ممنوع شدن ورود تبلت و لپ تاپ توسط ساکنان ۸ کشور مسلمان به خطوط هوایی آمریکا

اخبار روز تکنولوژی 02 فروردین 1396 علی مظفری

ممنوع شدن ورود تبلت و لپ تاپ توسط ساکنان ۸ کشور مسلمان به خطوط هوایی آمریکا

سازمان امنیت داخلی آمریکا محدودیت جدیدی وضع کرده است که ورود تبلت و گوشی‌ هوشمند را از هشت کشور خاورمیانه به ایالات متحده‌ی آمریکا ممنوع می‌کند. این محدودیت از هفته‌ی جاری به اجرا گذاشته خواهد شد.محدودیت جدید ورود هر گونه گجت الکترونیک بزرگ‌تر از گوشی‌ هوشمند را به داخل هواپیما به مقصد آمریکا ممنوع می‌کند. از جمله‌ی گجت‌های مورد نظر که ورود آن‌ها به آمریکا از خاک هشت کشور خاورمیانه ممنوع شده است، باید به لپ‌تاپ، تبلت‌، کتاب‌خوان‌ الکترونیک، دوربین، پلیر دی‌وی‌دی و کنسول بازی با سایز بزرگ‌تر از گوشی هوشمند اشاره کرد.

البته باید به این نکته اشاره کرد که این گجت‌ها را می‌توان در کیفی کنترل‌ شده قرار داد. هنوز هیچ یک از نهادها علت وضع محدودیت جدید را تشریح نکرده‌اند. همچنین اطلاعاتی در خصوص اینکه کدام فرودگاه مجری محدودیت جدید خواهد بود، ارائه نشده است. خبر مربوط به محدودیت جدید برای اولین بار دیروز منتشر شد و منبع آن توییتی بود که هواپیمایی اردن به همین منظور منتشر کرد، البته این توییت پس از ساعاتی از حساب کاربری هواپیمایی اردن حذف شد.

بیانیه‌‌ی سازمان امنیت داخلی آمریکا به این نکته اشاره کرده است که گرو‌ه‌های تروریستی با استفاده از هواپیمای مسافربری سعی در ورود مواد منفجره و ابزار انفجاری خود از هر طریقی به خاک آمریکا دارند. اطلاعات ارائه‌شده نشان از این دارند که محدودیت جدید شامل ۹ شرکت هواپیمایی خواهد بود که از ۸ کشور به مقصد آمریکا پروازهایی در برنامه دارند. ۱۰ فرودگاه مبدأ نیز شامل قوانین جدید می‌شوند. کشور‌های اعلام‌شده شامل اردن، قطر، کویت، مراکش، امارات متحده‌ی عربی، عربستان سعودی و ترکیه هستند.

همچنین شرکت‌های هواپیمایی سلطنتی اردن، هواپیمایی مصر، ترکیش ایرلاینز، هواپیمایی عربستان سعودی، کویت ایرویز، هواپیمایی سلطنتی مراکش، امارات و اتحاد شامل قوانین جدید هستند. هواپیمایی‌ها ۹۶ ساعت فرصت دارند موافقت خود را با محدودیت جدید اعلام کنند، در غیر این صورت، سازمان امنیت داخلی آمریکا مجوز فرود را از شرکت‌های مورد نظر خواهد گرفت. هنوز مشخص نیست محدودیت جدید برای جلوگیری از چه نوع تهدیدی به اجرا گذاشته خواهند شد. به‌طور حتم، محدودیت جدید فرایند سفر به ایالات متحده‌ی آمریکا را بسیار پیچیده‌تر و سخت‌تر از پیش می‌کند. همچنین ارتباط محدودیت جدید با فرمان مهاجرتی ترامپ نیز مشخص نیست. همان‌طور که می‌دانید، پس از صدور فرمان اول ممنوعیت ورود به خاک آمریکا توسط ترامپ، این فرمان توسط قاضی یک دادگاه در ایالات واشنگتن ملغی شد؛ ولی ترامپ فرمان دوم خود را پس از مدتی صادر کرد. سازمان امنیت داخلی آمریکا اعلام کرده است که محدودیت جدید با هدف ممنوعیت برای گروه یا کشور خاصی وضع نشده و مختص فرودگاه‌ها خواهد بود.