نقد و بررسی کارت گرافیک Asus ROG STRIX RX570-O4G : قدرتمند و حرفه‌ای

نقد و بررسی 24 اسفند 1397 علی مظفری

نقد و بررسی کارت گرافیک Asus ROG STRIX RX570-O4G : قدرتمند و حرفه‌ای

مقدمه :

کارت گرافیک Asus ROG STRIX RX570-O4G محصولی بالارده با توان پردازشی بالا و بهینه شده برای اجرای بازی های روز دنیا و قدرتی مناسب از شرکت ایسوس (Asus) است. شرکت ایسوس در سال 1989 توسط چهار مهندس سخت‌افزار اسبق شرکت ایسر (Acer) با تعداد کمی کارمند، کار خود را به عنوان یک طراح کوچک مادربرد آغاز کرد. بعد از سال‌ها تلاش و خلاقیت و با پشتکار بسیار تولیدات شرکت ASUS توانسته اند بیش از 4300 جایزه بین‌المللی را دریافت کنند. حجم سالانه تولیدات ایسوس به دلیل داشتن کیفیت بالا و در نظر گرفتن قیمت رقابتی در میان رنج قیمت کارت گرافیک های هم رده ساخته شده توسط سایر رقبا موجب رضایت مصرف کنندگان شده؛ و همواره در حال افزایش استامروزه محصولات تولید شده به وسیله این شرکت تایوانی بسیار گسترده شده است به طوری که می توان محصولاتی همچون گوشی های هوشمند (SmartPhonesلپ‌تاپ (Laptopتبلت (Tabletمادربرد (Motherboards) مبتنی بر پردازنده های اینتل (Intel) و AMD، کارت گرافیک مبتنی بر کارت های انویدیا و رادئون (Radeon) ، مانیتور، صفحه‌کلید و ماوس، تجهیزات شبکه، ساعت هوشمند، کامپیوترهای اسمبل شده و کامپیوترهای بدون کیس All In One، کامپیوترهای کوچک (Mini PC)، کروم بوک، کارت صدا، هدفون، اسپیکر و بسیاری از تجهیزات جانبی دیگر را در بین محصولات این شرکت به نظاره نشست. این شرکت تایوانی که امروزه در اکثر نقاط جهان شناخته شده است با دوازده هزار کارمند مدت هاست که در خط مقدم بزرگترین تولید کنندگان قطعات الکترونیکی قرار داشته و همواره با رقبای اروپایی و امریکایی در حال رقابت است. شرکت ایوس همواره جزو پیش گامان تولید محصولات الکترونیکی و کامپیوتری بوده است. در این مقاله در فروشگاه اینترنتی هدف به بررسی یکی از کارت گرافیک های کاربر پسند این شرکت به نام Asus ROG STRIX RX570-O4G خواهیم پرداخت.

 

معرفی کارت گرافیک Asus ROG STRIX RX570-O4G :

 

Asus ROG STRIX RX570-O4G Gaming

 

کارت گرافیک ROG-STRIX-RX570-O4G-GAMING شرکت ایسوس یک کارت گرافیک با حافظه‌ی رام 4 گیگابایتی است که برای علاقه‌ مندان به بازی‌های رایانه‌ای و کابرانی که به یک کارت گرافیک قدرتنمند نیازدارند‌، معرفی و عرضه‌ شده است. کارت گرافیک Asus ROG STRIX RX570-O4G را می‌توان تجمعی از جدیدترین فناوری‌ها و تکنولوژی های ایسوس دانست که این شرکت این مجموعه را با نام STRIX همراه ساخته است. کمپانی ایسوس از دو فناوری DirectCU II و Direct-GPU Contact Heatpipes جدید خود برای خنک نگه ‌داشتن کارت گرافیک Asus ROG STRIX RX570-O4G بهره برده است. این دو فناوری برخلاف طراحی‌های عادی و یک ‌شکل کارت‌های گرافیکی، برای رسیدن به 30 درصد دمای پایین تر، گرما را از پردازنده‌ی گرافیکی دور می‌سازد. به علاوه طراحی تیغه‌ مانند بال‌های فن باعث جریان حداکثری هوا در کنار عملکرد 3 برابر بی‌صداتر، همگی از عوامل برتری این کارت گرافیک بر رقیبان هم‌رده خود محسوب می‌شود.

حالا وقتشه! اینو بخون نقد و بررسی مانیتور Asus MG28UQ | برای یک تجربه گیمینگ حرفه‌ای!

به‌وسیله‌ی GPU Tweak II سه حالت برای کنترل فن و دما ارائه‌ شده است که عبارتند از حالت نرمال ارائه شده به وسیله شرکت ایسوس، حالت گیمینگ (Gaming Mode) که برای فعالیت های گیمینگ بهینه شده و حالت حداکثر توان پردازشی (OC Mode) که در این حالت از حداکثر توان پردازشی استفاده خواهد شد، که مسلما فشار بسیاری هم بر این کارت گرافیک وارد می‌آورد. برای تولید کارت گرافیک Asus ROG STRIX RX570-O4G از بهترین مواد اولیه استفاده شده که علاوه‌ بر سازگاری با محیط‌ زیست، تا 50 درصد مصرف انرژی را کاهش داده است. به‌ منظور افزایش طول عمر و کارایی بیشتر، شرکت ایسوس در ساخت این کارت گرافیک از آلیاژ درجه‌ یک بهره برده است که از اتلاف انرژی نیز جلوگیری می‌کند. برای از بین‌ بردن خطاهای بین پردازنده و مانیتور، این کارت گرافیک به فناوری AMD FreeSync مجهز شده است که به طرز قابل توجهی قابل روئیت بوده و در این بخش شاهد پیشرفت بسیاری هستیم.

 

چیپست کارت گرافیک Asus ROG STRIX RX570-O4G :

 

Asus ROG STRIX RX570-O4G Gaming

 

پردازنده (chipset) مهمم ترین فاکتوربه هنگام خرید یک کارت گرافیک به شمار می‌آید که مشخص کننده‌ی سرعت، قدرت و توان پردازشی یک کارت گرافیک می‌باشد. چیپست های سری 500 شرکت AMD از سری پردازنده‌های میان رده‌ با تکنولوژی ساخت 14 نانومتری این شرکت به شمار می‌آیند که در بین کاربران خانگی بسیار مطرح و کاربردی هستند. این پردازنده ها با دارا بودن توان پردازشی نسبتا بالا و همچنین قیمت مقرون به صرفه توانستند به سرعت جای خود را در میان کاربران گیمر وافرادی که نیاز به توان پردازشی بالا دارند ولی می خواهند متحمل هزینه‌ی زیادی نشوند باز کنند. کارت گرافیک Asus ROG STRIX RX570-O4G از چیپست گرافیکی Radeon RX 570 شرکت AMD بهره می‌برد که دارای 4 گیگابایت رم با تکنولوژی نسل پنجم ساخت حافظه های رام یعنی GDDR5 بوده و از باس (BUS) رابط 256 بیت بهره می‌برد. این گرافیک دارای 2 حالت اپشنال اضافی GAMING و OVERCLACK می‌باشد که سرعت پردازش در این 2 حالت به ترتیب 1300 و 1310 مگاهرتز است. استفاده از پردازنده‌ی قوی و 4 گیگابایت حافظه RAM سبب شده است که با خرید کارت گرافیک Asus ROG STRIX RX570-O4G تمام نیازهای روزانه یک کاربر حرفه‌ای و یا گیمر برطرف شود.

 

سیستم خنک کننده‌ی کارت گرافیک Asus ROG STRIX RX570-O4G :

 

Asus ROG STRIX RX570-O4G Gaming

 

چیپست‌ها به دلیل فعالیت زیاد و عملیات‌های مختلف محاسباتی، درجه حرارت بالایی دارند و گرمای زیادی ایجاد می کنند و با افزایش فعالیت، دمای آن‌ها نیز افزایش پیدا می‌کند. با افزایش دما کارایی و دوام کارت گرافیک و سایر قطعاتی که در مجاورت حرارت قرار دارند به شدت کاهش می‌یابد و آسیب های جبران ناپدیزی به سیستم شما وارد خواهد کرد. اینجاست که سیستم‌های خنک ‌کننده به عنوان عنصری مهم در عملکرد یک کارت گرافیک به چشم می‌آیند. ایسوس برای خنک نگه ‌داشتن کارت گرافیک ROG STRIX-GTX1050TI-4G-GAMING از تکنولوژی خاص خود یعنی، DirectCU III استفاده کرده است. این سیستم همراه با طراحی منحصر به فرد تیغه‌های بال‌شکل فن برای ارائه بیشترین جریان هوا با 20 درصد خنک‌کنندگی بیشتر و 3 برابر عملکرد ساکت‌تر در این سیستم از شبکه آلومینیومی به همراه دو فن با لبه های بلند و انتهای خمیده که دارای ویژگی های خاص ایرودینامیکی می‌باشند (wing-blade) استفاده کرده است که طراحی این دو فن توسط طراحان Asus صورت گرفته و استفاده از آن به صورت انحصاری تنها در دست شرکت ایسوس می‌باشد.

حالا وقتشه! اینو بخون مقایسه و راهنمای خرید:پردازنده اینتل بهتراست یا AMD؟

ایسوس مدعی است این فن‌ها قادرند نسبت به حالت معمول تا 105% بیشتر جریان هوا را به سمت شبکه آلومینیومی هدایت کنند که این امر سبب می‌شود در هنگام بازی، کارت گرافیک خنک‌تر بوده، فشار کمتری به آن وارد شود و اجرای بازی‌ها روان‌تر باشد. فن های قرار گرفته در کارت گرافیک Asus ROG STRIX RX570-O4G دارای گواهی IP5X می‌باشند که در برابر گرد و غبار مقاوم بوده و دارای طول عمر بیشتری هستند. قابلیت ASUS Fanconnect 2 در کارت گرافیک Asus ROG STRIX RX570-O4G با استفاده از کنترل ترکیبی فن ها موجب می‌شود که روشن شدن فن ها به صورت هدفمند صورت گرفته و عملکرد بهینه‌ای را شاهد باشیم‌، همچنین برای ایجاد محیط خنک‌تر، یک سوکت 8 پینی روی بر روی کارت گرافیک Asus ROG STRIX RX570-O4G قرار گرفته است تا در صورت نیاز دو فن دیگر به آن اضافه کنید؛ این سوکت 8 پین می‌تواند به هر دو نوع فن‌های سیستم PWM و DC برای بهترین خنک‌کنندگی متصل شود.

 

پورت های خروجی تصویر کارت گرافیک Asus ROG STRIX RX570-O4G :

 

Asus ROG STRIX RX570-O4G Gaming

 

پورت های خروجی تصویر از مهم ترین نکاتی است که به هنگام خرید یک کارت گرافیک باید مدنظر داشته باشید، چرا که باید پورت های خروجی کارت گرافیک با مانیتور شما مطابقت داشته باشد و گرنه شما قادر نخواهید بود از کارت گرافیک خود استفاده کرده و باید مانیتور و یا کارت گرافیک خود را تعویض کنید. کارت گرافیک Asus ROG STRIX RX570-O4G در مجموع دارای چهار پورت خروجی می‌باشد که عبارتند از: دو خروجی DVI-D ، یک خروجی HDMI 2.0b در کنار یک خروجی 1.4 DisplayPort که قادرند تصاویری با حداکثر کیفیت 2880*5120ارائه دهند. پورت DVI یک خروجی آنالوگ می‌باشد که برای اتصال مانیتورهای قدیمی و کیفیت تصویر 720 پیکسل مناسب می‌باشد اما برای مشاهده کیفیت های بالاتر باید از خروجی های دیجیتال استفاده کنید. با استفاده از خروجی HDMI 2 که نسبت به نسخه های قبلی این خروجی از تداوم اتصال، کیفیت و امکانات بیشتری برخوردار است و تکامل یافته ترین روش انتقال تصویر محسوب می‌شود قادر خواهید بود کیفیت های بالا تا نرخ 4K را دریافت کنید. در انتها با استفاده از پورت Display Port قادر خواهید بود با توجه به فرایند در حال اجرا تا حداکثر کیفیت 4320×7680 را دریافت کرده و از کیفیت 4k لذت ببرید.لازم به ذکر است این پورت قابلیت HDCP را نیز پشتیبانی می کند.

 

ویژگی‌های انحصاری کارت گرافیک Asus ROG STRIX RX570-O4G :

 

Asus ROG STRIX RX570-O4G Gaming

 

ایسوس با پروژه ROG و نوآوری های خود عرصه سخت افزارهای گیمینگ را وارد مرحله جدیدی کرد. یکی از این نواوری ها اضافه کردن نوارها و چراغ‌های LED به سخت افزارهای گیمینگ همچون کارت گرافیک ها بود که کارت گرافیک Asus ROG STRIX RX570-O4G نیز از این قضیه مستثنی نیست.سیستم نور پردازی RGB قرار گرفته در کارت گرافیک Asus ROG STRIX RX570-O4G به وسیله‌ی نرم افزار جانبی قرار گرفته در جعبه این کارت گرافیک که AURA نام دارد قابل تغییر و شخصی سازی است. با استفاده از این نرم افزار می توانید جدا از نوع نورپردازی، دستورات عملکرد کارت را برای تغییر رنگ بدهید تا در صورت وجود هر تغییری در عملکرد کارت، شما را با تغییر رنگ مطلع سازد. به عنوان مثال زمانی که عملکرد حرارتی کارت را برای نورپردازی انتخاب می کنید، با حرارت کم پردازنده لوگوی ROG قرار گرفته بر روی کلرت گرافیک Asus ROG STRIX RX570-O4G سبز است و با افزایش دما این رنگ ها تغییر یافته تا در نهایت حرارت شاهد نمایش رنگ قرمز در نورپردازی باشیم. قابلیت دیگر کارت گرافیک Asus ROG STRIX RX570-O4G ایسوس افزونه GPU Tweak می‌باشد که امکان اورکلاک دستی و تنظیم و تغییر سرعت، ولتاژ، عملکرد فن و دیگر عوامل را از طریق یک رابط بصری در اختیار شما می‌گذارد. با استفاده از این افزونه قادر خواهید بود تا کنترل کامل کارت گرافیگ Asus ROG STRIX RX570-O4G خود را در اختیار داشته باشید و در لحظه با استفاده از رابط کاربری و بدون نیاز به وارد شدن به بایوس سیستم و تغییر در مقادیر آن تنها از طریق مقادیر ارائه شده توسط این رابط کاربری اور کلاک کارت گرافیک را اعمال کنید بدون این که خطری کارت گرافیک ASUS GT 1050 شما را تهدید کند. در کارت گرافیک ایسوس ROG STRIX RX570-O4G از تکنولوژی ساخت انحصاری خازن‌های SUPER ALLOY استفاده ‌شده است. این خازن‌ها که تماما از آلیاژ آلومینیوم ساخته شده اند می‌توانند مقدار برق ورودی به چیپست را در تمامی شرایط کنترل کنند تا هیچ‌ گونه اختلال نوسان برق به چیپست کارت گرافیک وارد نشود. این خازن‌ها با کنترل برق واردشده به چیپست کارت گرافیک می‌تواند در مصرف برق صرف جویی کنند که باعث می‌شود تا مقدار دمای چیپست به‌اندازه چشم‌گیری کاهش یابد.

حالا وقتشه! مشاهده مشخصات و قیمت کارت گرافیک ایسوس ROG-STRIX-RX570-O4G-GAMING

با استفاده از قابلیت XSplit Gamecaster که در کارت گرافیک Asus ROG STRIX RX570-O4G شرکت ایسوس گنجانده شده است برای گرفتن تصاویر از محیط بازی و ذخیره گیم پلی (Game Play) های خود نیاز به نصب نرم‌افزارهای جانبی نداشته و می توانید با استفاده از کلیدهای میان‌بر تعریف شده از بازی خود اسکرین شات گرفته، سکانس های مورد علاقه خود را ضبط کرده و همان موقع با دوستان خود در شبکه های مجازی یا رسانه های گیمینگ به اشتراک بگذارید. به علاوه فناوری AMD FreeSync به کار رفته در کارت گرافیک Asus ROG STRIX RX570-O4G مشکلات ناشی از ارتباط میان کارت گرافیک و مانیتور را حل می‌کند و برای اجرای روان‌تر بازی ها، وقفه‌ها و محوشدگی تصاویر بهینه شده است.

 

مقایسه‌ی کارت گرافیک Asus ROG STRIX RX570-O4G با سایر رقیبان :

عملکرد کارت گرافیک Asus ROG STRIX RX570-O4G نیاز به توضیح ندارد. کارت STRIX RX570-O4G را باید جزئی از قویترین کارت‌ها برای مصارف طراحی و گیمینگ در نظر گرفت و باید عنوان کرد که با یک کارت بسیار بهینه شده و با ریزه کاری های بسیار مواجه هستیم. در صورت کارت گرافیک Asus ROG STRIX RX570-O4G به هیچ عنوان شما با عناوینی مانند افت فریم روبرو نمی شوید حتی اگر بازی ها با رزولوشن FHD بازی شوند. رقابت شرکت ها بر سر کارت گرافیک های بالارده همواره بیشتر از سایر رده های این شاخه محصولات بوده، چرا که این رده محصولات همواره بیشتر مورد توجه قرار دارند و دارای سوداوری بیشتری هستند. شرکت ایسوس به خوبی توانسته محصولات خوبی را برای این رده فراهم اورد و از تنوع خوبی برخوردار باشد. کارت گرافیک Asus ROG STRIX RX570-O4G نمونه ای از این محصولات می‌باشد که به خوبی توانسته رقبای خود را کنار زده و به جایگاه مناسبی دست یابد. با توجه به سخت افزار و ویژگی های انحصاری ارائه شده برای این کارت گرافیک، قیمت کارت گرافیک Asus ROG STRIX RX570-O4G آن را به محصولی با ارزش برای قرارگیری در سیستم های شخصی، اداری و گیمینگ کرده است.

 

بنچمارک های ارائه شده در تصویر زیر قابل مشاهده است:

 

Asus ROG STRIX RX570-O4G Gaming

(عدد بزرگتر نشان دهنده ی ارزش خرید بیشتر است.)

 

نتیجه نهایی :

به هنگام اسمبل کردن یک سیستم خانگی،اداری و یا گیمینگ، کارت گرافیک هم از نظر توان پردازشی و هم قیمت نقش مهمی دارد زیرا که مهم ترین عامل در پردازش تصویر و کیفیت بازی محسوب می‌شود و هم از نظر قیمت جزو گران ‌ترین قطعات است؛ درنتیجه به همگام خرید یک کارت گرافیک باید توجه بیشتری به خرج داده و تمام عوامل را در نظر بگیرید. کارت گرافیک Asus ROG STRIX RX570-O4G محصولی با توان پردازشی بسیار بالا و قیمت مناسب می‌باشد که برای فعالیت های گیمینگ و نرم افزارهایی که به کارت گرافیکی قدرتمند نیاز دارند بهینه شده است. این محصول ایسوس با استفاده از چیپست AMD RX570، بدون شک تمام نیازهای شما را با کمترین تاخیر برطرف خواهد ساخت.

 

نقاط قوت :

  • قیمت مناسب نسبت به کیفیت ارائه شده
  • استفاده از 4 گیگابایت رام DDR5
  • سیستم خنک کننده قدرتمند
  • استفاده از جدیدترین فناوری‌ها و افزونه های کاربردی

 

نقاط ضعف :

  • عدم وجود پورت VGA