پیام‌رسان فیس‌بوک، واتس‌اپ و اینستاگرام  ادغام می شوند؟؟!

اخبار روز تکنولوژی 09 بهمن 1397 علی مظفری

پیام‌رسان فیس‌بوک، واتس‌اپ و اینستاگرام ادغام می شوند؟؟!

طبق گزارش نیویورک تایمز (Newyork Times)، شرکت فیس‌بوک (Facebook) قصد دارد پلتفرم پیام‌رسان (Messenger) این شرکت را با بخش پیام‌رسان اینستاگرام (Instageram) و واتس‌اپ (Whatsapp)، ادغام نماید. ظاهرا هر سه سرویس نام برده شده به صورت جداگانه خواهند ماند اما ساختار اصلی آن‌ها یکی خواهد شد. حتی اعمال کوچک‌ترین تغییرات سطحی در این سه بخش، می‌تواند بر روی میلیاردها کاربر اثرگذار باشد. به عنوان مثال اگر فیس‌بوک پروفایل کاربران در این سه نرم‌افزار را یکی کند، می‌تواند در جهت انتشار تبلیغات هدفمند از آن بهره ببرد. همچنین شرکت اعلام کرده است که پیام‌ها در محصول نهایی دارای رمزگذاری کاربر به کاربر (End to End) خواهد بود. 

سخنگوی فیس‌بوک در این باره می‌گوید:

 

ما در تلاش هستیم تا رمزگذاری کاربر به کاربر را به سرویس‌های پیام‌رسان خود آورده و دسترسی به دوستان و خانواده را در آن‌ها بیش از پیش آسان کنیم. همان‌طور که انتظار می‌رود، بحث‌ها و تبادل نظرهای بسیاری جهت تصمیم‌گیری درباره چگونگی انجام این مسأله (ادغام پیام‌رسان‌ها) در جریان است.

 

مطابق آخرین گزارش درآمد فیس‌بوک، این شرکت در مجموع ماهیانه ۲/۶ میلیارد کاربر فعال پیام‌رسان فیس‌بوک، واتس‌اپ و اینستاگرام دارد. همچنین حداقل ۲ میلیارد نفر به صورت روزانه از یکی از این سرویس‌ها استفاده می‌کنند. 

دبرا ویلیامز (Debra Williams) مدیر بخش تحلیل در شرکت ای‌مارکتر (eMarketer)، معتقد است که در نتیجه این تغییرات، به احتمال زیاد داده‌های موجود در این اپ‌ها (Apps) بین آن‌ها به اشتراک گذاشته می‌شود. با این حساب، فیس‌بوک برای ردگیری کاربران و نمایش تبلیغات مرتبط به آن‌ها، کار راحت‌تری را در پیش خواهد داشت و می‌تواند در این زمینه موثرتر عمل کند. همچنین اطلاعات کاربران در فیس‌بوک می‌تواند در واتس‌اپ یا اینستاگرام مورد استفاده قرار گرفته و به هم مرتبط شود.

 

اگر کاربری تا کنون نمی‌دانسته که فیس‌بوک، واتس‌اپ و اینستاگرام، همگی متعلق به یک شرکت هستند، اکنون با این واقعیت رو به رو خواهد شد. اتصال پیام‌رسان‌ها به یکدیگر به این معناست که فیس‌بوک می‌خواهد کنترل بیش‌تری بر روی آن‌ها داشته باشد و البته این مسأله می‌تواند به پیچیدگی‌های داخلی خاصی نیز منجر شود. 

 

واتس‌اپ و اینستاگرام پس از خریداری شدن توسط فیس‌بوک، تا حدودی به صورت مستقل فعالیت می‌کردند. اما با وجود مشکلات اخیر در مورد اخبار جعلی (Fake News)، دخالت‌های خارجی در انتخابات (آمریکا) و معضلات حریم خصوصی که فیس‌بوک با آن‌ها درگیر است، اهمیت دو پیام‌رسان دیگر دوچندان شده است. واتس‌اپ در سال ۲۰۱۴ توسط فیس‌بوک خریداری شد و مدیرعامل و بنیانگذار آن، جان کوم (Jan Koum) در ماه مه ۲۰۱۸ شرکت را در پی اختلاف بر سر نحوه مدیریت و رمزگذاری اطلاعات با فیس‌بوک، ترک کرد. 

 

پیام رسان

 

کوین سیستروم (Kevin Systrom) و مایک کرگر (Mike Krieger)، موسسان اینستاگرام نیز که در سال ۲۰۱۲ توسط فیس‌بوک خریداری شده بود، در پی اختلاف با مدیرعامل فیس‌بوک یعنی مارک زاکربرگ (Mark Zuckerberg) درباره نحوه توسعه امکان به اشتراک گذاری تصویر، در ماه اکتبر از این مجموعه جدا شدند.

جسیکا لیو (Jessica Liu)، تحلیلگر ارشد موسسه تحقیقاتی فارستر (Forrester) اما اعتقاد دارد که در پی این ادغام، کاربران تغییرات زیادی را حس نخواهند کرد:

من مطمئن هستم که کاربران تفاوت خاصی را مشاهده نخواهند کرد. مخصوصا که در حال حاضر هم دوستان فیس‌بوک در اینستاگرام به شما پیشنهاد می‌شوند و همچنین زمانی که در فیس‌بوک قصد ارسال پیام خصوصی داشته باشید، بایستی از نرم‌افزار پیام‌رسان آن استفاده کنید. 

 

منبع: East Idaho News