نقد و بررسی گلکسی اس 8 پلاس سامسونگ (Galaxy S8 Plus)

نقد و بررسی 02 مرداد 1402 علی مظفری

نقد و بررسی گلکسی اس 8 پلاس سامسونگ (Galaxy S8 Plus)

گوشی سامسونگ گلکسی اس 8 پلاس (Samsung Galaxy S8 Plus) شاید محصول سال 2017 باشد اما شک نکنید یکی از گوشی های برتر فعلی بازار به شمار می‌رود و حداقل تا چند سال دیگر هم می‌تواند نیازهای یک کاربر عادی را برطرف سازد. در ادامه این مطلب به نقد و بررسی گلکسی اس 8 پلاس سامسونگ می‌پردازیم.

 

مقدمه

در ماه مارس (March) سال 2017 بود که شرکت کره‌ای سامسونگ از دو گوشی گلکسی اس 8 و اس 8 پلاس رونمایی کرد. ما پیش از این در مقاله "نقد و بررسی گلکسی اس 8 سامسونگ (Samsung Galaxy S8)" به نقد و بررسی Galaxy S8 پرداختیم، اما حالا نوبت به برادر بزرگ‌تر آن یعنی گلسی S8 پلاس می‌رسد. قیمت گلکسی اس 8 پلاس در مقایسه با قیمت گوشی های مدرن و جدیدتر امروزی نسبتاً مناسب تر است. با توجه به اینکه دستگاه کیفیت ساخت خوب و سخت افزاری مطلوب دارد، بنابراین گزینه خرید مناسبی خواهد بود.

برای شناسایی بهتر نقاط قوت و ضعف گوشی باید به بررسی و نقد آن بپردازیم. در ادامه این مطلب می‌خواهیم نقد و بررسی گلکسی اس 8 پلاس را خدمتتان ارائه کنیم و بدین سبب مروری بر نقاط قوت و ضعف آن داشته باشیم. اگر احساس می‌کنید نقاط قوت این گوشی با انتظارات شما هم سو هستند، می‌توانید نسبت به خرید آن وارد عمل شوید، اما اگر نقاط قوت آن باب میل شما و انتظاراتتان نیستند، بهتر است از خرید گلکسی S8 پلاس صرف نظر کنید.

 

نقد و بررسی گلکسی اس 8 پلاس سامسونگ: طراحی و ظاهر

بررسی گلکسی اس 8 پلاس را با زیر ذره‌بین قرار دادن سبک طراحی و ظاهر این گوشی آغاز می‌کنیم. گوشی مورد نظر یکی از اولین گوشی هایی بود که به صفحه نمایشی بدون حاشیه و بلند مجهز بوده و بدنه‌ آن با یک لایه شیشه گوریلاگلس پوشانده می‌شد. این سبک طراحی هم اکنون به یک استاندارد مدرن در طراحی گوشی های موبایل تبدیل شده است، بنابراین سامسونگ گلکسی S8 Plus از نظر ظاهر و سبک طراحی کاملاً مدرن و زیبا است و حس و حال مناسبی را به کاربر منتقل می‌کند. بدنه دستگاه ابعاد 159.5 در 73.4 در 8.1 میلیمتر را به همراه داشته و وزن آن به چیزی در حدود 173 گرم می‌رسد. فریم اصلی دستگاه آلومینیومی است و قاب پشت و جلوی آن با شیشه گوریلاگلس 5 پوشانده می‌شود.

 

بررسی گلکسی اس 8 پلاس سامسونگ

 

لایه‌ شیشه‌ای که روی بدنه و قاب گلکسی S8 پلاس بکار رفته سبب می‌شود که دستگاه ظاهری شیک، براق و چشم نواز داشته باشد اما در برابر جذب چربی دست حساس تر شود. پس اگر دستتان چرب باشد خیلی زود اثرات انگشت و دستتان بر روی بدنه گوشی نقش می‌بندند. گوشی قابلیت پشتیبانی همزمان از دو سیم کارت را هم دارد و بدین منظور از یک شیار هیبریدی بهره‌مند است که امکان نصب همزمان دو سیم کارت یا نصب یک سیم کارت در کنار رم میکرو اس دی را فراهم می‌کند.

حالا وقتشه! مشاهده قیمت و مشخصات گوشی موبایل سامسونگ مدل Galaxy S8 plus

زمانی که گلکسی اس 8 پلاس ا در دست می‌گیرید کاملاً احساس در دست گرفتن یک گوشی پرچمدار و زیبا را درک خواهید کرد. گوشی بدنه‌ای نسبتاً بلند و با عرض کمتر دارد و تقریباً چیزی در حدود 84 درصد از کل مساحت پنل جلوی آن با صفحه نمایش پوشانده می‌شود. بنابراین گوشی از نمای رو به رو بسیار شیک به نظر می‌آید و هیچ دکمه فیزیکی هم در پنل جلوی دستگاه بکار نرفته است. در بخش زیرین صفحه نمایش این گوشی حالتی سه بعدی برای شبیه سازی عملکرد دکمه هوم ارائه شده است. سامسونگ سعی کرده لبه های قاب گوشی را هم انحنادار و نسبتاً خمیده طراحی کند تا گوشی خوش دست تر به نظر آید.

 

بررسی گلکسی اس 8 پلاس سامسونگ

 

در قاب پشت گلکسی S8 پلاس لنز دوربین اصلی، چراغ فلش LED و اسکنر انگشت آن دیده می‌شوند. اسکنر انگشت این گوشی مثل گلکسی 8 به صورت مستطیلی در کنار لنز دوربین اصلی آن تعبیه شده و متمایل به لبه سمت راست قاب پشت آن است که این موضوع بکارگیری اسکنر را کمی دشوار می‌کند. در اغلب مواقع و به خصوص چند هفته اولی که از این گوشی استفاده می‌کنید، احتمال اینکه انگشتتان را به جای اسکنر بر روی لنز دوربین اصلی دستگاه قرار دهید بسیار بالاست. بنابراین محل نصب اسکنر انگشت گوشی کمی عجیب و بحث‌برانگیز خواهد بود.

گلکسی اس 8 پلاس سامسونگ از استاندارد ضد آب IP68 پشتیبانی می‌کند و به موجب آن می‌تواند برای مدت زمان 30 دقیقه در عمق 1.5 متری آب دوام داشته باشد. همچنین این گوشی از قابلیت اسکن عنبیه چشم هم بهره می‌برد و کاربران علاقمند با فعالسازی این ویژگی می‌توانند بستری ایجاد کنند که با گرفتن گوشی جلوی صورتشان قادر به آنلاک قفل نمایشگر باشند. بنابراین به طور کلی باید گفت که گوشی Galaxy S8 Plus سامسونگ از نظر سبک طراحی و ظاهر یک گوشی زیبا و مدرن است که با در دست گرفتن آن حس عالی به کاربر منتقل می‌شود. شاید اصلی ترین نقطه ضعف طراحی این گوشی مربوط به محل نصب اسکنر انگشت دستگاه باشد.

 

بررسی گلکسی اس 8 پلاس سامسونگ

 

نقد و بررسی گلکسی اس 8 پلاس سامسونگ: صفحه نمایش

در این بخش از نقد و بررسی گلکسی اس 8 پلاس در رابطه با صفحه نمایش این گوشی و کیفیت عملکرد آن صحبت می‌کنیم. صفحه نمایشی که در این گوشی بکار رفته 6.2 اینچی بوده و از نوع سوپر آمولد (Super AMOLED) خواهد بود. نمایشگر آن رزولوشن بسیار خوب 2960 در 1440 پیکسل را ارائه کرده و نسبت 18.5 به 9 دارد که منجر شده نمایشگر گوشی بلندتر و کم عرض‌تر به نظر برسد. همانطور که قبلا هم اشاره داشتیم، صفحه نمایش این گوشی تقریباً 84 درصد از کل مساحت پنل جلوی آن را در بر می‌گیرد. تراکم پیکسلی نمایشگر سامسونگ گلکسی اس 8 پلاس هم به چیزی در حدود 529 پیکسل در هر اینچ می‌رسد که مقدار قابل توجه و بسیار مطلوبی است.

بیشتر بدانید: مقایسه آیفون 8 پلاس اپل با گلکسی اس 8 پلاس سامسونگ

همانطور که در بخش قبل گفتیم، صفحه نمایش گوشی سامسونگ Galaxy S8 Plus بدون حاشیه بوده و تقریباً 84 درصد از کل مساحت پنل جلوی دستگاه را احاطه می‌کند که بدین سبب ظاهری بسیار شیک و جذاب برای آن به ارمغان آورده شده است. روی نمایشگر این گوشی هم با شیشه گوریلاگلس 5 پوشانده شده و بدین ترتیب از آن در برابر خط و خش محافظت می‌شود، اما با این حال توصیه می‌کنیم جوانب احتیاط را رعایت کنید و حتماً یک گلس محافظ ال سی دی را روی صفحه نمایش این گوشی نصب نمایید. سامسونگ سعی کرده عملکرد دکمه هوم گوشی مورد نظر را در لبه زیرین صفحه نمایش به صورت سه بعدی طراحی کند. همچنین صفحه نمایش سوپر آمولد این گوشی از قابلیت "نمایشگر همیشه روشن" یا "Always on Display" هم پشتیبانی به عمل می‌آورد که به موجب آن همیشه اطلاعاتی مثل زمان، تاریخ ، برخی نوتیفیکیشن ها و غیره حتی در حالت خاموش بودن صفحه نمایش هم بر روی آن نشان داده می‌شوند.

 

بررسی گلکسی اس 8 پلاس سامسونگ

 

اما عملکرد نمایشگر دستگاه چگونه است؟ در بررسی گلکسی اس 8 پلاس مشخص شد که صفحه نمایش این گوشی عملکرد بسیار عالی دارد. به جرئت مدعی می‌شویم که از نظر شادابی تصویر، تفکیک‌پذیری رنگ ها، شارپنس و ضریب کنتراست، صفحه نمایش سامسونگ گلکسی S8 Plus یکی از بهترین نمایشگرهای بکار رفته در گوشی های موبایل خواهد بود. محتوایی که توسط صفحه نمایش این گوشی ارائه می‌شود وضوح عالی دارد و در نوع خود بهترین خواهد بود. نمایشگر گوشی قدرت عالی در زمینه تولید روشنایی هم خواهد داشت و بدین سبب در محیط های باز و تحت تابش نور به راحتی می‌توان از گوشی استفاده کرد و محتوای نمایشگر آن را دید. برای انجام این کار کافیست شدت روشنایی صفحه نمایش گوشی را روی 70 درصد یا بیشتر تنظیم کنید. بنابراین اگر به کیفیت صفحه نمایش گوشی اهمیت می‌دهید، مطمئن باشید سامسونگ گلکسی اس 8 پلاس یکی از بهترین گزینه های خرید پیش رویتان خواهد بود.

 

نقد و بررسی گلکسی اس 8 پلاس سامسونگ: سیستم عامل و رابط کاربری

با توجه به اینکه گوشی گلکسی S8 Plus در سال 2017 معرفی شده؛ جای تعجبی ندارد که اندروید 7 نوقا به طور پیش فرض روی آن نصب باشد. البته آپدیت اندروید 8 اوریو برای این گوشی منتشر شده و به صورت OTA قابل نصب است، اما در هر حال سیستم عامل پیش فرض دستگاه اندروید 7 نوقا خواهد بود. رابط کاربری سامسونگ اکسپرینس (Samsung Experience) در Galaxy S8 Plus کارآمدتر از رابط کاربری قدیمی این شرکت یعنی تاچ ویز (TouchWiz) عمل می‌کند و ظاهر و سبک طراحی بهتری دارد. همچنین سامسونگ اکسپرینس در مقایسه با تاچ ویز سبک تر و روان تر خواهد بود.

 

بررسی گلکسی اس 8 پلاس سامسونگ

 

به دلیل بستر سخت افزاری خوبی که گلکسی S8 پلاس از آن بهره‌مند است، در حین بکارگیری دستگاه با لگ و تاخیری رو به رو نخواهید شد و حتی ضعف های نرم افزاری آن هم تا حدی پوشانده می‌شوند. سامسونگ واقعاً تغییرات خوبی را در رابط کاربری جدیدش نسبت به گذشته اعمال کرده و این امر سبب شده استفاده از گوشی گلکسی اس 8 پلاس لذت بخش تر و ساده تر از قبل شود. سرعت عملکرد بستر نرم افزاری دستگاه و رابط کاربری قابل بسیار مطلوب بوده و بدون تردید از این نظر شما با مشکلی رو به رو نخواهید شد. گلکسی S8 پلاس از بیکسبی (Bixby) یا همان دستیار هوشمند و اختصاصی سامسونگ بهره می‌برد که شاید خیلی برای ما ایرانی ها کاربرد نداشته باشد.

 

بررسی گلکسی اس 8 پلاس سامسونگ

 

یکی از ویژگی ها یا قابلیت های بسیار عالی که در گوشی گلکسی اس 8 پلاس قادر به استفاده از آن هستید، سامسونگ دکس (Samsung DeX) نام دارد. به موجب این ویژگی نرم افزاری شما می‌توانید با استفاده از داک اختصاصی گوشی خود را به مانیتوری متصل کنید و تجربه‌ای دسکتاپ مانند را از دستگاه داشته باشید. این ویژگی یکی از جالب ترین قابلیت هایی بود که در بررسی گلکسی اس 8 پلاس سامسونگ با آن رو به رو شدیم و مطمئن هستیم که بکارگیری آن برای شما هم جالب توجه خواهد بود. پس به طور کلی باید گفت که بستر نرم افزاری و سیستم عامل گوشی گلکسی S8 Plus هم از وضعیت مطلوبی برخوردار بوده و بدون تردید انتظارات شما را بر آورده می‌کند.

 

نقد و بررسی گلکسی اس 8 پلاس سامسونگ: پردازنده، رم و حافظه داخلی

یکی از مهمترین موضوعاتی که در نقد و بررسی گلکسی اس 8 پلاس سامسونگ باید به آن اشاره شود مربوط به قدرت عملکرد دستگاه می‌شود. گلکسی S8 پلاس از نظر تراشه در دو نسخه مختلف عرضه شده که به ترتیب از تراشه‌های اسنپدراگون 835 کوالکام و اگزینوس 8895 سامسونگ بهره می‌برند. نسخه‌ای از این گوشی که در بازار کشورمان عرضه شده به تراشه اگزینوس 8895 سامسونگ مجهز است که طی لیتوگرافی 10 نانومتری تولید شده و یک پردازنده مرکزی هشت هسته‌ای دارد. هشت هسته پردازشگر مرکزی آن در دو دسته مختلف طبقه‌بندی می‌شوند که مجموعه نخست از چهار هسته Cortex-A53 با فرکانس کاری 1.9 گیگاهرتزی تشکیل شده و مجموعه دوم شامل چهار هسته Mongoose M2 با فرکانس کاری 2.3 گیگاهرتز خواهد بود. ضمناً پردازنده گرافیکی Mali-G71 MP20 هم در این نسخه گوشی وظیفه تجزیه و تحلیل داده های گرافیکی را بر عهده دارد.

 

بررسی گلکسی اس 8 پلاس سامسونگ

 

گلکسی اس 8 پلاس سامسونگ از نظر رم شامل دو نسخه مختلف می‌شود که به ترتیب ظرفیت های 4 و 6 گیگابایتی دارد. هر یک از دو نسخه محصول هم به ترتیب از حافظه داخلی 64 و 128 گیگابایتی بهره‌مند هستند و از اتصال رم میکرو اس دی (Micro SD) پشتیبانی می‌کنند. بنا به ادعای سامسونگ کاربران علاقمند می‌توانند با نصب رم میکرو اس دی فضای ذخیره سازی اطلاعات دستگاه را تا سقف 512 گیگابایت افزایش دهند. اما قدرت عملکرد دستگاه چطور است؟ شاید تصور کنید چون گلکسی S8 Plus محصول سال 2017 بوده، بنابراین نباید قدرت عملکرد خیلی بالایی داشته باشد اما در عمل اینطور نیست! در بررسی گلکسی اس 8 پلاس سامسونگ مشخص شد که این گوشی به خوبی و بدون مشکل از پس اجرای انواع بازی های اندروید HD و سنگین مثل Asphalt 8، Dead Trigger و غیره بر می‌آید و هیچ لگ و تاخیری هم در عملکرد آن نمایان نخواهد شد. طبیعتاً انجام کارهای روزمره هم بدون مشکل در گوشی قابل انجام خواهند بود. شاید این گوشی بر روی کاغذ از نظر قدرت عملکرد نسبت به گوشی های دیگری همچون گلکسی اس 9 یا آیفون XS و غیره ضعیف تر باشد، اما در عمل کاری وجود ندارد که بتوانید با آن گوشی ها انجام داده اما با گلکسی اس 8 پلاس قادر به انجامش نباشید. بنابراین اگر به قدرت عملکرد گوشی اهمیت می‌دهید، مطمئن باشید گلکسی S8 پلاس شما را نا امید نمی‌کند چون این گوشی پرچمدار 2 سال قبل سامسونگ بوده و بستر سخت افزاری آن به نوعی در نظر گرفته شده که حداقل تا چند سال آینده قدرت لازم را داشته باشد.

 

نقد و بررسی گلکسی اس 8 پلاس سامسونگ: دوربین اصلی و سلفی

دوربین اصلی سامسونگ گلکسی S8 پلاس فقط از یک لنز واحد تشکیل شده و این مسئله می‌تواند یکی از ویژگی های ناامید کننده دستگاه باشد چون بدین سبب قابلیت عکسبرداری پرتره (Portrait) از دست می‌رود و در گوشی قابل استفاده نخواهد بود. دوربین اصلی این محصول از لنزی 12 مگاپیکسلی با دیافراگم F/1.7 تشکیل شده که از قابلیت های تثبیت اپتیکال تصویر (OIS) و فوکوس خودکار مرحله‌ای دوآل پیکسل (Dual Pixel PDAF،HDR) خودکار، پانوراما و ضبط ویدئو های 4K با فریم ریت 30 فریم در هر ثانیه پشتیبانی می‌کند و یک چراغ فلش LED اختصاصی هم دارد. در بررسی گلکسی اس 8 پلاس مشخص شد که دوربین اصلی این گوشی کیفیت عملکرد عالی دارد و با آن می‌توانید در شرایط مختلف عکس های عالی ضبط کنید.

 

بررسی گلکسی اس 8 پلاس سامسونگ

 

بنابراین این تصور را نداشته باشید که چون دوربین اصلی گوشی سامسونگ گلکسی اس 8 از یک لنز واحد بهره می‌برد، کیفیت عملکرد پایین تری در مقایسه با سایر گوشی های بهره‌مند از دوربین اصلی دوگانه خواهد داشت. دوربین اصلی این گوشی شاید از قابلیت عکسبرداری پرتره پشتیبانی نکند اما کیفیت عملکرد بسیار خوبی دارد و حتی نسبت به خیلی از گوشی هایی که به دوربین دوگانه مجهز هستند هم بهتر عمل می‌کند. لازم به اشاره است که با تنظیم دستی محل فوکوس دوربین در حین عکسبرداری با گوشی گلکسی اس 8 پلاس هم می‌توانید حالتی مشابه عکسبرداری پرتره را ایجاد کنید اما خب برای انجام این کار باید کمی زمان صرف کنید و به صورت دستی بهترین حالت را ایجاد نمایید، اما در عکسبرداری در حالت پرتره این پروسه به طور خودکار انجام می‌شود و بکارگیری آن ساده تر خواهد بود.

بیشتر بدانید: مقایسه سری اس و نوت سامسونگ: Galaxy Note بخریم یا Galaxy S؟

در سمت مقابل یک لنز دوربین 8 مگاپیکسلی با دیافراگم مشابه F/1.7 تشکیل شده که از قابلیت فوکوس و HDR خودکار پشتیبانی می‌کند. در بررسی گلکسی اس 8 پلاس مشخص شد که کیفیت عملکرد دوربین سلفی این محصول به واقع فراتر از یک لنز دوربین 8 مگاپیکسلی است. با دوربین سلفی این گوشی می‌توانید در وضعیت ها و شرایط مختلف عکس های بسیار عالی و با کیفیتی ضبط کنید و از اشتراک گذاری این عکس ها در شبکه های اجتماعی همچون اینستاگرام لذت ببرید. بنابراین اگر به کیفیت عملکرد دوربین گوشی اهمیت می‌دهید، مطمئن باشید گلکسی اس 8 پلاس نیازهایتان را برطرف خواهد کرد. شاید تنها نقطه ضعفی که بتوان به دوربین اصلی این گوشی نسبت داد مربوط به عدم پشتیبانی پیش فرض آن از قابلیت عکسبرداری پرتره باشد. که با تنظیم دقیق فوکوس در حین عکسبرداری تا حدی قابل جایگزین شدن است.

 

نقد و بررسی گلکسی اس 8 پلاس سامسونگ: باتری و شارژدهی

در آخرین مرحله از نقد و بررسی گلکسی اس 8 پلاس سامسونگ در رابطه با باتری این گوشی و توان شارژدهی آن صحبت می‌کنیم. باتری که در قلب این گوشی بکار رفته ظرفیت 3500 میلی آمپر ساعتی دارد و از نوع لیتیوم یونی و جدانشدنی است. شاید بر روی کاغذ ظرفیت باتری این گوشی خیلی مناسب به نظر آید اما چون صفحه نمایش آن بزرگ است و پردازنده قدرتمندی هم در دستگاه بکار رفته، طبیعتاً مصرف انرژی آن هم بیشتر می‌شود. در بررسی ما مشخص شد که با یک بار شارژ باتری این گوشی تقریباً می‌توان 1 روز از آن استفاده کرد و اگر میزان استفاده کاربر از دستگاه زیاد باشد، بدون تردید قیل از اتمام 1 روز به شارژ مجدد گوشی نیاز پیدا می‌کند. پس می‌توان نتیجه گرفت که توان شارژدهی باتری گلکسی S8 Plus معمولی است.

 

بررسی گلکسی اس 8 پلاس سامسونگ

 

خوشبختانه گلکسی اس 8 پلاس از قابلیت شارژ سریع و شارژ بیسیم پشتیبانی می‌کند. طبق بررسی که ما بر روی این محصول انجام دادیم، به منظور شارژ مجدد باتری آن باید مدت زمانی در حدود 110 دقیقه صرف شود که مدت زمان قابل قبولی برای شارژ یک باتری 3500 میلی آمپر ساعتی محسوب می‌شود. اگر می‌خواهید برای استفاده زیاد از گوشی گلکسی اس 8 پلاس در طول روز با مشکل مواجه نشوید توصیه می‌کنیم یک پاوربانک یا شارژر اورجینال گوشی را به همراه خود حمل کنید و از هر فرصتی برای شارژ باتری دستگاه استفاده نمایید.

 

نتیجه‌گیری

همانطور که مشاهده کردید در این مطلب به نقد و بررسی گلکسی اس 8 پلاس سامسونگ پرداختیم. قیمت سامسونگ گلکسی اس 8 پلاس در مقایسه با قیمت گوشی های پرچمدار فعلی بازار به مراتب مقرون به صرفه تر است، بنابراین این گوشی می‌توان گزینه خرید مناسبی برای خیلی از کاربران و به ویژه علاقمندان به محصولات شرکت سامسونگ باشد. برخی از اصلی ترین نقاط قوت و ضعف این گوشی در بخش زیر خدمتتان ارائه شده‌اند.

 

نقاط قوت:

  • طراحی با کیفیت و زیبا
  • بدنه ضد آب
  • صفحه نمایش بزرگ و بسیار با کیفیت
  • دوربین اصلی و سلفی قدرتمند
  • قیمت نسبتاً خوب

 

نقاط ضعف:

  • ندارد