نقد و بررسی آیپد پرو 2021 اپل (iPad Pro 2021)

نقد و بررسی 25 مهر 1400 علی مظفری

نقد و بررسی آیپد پرو 2021 اپل (iPad Pro 2021)

آیپد پرو جدید اپل که در آوریل (April) سال 2021 شاهد رونمایی از آن بودیم شامل دو نسخه 11 اینچی و 12.9 اینچی می‌شود. این محصول از نظر قیمت تقریبا هم قیمت با لپ تاپ های میان رده یا حتی گاها خوش ساخت امروزی است! بنابراین شاید کنجکاو شده باشید و بخواهید بیشتر با ویژگی ها، قابلیت ها و پتانسیل iPad Pro 2021 اپل آشنا شوید. در این مقاله می‌خواهیم به نقد و بررسی آیپد پرو 2021 اپل بپردازیم و اصلی ترین نقاط قوت و ضعف آن را مشخص کنیم. با فروشگاه اینترنتی هدف همراه باشید.

 

مقدمه

شرکت اپل طبق روالی که در سال های گذشته در پیش گرفته بود، امسال هم از نسل جدید iPad Pro رونمایی کرد. نسل جدید محصول نام برده شده با لقب iPad Pro 2021 شناخته می‌شود و از نظر ابعاد و اندازه شامل دو نسخه مختلف خواهد بود که به ترتیب از نمایشگری 11 اینچی و نمایشگری 12.9 اینچی بهره‌مند هستند. بنابراین می‌توان دو محصول مذکور را با عناوین زیر خطاب کرد:

دو ورژن نام برده شده آیپد های اپل علاوه بر اندازه صفحه نمایش، در برخی از دیگر زمینه ها هم با هم تفاوت هایی دارند. به عنوان مثال اندازه بدنه و وزن آن ها، ظرفیت باتری و محصول، نوع صفحه نمایش و رزولوشن نمایشگر آن ها هم نسبت به هم متفاوت است اما با این حال ساختار کلی و زبان طراحی یکسانی در هر دو محصول پیاده سازی شده و به همین سبب می‌توان هر دو تبلت را در قالب یک نقد و بررسی مورد ارزیابی قرار داد.

در ادامه این مطلب می‌خواهیم به طور موشکافانه به نقد و بررسی آیپد پرو 2021 اپل بپردازیم و اصلی ترین نقاط قوت و ضعف این محصول را مشخص کنیم. در نظر داشته باشید که این محصول از نظر قابلیت های اتصال در دو نسخه عرضه شده که یکی فقط از اتصال وای فای پشتیبانی می‌کند و امکان نصب سیم کارت در آن وجود ندارد و مدل دیگر از اتصال سیم کارت و اینترنت همراه هم پشتیبانی به عمل می‌آورد. با فروشگاه اینترنتی هدف و بررسی iPad Pro 2021 همراه شوید.

 

نقد و بررسی آیپد پرو 2021 اپل (iPad Pro 2021): کیفیت ساخت، طراحی و ظاهر

طبیعتا انتظار می‌رود تبلت هایی که اپل با عنوان iPad Pro 2021 و با قیمت های نجومی روانه بازار کرده، از کیفیت ساخت بسیار بالایی برخوردار باشند! اپل فریم اصلی این محصول و همچنین قاب پشت آن را از آلومینیوم ساخته و ظاهرا جنس آلومینیومی که در قاب تبلت ها بکار برده، تقویت شده خواهد بود. قاب پشت آیپد پرو 2021 اپل بسیار صیقلی است و وقتی روی آن دست می‌کشید حس مطلوبی به شما منتقل خواهد شد. روی پنل جلوی این محصول هم با شیشه خاصی پوشانده شده که بنا به ادعای اپل از یک لایه ضد خش بهره می‌برند. جنس این شیشه برخلاف اغلب گوشی ها و تبلت های امروزی از گوریلاگلس نیست و هیچ اشاره‌ای به جزئیات آن نشده که این امر می‌تواند کمی نگران کننده باشد. در نقد و بررسی آیپد پرو 2021 اپل هم مشخص شد که پنل جلوی این محصول خیلی در برابر تماس با اشیای نوک تیز مقاوم نیست و اکیدا توصیه می‌شود که از گلس محافظ ال سی دی برای محافظت هرچه بیشتر از نمایشگر تبلت استفاده به عمل آید. 

 

نقد و بررسی آیپد پرو 2021 اپل (iPad Pro 2021)

 

مسئله مهم بعدی که باید به آن اشاره داشته باشیم مربوط به ضد آب بودن می‌شود! متاسفانه اپل iPad Pro 2021 هیچ نشانه‌ای از ضد آب بودن ندارد و حتی در ویژگی های روی کاغذ آن هم اشاره‌ای به این مووع نشده است. بنابراین مراقب باشید که این تبلت در حین بکارگیری با آب در تماس مستقیم و حتی غیرمستقیم قرار نگیرد. همانطور که در مقدمه گفتیم، هر دو ورژن 11 اینچی و 12.9 اینچی تبلت مذکور از نظر قابلیت های اتصال در دو نسخه پشتیبانی کننده از سیم کارت و وای فای آنلی عرضه شده‌اند. ورژن وای فای آنلی این محصولات فقط اتصال وای فای پشتیبانی می‌کند و نمی‌توانید سیم کارتی در آن نصب کنید اما نسخه سیم کارت خور آن قابلیت نصب سیم کارت را هم در کنار وای فای دارد.

اپل آیپد پرو 2021 را به چهار اسپیکر داخلی مجهز کرده و بدنه و قاب آن را خیلی جذاب شکل داده، اگرچه خیلی تفاوت های عمده‌ای مابین سبک طراحی و ظاهر کلی محصول در مقایسه با ورژن سال قبل دیده نمی‌شود! دو اکسسوری یا لوازم جانبی مهم هم برای تبلت عرضه شده که علاقمندان می‌توانند با صرف هزینه اضافه آن ها را تهیه کنند. این دو لوازم جانبی شامل قلم استایلوس اختصاصی اپل (Apple Pencil 2) و کیبورد مگنتیک (Magnetic Keyboard) می‌شود. در بررسی آیپد پرو 2021 اپل مشخص شد که بکارگیری این تبلت در کنار کیبورد و قلم استایلوس اختصاصی بسیار لذت بخش خواهد بود اما فراموش نکنید که این دو به طور پیش فرض همراه دستگاه ارائه نشده‌اند و اپل آن ها را به عنوان لوازم جانبی عرضه می‌کند.

 

نقد و بررسی آیپد پرو 2021 اپل (iPad Pro 2021)

 

تبلت iPad Pro 2021 ظاهر زیبایی دارد اما همانطور که گفتیم زبان طراحی آن نسبت به سال گذشته تغییرات چندانی نداشته است. با در دست گرفتن این محصول حس کاملا خاصی به شما منتقل می‌شود و اصطلاحا حس در دست گرفتن یک تبلت پریمیوم و درجه یک را به طور کامل دریافت خواهید کرد. بالغ بر 80 درصد مساحت پنل جلوی تبلت با نمایشگر آن احاطه شده و حاشیه های نمایشگر دستگاه باریک است. در قاب پشت تبلت هم لنز های دوربین اصلی آن به چشم می‌آیند که در یک قسمت مربع شکل و برآمده تعبیه شده‌اند. لوگوی اپل هم که مثل همیشه در وسط قاب پشت تبلت قابل رویت است!

بدنه نسخه 11 اینچی آیپد پرو 2021 ابعاد 5.9 در 178.5 در 247.6 میلیمتری دارد. نسخه وای فای آنلی آن وزن 466 گرمی و نسخه سیم کارت خور آن وزن 470 گرمی خواهد داشت. ابعاد بدنه نسخه 12.9 اینچی این تبلت هم 6.4 در 214.9 در 280.6 میلیمتری بوده و وزن نسخه های وای فای آنلی و سیم کارت خور آن به ترتیب معادل 682 گرم و 685 گرم عنوان شده‌اند. بنابراین کاملا مشخص است که ظرافت طراحی iPad Pro 2021 علیرغم بهره‌مندی از صفحه نمایش بزرگ، بسیار بالاست! ضخامت بدنه هر دو نسخه 11 اینچی و 12.9 اینچی این محصول بسیار ناچیز بوده و این موضوع منجر به افزایش جذابیت دستگاه و زیباتر به نظر رسیدن آن شده است. اگر به تبلت های با بدنه باریک علاقه دارید، آیپد پرو 2021 گزینه خرید عالی برای شما خواهد بود.

 

نقد و بررسی آیپد پرو 2021 اپل (iPad Pro 2021)

 

قابلیت فیس آیدی (Face ID) هم از دیگر ویژگی هایی است که توسط iPad Pro 2021 پشتیبانی می‌شود. طبیعتا با جزئیات این قابلیت آشنایی دارید! فیس آیدی در واقع همان قابلیت تشخیص چهره پیشرفته و اختصاصی است که شرکت اپل در محصولاتش بکار می‌برد و می‌توان گفت که در حال حاضر پیشرفته‌ترین و با کیفیت‌ترین سیستم تشخیص چهره بکار برده شده در گوشی و تبلت ها به شمار می‌رود. سرعت و دقت عمل این تکنولوژی بسیار بالاست.

بنابراین در مجموع می‌توان از این بخش نقد و بررسی آیپد پرو 2021 اپل اینطور نتیجه‌گیری کرد که محصول نام برده شده ظاهر بسیار زیبا و جذابی دارد و بکارگیری آن در کنار کیبورد و فلم استایلوس اختصاصی می‌تواند جذابیت هایش را دو چندان کند. اما متاسفانه عدم عرضه کیبورد و قلم استایلوس به همراه دستگاه و فروش مجزا به عنوان لوازم جانبی، با توجه به قیمتی که برای iPad Pro 2021 در نظر گرفته شده، خیلی اقدام جالبی به نظر نمی‌رسد! همچنین حساسیت نسبتا بالای صفحه نمایش تبلت از نظر خراشیده شدن و عدم پشتیبانی دستگاه از استاندارد ضد آب هم موضوعاتی هستند که جای تامل دارند و می‌توانند نقاط ضعف کوچکی در طراحی iPad Pro 2021 به شمار آیند.

 

نقد و بررسی آیپد پرو 2021 اپل (iPad Pro 2021): صفحه نمایش

یکی از اصلی ترین تفاوت های مابین دو نسخه 11 اینچی و 12.9 اینچی iPad Pro 2021 اپل مربوط به صفحه نمایش آن ها می‌شود. شاید تصور کنید که این تفاوت فقط در اندازه نمایشگر خلاصه شده اما اینطور نیست! صفحه نمایش نسخه 11 اینچی آیپد پرو 2021 از نوع Liquid Retina IPS LCD بوده و قابلیت هایی همچون HDR10، رفرش ریت 120 هرتزی، Dolby Vision، Wide color gamut و True-Tone را تحت پشتیبانی قرار می‌دهد. بنا به گفته های اپل، قدرت تولید روشنایی پنل نمایشگر این محصول به چیزی در حدود 600 نیت می‌رسد که این امر مشاهده محتوای نمایشگر در محیط های باز و تحت تابش نور را ساده تر می‌کند. ضمنا نمایشگر 11 اینچی این تبلت تقریبا چیزی در حدود 82.9 درصد از کل مساحت پنل جلوی دستگاه را در بر گرفته است.

در سمت مقابل نمایشگر 12.9 اینچی نسخه بزرگ تر تبلت iPad Pro 2021 اپل از نوع Liquid Retina XDR mini-LED LCD بوده و تکنولوژی خاص تری را ارائه کرده است. این پنل نمایشگر از قابلیت های مشابه شامل HDR10، رفرش ریت 120 هرتزی، Dolby Vision، Wide color gamut و True-Tone پشتیبانی می‌کند و بنا به ادعای اپل شدت روشنایی آن می‌تواند نهایتا تا 1600 نیت هم برسد! اینکه این ادعا تا چه اندازه می‌تواند صحبت داشته باشد، موضوعیست که باید در آزمایشگاه به آن پرداخته شود! طبق آمار نمایشگر نسخه 12.9 اینچی محصول هم چیزی در حدود 85.4 درصد کل پنل جلوی تبلت را در بر گرفته است.

 

نقد و بررسی آیپد پرو 2021 اپل (iPad Pro 2021)

 

تراکم پیکسلی صفحه نمایش هر دو تبلت معادل 265 پیکسل در هر اینچ است که تراکمی قابل قبول برای تبلت هایی با نمایشگر 11 و 12.9 اینچی محسوب می‌شود. برای اینکه این تراکم پیکسلی مشابه در صفحه نمایش هر دو تبلت به دست آید، رزولوشن بیشتری برای نسخه 12.9 اینچی محصول در نظر گرفته شده است که البته در بررسی آیپد پرو 2021 اپل مشخص شد این تفاوت رزولوشن خیلی روی کیفیت نمایش محتوا تاثیرگذار نیست یا حداقل این تفاوت توسط چشم غیرمسلح انسان قابل درک نخواهد بود. رزولوشن نمایشگر نسخه 11 اینچی تبلت 2388 در 1668 پیکسل در نظر گرفته شده و رزولوشن نسخه 12.9 اینچی آن معادل 2732 در 2048 پیکسل خواهد بود.

بنابراین اصلی ترین تفاوت مابین دو نسخه 11 و 12.9 اینچی تبلت iPad Pro 2021 در زمینه صفحه نمایش را می‌توان به ابعاد و توان تولید روشنایی آن نسبت داد. در بررسی این محصول متوجه شدیم که بدون تردید پنل نمایشگر هر دوی آن ها و به ویژه نسخه 12.9 اینچی محصول یکی از با کیفیت ترین پنل های نمایشگر فعلی موجود در تبلت های بازار است! محتوایی که روی صفحه نمایش آیپد پرو 2021 اپل نشان داده می‌شود فوق‌العاده وضوح، شارپنس و شادابی بالایی دارد و مشاهده فیلم، ویدیو و عکس روی نمایشگر این تبلت واقعا لذت‌بخش است. قدرت تولید روشنایی بالای پنل نمایشگر دو تبلت هم سبب شده که استفاده از آن ها در محیط های باز و تحت تابش نور به سادگی امکانپذیر باشد. در بررسی آیپد پرو 2021 اپل مشخص شد که با تنظیم شدت روشنایی نمایشگر نسخه 11 اینچی این محصول بر روی 80 درصد به راحتی می‌توان در محیط های باز و تحت تابش نور مستقیم آفتاب، محتوای روی نمایشگر دستگاه را کاملا واضح رویت کرد و در شرایط مشابه، تنظیم روشنایی نسخه 12.9 اینچی تبلت بر روی 70 درصد می‌تواند بازده مشابه داشته باشد.

ویژگی ها و تکنولوژی هایی که توسط صفحه نمایش تبلت iPad Pro 2021 پشتیبانی می‌شوند متعدد هستند که برخی از مهمترین آن ها را نام بردیم. برای اینکه مقاله بیش از اندازه طولانی نشود و از بحث اصلی که بررسی محصول است فاصله نگیریم، از شرح جزئیات تکنولوژی هایی که توسط نمایشگر تبلت مذکور پشتیبانی می‌شوند صرف نظر کردیم، اما همانگونه که گفتیم کاملا مشخص است که در طراحی صفحه نمایش این محصول دقت عمل بسیار بالایی صورت گرفته و بدین سبب کیفیتی که از سمت نمایشگر iPad Pro 2021 ارائه می‌شود فوق‌العاده خواهد بود. بدون شک این مسئله یکی از اصلی ترین نقاط قوت آیپد پرو 2021 اپل است.

 

نقد و بررسی آیپد پرو 2021 اپل (iPad Pro 2021): سیستم عامل و بستر نرم افزاری

یکی از بارزترین نقاط قوت محصولات اپل مربوط به بستر نرم افزاری و هماهنگی عالی می‌شود که مابین سخت افزار و نرم افزار ارائه می‌شود. به عقیده ما تبلت iPad Pro 2021 یکی از اصلی ترین محصولاتی است که می‌تواند قدرت و توانایی شرکت اپل در ایجاد هماهنگی عالی مابین بستر نرم افزاری و سخت افزاری را به رخ بکشد! این تبلت به طور پیش فرض از سیستم عامل iPadOS 14.5.1 بهره می‌برد و آپدیت iPadOS 15 هم برای آن منتشر شده است. وقتی از این تبلت استفاده می‌کنید و با بستر نرم افزاری آن در تعامل قرار می‌گیرید، به خوبی متوجه عملکرد روان، سریع، سلیس و بی‌وقفه دستگاه خواهید شد.

 

نقد و بررسی آیپد پرو 2021 اپل (iPad Pro 2021)

 

سیستم عامل iPadOS کاملا بهینه و مناسب برای به کارگیری در iPad Pro 2021 تنظیم شده است. یکی از نقاط ضعف این سیستم عامل که خیلی از کاربران به آن اشاره می‌کردند مربوط به ارائه قابلیت های محدود می‌شد که منجر می‌گشت کاربر نتواند آزادانه از تمام پتانسیل سخت افزاری دستگاه استفاده کند. با آپدیت iPadOS 15 تا جدی این مشکل و محدودیت برطرف شده است و قابلیت های جالبی به این سیستم عامل اضافه شده که می‌توانید از بکارگیری آن ها در آیپد پرو 2021 لذت ببرید. به عنوان مثال سرانجام می‌توان جایگاه ویجت ها را در iPadOS 15 تغییر داد یا حالت مولتی تسکینگ را در دو وضعیت نیم صفحه و یک سوم صفحه اجرا کرد. همچنین یک بخش اختصاصی تحت عنوان اپ لایبرری (App Library) هم در iPadOS 15 ارائه شده که آیکون تمام اپلیکیشن های نصب شده روی دستگاه را به طور طبقه‌بندی شده نشان می‌دهد.

گذشته از این ویژگی ها و قابلیت ها، در بررسی آیپد پرو 2021 اپل مشخص شد که حین استفاده از تبلت مذکور تقریبا هیچوقت با هیچ باگ و مشکلی رو به رو نمی‌شوید! شاید برخی از محدودیت ها مثل استفاده از اپل آیدی (Apple ID) و محدودیت های ناشی از تحریم برای ما ایرانی ها کمی آزاردهنده باشد اما تجربه کاربری که بستر نرم افزاری iPad Pro 2021 برایتان به ارمغان می‌آورد، فوق‌العاده خواهد بود. اگر از کاربرانی هستید که به روان بودن بستر نرم افزاری تبلت و عملکرد هماهنگ آن سخت افزار اهمیت می‌دهید و دوست ندارید در حین کار با تبلت هیچ لگ و تاخیری نمایان شود، آیپد پرو 2021 اپل گزینه خرید عالی برای شماست.

 

نقد و بررسی آیپد پرو 2021 اپل (iPad Pro 2021): پردازنده، رم و حافظه داخلی (قدرت پردازشی)

تراشه‌ای که در تبلت iPad Pro 2021 بکار رفته با نام Apple M1 شناخته می‌شود. این تراشه در هر دو نسخه 11 و 12.9 اینچی محصول بکار گرفته شده و یک پردازنده مرکزی هشت هسته‌ای دارد و پردازنده گرافیکی Apple GPU هم در آن بکار رفته که خود از هشت هسته پردازشگر مستقل تشکیل می‌شود. اگرچه جزئیات خیلی زیادی در مورد این تراشه منتشر نشده اما می‌دانیم که Apple M1 از قدرتمندترین و با کیفیت ترین تراشه های فعلی موجود در دنیای گوشی های هوشمند و تبلت هاست.

دو نسخه 11 اینچی و 12.9 اینچی تبلت iPad Pro 2021 از نظر ظرفیت رم و حافظه داخلی هم آپشن های مشابه و یکسانی را ارائه می‌کنند. این تبلت از نظر رم شامل نسخه های 8 و 16 گیگابایتی می‌شود و از نظر حافظه داخلی هم آپشن های 128 گیگابایتی، 256 گیگابایتی، 512 گیگابایتی، 1 ترابایتی و 2 ترابایتی را ارائه می‌کند. مثل سایر محصولات شرکت اپل، امکان نصب حافظه جانبی به آیپد پرو 2021 هم وجود ندارد. اما قدرت پردازشی این محصول چطور است؟ قبل از هر چیز اکیدا توصیه داریم اگر قصد خرید iPad Pro 2021 را دارید نسخه 128 گیگابایتی آن را انتخاب نکنید. در نقد و بررسی این محصول مشخص شد که ورژن مجهز به حافظه 128 گیگابایتی آن خیلی زود می‌تواند با مشکل پر شدن حافظه و کمبود فضای ذخیره سازی اطلاعات مواجه شود. بنابراین اگر قصد خرید این محصول را دارید، پیشنهاد ما این است که حداقل ورژن مجهز به حافظه 256 گیگابایتی آن را تهیه کنید. ما در بررسی آیپد پرو 2021 اپل ورژن مجهز به رم 8 و حافظه داخلی 256 گیگابایتی آن را مورد ارزیابی قرار دادیم.

 

نقد و بررسی آیپد پرو 2021 اپل (iPad Pro 2021)

 

همانطور که قبلا گفتیم یکی از بارزترین ویژگی های مثبت iPad Pro 2021 مربوط به عملکرد روان و ثباتش می‌شود. بنابراین برای انجام کارهای روزمره مثل وبگردی، پرسه زدن در اینستاگرام، استفاده از برنامه هایی مثل واتساپ، تلگرام غیره با تبلت مورد نظر به هیچ مشکلی برخورد نخواهید کرد. این تبلت حتی به بهترین شکل ممکن از پس انجام تسک های سنگین مثل نصب برنامه های گرافیکی قوی بر می‌آید و صفحه نمایش بزرگ آن، انجام اینگونه اقدامات را بسیار لذت بخش می‌کند. اما برای درک بهتر قدرت پردازشی این تبلت، ما سه بازی پابجی موبایل (PUBG Mobile)، کالاف دیوتی موبایل (Call of Duty Mobile) و آسفالت 9 (Asphalt 9) را روی آن نصب و هر کدام را برای مدت زمان 15 دقیقه در دستگاه اجرا کردیم.

نتیجه بررسی نشان داد که تبلت مذکور بدون تردید یک تبلت بی‌نظیر برای علاقمدان به گیم و انجام بازی خواهد بود. حتی پس از 30 دقیقه اجرای بازی های مذکور هم، کوچک ترین لگ و تاخیری در عملکرد دستگاه قابل رویت نبود و همچنان روان و سلیس بودن بستر نرم افزاری تبلت تجربه‌ای لذت‌بخش را ارائه می‌کرد. بنابراین در مجموع می‌توان در این بخش نقد و بررسی آیپد پرو 2021 اینطور برداشت کرد که محصول نام برده شده از نظر قدرت پردازشی بی‌شک یکی از بهترین های بازار است و بعید می‌دانیم کمتر تبلتی قادر باشد از این نظر با Apple iPad Pro 2021 رقابت کند.

 

نقد و بررسی آیپد پرو 2021 اپل (iPad Pro 2021): دوربین اصلی و سلفی

طبیعتا انتظار اینکه یک تبلت با صفحه نمایش 11 یا 12.9 اینچی از دوربین قدرتمندی بهره‌مند باشد، کمی عجیب به نظر می‌رسد! حتی اگر تبلتی با این ابعاد، دوربین خوبی داشته باشد هم، کمتر کسی می‌تواند از آن برای عکسبرداری استفاده کند چون انجام این کار با توجه به اندازه تبلت خیلی دشوار و نسبتا غیرمتعارف خواهد بود. با این حال اپل دوربین اصلی iPad Pro 2021 را از دو لنز 12 و 10 مگاپیکسلی بهره‌مند ساخته که به ترتیب از نوع واید (Wide) و اولتراواید (Ultrawide) هستند. یک لنز یا بهتر بگوییم اسکنر TOF 3D LiDAR هم به عنوان سنجش کننده عمق تصاویر (Depth) در مجموعه دوربین اصلی این تبلت بکار رفته است. قابلیت هایی همچون عکسبرداری پرتره، عکسبرداری با زاویه گسترده، فوکوس خودکار مرحله‌ای دوآل پیکسل (Dual Pixel PDAF)، قابلیت HDR و ضبط ویدئوهای فول اچ دی (1080p) با نرخ های 25، 30، 60، 120 و 240 فریم در هر ثانیه و همچنین ضبط ویدیو های 4K با نرخ های 24، 25، 30 و 60 فریم در هر ثانیه هم توسط دوربین اصلی تبلت پشتیبانی می‌شوند. ضمنا اپل برای دوربین اصلی این محصول یک چراغ فلش LED چهارگانه را بکار برده است.

 

نقد و بررسی آیپد پرو 2021 اپل (iPad Pro 2021)

 

اما کیفیت عملکرد دوربین اصلی تبلت چطور است؟ در نقد و بررسی آیپد پرو 2021 اپل مشخص شد که دوربین اصلی این تبلت عملکرد بسیار خوبی دارد و به عقیده ما کیفیتی که ارائه می‌کند فراتر از حد نیاز و انتظاراتی است که از یک تبلت بزرگ داشتیم! دقت داشته باشید منظور ما این نیست که با iPad Pro 2021 می‌توانید عکس هایی ضبط کنید که کیفیت iPhone 13 Pro Max را ارائه کنند! بنابراین دقت کنید که هر محصول با توجه به ماهیت خودش بررسی و ارزیابی می‌شود. عکس هایی که با دوربین اصلی آیپد پرو 2021 اپل در محیط های با نور مناسب ضبط می‌شوند در نوع خود واقعا با کیفیت هستند و در محیط های تاریک هم نویزهای ایجاد شده به قدری نخواهند بود که آزاردهنده به نظر آیند. شرایط مشابه برای عکسبرداری در حالت پرتره هم صادق است. بنابراین دوربین اصلی تبلت کیفیت بسیار خوبی دارد.

در سمت مقابل دوربین سلفی تبلت اپل iPad Pro 2021 از یک لنز 12 مگاپیکسلی اولتراواید (Ultrawide) تشکیل شده که از عکسبرداری پرتره، عکسبرداری با زاویه گسترده، عکسبرداری پانوراما، قابلیت HDR و تشخیص چهره پشتیبانی به عمل می‌آورد. همچنین با دوربین سلفی این تبلت قادر به ضبط ویدئوهای فول اچ دی با نرخ های 25، 30 و 60 فریم در هر ثانیه نیز خواهید بود. در بررسی آیپد پرو 2021 اپل مشخص شد که دوربین سلفی این محصول هم کیفیت بسیار مطلوبی دارد و با استفاده از دوربین سلفی این تبلت هم می‌توانید عکس های بسیار خوبی برای اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی مثل اینستاگرام ضبط نمایید. در محیط های با نور کم افت کیفیت نسبی در عملکرد دوربین سلفی تبلت نمایان می‌شود که مقدار آن زیاد نیست و قابل چشم‌پوشی خواهد بود.

 

نقد و بررسی آیپد پرو 2021 اپل (iPad Pro 2021)

 

بنابراین به طور کلی می‌توان اینطور گفت که تبلت اپل iPad Pro 2021 از نظر دوربین یک محصول بسیار خوب است!به جرئت می‌گوییم که در این رده ابعادی تبلت ها، کمتر تبلتی وجود دارد که از نظر دوربین پتانسیل لازم برای رقابت با آیپد پرو 2021 را داشته باشید. اگر تبلت بزرگی می‌خواهید که دوربین های مناسب و قدرتمندی هم داشته باشد، بدون تردید این محصول یکی از بهترین گزینه های خرید پیش رویتان خواهد بود.

 

نقد و بررسی آیپد پرو 2021 اپل (iPad Pro 2021): باتری، شارژدهی و سرعت شارژ مجدد

ظرفیت باتری نسخه های 11 اینچی و 12.9 اینچی تبلت iPad Pro 2021 نسبت به هم متفاوت است. اپل نسخه 11 اینچی این محصول را به یک باتری 28.65 وات ساعتی مجهز کرده، این در حالیست که نسخه 12.9 اینچی محصول از یک باتری 40.88 وات ساعتی بهره می‌برد. ضمن اینکه نوع باطری هر دو نسخه تبلت لیتیوم پلیمری است. قابلیت شارژ سریع هم توسط هر دوی آن ها ارائه شده و بدین منظور یک شارژر فابریک 18 واتی برای آن ها در نظر گرفته شده است. اما قدرت شارژدهی یا نگهداری شارژ باطری تبلت iPad Pro 2021 چطور است؟

در بررسی آیپد پرو 2021 اپل مشخص شد که قدرت شارژدهی هر دو نسخه 11 و 12.9 اینچی آن تقریبا یکسان است. هر دو تبلت با یک مرتبه شارژ باطری تقریبا می‌توانند 1.5 الی 2 روز نیاز یک کاربر معمولی را برطرف سازند و بدون نیاز به شارژ مجدد مورد استفاده قرار گیرند. البته بدون تردید این مقدار شارژدهی باطری نسبی است و با توجه به نوع کاری که از دستگاه کشیده می‌شود و شرایط گوناگون آن متغیر خواهد شد. اما چیزی که مشهود بوده این است که تبلت Apple iPad Pro 2021 قدرت شارژدهی بسیار خوبی دارد.

 

نقد و بررسی آیپد پرو 2021 اپل (iPad Pro 2021)

 

اما سرعت شارژ مجدد باطری تبلت با توجه به اینکه شارژر آن 18 واتی است، خیلی وضعیت جالبی ندارد. این مسئله به ویژه در نسخه 12.9 اینچی تبلت که باتری بزرگ تری دارد محسوس تر می‌شود. شاید بهتر بودن اپل برای افزایش سرعت شارژ باتری نسخه 12.9 اینچی iPad Pro 2021، شارژری با توان و قدرت بیشتر را ارائه می‌کرد. در جریان نقد و بررسی ما مشخص شد که با شارژر فابریک نسخه 11 اینچی آیپد پرو 2021 تقریبا می‌توان ظرف 2.5 ساعت باتری آن را فول شارژ کرد. این مدت زمان در نسخه 12 اینچی تبلت نام برده شده تقریبا به 3.5 ساعت افزایش پیدا می‌کند. بنابراین سرعت شارژ مجدد باطری دو تبلت وضعیت خیلی خوبی در مقایسه با دیگر رقبا ندارد.

 

جمع‌بندی

همانطور که مشاهده کردید در این مقاله به نقد و بررسی آیپد پرو 2021 اپل (Apple iPad Pro 2021) پرداختیم. این تبلت یکی از محبوب ترین محصولات فعلی شرکت اپل است که با قیمت بسیار بالایی عرضه می‌شود. به عقیده ما اگرچه این محصول کیفیت عالی دارد و از ویژگی های برتری برخوردار شده اما با این حال قیمت آن خیلی گران بوده و انتخابش برای خرید می‌تواند تامل‌برانگیز باشد. البته اگر از نظر بودجه و هزینه با محدودیت مواجه نباشید و قصد خرید یک تبلت درجه یک و مجهز به نمایشگر بزرگ برا داشته باشید، آیپد پرو 2021 اپل گزینه خرید عالی برای شماست. در بخش زیر برخی از اصلی ترین نقاط قوت و ضعف این تبلت را مشخص کرده‌ایم.

 

نقاط قوت:

  • ظاهرا زیبا و طراحی شیک
  • صفحه نمایش بسیار با کیفیت و بزرگ
  • بستر نرم افزاری بسیار سریع و روان
  • قدرت پردازشی فوق‌العاده
  • دوربین های خوب
  • شارژدهی عالی باتری

 

نقاط ضعف:

  • ضد آب نبودن
  • عدم تجهیز نمایشگر به شیشه محافظ گوریلاگلس
  • سرعت شارژ پایین باتری
  • قیمت بسیار گران