نقد و بررسی مادربرد ایسوس H110-PLUS | مادربرد ارزان قیمت

نقد و بررسی 12 شهریور 1398 علی مظفری

نقد و بررسی مادربرد ایسوس H110-PLUS | مادربرد ارزان قیمت

با افزایش قیمت قطعات الکترونیکی، اسمبل کردن یک رایانه ارزان قیمت کمی سخت تر شده است. بنابراین برخی از کاربران که نیاز چندانی به رایانه های ندارند، به سراغ سیستم های غیر حرفه ای می روند، چرا که این نوع رایانه ها بیشتر برای انجام امور ابتدایی کارایی دارند. در این بین، ایسوس هم به فکر کاربران کم توقعی که قصد خرید قطعات گران قیمت ندارند هم بوده و با عرضه مادربرد ایسوس H110-PLUS برای این بخش از کاربران هم بردی مناسب و کارآمد ارائه کرده است.

قیمت مادربرد Asus H110-PLUS حدود یک میلیون تومان است و این قیمت مناسب مادربرد H110-PLUS را برای خلق رایانه هایی ارزان تر بسیار مناسب کرده است. این مادربرد با فرم فکتور ATX در ابعاد 30.5 در 19 سانتی متر ساخته شده و از چیپست H110 اینتل و CPU هایی با سوکت LGA 1151 پشتیبانی می کند. اگر قصد خرید مادربرد کارآمد و قیمت مناسب دارید، در ادامه با نقد و بررسی مادربرد Asus H110-PLUS همراه ما باشید.

 

محتویات درون جعبه

مادربرد ایسوس اچ 110 پلاس جزو مادربرد هایی است که بیشتر برای کاربران عادی مناسب است. درون جعبه این مادربرد حداقل لوازم مورد نیاز برای اسمبل سیستم تعبیه شده است تا کاربر برای خلق سیستم خود نیازی به کمک دیگران نداشته باشد، در ادامه محتویات درون جعبه این دستگاه را معرفی و بررسی می کنیم.

  • مادربرد Asus H110-PLUS
  • دفترچه راهنما
  • دو عدد کابل SATA با سرعت 6Gb/s
  • یک دی وی دی راهنما و پشتیبانی شامل نرم افزار ها و درایور ها
  • محافظ پنل پشتی I/O

 

طراحی و پورت های داخلی

همانطور که در ابتدای مقاله ذکر شد، مادربرد ایسوس H110-PLUS با فرم فکتور ATX ساخته شده است. این برد سیاه رنگ از چیپست H110 و پردازنده های 14 نانومتری نسل ششم و هفتم Core i7/ Core i5/ Core i3/ Pentium/ Celeron با سوکت LGA 1151 پشتیبانی می کند. البته اگر به صورت دقیق می خواهید لیست پردازنده های پشتیبانی شده توسط این برد را مشاهده کنید، می توانید از این لینک استفاده کنید. همانطور که در تصویر زیر پیداست، ایسوس تصمیم گرفته یک هیت سینک طلایی در بخش پایین و سمت راست مادربرد تعبیه کند تا ظاهر دستگاه کمی زیباتر شود. البته در مادربرد هایی با این قیمت، اینگونه هیت سینک ها به جز زیبایی، کارایی دیگری ندارند.

 

Asus H110-PLUS از جلو

 

اولین بخشی که توجه هر کاربری را جلب می کند، دو اسلات DIMM برای تعبیه رم است. این اسلات ها می توانند از رم های 16 گیگابایتی DDR4 و با فرکانس های 2400 و 2133 مگاهرتز پشتیبانی کنند. ساختار این اسلات ها از نوع Dual Channel است و با توجه به وجود دو اسلات، حداکثر می توانند 32 گیگابایت رم را ساپورت کنند. از دیگر ویژگی های این بخش می توان به Hyper DIMM و Extreme Memory Profile یا XMP اشاره کرد که تا حدودی می تواند در افزایش سرعت و کارایی برد موثر باشد. لازم به ذکر است که فرکانس 2400 مگاهرتزی برای نسل هفتم و فرکانس 2133 مگاهرتزی هم برای نسل ششم از پردازنده هاست.

مثل سایر بردهای ایسوس، مادربرد H110-PLUS امکان بهره مندی از گرافیک مجتمع پردازنده (HD Graphics) را نیز فراهم می کند. حداکثر حافظه به اشتراک گذاشته شده توسط این برد 1024 مگابایت است و می تواند با پورت های DVI-D و RGB به مانیتور متصل شود. هم پورت DVI-D و هم پورت RGB، می توانند حداکثر رزولیشن 1920 در 1200 با فرکانس 60Hz را ارائه دهند، بنابراین اگر قصد خرید کارت گرافیک مجزایی ندارید، باز هم می توانید از سیستم خود لذت ببرید. از جمله ویژگی های ساپورت شده آن هم InTru 3D اینتل، Quick Sync Video، Clear Video HD Technology و Insider می باشد.

 

Asus H110-PLUS از کنار

 

اما اگر بخواهید از کارت گرافیک جداگانه استفاده کنید، ایسوس با اسلات های پر سرعت PCIe این امکان را فراهم کرده است. این مادربرد یک اسلات PCIe 3.0/2.0 x16 به رنگ خاکستری، یک اسلات PCIe 3.0/2.0 x1 و سه اسلات قدیمی تر PCI دارد (که این روز ها، کارایی خاصی ندارند). البته لازم به ذکر است که مادربرد H110-PLUS ایسوس از تکنولوژی های SLI یا CrossfireX پشتیبانی نمی کند، بنابراین نمی توانید از چند کارت گرافیک به صورت همزمان بهره ببرید.

برای اتصال هارد درایو یا اجزای دیگر، ایسوس تصمیم گرفته تنها از چهار اسلات خاکستری SATA با سرعت 6Gb/s استفاده کند. این یعنی خبری از اسلات های پر سرعت M.2 نیست و نمی توانید از نهایت سرعت حافظه های SSD استفاده کنید. ممکن است نبود اسلات های M.2 کمی ناامید کننده باشد، ولی این نکته بدیهی است که اگر بخواهید از مادربردی اقتصادی استفاده کنید باید قید لذت بردن از برخی از ویژگی ها را نیز بزنید.

پورت LAN پنل پشتی توسط یک کنترلر RTL8111H مدیریت می شود و کنترل صدا هم بر عهده کارت صدای Realtek ALC887 هشت کاناله است. از جمله ویژگی های بخش صدا می توان به طراحی LED و Audio Shielding که برای جداسازی صدای آنالوگ و دیجیتال است، و لایه های صدایی PCB برای جداسازی لایه های صدای کانال های چپ و راست برای حفظ کیفیت صدا اشاره کرد.

 

Asus H110-PLUS از کنار

 

در ادامه قصد داریم همه پورت های داخلی مادربرد ایسوس H110-PLUS را معرفی کنیم تا با همه کانکتور ها و هدر های داخلی این برد آشنا شوید:

  • 1 کانکتور USB 3.1 Gen 1 که از دو پورت USB 3.1 Gen 1 پشتیبانی کرده و 19 پینه است.
  • 2 کانکتور USB 2.0 که هر کدام از دو پورت USB 2.0 پشتیبانی می کنند.
  • 1 کانکتور برای پورت COM
  • 4 کانکتور SATA با سرعت 6Gb/s
  • 1 کانکتور برای CPU Fan
  • 2 کانکتور Chassis Fan
  • 2 هدر S/PDIF
  • 1 کانکتور 24 پینه EATX Power
  • 1 کانکتور 4 پینه ATX Power و 12 ولتی
  • 1 کانکتور برای پنل صدای جلویی (AAFP)
  • 1 پنل سیستم
  • 1 جامپر Clear CMOS

 

پنل خروجی

پنل خروجی مادربرد Asus H110-PLUS با اینکه چندان کامل نیست، ولی می تواند تا حدودی نیاز های کاربران معمولی را رفع کند. از راست به چپ شاهد 3 جک صدا هستیم که در کنار آن دو پورت USB 2.0 و پورت (LAN (RJ45 قرار گرفته است. دو پورت پر سرعت USB 3.1 Gen 1 آبی رنگ هم به طور جداگانه در کنار آن ها تعبیه شده است.

 

پنل پشتی Asus H110-PLUS

 

سرانجام به پورت های خروجی ویدیو برای مانیتور می رسیم که روی هم قرار گرفته اند این پورت ها DVI-D و D-Sub و پورت نادر Parallel هستند که به صورت هرمی در کنار هم قرار گرفته اند. در آخر هم یک پورت سبز رنگ PS/2 برای ماوس و یک پورت بنفش PS/2 برای کیبورد قرار گرفته است.

 

ویژگی های مادربرد Asus H110-PLUS

اگر با مادربرد های ایسوس آشنا باشید، احتمالا سیستم های امنیتی آن را هم می شناسید. ایسوس در مادربرد H110-PLUS هم سیستم امنیتی خود را تعبیه کرده که از پنج بخش تشکیل شده است. سیستم محافظتی ASUS 5X Protection II که به گفته شرکت سازنده می تواند دوام و کیفیت این برد را تضمین کند، از قرار زیر است:

  1. ASUS LANGuard: این یک قطعه سخت افزاری است که از خازن های ضد تداخل مغناطیسی (EMI) و فناوری اتصال سیگنال ها استفاده می کند تا اتصالات پایدار و توان عملیاتی بالاتری داشته باشد. وجود قطعات مقاوم در مقابل نوسانات و خاصیت ضد الکترومغناطیسی باعث شده تا این مادربرد مقاومت زیادی در برابر نوسان های احتمالی جریان ها و الکتریسیته ساکن داشته باشد.
  2. ASUS Overvoltage Protection: نوعی طراحی خاص مدار با رگولاتور ولتاژ داخلی است که از چیپست، پورت های ارتباطی و اسلات های دیگر در برابر تغییر ناگهانی ولتاژ در اثر استفاده از پاور های نامناسب محافظت می کند.
  3. ASUS DIGI+ VRM: به کمک این تکنولوژی منحصربفرد ایسوس، توان ورودی از منبع تغذیه، به صورت ثابت و بدون نوسان جریان می‌یابد.
  4. ASUS DRAM Overcurrent Protection: فیوز های قابل تنظیم مجدد آنبردی که از آسیب های ناشی از جریان برق بیش از حد یا اتصال کوتاه پیشگیری می کنند. این قابلیت از پنل خروجی گرفته تا DRAM به کار رفته است تا هم از رایانه شما و هم دستگاه های متصل محافظت کند.
  5. محافظ پنل پشتی از جنس استیل ضد زنگ

دیگر ویژگی های مادربرد H110-PLUS که ایسوس در آن تعبیه کرده و اغلب قابلیت هایی ضروری و غیر حرفه ای هستند نیز در ادامه آمده اند. 

 

  • AI Suite 3 :AI Suite 3 تجربه تازهای از یک رابط کاربری جذاب برای کاربران است که از مانیتور های بزرگ نیز پشتیبانی می کند. این ویژگی تمام قابلیت های انحصاری ایسوس را در یک مجموعه، در دسترس قرار داده است و امکان نظارت بر اورکلاک، مصرف انرژی، سرعت فن ها، ولتاژ و موارد دیگر را فراهم می کند. این برنامه همه کاره، قابلیت های متنوع و آسانی را پیشنهاد می دهد بدون اینکه نیازی به جابجایی میان برنامه های مختلف داشته باشید.
  • AI Charger: این تکنولوژی به کمک هوش مصنوعی می تواند مادربرد را به یک شارژر برای اسمارت فون ها و تبلت ها تبدیل کند.
  • +ASUS Fan Xpert 2: توسط کانکتور سخت افزاری دو حالته 4/3 پین (PWM/DC) و وجود گیرنده حرارتی، که روی مادربرد تعبیه شده اند، سیستم خنک کنندگی این مادربرد همراه با نویز بسیار پایینی فعالیت می کند و جزء حسن های مدل Plus می باشد و خنک گنندکی بهینه ای را فراهم ساخته است. در این مدل مادربرد می توان فن ها را تنظیم کرد که البته به دو صورت قابل انجام است:
  1.  حالت تنظیم خودکار: در این حالت تنها با یک کلیک می توان همه فن های موجود را اسکن کرده و ویژگی های آن ها را شناسایی کنید.
  2. حالت ثابت(RPM Fixed): در این روش می توان سطح نویز فن را تا 0 دسی بل(db) کاهش داد و سرعت فن ها را تنظیم نمود.

 

  • محافظ های ESD: پدیده ESD یا تخلیه الکتروستاتیکی ممکن است هر لحظه ای رخ دهد و تاثیرات جبران ناپذیری روی مادربرد و قطعات دیگر بگذارد، بنابراین نباید آن را دست کم گرفت. محافظ های ESD شرکت ایسوس طبق استانداردهای بسیار پیشرفته تست شده اند و می توانند در برابر تخلیه هوایی تا مقدار KV-/+ 10، و در برابر تخلیه تماسی تا مقدار KV-/+ 6 از مادربرد محافظت کنند.
  • ASUS Q-Slot: برای جداسازی و دسترسی آسان قطعه های PCIe، یک گیره بالدار تعبیه شده است. این گیره بالدار برای نصب یا خارج کردن کارت های گرافیک قرار داده شده است. تنها کاری که نیاز است انجام دهید این است که گیره Q-slot را به آرامی فشار دهید تا کارت گرافیک خارج و رها شود.

 

جمع بندی

اگر به دنبال یک مادربرد ارزان قیمت هستید تا سیستمی خلق کنید که بتواند وظایف روزمره و نرم افزار های عادی را اجرا کند، خرید مادربرد ایسوس H110-PLUS می تواند بهترین گزینه باشد. با توجه به قیمت مادربرد و ویژگی های مادربرد اچ 110 پلاس ایسوس، این مادربرد می تواند در خلق یک سیستم غیر حرفه ای اما با دوام انتخاب خوبی باشد. رنگ زیبای این برد می تواند از برد های معمولی سبز رنگ بازار که جذابیت خاصی ندارند، ظاهر بهتری داشته باشد. پشتیبانی از نسل هفتم پردازنده های اینتل نیز در خلق سیستمی قوی تر بسیار موثر است. ایسوس در این مادربرد سعی کرده تا جای ممکن، مخارج ساخت را کاهش دهد تا محصولی ارائه دهد که برای کاربرانی با بودجه محدود مناسب باشد. البته در این بین برخی از ویژگی ها و امکانات برد های قوی تر حذف شده است.

Asus H110-PLUS

 

برخی از این ویژگی های کلیدی و مهم که در انتخاب یک مادربرد بسیار اثرگذار است، اسلات M.2 و کارت Wi-Fi است که حذف آن از این برد، می تواند ضربه بزرگی به آمار فروش این محصول وارد کند. اما اگر به اتصال حافظه های SSD پر سرعت، پشتیبانی از مقدار بیشتر رم و امکان اتصال سیستم به شبکه Wi-Fi اهمیت نمی دهید، مادربرد Asus H110-PLUS می تواند بهترین و ارزان ترین انتخاب در بازار متنوع مادبرد ها باشد.

 

نقاط قوت

  • قیمت مناسب
  • پورت Parallel
  • پشتیبانی از نسل هفتم پردازنده های اینتل
  • سیستم محافظتی Asus 5X Protection II
  • طراحی LED برای صدای خروجی
  • تعبیه دو پورت USB 3.1 در پنل خروجی

 

نقاط ضعف

  • استفاده از دو اسلات رم و پشتیبانی حداکثری از 32 گیگابایت رم
  • نبود اسلات M.2
  • عدم امکان استفاده همزمان از چند کارت گرافیک با تکنولوژی های SLI و CrossFireX
  • نداشتن قابلیت Wi-Fi
  • عدم حضور پورت HDMI