نقد و بررسی لپ تاپ Microsoft Surface: هنرنمایی مایکروسافت در دنیای لپ تاپ

نقد و بررسی 22 دی 1398 علی مظفری

نقد و بررسی لپ تاپ Microsoft Surface: هنرنمایی مایکروسافت در دنیای لپ تاپ

اگر همیشه منتظر بودید تا ردموندی‌ها بعد از عرضه محصولات نرم‌افزاری و تبلت‌های تبدیل‌شونده سرفیس، یک لپ تاپ واقعی را روانه بازار کنند، حالا زمان خوشحالی رسیده است. امروز می‌خواهیم به نقد و بررسی تخصصی سرفیس لپ تاپ مایکروسافت (Microsoft Surface Laptop)، به عنوان اولین نوت بوک رسمی این کمپانی بپردازیم.

کمپانی آمریکایی مایکروسافت (Microsoft) یکی از برترین کمپانی‌های نرم‌افزاری در دنیا است که چند سالی می‌شود با معرفی محصولات قدرتمند و جذاب سری سرفیس (Surface) به صورت جدی وارد دنیای سخت‌افزار شده است. البته این شرکت پیشتر نیز تلاش‌هایی در این زمینه داشته است و با خرید بخش گوشی‌های موبایل نوکیا، چند سالی در حوزه سخت افزارها فعال بود که هیچ‌گاه نتوانست موفقیت فعلی را کسب کند.

لپ تاپ Microsoft Surface اولین تلاش جدی و رسمی این کمپانی آمریکایی در دنیا نوت‌بوک‌هاست که از پردازنده نسل هفتم اینتل موسوم به کبی لیک (kaby Lake)، اسپیکرهای استریو، 8 گیگابایت رم DDR4 و 256 گیگابایت حافظه ذخیره‌سازی SSD بهره می‌برد و خیال شما را از داشتن یک نوت بوک پرقدرت راحت می‌کند.

ممکن است قیمت لپ تاپ Microsoft Surface نسبت به قیمت لپ تاپ های مشابه بالاتر باشد، ولی با خرید لپ تاپ Microsoft Surface می‌دانید که محصولی زیبا، حرفه‌ای و بسیار پرقدرت دارید و با خیال راحت می‌توانید سال‌ها از اولترابوک جذاب خود استفاده کنید.

 

طراحی لپ تاپ Microsoft Surface

 

طراحی لپ تاپ Microsoft surface

 

شاید با توجه به سابقه قبلی ردموندی‌ها، خیلی‌ها تصور کنند این کمپانی همچنان نیاز به کسب تجربه دارد تا بتواند محصولی جذاب را روانه بازار کند. اما طراحان و مهندسان مایکروسافت در همان محصولات اولیه خود از سری سرفیس نشان دادند که به خوبی می‌دانند که باید چه محصولی روانه بازار کنند.

سرفیس لپ تاپ به عنوان اولین لپ تاپ مایکروسافت یک اولترابوک زیبا و دیدنی است که همان لحظه اول کیفیت ساخت بالا، طراحی یکدست و وزن سبک آن نظر هر خریداری را جلب می‌کند.

حالا وقتشه! اینو بخون نقد و بررسی آیپد پرو 2021 اپل (iPad Pro 2021)

 

با اینکه این لپ تاپ بدنه‌ای یکپارچه و یکدست دارد، ولی طراحی زیبا و مدرن آن باعث شده تا محصولی زیبا داشته باشید. البته مایکروسافت به جای اینکه محصول خود را کاملا فلزی بسازید، در قسمت پایینی بدنه از پارچه آلکانترا بهره گرفته است که نه‌تنها باعث زیباتر شدن نوت بوک این برند شده، بلکه کیفیت آن نیز بالاتر رفته است.

 

مایکروسافت سرفیس لپ تاپ

 

طراحی درِ این لپ تاپ خلاقانه و جذاب است. روی درِ دستگاه که دارای طراحی یکپارچه و برس‌خورده است، شاهد یک لوگوی براق پنجره‌ای شکل هستیم که در واقع همان نشانه ویندوز است. طراحان و مهندسان این غول فناوی تلاش کرده‌اند طراحی ساده و مینیمالی در نظر بگیرند.

با باز کردن درِ این لپ‌تاپ، زیبایی‌های آن بیش از پیش به چشم می‌آید. یک طراحی حرفه‌ای و مدرن و در عین حال یکدست از مایکروسافت که در قالب یک محصول حرفه‌ای خودنمایی می‌کند، تمام آن چیزی است که از یک لپ‌تاپ اصیل انتظار دارید. همان‌طور که اشاره کردیم در قسمت پایه این اولترابوک از پارچه طرح‌دار و باکیفیت آلکانترا استفاده که زیبایی‌های دستگاه را دوچندان کرده است.

در قسمت صفحه کلید نیز طراحی ساده مایکروسافت ادامه دارد و کیفیت خوبی را شاهد هستیم. این محصول از کیبورد عددی بی‌بهره است. نکته قابل توجه بهره‌گیری از همان زبان طراحی Signature هستیم که به تایپ کاورهای تبلت‌های سرفیس پرو شباهت زیادی دارد.

ابعاد این لپ‌تاپ 14.47 * 223.2 * 308 میلی‌متر و وزن آن 1.25 کیلوگرم است که برای یک محصول 13.5 اینچی با سخت افزار قدرتمند، منطقی به نظر می‌رسد.

 

خروجی‌ها

 

پورت لپ تاپ مایکروسافت سرفیس

 

این دستگاه با توجه به نوع کاربری خود پورت‌های زیادی ندارد ولی کار شما راه می‌اندازد. در سمت چپ لپ‌تاپ Microsoft Surface یک پورت USB 3.0، یک پورت miniDisplay و یک جک صوتی 3.5 میلی‌متری صوتی قرار گرفته است.

 

پورت لپ تاپ microsoft surface

 

اما در سمت راست دستگاه شاهد پورت اختصاصی Surface Connect هستیم که برای شارژ و اتصال دانگل‌های مایکروسافت در نظر گرفته شده است.

 

صفحه کلید و تاچ پد

 

کیبورد microsoft surface laptop

 

لپ‌تاپ مایکروسافت سرفیس از یک صفحه کلید باکیفیت و زیبا بهره می‌برد. این لپ‌تاپ تجربه‌ خوبی از کار ‌کردن در اختیار شما قرار می‌دهد و با استفاده‌ طولانی مدت احساس خستگی نخواهید داشت. در قسمت طراحی اشاره کردیم ردموندی‌ها از یک کیبورد حرفه‌ای با نور پس زمینه بهره گرفته‌اند. کلیدها فاصله و کیفیت خوبی دارند و کمترین فشار دستورات شما را اجرا می‌کنند.

حالا وقتشه! اینو بخون معرفی بهترین لپ تاپ های هیبریدی سال 2022

تاچ‌پد (TouchPad) این لپ‌تاپ همسطح با بدنه در نظر گرفته نشده است ولی عملکرد بسیار خوبی دارد و از طراحی یکپارچه و فضای کاری بزرگ بهره می‌برد. این تاچ‌پد از ژست‌های لمسی نیز پشتیبانی می‌کند و دستورات شما خیلی سریع انجام می‌شوند. کیفیت ساخت تاچ‌پد نیز عالی است و می‌توانید از کلیدهای آن نیز به جای ماوس استفاده کنید.

 

نمایشگر

 

نمایشگر microsoft surface laptop

 

لپ تاپ Microsoft Surface از یک نمایشگر 13.5 اینچی IPS لمسی با رزولوشن 1504 * 2256 پیکسل و نسبت به 3 به 2 بهره می‌برد که کیفیت خوب و راضی‌کننده‌ای دارد. این صفحه نمایشگر که توسط پاناسونیک ساخته شده در نمایش جزئیات بسیار خوب است و از آنجایی که می‌خواهید با این دستگاه کارهای سنگین انجام دهید، حسابی می‌توانید روی کیفیت نمایشگر آن حساب کنید. البته کمی نسبت صفحه شما را در تماشای محتوای مالتی مدیا اذیت می‌کند.

نمایشگر غیرلمسی لپ‌تاپ مایکروسافت سرفیس رنگ‌ها را به خوبی نمایش می‌دهد، زاویه دید خوبی دارد، میزان روشنایی آن زیاد است و کنتراست آن در سطح بسیار خوبی است. قطعا هنگام کار کردن با نمایشگر این لپ تاپ دچار مشکل خاصی نمی‌شوید و از بازی کردن در آن لذت می‌برید.

 

سخت افزار

کمپانی‌های مختلف با توجه به بودجه‌ خریداران و کاربران هدف، لپ‌تاپ‌های خود را با مشخصات فنی و سخت‌افزار متنوع روانه‌ی بازار می‌کنند. حتی ممکن است یک مدل نوت بوک با ظاهر یکسان، دارای سخت‌افزار متفاوت باشد.

در مدلی که ما بررسی کردیم، Microsoft surface از یک پردازنده‌ چهار هسته‌ای Core i7 7760U با معماری 64 بیتی بهره می‌برد. این پردازنده جزو تراشه‌های نسل هفتم اینتل موسوم به کبی لیک به شمار می‌رود.

ضمن اینکه این لپ تاپ به یک نمایشگر 13.5 اینچی با رزولوشن 1504 * 2256 پیکسل، 8 گیگابایت رم DDR3 ، فضای ذخیره‌سازی 256 گیگابایت SSD، پردازنده‌ گرافیکی قدرتمند Intel Iris Plus Graphic 640 و یک باتری 47 وات ساعتی مجهز شده است. مدل‌های دیگری از این اولترابوک با مشخصات فنی متفاوت ولی طراحی مشابه به فروش می رسد که در جدول زیر مشخصات آن ها را می بینید.

 

حافظه داخلی حافظه رم پردازنده
128 GB SSD 4 GB Core i5
128 GB SSD 8 GB Core i5
256 GB SSD 8 GB Core i5
512 GB SSD 16 GB Core i7

 

همان طور که می‌بینید سخت‌افزار این دستگاه بدون هرگونه مشکلی می‌تواند در کارهای مختلف، و پردازش‌های روزمره به خوبی به شما کمک کند.

مدلی که ما بررسی کردیم حتی هنگام اجرای وظایف سنگین و پردازش‌های همزمان، هیچ گونه مشکل یا لگی نداشت و همه چیز روان انجام می‌شد. گرمای دستگاه در حد مطلوب قرار دارد و سیستم خنک‌کننده‌ این نوت‌بوک به خوبی از عهده‌ی وظایف خود بر می‌آید.

 

باتری

از آنجایی که لپ تاپ Microsoft Surface یک محصول سبک وزن برای کارهای رومزه و همراهی شماست، در آن از یک باتری 47 وات ساعتی استفاده شده است. اما میزان شارژدهی باتری کاملا به نوع مصرف شما بستگی دارد. در تست‌های استاندارد ما این لپ تاپ توانست 12 ساعت شارژدهی مداوم داشته باشد.

 

اسپیکر

شاید باور نکنید ولی طراحان مایکروسافت اسپیکرهای سرفیس لپ تاپ را زیر کیبورد در نظر گرفته است. این اسپیکرهای 2 واتی موسوم به Omnisonic، عملکرد خوب و فراگیری دارند و صدای رسا و شفاف خروجی کاملا کاربران را راضی می‌کند. حتی با بلند شدن صدا، هیچ‌گونه نویزی به گوش نمی‌رسد و به راحتی می‌توانید با نوت‌بوک خود به تماشای فیلم بپردازید یا موسیقی دلخواه‌تان را گوش کنید.

 

وب کم

اولترابوک مایکروسافت مانند بسیاری از نوت‌بوک‌های دیگر از یک وب‌کم HD بهره می‌برد که می‌توانید برای برقراری تماس تصویری یا دیگر کارهای خود از آن استفاده کنید. البته یادتان باشد وب‌کم این لپ‌تاپ و دیگر نمونه‌های مشابه صرفا برای برطرف کردن نیازهای اولیه‌ی کاربران تعبیه می‌شوند و خیلی نباید روی کیفیت آن ها حساب باز کنید. نکته مهم این است که دوربین سرفیس لپ تاپ از ویژگی امنیتی Windows Hello نیز پشتیبانی می‌کند.

حالا وقتشه! مشاهده مشخصات و قیمت وب کم رپو C280

 

نرم افزار

 

نرم افزار microsoft surface laptop

 

سرفیس لپ تاپ دارای ویندوز 10 اورجینال است که در نسخه‌های اولیه برای اجرای برنامه‌ها و اپلیکیشن‌های خارج از استور مایکروسافت، باید ویندوز آنها را به نسخه 10 پرو ارتقا می‌دادید. ویندوز اصلی این دستگاه ویندوز 10 است که نمی‌تواند انتخاب خوبی باشد و برای اینکه به راحتی بتوانید از محصول خود استفاده کنید با آن را به نسخه پرو آپدیت کنید.

 

سخن پایانی

کمپانی Microsoft یکی از مشهورترین تولیدکنندگان محصولات نرم‌افزاری در دنیا است که مشتریان زیادی دارد. این کمپانی چند سالی می‌شود به صورت جدی وارد کارزار تولید سخت‌افزار شده است. سرفیس لپ تاپ اولین نوت بوک این برند است که در مجموع راضی‌کننده بوده و تلاش قابل قبولی است.

لپ تاپ Microsoft Surface نه تنها از یک طراحی جذاب بهره می‌برد، بلکه کیفیت ساخت بسیار خوبی دارد و بدنه‌ فلزی و پارچه‌ای آن استحکام و طول عمر قابل توجهی دارد. از طرف دیگر براساس سخت‌افزار این لپ‌تاپ، می‌توانید به عنوان یک همراه همیشگی برای انجام کارهای خود روی آن حساب کنید. این محصول برای کارهای مختلف می‌تواند همراه خوبی باشد.

 

نقاط قوت:

  • کیفیت ساخت بالا
  • بدنه زیبا و باکیفیت
  • سخت افزار قابل قبول
  • بهره‌گیری از نمایشگر با کیفیت
  • کیفیت بالای اسپیکرهای استریو
  • حافظه پرسرعت SSD

 

نقاط ضعف:

  • قیمت نسبتا بالا
  • نداشتن پردازنده گرافیکی مجزا

 

مشخصات کامل، قیمت و خرید لپ تاپ مایکروسافت   Surface