اخبار کنفرانس گوگلI/O

اخبار روز تکنولوژی 28 اردیبهشت 1396 علی مظفری

اخبار کنفرانس گوگلI/O

چهارشنبه شب، کنفرانس گوگل I/O برگزار شد. این کنفرانس هر ساله با محوریت توسعه‌دهندگان، برگزار می شود و غول فناوری دنیا به معرفی دستاوردها، برنامه ها و نرم افزارهای جدید خود می پردازد. کنفرانس I/O جایی است که مهم‌ترین اتفاقات در سال گذشته و مهم‌ترین برنامه‌های پیش روی این شرکت بزرگ دنیای فناوری در آن تشریح می‌شود.

گوگل در جریان این کنفرانس اعلام کرد که در حال حاضر بیش از دو میلیارد گوشی اندرویدی فعال در دنیا وجود دارد. ساندار پیچای (Sundar Pichai)، مدیرعامل اجرایی گوگل بر روی صحنه آمد تا هیجان خود در مورد این که اکنون چه تعداد گوشی اندرویدی در سراسر جهان فعال است را با دیگران به اشتراک بگذارد. به گفته ساندار پیچای، سیستم عامل گوگل اکنون در بیش از 2 میلیارد گوشی هوشمند در سراسر جهان به کار رفته است. این تعداد، معادل سه برابر کل جمعیت ایالات متحده آمریکا و بیش از یک چهارم جمعیت کل جهان است؛ بنابراین می‌توان آن را یک شاهکار به تمام معنا دانست و این غول دنیای فناوری حق دارد دستیابی به این آمار فوق‌العاده را جشن بگیرد.

به گفته معاون دپارتمان مهندسی اندروید، دیو بروک (Dave Burke)، در شرایطی که تنها دو ماه از معرفی اولین نسخه پیش نمایش اندروید OO می‌گذرد، اواخر تابستان ویرایش جدید سیستم عامل گوگل از فاز آزمایشی بتا خارج خواهد شد. اندروید O با ویژگی‌های بسیار جذابی همچون قابلیت تصویر در تصویر، نقطه‌های اطلاع رسانی، بهبود عملکرد باتری، حالت پر شدن خودکار فرم‌ها و بیشتر، یکی از مهم‌ترین ویرایش‌های سیستم عامل اندروید خواهد بود.

در ادامه از شما دعوت می شود با ما همراه شوید تا با دیگر برنامه های توسعه دهنده این شرکت که در این کنفرانس بزرگ اعلام شده است آشنا گردید :

معرفی تراشه‌ های هوش مصنوعی فوق سریع

با آغاز کنفرانس ، گوگل نسل دوم پردازنده‌های خودش را که واحد پردازنده تانسوری ( تی پی یو ) نامیده می‌شود، معرفی کرد. اولین تی‌ پی یو، سال گذشته به عنوان یک تراشه خاص برای یادگیری ماشین طراحی و ساخته شد. این تراشه با کمک سیستم هوش مصنوعی AlphaGo سیستم‌های پیش‌بینی و تصمیم گیری گوگل را پشتیبانی می‌کردند. گوگل همچنین از توانایی بالای این پردازنده برای موتور جستجویش نیز بهره برده است. اخیرا این تکنولوژی باعث بهبود بسیاری از سرویس‌های گوگل مانند ترجمه و تصاویر نیز شده است. هم‌اکنون بسیاری از سرویس‌های گوگل می‌توانند با کمک این تراشه از تکنیک‎های هوش مصنوعی بهره ببرند.

گوگل هوم همراه با قابلیت تماس تلفنی و بخش‌های سرگرمی جدید

یکی از بخش‌های جذاب این کنفرانس، معرفی یک آپدیت جدید و بنیادی برای اسپیکر هوشمند گوگل هوم بود. اسپیکر مجهز به دستیار صوتی هوشمند گوگل همراه با دریافت 4 بخش بهبود پیدا کرده، اینک کاربردی‌تر از هر زمان دیگری شده است. در راس همه آن‌ها نیز، خبر خوب عرضه هوم به 5 کشور جدید است. این آپدیت و دور دوم عرضه، از تابستان سال جاری رسمیت پیدا خواهد کرد.

نخستین بخش بهبود پیدا کرده که گوگل بر روی آن تاکید ویژه‌ای دارد، توانایی های فعال اصلی مربوط به Home است. به طور ساده، دستگاه برای جلب توجه شما پس از دریافت یک نوتیفیکیشن، یک نور را به صورت چشمک زن ساطع می‌کند. به عنوان مثال دستیار شما را از ترافیک کاری شدیدی که طی ساعت‌های پیش رو دارید مطلع خواهد کرد.

دومین بخش بهبود یافته، قابلیت مکالمه صوتی بدون کمک گرفتن از دست است. در واقع شما می‌توانید تماس‌هایی با خط‌های موبایلی / ثابت در کانادا یا ایالات متحده را تنها با گفتن عبارتی همچون “Okay Google, call moein” برقرار کنید. سومین بهبود مربوط به بخش سرگرمی استو اسپاتیفای (Spotify) و از گوش دادن به موسیقی به صورت مستقیم از طریق اسپیکر گوگل هوم لذت ببرید.

علاوه بر این، گوگل قابلیت اتصال بلوتوثی توسط هوم را نیز به ارمغان آورده که به شما اجازه می‌دهد بتوانید از هر دیوایس بلوتوثی دیگری با آن به پخش موسیقی بپردازید و از همه مهم‌تر، گوگل هوم پاسخ های بصری را نیز دریافت کرده است. اما به راستی گجتی که فاقد نمایشگر است، چگونه این قابلیت را در اختیار کاربرانش قرار خواهد داد؟ در واقع گوشی یا تلویزیون شما این کار را انجام خواهند داد.

قابلیت های جدید در اپلیکیشن دستیار گوگل (Google Assistant)

در این کنفرانس اعلام شد که اپلیکیشن دستیار گوگل (Google Assistant) از اواخر تابستان، قادر به چت با کاربرانش است. یکی دیگر از قابلیت های جدید این اپ، ویژگی تایپ آن بود. بنابراین به زودی شما می‌توانید در خلوت خودتان با این دستیار چت کنید. گوگل می‌گوید این قابلیت از اواخر تابستان سال جاری میلادی در اختیار کاربران اپلیکیشن دستیار گوگل قرار خواهد گرفت.

دیگر قابلیتی که به دستیار اضافه خواهد شد، قابلیت جفت سازی (Pair) آن با دوربین گوشی ها است. به لطف چنین قابلیتی شما می‌توانید از طریق دوربین گوشی خود بسته به هرآنچه که می‌بینید، پاسخ سوالاتتان را دریافت کنید و یا کارهای مختلفی را انجام دهید. یکی از جذاب‌ترین موارد استفاده از این قابلیت، استفاده از دوربین به عنوان یک مترجم تمام و کمال همراه است.

همچنین اعلام شد «Google Assistant» برای iOS نیز عرضه خواهد شد. البته امکان جایگزینی این دستیار صوتی با سیری وجود ندارد ولی می توان از طریق اپلیکیشن و ویجت مربوط، از قابلیت ها و خدمات آن بهره مند شد.

هدست های مستقل دی دریم گوگل

اچ تی سی و لنوو و گوگل  مشغول ساخت هدست های مستقل دی دریم هستند. بنابراین کاربران میتوانند از واقعیت مجازی Daydream را بدون گوشی خود استفاده کنند.

گوگل دی دریم پلتفرم واقعیت مجازی اختصاصی کمپانی گوگل است. برخلاف کارت برد، دی دریم در اندروید 77 نوقا جای داده شده تا تجربیات قدرتمند واقعیت مجازی را بر اساس مجموعه‌ای از مشخصات و الزامات در اختیار کاربران قرار دهد. تنها کافیست آن را بر روی سر خود قرار داده و از تجربیات واقعیت مجازی لذت ببرید. یک گجت برخواسته از تکنولوژی واقعیت مجازی همراه با بهترین سنسورها، اپتیک‌های باکیفیت و نمایشگرهایی درجه یک می‌تواند بهتر از هر گوشی هوشمندی در حال حاضر عمل کند. از این قضیه گذشته، شما دیگر نیازی نیست برای لذت بردن از واقعیت مجازی باتری گوشیتان را از دست بدهید.

قابلیت های جدید Google Photos

در این کنفرانس، گوگل بخش زیادی از زمان خود را به معرفی قابلیت‌های جدید اپلیکیشن مشهور مدیریت تصاویر Google Photos اختصاص داد. بنا به اعلام گوگل، سرویس Google Photos در حال حاضر بیش از ۵۰۰ میلیون کاربر فعال ماهانه دارد و روز به روز بر این تعداد افزوده می‌شود.

اولین قابلیت جدید فوتوز که گوگل به معرفی آن پرداخت، Suggested Sharing است که با بررسی حالات چهره، به کاربر پیشنهاد می‌دهد که کدام تصاویر بهتر است برای خانواده یا دوستان فرستاده شوند.

دیگر ویژگی جدید آن Shared Libraries نام دارد. این ویژگی به کاربر اجازه خواهد داد به‌صورت خودکار «تمام» یا «بخش خاصی» از تصاویر را با کاربری خاص (برای مثال یکی از اعضای خانواده یا همسر) به اشتراک بگذارد. برای مثال از طریق تنظیمات اپلیکیشن می‌توانید تمامی تصاویر را به جز آن دسته که فرد خاصی در آن حضور دارد، برای صمیمی‌ترین دوست خود به‌صورت خودکار به اشتراک بگذارید.

گوگل همچنین اعلام کرد در بروزرسانی بعدی گوگل فوتوز، این اپلیکیشن قادر خواهد بود بهترین تصاویر کاربران را تشخیص بدهد و پیشنهاد چاپ فیزیکی آن‌ها را در قالب یک آلبوم تصاویر ارائه کند.

قابلیت‌های به‌اشتراک‌گذاری جدید گوگل فوتوز تا یک هفته‌ی دیگر از طریق بروزرسانی برای کاربران اندروید، iOS و وب در دسترس قرار خواهد گرفت.

استفاده از سرویس VPS برای  تانگو

 در کنفرانس دیروز، کِلی بوور، معاون اجرایی بخش واقعیت مجازی گوگل به این نکته اشاره کرد که بهترین حالت بهره بردن از واقعیت افزوده زمانی است که بتوانیم تا حد ممکن آن را با دنیای واقعیت تلفیق کنیم. این دقیقا کاری است که VPS تانگو انجام می‌دهد.

VPS یک سرویس موقعیت‌یابی دیداری تانگواست که در حقیقت مانند یک جی‌پی‌اس در محیط‌های بسته عمل می‌کند. تانگو با استفاده از گوگل مپز و اطلاعاتی که از طریق دوربین دریافت می‌کند، می‌تواند از محیط اطراف آگاه شده و مانند یک راهنمای مسیریابی محلی به شما کمک کند. چنین سرویسی در انبارها و فروشگاه‌ها می‌تواند به کاربران کمک بسیاری کند. برای مثال VPS تانگو به شما کمک می‌کند محصول مد نظرتان را هرچه سریع‌تر در فروشگاه بیابید.

معرفی پروژه Google for Jobs

مدیرعامل گوگل در مورد پروژه‌ی جدیدی سخن گفت که می‌تواند به کارفرمایان برای انتخاب بهترین استعدادها و به مردم برای انتخاب بهترین شغل مناسبشان کمک شایانی کند. به نقل از آماری که گوگل اعلام کرده است، 46 درصد کارفرمایان آمریکایی به شدت با چالش انتخاب استعدادها مواجه هستند و به همین خاطر گوگل تصمیمی گرفته است تا با طراحی جستجو و ماشین یادگیری، دست استعدادها را در دست کمپانی‌ها بگذارد. این پروژه قرار است به اپلیکیشن گوگل اضافه شود.