نقد و بررسی کارت گرافیک پالیت Palit GeForce GTX 1650 GP 4GB

نقد و بررسی 29 بهمن 1400 علی مظفری

نقد و بررسی کارت گرافیک پالیت Palit GeForce GTX 1650 GP 4GB

پس از بررسی کارت‌ گرافیک‌های متعدد از برندهای مطرح همچون ایسوس، گیگابایت، MSI و... اکنون به سراغ یک برند جدید در بازار کارت گرافیک ایران رفته‌ایم. شاید تعجب کنید اگر بدانید که این برند تازه وارد به بازار ما، بیشتر از 30 سال سابقه دارد. در رابطه با برند پالیت (Palit)، که بعضا پَلیت هم تلفظ می‌شود؛ در بخش پیشینه شرکت بیشتر صحبت خواهیم کرد. فعلا بهتر است که بدانیم با چه محصولی از این شرکت روبه‌رو هستیم. در این مقاله قرار است به بررسی کارت گرافیک Palit GeForce GTX 1650 GP 4GB، بپردازیم.
این کارت گرافیک چینی، پس از ورود به ایران توانسته توجه بسیاری از افراد و شرکت‌های ارائه دهنده سخت افزار کامپیوتر را به خود جلب نماید. اما دلیل این موضوع چیست؟

اولین دلیل، قیمت کمتر نسبت به رقبای همرده است. همچون همیشه شاهد یک برند جدید در بازار هستیم که همین مسئله موجب شده که این کارت گرافیک قیمت کمتری داشته باشد. از طرفی قیمت اعلام شده از طرف تولیدکننده نیز، کمتر از قیمت همین کارت گرافیک در برندهای دیگر است.
دومین مسئله کیفیت خوب تولیدات شرکت پالیت است. پس از اینکه برای اولین بار کارت گرافیک 1650 این شرکت را در دست گرفتیم، اولین چیزی که توجه ما را به خود جلب کرد، کیفیت ساخت بالای این محصول بود. به شکلی که در زمان نصب و اسمبل کارت گرافیک پالیت GeForce GTX 1650 GP، اصلا احساس نمی‌کنید که با یک محصول از برند متفرقه روبه‌رو هستید. کیفیت متریال استفاده شده در این کارت گرافیک به راحتی قابل لمس است و به اصطلاح بازاری، عیار این محصول بالاست و با یک سخت افزار بی‌کیفیت روبه‌رو نیستیم.

 

آیا برند پالیت (Palit) معتبر است؟

 

نقد و بررسی کارت گرافیک Palit GeForce GTX 1650


در این قسمت می‌خواهیم نگاهی به تاریخچه برند پالیت داشته باشیم و ببینیم که آیا خرید از محصولات این برند چه آینده‌ای دارد و آیا این برند در ایران به جایگاه مناسبی دست پیدا خواهد کرد یا خیر.
کمپانی پالیت در صفحه "درباره ما"، سایت خود اعلام کرده که نام این شرکت از واژه "palette" الگو برداری شده است که در زبان فارسی به معنای پولک است. جالب است بدانید که این موضوع در زبان طراحی این شرکت نیز مورد استفاده قرار گرفته، که در بخش بررسی طراحی کارت گرافیک Palit GTX 1650 GP 4GB، به آن می‌پردازیم.
کارخانه مرکزی پالیت در شن‌زن (ShenZhen) چین و دفتر مرکزی این شرکت در هنگ کنگ قرار دارد. کارخانه مرکزی پالیت در سال 1992 تاسیس شده است.
کارت گرافیک 1650 پالیت که در این مقاله به بررسی آن می‌پردازیم، به وسیله بسیاری از واردکنندگان سخت افزار مطرح کشور همچون آواژنگ، سریر و... مورد تایید قرارگرفته و گارانتی شده است. بنابراین خرید این کارت می‌تواند انتخاب صحیحی برای سیستم‌های میان رده باشد.

 

بررسی کارت گرافیک Palit GeForce GTX 1650 GP 4G : معماری، طراحی و سیستم خنک کننده

 

نقد و بررسی کارت گرافیک Palit GeForce GTX 1650


کارت گرافیک 1650 پالیت ظاهری ساده با تم مشکی رنگ دارد. زمانی که از روبه‌رو به این کارت گرافیک نگاه می‌کنیم، تنها لگوی پالیت، دو عدد فن 150 میلی‌متری و هیت سینک قرارگرفته در زیر فن‌هاست که به چشم می‌آیند. جنس پوشش قرارگرفته بر روی کارت گرافیک از پلاستیک فشرده است که ظاهری برس خورده دارد. کمپانی پالیت برای پایین نگه داشتن هزینه توسعه این محصول، ترجیح داده که از هیچ سیستم نورپردازی بر روی کارت گرافیک GeForce GTX 1650 خود استفاده نکند.
کارت گرافیک پالیت GeForce GTX 1650، در ابعادی معادل 19x13 سانتی‌متر طراحی و تولید شده است. همین مسئله موجب می‌شود که چنانچه تصمیم به ارتقای کارت گرافیک خود به این مدل دارید، نیازی به تعویض کیس نداشته باشید. چراکه این کارت گرافیک پالیت با اکثر کیس‌ها سازگار است.
همان‌طور که پیش از این اشاره کردیم، کمپانی پالیت، نام برند خود را از واژه palette به معنای پولک، برداشته است. این مسئله در زبان طراحی محصولات این شرکت اعمال شده که نمونه‌ای از آن را در حفاظ درگاه‌های خروجی این کارت گرافیک می‌بینیم. همانطور که در تصویر نیز مشخص است، در طراحی حفاظ پنل خروجی از زمینه پولکی شکلی استفاده شده که این ساختار را در تمامی محصولات پالیت می‌بینیم.

 

Palit GTX 1650 GP 4GB review


سیستم خنک کننده استفاده شده در کارت گرافیک Palit GeForce GTX 1650 GP 4GB، را می‌توان یکی از نقاط قوت این محصول دانست. در تستی که از این محصول گرفتیم، همواره دمای کارت گرافیک در شرایط مناسبی بود و حتی در فشار پردازشی بالا نیز، دما به شکل غیر استانداردی بالا نمی‌رفت. دلیل این مسئله روشن است. سرتاسر برد کارت گرافیک به وسیله یک هیت سینک آلومینیومی پوشیده شده است که دمای سطح مادربرد را جذب کرده و مانع داغ شدن برد می‌شود. بر روی هیت سینک نیز، دو عدد فن 150 میلی متری قرار گرفته که با توجه به شرایط سیستم، با دور موتورهای متفاوت کار می‌کنند و با هدایت جریان هوا، موجب خنک سازی کارت گرافیک پالیت 1650 می‌شوند.

 

مشخصات کارت گرافیک پالیت  GeForce GTX 1650 GP : هسته پردازش گرافیکی

 

نقد و بررسی کارت گرافیک Palit GeForce GTX 1650


واحد پردازش گرافیک (GPU: Graphic Processing Unit) همان طور که از نامش مشخص است؛ عهده دار پردازش‌های گرافیکی سیستم بوده و قسمتی از کارت گرافیک را تشکیل می دهد. چیپ پردازنده گرافیک، مهم ترین فاکتور به هنگام خرید کارت گرافیک به شمار می‌آید که مشخص کننده‌ی سرعت، قدرت و قیمت کارت گرافیک می‌باشد. سری چیپست‌های GTX1650 در ماه آپریل سال 2019 برای اولین بار معرفی شدند و از طراحی 12 نانومتری برخوردار هستند که این موضوع سبب شده در بین کاربران پرمصرف و گیمر بسیار مطرح و پرطرفدار باشند. کارت گرافیک پالیت 1650 4G از چیپست GeForce GTX 1650 شرکت Nvidia بهره ‌می‌برد که دارای 4 گیگابایت حافظه RAM نسل ششم (DDR6) با باس رابط 128 بیت می‌باشد. شرکت Palit برای کارت گرافیک GTX 1650 GP 4G دو حالت پردازشی مختلف در نظر گرفته است که فرکانس چیپست گرافیکی در هر حالت متفاوت بوده و مشخصا هر حالت مناسب زمان خاصی می‌باشد. در ادامه جزئیات مربوط به هر حالت، ذکر شده است.

Basic Mode: در حالت عادی و در فشار پردازشی متوسط، کارت گرافیک 1650 پالیت با فرکانس پایه فعالیت می‌کند که این فرکانس تا حدود بسیاری کارآمد بوده و تنها در بازی‌هایی با گرافیک بالا و یا پردازش‌های گرافیکی حجیم ممکن است عملکرد راضی کننده‌ای نداشته باشد. فرکانس پردازنده گرافیکی در این حالت برابر با 1410 مگاهرتز می‌باشد.

Boost Mode: در این حالت از تمام قدرت چیپ پردازش استفاده خواهد شد که این موضوع ممکن است در موارد بسیاری عملکرد کارت گرافیک پالیت GTX 1650 را ارتقا دهد. البته حتما توجه داشته باشید که در حالت Boost Mode، دمای تولیدی به وسیله کارت گرافیک مقداری افزایش می‌یابد و حتی ممکن است در صورت استفاده مداوم از این حالت، مشکلات مختلفی برای کارت گرافیک شما ایجاد شود. فرکانس پردازنده گرافیکی در این حالت تا 1590 مگاهرتز، افزایش می‌یابد.

با توجه به مشخصات و قیمت کارت گرافیک پالیت 1650، این کارت از بهترین کارت گرافیک های موجود در بازه‌ی خود می‌باشد و اگر شما به دنبال خرید یک کارت گرافیک قدرتمند همراه با قیمت مناسب می‌باشید، حتما کارت گرافیک Palit GTX 1650 GP 4gb را در لیست خرید خود داشته باشید.

 

نقد و بررسی کارت گرافیک Palit GeForce GTX 1650 GP : پورت‌های خروجی تصویر

 

نقد و بررسی کارت گرافیک Palit GeForce GTX 1650


پورت های خروجی تصویر، از مهم ترین نکاتی هستند که به هنگام خرید کارت گرافیک، باید مدنظر داشته باشید؛ چرا که پورت های خروجی کارت گرافیک، باید با مانیتور شما مطابقت داشته باشند و در غیر این صورت شما قادر نخواهید بود از کارت گرافیک خود خروجی مناسبی دریافت کنید و باید مانیتور و یا کارت گرافیک خود را تعویض نمایید. شرکت پالیت مجموعا سه عدد پورت در پنل خروجی کارت گرافیک GeForce GTX 1650 GP 4GB قرار داده است، که شامل دو عدد پورت DisplayPort 1.4 و یک عدد پورت HDMI 2.0 می‌باشد. با استفاده از خروجی HDMI 2 که نسبت به نسخه های قبلی این خروجی از تداوم اتصال، کیفیت و امکانات بیشتری برخوردار است؛ قادر خواهید بود که کیفیت های بالا تا نرخ 4K را دریافت نمایید. در انتها نیز با استفاده از پورت Display Port قادر خواهید بود با توجه به فرایند در حال اجرا تا حداکثر کیفیت 4320×7680 پیکسل را دریافت کرده و از این کیفیت چشمگیر لذت ببرید. لازم به ذکر است که پورت HDMI به کار رفته در این کارت گرافیک از تکنولوژی HDCP بهره می‌برد.

 

تکنولوژی‌های به کار رفته در کارت گرافیک پالیت GTX 1650 GP

 

نقد و بررسی کارت گرافیک Palit GeForce GTX 1650 GP


شاید شرکت پالیت به اندازه ایسوس یا MSI، سابقه نداشته باشد و نتواند که تکنولوژی‌های بسیار پیشرفته‌ای را برای محصولات خود تعریف کند، اما زیاد هم دست خالی نیست. در ادامه به بررسی تکنولوژی‌های کاربردی می‌پردازیم که بعضی از آن‌ها به وسیله شرکت پالیت ایجاد شده و بعضی تنها به واسطه استفاده از چیپ Nvidia، به این محصول اضافه شده است.

0db Tech: این تکنولوژی به واسطه حسگرهای قرارگرفته بر روی برد، به کارت گرافیک 1650 پالیت اضافه شده است. با استفاده از این تکنولوژی، تا زمانی که دمای کارت گرافیک به یک درجه مشخص نرسد، فن‌ها شروع به کار نخواهند کرد و در نتیجه شاهد سر و صدای اضافی به واسطه حرکت فن‌های کارت گرافیک نخواهیم بود. این مسئله بسیار برای کاربران مالتی مدیا کاربردی خواهد بود. چراکه دیگر در زمان مشاهده فیلم‌ها با رزولوشن بالا (مثلا 4k یا بالاتر) شاهد فعال شدن فن‌های کارت گرافیک نیستیم.

Nvidia Ansel: با افزایش چشمگیر محبوبیت بازی‌های رایانه‌ای و پتانسیل بالای کسب درآمد از طریق استریم، تولید محتوای گیمینگ و... اهمیت تصویربرداری در زمان بازی بیش از همیشه افزایش یافت. انویدیا، غول ارائه دهنده چیپ‌های پردازش گرافیکی، با اطلاع از این موضوع، تکنولوژی تصویربرداری فوق پیشرفته از محیط بازی‌ها را به صورت پیش فرض، به کارت گرافیک‌های خود اضافه کرد. با تکنولوژی Nvidia Ansel که در کارت گرافیک Palit GeForce GTX 1650 GP 4GB، دیده می‌شود، می‌توانید به صورت حرفه‌ای از لحظات ویژه گیمینگ خود به صورت 360 درجه و با کیفیت HDR، تصویربرداری نمایید. این ویژگی واقعا جذاب است، فقط کافیست که در لحظه مناسب، این قابلیت را فعال کنید.

 

سخن پایانی


چیپ‌های سری 1600 انویدیا یکی از بهترین انتخاب‌ها برای کاربرانیست که به دنبال خرید کارت گرافیکی با توان مناسب، مجهز به معماری روز و قیمت مناسب هستند. حال این تکنولوژی Nvidia با سخت افزار پالیت تلفیق شده و در نهایت منجر به ساخت کارت گرافیک Palit GeForce GTX 1650 GP 4GB شده است. پشتیبانی از حالت‌های پردازشی متفاوت، سیستم خنک کننده قدرتمند و قیمت کارت گرافیک پالیت 1650، همگی نشان از ارزش خرید بالای این محصول دارد. اگر تصمیم به تهیه یک سیستم گیمینگ برای اجرای جدیدترین بازی‌ها با کیفیتی مناسب دارید و یا به دنبال یک کیس مناسب برای کار با ابزار گرافیکی همچون پریمیر، ایلوستریتور و یا فتوشاپ هستید؛ قطعا خرید کارت گرافیک Palit GeForce GTX 1650 GP 4GB می‌تواند یکی از باصرفه ترین انتخاب‌ها برای قرارگیری در کیس شما باشد.
نهایتا باید اشاره کنیم که چنانچه با خواندن این مقاله همچنان سوالاتی در رابطه با خرید این کارت گرافیک پالیت دارید؛ می‌توانید سوال خود را از طریق بخش ارسال نظرات در پایین این صفحه با ما در میان بگذارید و یا با همکاران من در بخش ارتباط با مشتریان تماس بگیرید. ما در تیم پشتیبانی فروشگاه اینترنتی هدف، همواره آماده پاسخگویی به شما کاربران عزیز هستیم.