بررسی ASUS ZenPad 10 Z301ML (ایسوس زن پد 10 مدل Z301ML)

نقد و بررسی 22 آبان 1397 علی مظفری

بررسی ASUS ZenPad 10 Z301ML (ایسوس زن پد 10 مدل Z301ML)

یکی از تبلت‌های خوب و پرفروش شرکت ایسوس تبلت ASUS ZenPad 10 Z301ML است که صفحه نمایشی بزرگ، اسپیکرهای خوب، پردازنده مطلوب و قیمتی مناسب دارد. این تبلت هم اکنون می‌تواند گزینه خرید عالی برای تمام کاربران باشد. در ادامه این مطلب می‌خواهیم به بررسی ASUS ZenPad 10 Z301ML بپردازیم و نقاط قوت و ضعف آن را برایتان عنوان کنیم.

 

معرفی تبلت زن پد 10 مدل Z301ML ایسوس (ASUS ZenPad 10 Z301ML)

یکی از پرفروش‌ترین و بهترین تبلت‌های شرکت ایسوس (Asus) تبلت زنپد 10 مدل Z301ML است. این تبلت تقریباً تمام ویژگی‌های خوبی که مورد انتظار هستند را ارائه می‌کند. صفحه نمایش بزرگ، اسپیکرهای با کیفیت و قدرت عملکرد مطلوب برخی از ویژگی‌های مثبت آن هستند. قیمت ASUS ZenPad 10 Z301ML هم نسبت به قیمت تبلت‌های هم رده خوش رقابتی و خوب در نظر گرفته شده و از دیگر نقاط قوت این محصول به شمار می‌رود.

بنابراین اگر قصد خرید یک تبلت بزرگ و با کیفیت را داشته باشید، شک نکنید ایسوس زنپد 10 مدل Z301ML یکی از بهترین گزینه‌های پیش رویتان خواهد بود. در ادامه این مطلب می‌خواهیم به بررسی ASUS ZenPad 10 Z301ML بپردازیم و نقاط قوت و ضعف آن را به طور دقیق بشناسیم. با مقایسه نقاط قوت یا ضعف این تبلت با نیازها و انتظارات خودتان می‌توانید تصمیم قاطعانه‌ای مبنی بر خرید یا عدم خرید زن پد 10 مدل Z301ML بگیرید. بنابراین تا انتهای این بررسی با ما همراه باشید.

 

بررسی ASUS ZenPad 10 Z301ML (ایسوس زن پد 10 مدل Z301ML): طراحی و ظاهر

تبلت ایسوس زن پد 10 مدل Z301ML یک تبلت 10 اینچی و بزرگ است، بنابراین اگر به تبلت‌های بزرگ علاقه ندارید، بهتر است به فکر خرید آن نباشید. بدنه این تبلت ابعاد 8.9 در 172.1 در 251.7 میلیمتر را ارائه می‌کند و دستگاه حدود 490 گرم وزن دارد. بنابراین وزن تبلت در مقایسه با ابعادش مناسب بوده و خیلی زیاد نیست که این مسئله تا حدی به سهولت حمل و نقل آن کمک می‌کند. فریم اصلی ASUS ZenPad 10 Z301ML از آلومینیوم ساخته شده اما حاشیه‌های قاب جلوی آن و همچنین قابل پشت دستگاه از پلاستیک تشکیل می‌شود و این مسئله تاثیر محسوسی بر روی سبک‌تر شدن وزن دستگاه داشته است. روی پنل جلوی این تبلت هم با شیشه پوشانده می‌شود.

 

بررسی ASUS ZenPad 10 Z301ML (ایسوس زن پد 10 مدل Z301ML)

 

زمانی که از نمای رو به رو به این تبلت نگاه کنید، خیلی ویژگی خاصی در آن نخواهید یافت و فقط بزرگ بودن صفحه نمایش دستگاه توجه‌تان را جلب می‌کند. این تبلت از دو اسپیکر با کیفیت بهره می‌برد که صدای خروجی از آن‌ها کیفیت مطلوبی دارد و یکی از ویژگی‌های مطلوب دستگاه به شمار می‌رود. بنابراین اگر اهل تماشای فیلم یا موزیک باشید، بدون تردید از این ویژگی تبلت ایسوس زن پد 10 مدل Z301ML لذت خواهید برد.

حالا وقتشه! اینو بخون نقد و بررسی Galaxy Tab A 2019 10.1 سامسونگ: یک تبلت خوش قیمت

قاب پشت تبلت ASUS ZenPad 10 Z301ML که پلاستیکی است شامل یک طرح خاص می‌شود که حالتی بافت مانند دارد و زیبا به نظر می‌رسد. در گوشه قاب پشت تبلت لنز دوربین اصلی آن نصب شده و در لبه زیرین و طولی قاب پشت دستگاه هم یک بخش صیقلی شکل و پلاستیکی با لوگوی Asus ZenPad نصب است. بنابراین تبلت مورد نظر از ظاهری مناسب و زیبا بهره می‌برد. با توجه به پلاستیکی بودن قاب پشت تبلت، توصیه می‌کنیم حتماً برای آن یک کیف تبلت اختصاصی خریداری کنید تا خط و خش یا زدگی روی قاب پشت آن ایجاد نشود.

 

بررسی ASUS ZenPad 10 Z301ML (ایسوس زن پد 10 مدل Z301ML)

 

یکی دیگر از ویژگی‌های مطلوب تبلت ایسوس زن پد 10 مدل Z301ML مربوط به پشتیبانی آن از سیم کارت و شبکه LTE 4G می‌شود. بدین سبب کاربران می‌توانند با نصب یک سیم کارت در تبلت از اینترنت پر سرعت 4G استفاده به عمل آورند. لازم به اشاره است که تبلت ASUS ZenPad 10 Z301ML از برقراری مکالمه و تماس مبتنی بر سرویس سیم کارت پشتیبانی نمی‌کند. به طور کلی باید گفت که تبلت زنپد 10 مدل Z301ML از نظر سبک طراحی و ظاهر یک تبلت خوب و با کیفیت است.

 

بررسی ASUS ZenPad 10 Z301ML (ایسوس زن پد 10 مدل Z301ML): صفحه نمایش

در این مرحله از بررسی ASUS ZenPad 10 Z301ML در رابطه با صفحه نمایش بزرگ این تبلت صحبت خواهید کرد. نمایشگر زنپد 10 مدل Z301ML از نوع IPS و 10.1 اینچی بوده و رزولوشن 1280 در 800 پیکسل را ارائه می‌کند. ایسوس اشاره داشته که تکنولوژی‌هایی همچون Tru2Life و Full Lamination را در نمایشگر این تبلت پیاده‌سازی کرده و بدین ترتیب کیفیت عملکرد آن را ارتقاء داده است. همچنین گفته شده روی صفحه نمایش این تبلت با لایه‌ای از مواد دافع چربی پوشانده شده تا اثرات انگشت کاربر بر روی آن باقی نمانند. تراکم پیکسلی صفحه نمایش 10.1 اینچی این تبلت به چیزی در حدود 150 پیکسل در هر اینچ می‌رسد که تراکم پیکسلی قابل قبولی برای یک تبلت 10.1 اینچی است. ضمناً نمایشگر آن چیزی در حدود 68.5 درصد از کل مساحت پنل جلوی دستگاه را احاطه می‌کند. اما کیفیت عملکرد صفحه نمایش تبلت مورد نظر چگونه است؟

 

بررسی ASUS ZenPad 10 Z301ML (ایسوس زن پد 10 مدل Z301ML)

 

در بررسی ASUS ZenPad 10 Z301ML مشخص شد که صفحه نمایش این تبلت به واقع کیفیت خوبی دارد. شادابی رنگ‌ها و کنتراست بالا اصلی ترین نقاط قوت صفحه نمایش تبلت مذکور به شمار می‌روند. زمانی که به محتوای صفحه نمایش این تبلت نگاه می‌کنید، کاملاً متوجه کنتراست خوب و تفکیک‌پذیری مطلوب رنگ‌های آن خواهید شد. بنابراین اگر اهل تماشای فیلم و سریال هستید، صفحه نمایش تبلت زن پد 10 مدل Z301ML کیفیت و کارایی مطلوبی را برایتان به ارمغان می‌آورد. در بررسی صفحه نمایش این تبلت مشخص شد که توان تولید روشنایی آن هم مطلوب است. با قرار دادن روشنایی صفحه نمایش این تبلت بر روی 80 درصد می‌توانید در محیط‌های باز و تحت تابش نور بدون مشکل از آن استفاده کنید و اگر شرایط بحرانی برایتان به وجود آمد، کافیست شدت روشنایی نمایشگر تبلت را به حداکثر مقدار ممکن افزایش دهید. بنابراین به طور کلی باید گفت که کیفیت و عملکرد خوب صفحه نمایش تبلت ASUS ZenPad 10 Z301ML یکی دیگر از نقاط قوت آن محسوب می‌شود.

 

بررسی ASUS ZenPad 10 Z301ML (ایسوس زن پد 10 مدل Z301ML): سیستم عامل و رابط کاربری

سیستم عامل پیش فرض نصب شده روی تبلت زنپد 10 مدل Z301ML اندروید 7 نوقا خواهد بود و رابط کاربری ZenUI ایسوس هم در کنار آن نصب است. ایسوس مدعی است که رابط کاربری ZenUI نصب شده روی تبلت ASUS ZenPad 10 Z301ML مجموعه عظیمی از ویژگی‌های جالب و کاربردی را در اختیار کاربران قرار می‌دهد. ما در بررسی این تبلت متوجه شدیم که ادعای ایسوس واقعاً صحیح است. رابط کاربری تبلت زنپد 10 مدل Z301ML مجموعه‌ای از ویژگی‌های مختلف را ارائه کرده که برخی از آن‌ها بسیار کاربردی هستند. برای مثال اپلیکیشن MobileManager ایسوس به کاربر اجازه می‌دهد تا خیلی ساده وضعیت بخش‌های مختلف تبلت خود نظیر حافظه داخلی، رم (Ram)، باتری و غیره را شناسایی و مدیریت کند. امکاناتی نظیر تغییر سایر و اندازه آیکون اپلیکیشن‌ها، تغییر رنگ نوشته آیکون اپلیکیشن‌ها در هوم اسکرین و خیلی ویژگی‌های دیگر هم توسط رابط کاربری ZenUI در تبلت ASUS ZenPad 10 Z301ML ارائه شده‌اند و جالب به نظر می‌رسند. در رابط کاربری این تبلت حتی امکان تنظیم وضعیت رنگ‌ها هم وجود دارد و کاربر می‌تواند دمای رنگ‌ها و شدت آن‌ها را بنا به سلیقه شخصی خودش تغییر دهد یا خیلی سریع و فقط با انتخاب یک گزینه، حالت فیلتر کردن بلولایت (Bluelight Filter) را فعال کند.

 

بررسی ASUS ZenPad 10 Z301ML (ایسوس زن پد 10 مدل Z301ML)

 

ایسوس همچنین تعداد اپلیکیشن‌های پیش فرض نصب شده روی تبلت ASUS ZenPad 10 Z301ML را کاهش داده و این امر منجر شده تا بخش بیشتری از حافظه داخلی تبلت در ابتدای کار خالی باشد و دستگاه عملکرد روان‌تر و قابل قبول‌تری را ارائه کند. زمانی که به طور عادی در حال استفاده از تبلت زنپد 10 مدل Z301ML هستید، هیچ لگ و تاخیری را مشاهده نخواهید کرد و می‌توانید به راحتی مابین بخش‌های مختلف بستر نرم افزاری آن پرسه بزنید. تبلت مورد نظر به خوبی از پس مولتی‌تسکینگ هم بر می‌آید و جهش مابین اپلیکیشن‌های مختلف فعال در پس زمینه آن هم با سرعت خوبی انجام می‌شود. بنابراین به طور کلی باید گفت که سیستم عامل و رابط کاربری تبلت ASUS ZenPad 10 Z301ML وضعیت خوبی دارند و یکی دیگر از نقاط قوت آن محسوب می‌شوند.

 

بررسی ASUS ZenPad 10 Z301ML (ایسوس زن پد 10 مدل Z301ML): پردازنده،رم و حافظه داخلی

یکی از مهمترین مسائلی که باید در بررسی ASUS ZenPad 10 Z301ML به آن پرداخته شود مربوط به قدرت پردازشی خواهد بود. این بخش را با ارائه آمار و ارقام مربوط به بستر سخت افزاری تبلت مورد نظر آغاز می‌کنیم. تراشه‌ای که در قلب ایسوس زن پد 10 مدل Z301ML بکار رفته، تراشه MTK MT8735W است که یک پردازنده مرکزی چهار هسته‌ای و 64 بیتی با فرکانس کاری 1.3 گیگاهرتز دارد. پردازنده گرافیکی بکار رفته در آن هم پردازنده Mali T720 MP2 خواهد بود. رم این تبلت ظرفیت 2 گیگابایتی دارد حافظه داخلی آن هم به طور پیش فرض 16 گیگابایت فضای ذخیره سازی اطلاعات را در اختیار کاربر قرار می‌دهد.

حالا وقتشه! اینو بخون نقد و بررسی تبلت Lenovo Tab E10 TB X104F : یک تبلت ارزان قیمت

لازم به اشاره است که تبلت مورد نظر شامل نسخه مجهز به رم 3 گیگابایتی هم می‌شود که گزینه‌های حافظه داخلی 32 و 64 گیگابایتی را ارائه می‌کند، اما نسخه‌ای که ما آن را مورد بررسی قرار دادیم مجهز به رم 2 و حافظه داخلی 16 گیگابایتی بوده است. تبلت ASUS ZenPad 10 Z301ML از اتصال حافظه جانبی پشتیبانی می‌کند و با نصب رم میکرو اس دی (Micro SD) می‌توان فضای ذخیره سازی اطلاعات آن را تا سقف 128 گیگابایت افزایش داد. با خرید تبلت ایسوس زنپد 10 مدل Z301ML به 100 گیگابایت فضای ذخیره سازی ابری گوگل درایو (Google Drive) با تاریخ انقضای 1 ساله هم دسترسی خواهید داشت. اما قدرت عملکرد یا بهتر بگوییم پتانسیل پردازشی تبلت مورد نظر چگونه است؟ در بررسی ASUS ZenPad 10 Z301ML مشخص شد که قدرت عملکرد آن مطلوب است. نصب و اجرای اپلیکیشن‌ها و بازی‌های سنگین در این تبلت بدون مشکل انجام می‌شود و حتی دستگاه از پس اجرای بازی‌های پر گرافیکی همچون Dead Trigger 2 بر می‌آید، اما اگر بازی‌های HD و پرگرافیک را برای مدت زمان طولانی در دستگاه اجرا کنید، لگ و تاخیرهایی را مشاهده خواهید کرد.

 

بررسی ASUS ZenPad 10 Z301ML (ایسوس زن پد 10 مدل Z301ML)

 

نسخه مجهز به حافظه داخلی 16 گیگابایتی تبلت ایسوس زن پد 10 مدل Z301ML ممکن است با نصب اپلیکیشن و بازی های سنگین متعدد زود با کمبود فضای ذخیره‌سازی اطلاعات رو به رو شود و این مسئله منجر به بروز لگ و تاخیرهایی در عملکرد دستگاه گردد. برای رفع این مشکل می‌توانید حافظه جانبی در تبلت نصب کنید و بدین ترتیب از پر شدن حافظه گوشی جلوگیری به عمل آورید. با این حال توصیه می‌کنیم تا حد ممکن از پر شدن حافظه داخلی تبلت ASUS ZenPad 10 Z301ML جلوگیری به عمل آورید و بازی های سنگین و HD را برای مدت زمان طولانی در آن اجرا نکنید، چون این مسئله علاوه بر ایجاد لگ و تاخیرهای موقت منجر به داغ شدن افزایش بیش از حد فرکانس کاری هسته‌های پردازشگر دستگاه شده و مصرف چند برابر شارژ باتری را به دنبال خواهد داشت. در یک جمع‌بندی کلی گفت که تبلت زن پد 10 مدل Z301ML از نظر قدرت پردازشی یک تبلت خوب و مناسب است.

 

بررسی ASUS ZenPad 10 Z301ML (ایسوس زن پد 10 مدل Z301ML): دوربین

مثل همیشه در طراحی تبلت ASUS ZenPad 10 Z301ML هم زیاد به دوربین آن اهمیت داده نشده است. دوربین اصلی این تبلت از یک لنز 5 مگاپیکسلی تشکیل شده و چراغ فلش LED هم ندارد. بنابراین در محیط‌های تاریک نمی‌توانید از چراغ فلش LED برای بهبود وضعیت نور محیط استفاده کنید. با دوربین اصلی تبلت زن پد 10 مدل Z301ML فقط در محیط های با نور مناسب قادر به ضبط عکس‌های خوب و با کیفیت متوسط خواهید بود. کیفیت این عکس‌ها فقط به قدری مناسب است که بتوانید آن‌ها را در شبکه‌های اجتماعی مثل اینستاگرام اشتراک گذاری کنید. پس انتظار بالایی از دوربین اصلی و 5 مگاپیکسلی تبلت ASUS ZenPad 10 Z301ML نداشته باشید. کیفیت عملکرد دوربین اصلی این تبلت در محیط‌های با نور زیاد و همچنین محیط‌های کم نور به شدت افت می‌کند و این مسئله می‌تواند کمی آزاردهنده باشد.

در سمت مقابل دوربین سلفی یا جلوی تبلت زن پد 10 مدل Z301ML از لنزی 2 مگاپیکسلی تشکیل شده که کیفیت عملکرد آن هم کاملاً معمولی و زیر حد متوسط است. بهتر است روی دوربین سلفی تبلت ASUS ZenPad 10 Z301ML فقط به عنوان یک دوربین کار راه‌انداز حساب باز کنید و به فکر استفاده از آن برای ضبط عکس‌های سلفی و غیره نباشید. به طور کلی باید گفت که دوربین اصلی و سلفی تبلت زنپد 10 مدل Z301ML عملکرد معمولی رو به پایینی دارند و این مسئله از نقاط ضعف تبلت مورد نظر به شمار می‌رود. پس اگر قصد خرید تبلت ASUS ZenPad 10 Z301ML را دارید، نباید روی کیفیت عملکرد دوربین آن حسابی باز کرده باشید.

 

بررسی ASUS ZenPad 10 Z301ML (ایسوس زن پد 10 مدل Z301ML)

 

بررسی ASUS ZenPad 10 Z301ML (ایسوس زن پد 10 مدل Z301ML): باتری و شارژدهی

در آخرین مرحله بررسی ASUS ZenPad 10 Z301ML در رابطه با باتری این تبلت صحبت می‌کنیم. باتری که در تبلت مذکور بکار رفته از نوع لیتیوم یونی بوده و توان 10 وات ساعتی و ظرفیت 4680 میلی آمپر ساعتی دارد. در بررسی ASUS ZenPad 10 Z301ML مشخص شد که باتری این تبلت عملکرد قابل قبولی داشته و با یک بار شارژ در حالتی که به صورت نرمال از دستگاه استفاده شود، چیزی در حدود 1.5 روز انرژی مورد نیاز آن را تامین می‌کند. البته در صورتی که از زن پد 10 مدل Z301ML برای اجرای بازی‌های سنگین استفاده کنید، شارژ باتری آن با سرعت خیلی بیشتری خالی می‌شود.

حالا وقتشه! مشاهده مشخصات و قیمت تبلت سامسونگ گلکسی تب اس 6 SM-T865

متاسفانه ایسوس زن پد 10 مدل Z301ML از قابلیت شارژ سریع پشتیبانی نمی‌کند و این مسئله سبب می‌شود تا زمان طولانی برای شارژ مجدد باتری 4860 میلی آمپر ساعتی آن لازم باشد. در بررسی ما مشخص شد که برای شارژ باتری این تبلت از 0 تا 100 درصد باید زمانی در حدود 250 دقیقه صرف شود که زمان کمی نیست. بنابراین توصیه می‌کنیم با حمل یک شارژر یا پاوربانک از هر فرصتی که دارید برای شارژ باتری تبلت ASUS ZenPad 10 Z301ML استفاده کنید. پس تبلت مورد نظر از نظر باتری و شارژدهی وضعیت معمولی و قابل قبولی دارد.

 

جمع‌بندی

همانطور که مشاهده کردید در این مطلب به بررسی ASUS ZenPad 10 Z301ML (ایسوس زن پد 10 مدل Z301ML) پرداختیم. قیمت ایسوس زن پد 10 مدل Z301ML رقابتی در نظر گرفته شده و این مسئله یکی از نقاط قوت آن به شمار می‌رود. صفحه نمایش خوب، پردازنده مناسب و رابط کاربری مطلوب هم از می‌توانند از دیگر نقاط قوت آن باشند. در بخش زیر طی دو دسته‌بندی نقاط قوت و ضعف تبلت ASUS ZenPad 10 Z301ML را خدمتتان عنوان کرده‌ایم.

 

نقاط قوت:

  • پشتیبانی از سیم کارت و اتصال LTE 4G
  • اسپیکرهای قدرتمند
  • صفحه نمایش بزرگ و با کیفیت
  • پردازنده خوب
  • رابط کاربری روان
  • قیمت مناسب

 

نقاط ضعف:

  • دوربین نه چندان مناسب