به صورت نرم‌افزاری و با استفاده از فناوری‌های مختلف پردازش صدا، تلاش کرده تا کیفیت صدای خروجی عالی باشد.

 

تست عملکرد

 

عملکرد مادربرد asus prime b360m-a

 

برای اینکه بتوان بهتر از نتایج عملکرد مادربرد باخبر شد، باید قطعات و سخت‌افزار مناسب با آن را روی مادربرد مورد نظر نصب کرد و با استفاده از نرم‌افزارهای بنچمارک نتایج تست‌ها را به دست آورد.

مادربرد ASUS PRIME B360M-A جزو مادربردهای حرفه‌ای این برند شناخته می‌شود که به خوبی با دیگر قطعات سازگار بوده و عملکرد بسیار خوبی را ارائه می‌کند. ضمن اینکه تکنولوژی‌های به کار رفته در آن کمک می‌کند تا بهترین تجربه را به ویژه در هنگام بازی کردن داشته باشید.

مادربرد ASUS PRIME B360M-A با 1000 پردازنده، ماژول رم DDR4، کارت گرافیک و سخت‌افزارهای دیگر سازگاری دارد. اگر می‌خواهید مادربرد و دیگر سخت‌افزار شما عملکرد به مراتب بهتری داشته باشد، می‌توانید تا جایی که امکان دارد، از قطعات ساخت ایسوس در کنار هم استفاده کنید. به عنوان مثال توصیه می‌شود از کارت گرافیک، کارت صدا و درایوهای نوری ساخت ایسوس بهره بگیرید.

این مادربرد در بخش گیمینگ نیز عملکرد بسیار خوبی دارد. به راحتی می‌توانید جدیدترین کارت‌های گرافیک را روی این بازی نصب کنید و از عناوین جذابی چون Far Cry Primal، Ghost Recon: Wildlands، Deus Ex: Mankind Divided و FIFA 2018 لذت ببرید.

حالا وقتشه! اینو بخون بررسی مادربرد ASUS PRIME H310-PLUS: فراتر از یک میان رده

برای تست این مادربرد از یک پردازنده‌ی شش هسته‌ای Core i5 8250 اینتل، 16 گیگابایت رم DDR4 دوکاناله با فرکانس 2666 مگاهرتز، کارت گرافیک ASUS GeForce GTX 1050 OC، درایو SSD ای‌دیتا با ظرفیت 256 گیگابایت، فضای ذخیره‌سازی دو ترابایت و سیستم عامل ویندوز 10 پرو 64 بیتی استفاده کردیم.

 

مصرف انرژی

میزان مصرفی انرژی و میزان گرمای خروجی از مهمترین عواملی است که بسیاری از کاربران به‌ویژه افرادی چون طراحان گرافیک، تدوینگران، برنامه‌نویس‌ها و مدیران سرور برای آن اهمیت ویژه‌ای قائل هستند. به لطف تکنولوژی‌های به کار رفته در مادربرد ASUS PRIME B360M-A، این سخت‌افزار مصرف بسیار پایین و بهینه‌ای دارد. ضمن اینکه نسبت به نسل قبلی مصرف آن 20 درصد کمتر شده است.

 

سخن پایانی

بی‌شک یک سیستم کامپیوتری قطعات مختلفی را در خود جای داده است که هر کدام وظیفه‌ای را بر عهده دارد و برای یک عملکرد خوب به تمام آن‌ها نیاز داریم. اما مادربرد (Motherboard) شاید در میان وظیفه‌ی سنگینی برعهده دارد. تمام قطعات به صورت مستقیم و غیرمستقیم به این بورد متصل می‌شوند و وظیفه‌ی هماهنگی تمام سخت‌افزار با مادربرد است.

ایسوس یکی از بزرگترین و قدیمی‌ترین کمپانی‌های سازنده‌ی قطعات کامپیوتری به ویژه مادربرد و کارت گرافیک هست که در تمامی رده‌ها بسته به نیاز مشتریان محصولات خود را روانه‌ی بازار می‌کند. مادربردهای سری PRIME جزو محصولات رده‌بالا و حرفه‌ای ایسوس شناخته می‌شوند که به‌راحتی می‌توانید از جدیترین و قوی‌ترین سخت‌افزار موجود در بازار، روی این مادربرد استفاده کنید.

مادربرد ASUS PRIME B360M-A از جمله مادربردهای خوش‌قیمت ولی حرفه‌ای و قدرتمند ایسوس است که می‌تواند کاربران زیادی از طیف برنامه‌نویسان، مهندسان، گیمرها، مدیران سرور، طراحان گرافیک و... را پوشش دهد. این مادربرد از نظر مشخصات فنی و امکانات در سطح پیشرفته‌ای قرار دارد که ارزش خرید آن را افزایش می‌دهد.

پشتیبانی از پردازنده‌های نسل هشتم اینتل، قابلیت‌های ویژه‌ی امنیتی، طول عمر و استحکام زیاد، بهره‌گیری از دو اسلات M.2، دو اسلات کارت گرافیک، پورت‌های کامل، طراحی مدرن و زیبا، قیمت معقول، پشتیبانی تا 64 گیگابایت رم DDR4 دو کاناله و... فقط بخشی از مشخصات فنی جذاب این مادربرد حرفه‌ای است.