iOS 9: تاریخ انتشار، دستگاه های دریافت کننده و ویژگی های برجسته آن

اخبار روز تکنولوژی 22 مرداد 1394 علی مظفری

iOS 9: تاریخ انتشار، دستگاه های دریافت کننده و ویژگی های برجسته آن

در تاریخ 19 خرداد امسال، طبق روال تعیین شده و همیشگی اپل، نسخه جدید سیستم‌عامل iOS یعنی ورژن نهم معرفی شد. در این تاریخ نسخه بتا مخصوص برنامه نویسان ارائه شد که فقط برای تست کردن و گرفتن باگ ها است. همچنین نسخه عمومی بتا در اوایل تیر ماه ارائه شد که آن نسخه هم ناپایدار است. این دو نسخه برای رفع نواقص iOS 9 ارائه شدند و نسخه رسمی و نهایی در پاییز و شاید در اواسط سپتامبر(اواخر شهریور) معرفی می شود و همان طور که پیش بینی می شود، این سیستم عامل مخصوص گوشی جدید آیفون 6s و آی پد پرو ساخته می شود.

یکی از سنت‌های دیرینه اپل در هر سال، حذف قدیمی‌ترین دستگاه حاضر در لیست آپدیت iOS جدید است و امسال نیز طبق رسم دیرینه می‌بایست قرعه به نام دیوایس‌هایی چون iPad 2، iPod touch 5th generation و یا iPhone 4S می‌افتاد. اما ماجرا اینگونه نیست و اپل امسال با دست و دلبازی تمام، اعلام کرده که تمامی دیوایس‌هایی که پیش از این iOS 8 را دریافت کرده‌اند، به iOS 9 نیز آپدیت می‌شوند. لیست کامل این دستگاه ها در تصویر زیر آمده است.

ویژگی های اصلی این سیستم عامل جدید عبارتند از:

  • فضای مورد نیاز برای نصب  350 درصد کاهش یافته است.

کابوس iOS 8.0 با حجم 4.3 گیگابایتی را به یاد دارید؟ این کابوس خوشبختانه در مورد iOS 9 تکرار نمی‌شود و حجم کلی آپدیت این سیستم عامل با 350درصد کاهش به تنها 1.3 گیگابایت رسیده است. این خبر بیش از همه دارندگان دیوایس‌های 16 گیگابایتی اپل را خوشحال خواهد کرد چرا که دیگر نیازی به حذف برنامه‌های و محتوای داخلی گوشی برای نصب iOS جدید ندارند.

  • جستجوی هوشمند و Siri

iOS 9 تمرکز روی هوشمندی، فعال بودن و مبتکرانه عمل کردن دارد. این سیستم عامل اجازه می دهد دستگاه ها عادت های کاربر را یاد بگیرند و بر اساس اطلاعاتی که از آن بدست می آورند عمل کنند. iOs 9 اپلیکیشن های مورد نیاز کاربر را پیش بینی می کند و قبل از این که کاربر به آن نیاز داشته باشد آن ها را باز می کند. مکان های مورد علاقه کاربر را به او پیشنهاد می دهد و در زندگی روزمره، در زمان مناسب او را به جایی که باید باشد راهنمایی می کند. Siri در قلب این تغییرات است. این دستیار شخصی اکنون قادر است یادآورهایی بر اساس اطلاعاتی که از کاربر دریافت می کند بسازد و یکی از راه های کسب اطلاعات از کاربر جستجو در  عکس ها و ویدئو ها ی اوست . در صفحه خانه، با کشیدن انگشت به سمت چپ صفحه ای باز می شود که پیشنهادات Siri در آن قرار دارند از جمله: مخاطبان و اپلیکیشن های محبوب، اطلاعات مکانی به همراه رستوران های نزدیک و اخبار مهم. به جستجو قابلیت های بیشتری مثل آوردن نتیجه مسابقات ورزشی، ویدئو و مطالب از دیگر اپلیکیشن ها داده شده است. اکنون انجام تبدیلات و محاسبات ساده با استفاده از ابزارهای جستجو امکان پذیر است.

  • بهبود کارایی و افزایش دوام باتری

در iOS 9 بسیاری از اپلیکیشن های داخلی بهبود یافته اند. برنامه Notes  اکنون قابلیت اضافه کردن Checklist و کشیدن طرح دارد. برنامه Maps اکنون مسیرهای عبور را پیشنهاد می دهد. Mail بالاخره قابلیت افزودن پیوست خواهد داشت و یک اپلیکیشن news اضافه شده که علایق شما را یاد می گیرد و محتوای خبری مربوط به شما را برایتان نشان می دهد. برنامه Passbook که مربوط به پرداخت های کاربر است الان با نام Wallet با قابلیت های جدید وجود دارد.

مسئله باتری ضعیف، همیشه از تولید اولین آیفون تا به امروز همراه کاربران اپل بوده و هست. iOS 9 بالاخره به حل این مشکل کمک بزرگی کرده و نه‌‌تنها در کارایی بلکه در مصرف باتری نیز بهینه‌سازی بزرگی صورت داده است. در iOS 9،  اپل تمامی انیمیشن‌های رابط کاربری را از اول طراحی کرده و کارایی پردازنده را افزایش زیادی داده است. این تغییرات تا 1 ساعت دوام باتری را افزایش می‌دهد و علاوه بر آن معرفی یک حالت low-power جدید نیز می‌تواند تا 3 ساعت شارژ باتری بیشتری را برای گوشی تامین کند.

  • صفحه‌نمایش دو تکه (Split-Screen) و مولتی‌تسکینگ برای آیپد

ویژگی جدیدی در آیپد وجود خواهد داشت که اجازه می دهد دو اپلیکیشن همزمان با هم در صفحه نمایش دو تکه ای قابل اجرا باشند. همچنین خاصیت تصویر در تصویر اضافه شده که هنگام اجرای اپلیکیشن ها می توانیم ویدئویی در روی تصویر تماشا کنیم.کی برد آیپد با اضافه شدن یک نوار ابزار جدید کارایی بیشتری پیدا کرده است. یک حرکت دو انگشتی روی صفحه نمایش تعریف شده که با آن عملیات copy، cut، paste  و select  انجام می شود.

در اینجا خلاصه ای از قابلیت های مهم این سیستم عامل را برای شما مطرح کردیم و هنگام ارائه نسخه نهایی این سیستم عامل، گزارش کاملی را برای شما خواهیم داشت.