سریعترین تراشه در آیفون های جدید اپل

اخبار روز تکنولوژی 22 شهریور 1396 علی مظفری

سریعترین تراشه در آیفون های جدید اپل

تا ساعاتی دیگر اپل از آیفون های جدید خود با سریعترین تراشه موبایل رو نمایی می کند.تراشه جدید که A11 نام دارد با شماره T8015 توسط شرکت TSMC ساخته شده است.

این چیپست، به‌قدری سریع است که انتظار می رود تا پایان سال 2017 هیچ پردازندی موبایل دیگری نتواند عملکردی مانند آن داشته باشد.

از زمانی که اپل تصمیم گرفت با TSMC به عنوان تنها تامین‌کننده چیپ‌ست A11 وارد همکاری شود پس از مدتی، شرکت TSMC نتوانست مشکلات موجود را برای تولید انبوه چیپ‌ست‌های مبتنی بر لیتوگرافی 10 نانومتری که همان معماری پردازش جدید چیپست هاست برطرف نماید. بنابراین تولید این چیپست به تعویق افتاد اما پس از گذراندن دوره زمانی کوتاه تولید آن ادامه پیدا کرد و TSMC توانست تراشه خارق العاده خود را به خط تولید آیفون های جدید برساند.

چیپ‌ست A11 اپل از ترکیب دو هسته پردازشی قدرتمند و چهار هسته ضعیف‌تر که مصرف انرژی کم‌تری برای انجام محاسبات سبک دارند به وجود آمده است. در نتیجه این تراشه در مجموع 6 هسته پردازشی را شامل می شود. هسته‌های کم‏‌مصرف، Mistral و دو هسته قدرت‎مندMansoon نام گرفته اند.

برخلاف چیپست A10 که هسته های پردازشی قدرتمند نمی توانستند با هسته های کم مصرف همزمان فعال شوند در این تراشه این محدودیت وجود ندارد و هسته های پردازشی A11 همگی به صورت هم‏زمان فعال می‎شوند.

همچنین هر هسته پردازشی به صورت مجزا، قابل آدرس‌دهی و سفارشی‌سازی است.

شکی نیست  افزایش تعداد هسته‌های پردازشگر به دلیل اینکه برخی از آنها برای انجام کارهای سنگین‌تر و برخی دیگر به منظور مدیریت وظایف سبک‌تر مورد استفاده قرار می‌گیرند  باعث کاهش مصرف باتری تا حد زیادی می شود. در نتیجه می توانیم از داشتن موبایلی با نهایت عملکرد باتری لذت ببریم.

با توجه به مختصر توضیحاتی که در رابطه با عملکرد تراشه A11 منتشر شده گویا قرار است که اپل برای چندمین بار یک رکورد جدید  قدرتی از خود نشان دهد.