نقد و بررسی مادربرد ایسوس Prime Z590-P

نقد و بررسی 16 بهمن 1401 مدیر سامانه

نقد و بررسی مادربرد ایسوس Prime Z590-P

چیپست‌های سری Z اینتل همواره نشان از قدرت بالای یک مادربرد دارند؛ چراکه شرکت‌های سازنده تنها در زمان هدف قراردادن بازار کاربران حرفه‌ای، گرافیست‌ها و نهایتا جامعه گیمرها دست به استفاده از این سری میزنند. در مادربرد Asus Prime Z590-P، که در این نوشته تصمیم به نقد و بررسی آن داریم، شاهد نسل پنجم سری چیپست‌های اینتل هستیم که بر روی مادربردی از سری پرایم ایسوس تعبیه شده است.
کمپانی تایوانی ایسوس (ASUS) یکی از قدیمی‌ترین و بزرگترین تولیدکنندگان مادربرد و کارت گرافیک در دنیاست که محصولات خود را در سری‌های مختلف با مشخصات فنی و قیمت متفاوت روانه‌ی بازار می‌کند. مادربردهای سری پرایم (Prime) ایسوس در دسته بندی محصولات رده‌ بالای این کمپانی قرار می‌گیرند که برای کابران حرفه‌ای و گیمرها طراحی و ساخته شده است. مادربردهای سری پرایم ایسوس، کیفیت ساخت و استحکام بالایی دارند و با توجه به ویژگی‌های فنی خود یکی از بهترین نمونه های موجود در بازار هستند. امروز در فروشگاه اینترنتی هدف به سراغ یکی جدیدترین مادربردهای ایسوس از سری پرایم رفته‌ایم که به آخرین سوکت پردازنده اینتل، یعنی اینتل 1200 مجهز شده است. اگر به دنبال بهینه ترین مادربرد برای پردازنده‌های نسل 10 و 11 اینتل هستید و می‌خواهید بدون هیچ مشکلی از ابتدا با استفاده از ویندوز 11 پیش بروید، تا انتهای نقد و بررسی مادربرد Asus Prime Z590-P با ما همراه باشید.

 

مشخصات مادربرد ایسوس Prime Z590-P : طراحی و مشخصات ظاهری

 

مشخصات مادربرد ایسوس Prime Z590-P


تنوع بالای محصولات ایسوس موجب شده که این شرکت مجبور به ایجاد زیربرندهای بسیاری شود، اما در این میان برخی از زیربرندها بسیار موفق‌تر از بقیه هستند. بهترین مثال برای جمله قبل، زیربرندهای ROG و Prime هستند که هرکدام ویژگی‌های خاص خود را دارند و از زبان طراحی مخصوص خود پیروی می‌کنند. ترکیب رنگ سفید و مشکی مشخصه اصلی تمامی مادربردهای سری پرایم است. ترکیب رنگ هر سری از محصولات ایسوس، به سیاست این شرکت برمی‌گردد. ایجاد ترکیب رنگ‌های جذاب و متفاوت موجب شده که علاقه مندان به سخت افزار کامپیوتر، به راحتی و با اولین نگاه متوجه برند ایسوس، و زیربرند آن شوند. همانطور که ترکیب رنگ مشکی و زرد تنها در زیربند TUF از سری ایسوس دیده می‌شود؛ این شرکت توانسته که به نوعی ترکیب رنگ سفید و مشکی را نیز با عنوان پرایم، تحت انحصار خود درآورد!

قالب مادربرد ایسوس Prime Z590-P از مشخصه ابعاد ATX پیروی می‌کند؛ بر این اساس مادربرد گیمینگ ایسوس با ابعادی معادل 30x23.5 سانتی متر، در دسته مادربردهای بزرگ قرار می‌گیرد. با توجه به این مسئله، به شما پیشنهاد می‌کنیم که اگر تصمیم به خرید مادربرد ایسوس پرایم Z590-P دارید، حتما کیسی با فضای مناسب تهیه کنید تا در زمان اسمبل کیس و تنظیم جریان هوای سیستم (AirFlow)، با مشکلات ناشی از فضای محدود کیس روبه‌رو نشوید.
مادربرد Prime Z590 P ایسوس، در عین سادگی ظاهری شیک و دوست داشتنی دارد. تقریبا می‌توان گفت که در اکثر موارد که کاربر تصمیم به پیاده‌سازی یک سیستم با تم رنگی سفید دارد، مادربردهای سری پرایم اولین پیشنهاد ماست. به زبان ساده‌تر، اگر مادربردی از سری ROG را برداریم و سیستم نورپردازی آن را حذف کنیم و به آن تم رنگی سفید بدهیم، با مادربردی از سری پرایم روبه‌رو می‌شویم که در عین اینکه توان پشتیبانی و پردازشی بسیار بالایی دارد، از قیمت بسیار مناسب‌تری برخوردار است. از همین رو خرید مادربرد ایسوس Prime Z590-P، یکی از بهترین گزینه‌ها برای افرادیست که به دنبال زرق و برق مادربردهای ROG نیستند و به اصطلاح بازاری به دنبال "مادربرد خالص" می‌گردند!

بررسی مادربرد ایسوس پرایم Z590 P : سیستم خنک سازی (Cooling)

قیمت خرید مادربرد ایسوس Prime Z590-P


در اولین نگاه به این محصول برند ASUS، هیت‌ سینک‌های قرارگرفته بر روی ماسفت‌ها در بالا، و پوشش‌های آلومینیومی موجود بر روی چیپ ست و حافظه M.2 در پایین مادربرد، توجه ما را به خود جلب می‌کند.
این هیت سینک‌ها وظیفه دریافت گرمای قطعات روی برد را برعهده دارند و با ساختار خاص خود، موجب کاهش دمای مادربرد می‌شوند. تمامی این موارد زبان طراحی مشترکی دارند و خطوط روی هیت سینک‌ها با خطوط روی برد هماهنگ هستند.
نکته جالب در رابطه با طراحی مادربرد ایسوس Prime Z590-P، این است که هیت سینک قرار گرفته بر روی حافظه SSD M.2، از قابلیت جابه‌جایی بهره می‌برد. در شرایطی که از کارت گرافیک و یا کولر پردازنده بزرگی استفاده کنید، دسترسی به سوکت M.2 بالای اسلات کارت گرافیک، مقداری سخت خواهد بود. در این شرایط تنها کافیست که هیت سینک را 180 درجه بچرخانید و ازآن بر روی سوکت M.2 قرار گرفته در فضای پایینی چیپ ست استفاده کنید. شاید تعجب کنید، ولی به گفته ایسوس، هیت سینک تعبیه شده برای حافظه M.2، قادر است تا این حافظه فوق سریع را حداکثر 20 درجه از حالت عادی، سردتر نگه دارد.

 

خرید مادربرد ایسوس Prime Z590-P


علاوه بر هیت سینک‌ها، مادربرد Prime Z590-P ایسوس از 5 سنسور هوشمند دما، یک هدر همه کاره برای پمپ واترکولر، 5 آیسی محافظ برای کنترل دما و نهایتا 4 کانکتور فن مجزا بهره می‌برد.
از 4 کانکتور فن ذکر شده، یکی اختصاصا برای خنک کننده بادی پردازنده بوده و سه کانکتور بعدی اصطلاحا برای CHA Fan ها هستند. به زبان ساده به هر فن 10 تا 200 سانتی‌متری CHA Fan گفته می‌شود که می‌توانید از این کانکتورها برای اتصال انواع فن‌ها به مادربرد خود استفاده نمایید.
به دلیل استفاده از 5 سنسور دما و 5 آیسی محافظ، می‌توان گفت که ایسوس سخت گیری زیادی در رابطه با کارکرد صحیح این مادربرد بالارده داشته و می‌توان گفت که امکان بروز اختلالات ناشی از افزایش دمای مادربرد، نزدیک به صفر است.

بررسی مادربرد Z590-P پرایم ایسوس : پردازنده و اسلات‌های توسعه


در ادامه به سراغ توان پشتیبانی مادربرد Prime Z590-P ایسوس خواهیم رفت و بررسی می‌کنیم که اسلات‌های رم و کارت گرافیک این مادربردِ خوش ساخت چه امتیازاتی دارند، به چه تکنولوژی‌هایی مجهز شده‌اند و اینکه ایسوس از چه سوکت پردازنده‌ای در ساخت مادربرد Z590 P کمک گرفته است. شاید بتوان این قسمت را مهم‌ترین قسمت نقد و بررسی مادربرد ایسوس Prime Z590-P دانست.

سوکت پردازنده و چیپ ست Z590-P اینتل

سوکت پردازنده در این مادربرد ایسوس از نوع اینتل LGA 1200 می‌باشد که در نسل قبلی مادربردهای سری Z، یعنی Z490 ایسوس هم شاهدش بودیم. تامین نیروی مورد نیاز پردازنده از طریق دو کانکتور EPS چهار پین و هشت پین از نوع ProCool II صورت می‌گیرد. پین‌های ProCool II دارای مقاومت کمتری هستند و تا ۴۳ درصد جریان بیشتری را منتقل می‌کنند. با توجه به سوکت 1200 اینتل، مادربرد Z590-P ایسوس تنها قادر است که از نسل 10 و 11 پردازنده‌های سری Core پشتیبانی نماید. این نکته قابل ذکر است که سری پردازنده همچون i3، i5 و... محدودیتی برای نصب پردازنده ایجاد نمی‌کند و این تنها نسل پردازنده است که اهمیت دارد.
خوب است بدانید که این مادربرد ایسوس، از قابلیت intel turbo boost max 3 اینتل نیز پشتیبانی می‌کند که عملکرد پردازنده را در شرایط اضطراری به طرز قابل توجهی ارتقا می‌دهد.

اسلات‌های رم (Ram) و تکنولوژی‌های حافظه موقت

 

نقد و بررسی مادربرد ایسوس Prime Z590-P

اسلات‌های ورودی در کنار پورت‌های خروجی، مهم‌ترین اجزای یک مادربرد را تشکیل می‌دهند. نوع اسلات‌ها در کنار تعدادشان، قدرت و قیمت مادربرد را تعیین می‌کنند. در مادربرد Asus Prime Z590-P، شاهد قرارگیری 4 اسلات رم هستیم.

پیکربندی (Confing) اسلات‌های رم در این مادربرد به صورت دو کاناله می‌باشد و حداکثر ظرفیت قابل پشتیبانی به وسیله هر اسلات، معادل 32 گیگابایت در نظر گرفته شده است، پس در نهایت حداکثر حافظه رم پشتیبانی شده برای این مادربرد ایسوس برابر با 128 گیگابایت خواهد بود.
خوشبختانه مادربرد ایسوس پرایم Z590 P، از پروفایل حافظه XMP نیز پشتیبانی می‌کند که یک امتیاز بزرگ برای این مادربرد می‌باشد. XMP یا Extreme Memory Profiles یک فناوری اختصاصی معرفی شده از سوی کمپانی اینتل می‌باشد که برای مادربرد و البته حافظه های DDR خصوصا در نسخه های DDR4 و DDR3 طراحی شده و به مرحله اجرا رسیده است. این تکنولوژی به سیستم و کاربران اجازه خواهد داد تا فرکانس کاری حافظه های رم را بر اساس نیاز و توانایی سیستم، انتخاب نمایند. این انتخاب به روش های گوناگونی همچون تغییرات اعمال شده در بایوس سیستم و یا نرم افزار‌های اورکلاک شرکت سازنده مادربرد صورت می پذیرد، که نتیجه همه آنها یکسان بوده و در نهایت موجب بروز تغییراتی در عملکرد فرکانس حافظه رم شما خواهد شد. لازم به ذکر است که این مادربرد ایسوس، از کلیه حافظه‌های رم با فرکانس 2133 تا 5133 مگاهرتز (در حالت OC)، پشتیبانی می‌کند. 

 

اسلات‌های کارت گرافیک و تکنولوژی‌های SLI و Crossfire

مادربردهای سری پرایم ایسوس، یکی از محبوب‌ترین محصولات برای گیمرها و فعالان حوزه گرافیک است. ایسوس در این قسمت از مادربرد Asus Prime Z590-P از دو اسلات PCI Express x16 استفاده کرده است که امکان اتصال دو کارت گرافیک مجزا را به کاربر خواهد داد.
با توجه به پشتیبانی این مادربرد ایسوس از بیش از یک کارت گرافیک، شاهد تکنولوژی‌های‌ Crossfire و SLI بر روی این مادربرد هستیم؛ که این امر موجب می‌شود قدرت پردازش گرافیکی اعمال شده بر روی این مادربرد، به طور چشم گیری افزایش یابد. اگر بخواهیم توضیح مختصری درباره تکنولوژی‌های ذکرشده خدمت شما ارائه کنیم؛ باید بگویم که این دو عبارت در واقع یک نوع روش پیشرفته برای بکارگیری از 2 یا چند کارت گرافیک به صورت موازی در کنار یکدیگر می‌باشد.
از آن‌جاکه که برخی از کاربران به بیش از یک کارت گرافیک برای تامین نیازهای خود احتیاج دارند و خواهان قدرت بیشتر سیستم خود در جهت پردازش قوی‌تر و سریع‌تر هستند. این گروه افراد، همچون فعالان استودیوهای بازی سازی، استودیوهای تدوین فیلم، صدا و سیما، انیمیشن کارهای سه بعدی که رندرینگ سنگینی دارند و گیمرهای حرفه‌ای، در اکثر موارد ترجیح می‌دهند که از تکنولوژی‌های ذکرشده استفاده کنند. با استفاده از این روش، برخلاف گذشته که از یک کارت گرافیک حرفه‌ای با قیمت نجومی استفاده می‌شد می‌توان از دو یا گاها سه کارت گرافیک معمولی بهره گیری کرد و در واقع این کار موجب کاهش هزینه ها و عدم نیاز به تغییر کلی سیستم در صورت نیاز به ارتقاء سیستم در آینده می شود. در حال حاضر دو رقیب در زمینه کارت گرافیک یعنی NVIDIA با تکنولوژی SLI و AMD با تکنولوژی CrossFire به ارائه این قابلیت می‌پردازند.

قیمت روز مادربرد ایسوس Prime Z590-P

اگر به اسلات PCI Express X16 قرارگرفته در میانه مادربرد توجه کنید، متوجه تفاوتی میان این اسلات با اسلات پایینی خواهید شد. همان‌طور که در تصویر نیز مشاهده می‌کنید، اسلات PCI Express X16 در میانه مادربرد، دارای ظاهر متفاوتی است و با یک لایه‌ی استیل پوشیده شده است.
ایسوس این اسلات‌ را به طور ویژه‌ای طراحی کرده و آن را +SafeSlot Core نامگذاری کرده است. 

این لایه استیل به شکل یک‌تکه طراحی شده و با استفاده از چند هوک، به اسلات PCI متصل شده است. همان‌طور که حدس می‌‌زنید این حفاظ ضدزنگ است و مقاومت این اسلات کارت گرافیک را به طور ویژه‌ای افزایش می‌دهد. اگر تصمیم به استفاده از تنها یک کارت گرافیک دارید و یا مایل به استفاده از یک کارت گرافیک 3 فن و سنگین هستید، پیشنهاد می‌کنیم که حتما از این اسلات، برای اتصال کارت گرافیک به مادربرد خود استفاده نمایید.

 

رابط‌های حافظه و امکانات ذخیره سازی

مشخصات مادربرد ایسوس Prime Z590-P

مادربرد ایسوس Prime Z590-P، در مجموع به سه کانکتور M.2 و چهار کانکتور SATA با سرعت 6 گیگابایت در ثانیه مجهز شده است. 
اگر کانکتورهای M.2 رو از بالا به پایین شماره گذاری کنیم، اولین کانکتور M.2 که هیت سینک فلزی از ابتدا بر روی آن نصب شده است، از آخرین تکنولوژی PCIe یعنی PCIe 4 بهره می‌برد. توجه داشته باشید که تنها در صورت استفاده از نسل 11 پردازنده‌های اینتل قادر به استفاده از این کانکتور M.2 خواهید بود و در صورت استفاده از پردازنده‌های دیگر، این کانکتور غیرفعال خواهد شد! 
در این شرایط می‌توانید، مطابق با آموزش گفته شده در بخش سیستم خنک سازی، هیت سینک را 180 درجه بچرخانید و بر روی اسلات شماره 3 نصب کنید.
کانکتورهای شماره 2 و 3 از کانال اتصال PCIe 3 استفاده می‌کنند. تکنولوژی‌ اینتل اپتان (Optane) و قابلیت پیکربندی RAID، برای کلیه حافظه‌ها از قبیل SSD SATA، SSD M.2 و... برقرار است. علاوه بر 3 کانکتور SSD M.2، در مادربرد Prime Z590-P ایسوس، شاهد 4 کانکتور SATA با سرعت 6 گیگابایت بر ثانیه نیز هستیم که می‌تواند بسیار کاربردی باشد.
با توجه به مطالب این بخش، مادربرد Z590 P پرایم ایسوس، در بخش حافظه در حد و اندازه مادربردهای پرچمدار ظاهر شده و این بخش را می‌توان یکی از نقاط قوت این مادربرد دانست. 

 

مشخصات مادربرد ASUS Prime Z590 P : پنل پشتی

بررسی مادربرد ایسوس Prime Z590-P

همان طور که بارها در طول این مقاله مشاهده کردیم، مادربرد ایسوس Prime Z590-P، بسیار فراتر از حد انتظار ظاهر شده و نشان داده است که ارزش خرید بسیار بالایی دارد. به دلیل استفاده از لوازم جانبی متنوع و اتصالات گوناگون در سیستم‌های امروزی، ایسوس مادربرد Z590 P از سری پرایم را، به مجموعه‌ای از بهترین و بروز ترین پورت‌های خروجی بازار مجهز نموده است. پورت‌های به کار رفته در این مادربرد از کیفیت ساخت بالایی برخوردار هستند و آخرین سری ارائه شده در نسل خود می‌باشند. در ادامه لیست جامعی از پورت‌های به کار رفته در این مادربرد ارائه شده است که با مشاهده آن بیش از پیش به این مادربرد علاقه مند خواهید شد. این موارد به ترتیب از چپ به راست عبارتند از: 

  • پورت PS/2 کمبو : قابل استفاده برای کیبورد و موس
  • پورت USB 2.0 نسل یک (مشکی) : دو عدد
  • پورت DisplayPort : یک عدد
  • پورت HDMI : یک عدد
  • پورت USB 3.2 نسل دو (آبی روشن) : یک عدد
  • پورت USB Type-C : یک عدد
  • پورت LAN : یک عدد
  • پورت USB 3.2 نسل یک (آبی تیره) : دو عدد
  • جک 3.5 میلی متری : پنج عدد (8 کاناله)
  • خروجی صدای S/PDIF : یک عدد

تنوع و کیفیت پورت ها در مادربرد پرایم Z590 P، به صورت مناسبی تنظیم شده است. علاوه بر موارد ذکر شده، هدرهای مختلفی نیز بر روی مادربرد تعبیه شده اند، که با اتصال آن ها به پنل ادمین کیس، می توانید از آن ها نیز بهره ببرید. 

بررسی مادربرد ایسوس پرایم Z590 P : سیستم صوتی، شبکه و ارتباطات

تهیه کیس با مادربرد ایسوس Prime Z590-P

کارت صدا یکی از مهم ترین اجزای مادربرد محسوب می شود که وظیفه پردازش و پخش صدا را بر عهده دارد. همچون سایر مادربردهای ایسوس، در مادربرد Z590 P پرایم ایسوس،نیز شاهد استفاده از کارت صداهای شرکت Realtek هستیم.
امروزه که سمینارهای آنلاین (Webinar)، تماس های ویدیویی و ارتباط های میان شرکتیِ بسیاری در بستر اینترنت صورت می گیرد؛ اهمیت بهره مندی از یک کارت صدای مناسب چندین برابر شده است. ایسوس همچون همیشه نسبت به این نیاز کاربران آگاه بوده و از کارت صدای باکیفیت شرکت Realtek با نام Realtek® ALC897 7.1-Channel High Definition Audio بر روی این مادربرد خود استفاده کرده است. همان طور که از اسم این کارت نیز مشخص است، در مادربرد Asus PRIME Z590-P شاهد 7 کانال صوتی با کیفیت پخش بالا هستیم.
این مادربرد ایسوس فاقد کارت شبکه بی‌سیم (WLAN) می‌باشد اما به یک کارت شبکه LAN بسیار با کیفیت از کمپانی Intel مجهز شده که با توجه به کیفیت بالای کارت شبکه‌های این شرکت، تجربه لذت بخشی را در زمان وبگردی برای شما رقم خواهد زد.

ویژگی‌های انحصاری و امکانات کاربردی مادربرد ایسوس پرایم Z590 P

استاندارد ASUS 5X Protection : این استاندارد به وسیله شرکت ایسوس تعریف شده و تنها در محصولات خاصی از این برند دیده می‌شود. ایسوس ادعا دارد که هر محصولی که از این تکنولوژی بهره می‌برد، پنج برابر مقاومت بیشتری نسبت به محصولات سایر شرکت‌ها دارد. اما چه شرایطی موجب شده که مادربرد Z590 P پرایم ایسوس، از این استاندارد بهره ببرد:

  • استفاده از تکنولوژی LANGuard در کارت شبکه و درگاه LAN 
  • بهره مندی از قابلیت OV Protection، به لطف سنسورهای دقیق و حساس
  • استفاده از ساختار SafeSlot Core+ در ساخت اسلات کارت گرافیک
  • استفاده از استیل ضدزنگ در پنل پشتی
  • همان‌طور که مشاهده می‌کنید، این استاندارد ها بر پایه مولفه‌های بسیاری شکل گرفته که این مادربرد ایسوس از همه آن‌ها بهره می‌برد. 

نرم افزار Fan Xpert : با استفاده از نرم افزار fan xpert قادر خواهید بود تا با استفاده از سنسورهای حرارتی موجود در مادربورد، دمای کلیه قطعاتی که در سیستم به کار رفته‌اند را کنترل کرده و کاری کنید که در زمان بالا رفتن دمای کارت گرافیک، فن‌های سیستم نیز به کمک سیستم خنک کننده کارت گرافیک بیایند. نرم افزار Fan Xpert به شما این قابلیت را می‌دهد که بتوانید عملکرد فن‌های سیستم خود را به طور کامل شخصی‌سازی کنید. از دور موتور فن‌ها گرفته تا دمایی که موجب می‌شود هر فن به حرکت دربیاید و... همگی در قالب یک نرم افزار تحت فرمان شما خواهد بود.

نرم افزار مادربرد ایسوس Prime Z590-P

 

نرم افزار Armoury Crate : شاید برایتان جالب باشد اگر بدانید که سری‌های مختلف مادربردهای ایسوس، دارای نرم افزار اختصاصی خود هستند.
برای مدیریت مادربردهای سری ROG ایسوس باید از مجموعه نرم افزارهای ROG Exclusive کمک بگیرید که خود شامل چندین نرم افزار مجزاست و امکانات بسیار تخصصی و دقیقی را در اختیار شما قرار می‌دهد. اما خریداران مادربردهای سری پرایم و TUF می‌توانند از نرم افزار Armoury Crate کمک بگیرند. این نرم افزار همه تنظیماتی که خریداران مادربرد Z590 P نیاز دارند را در قالب یک محیط مناسب با رابط کاربری جذاب در اختیارشان می‌گذارد. این تنظیمات شامل اورکلاک محدود قطعات، تنظیمات سیستم نورپردازی Aura Sync و... می‌شود.

نرم افزار Overwolf : این نرم افزار حاصل جدیدترین همکاری شرکت ایسوس، با کمپانی Overwolf است. با استفاده از این نرم افزار، امکانات فوق العاده‌ای زیادی در اختیار شما قرار خواهد گرفت. 
پیش از هر چیز، نرم افزار Overwolf دستیار بازی شما خواهد بود. فرض کنید در زمان بازی نیاز پیدا می‌کنید که سریعا ایمیل خود را چک کنید یا به دنبال معنای کلمه‌ای در اینترنت بگردید. همه ما تجربه این کار را داریم. در این شرایط تنها دو راه پیش روی ماست؛ یا بازی را به کلی ببندیم، یا بازی را به حالت Minimize ببریم. 
مسلما بستن بازی کار عاقلانه‌ای نیست، برای همین بازی را Minimize می‌کنیم، و پس از آن بازی تا چند دقیقه به شکل درستی عمل نخواهد کرد. حال فکر کنید که یک ابزار در گوشه تصویر دارید که به صورت یک پنجره کوچک می‌تواند اعلانات، وضعیت سیستم و نرم افزارهای پرکاربرد را در اختیارتان بگذارد. مسلما استفاده از این ابزار بسیار کمک کننده خواهد بود!
استفاده از این نرم افزار برای همه کاربران مادربردهای ایسوس رایگان خواهد بود.

سخن پایانی

با وجود اینکه مادربردهای سری پرایم به قصد هدف قراردادن بازار میان رده تولید و عرضه می‌شوند؛ اما همانطور که در طول این نقد و بررسی مشاهده کردید؛ مادربرد ایسوس Prime Z590-P از مشخصات سخت افزاری بسیار خوبی برخوردار است و به راحتی می‌تواند مادربردهای پرچمدار را با قیمت پایین خود به چالش بکشد. قیمت مادربرد ایسوس پرایم Z590-P، بسیار رقابتی در نظر گرفته شده است و همین مسئله موجب می‌شود که این محصول چشم هر کاربری را به سمت خود جذب می‌کند.

بهره مندی از آخرین نسل چیپ‌های اینتل در کنار سوکت intel 1200 سبب شده که این مادربرد یکی از برترین مادربردهای مورد استفاده برای پردازنده‌های نسل 11 اینتل باشد. اگر اهل بازی‌های کامپیوتری هستید و یا یک طراح حرفه‌ای هستید که به دنبال سخت افزارهای روز می‌‌گردد؛ خرید مادربرد Asus Prime Z590-P یکی از بهترین انتخاب‌ها برای شما خواهد بود. پشتیبانی تمام و کمال از پردازنده‌های نسل 10 و 11، پشتیبانی از 128 گیگابایت حافظه رم و در نهایت بهره مندی از 2 اسلات کارت گرافیک، تنها بخشی از ویژگی‌های این مادربرد ارزنده است.
نهایتا باید اشاره کنیم که چنانچه با خواندن این مقاله همچنان سوالاتی در رابطه با خرید مادربرد ایسوس Z590-P دارید؛ می‌توانید سوال خود را از طریق بخش ارسال نظرات در پایین این صفحه با ما در میان بگذارید و یا با همکاران من در بخش ارتباط با مشتریان تماس بگیرید. ما در تیم پشتیبانی فروشگاه اینترنتی هدف، همواره آماده پاسخگویی به شما کاربران عزیز هستیم.