هوآوی میت‌بوک ۱۴: قدرت MateBook X Pro  بدون  زرق و برق آن

اخبار روز تکنولوژی 06 اسفند 1397 علی مظفری

هوآوی میت‌بوک ۱۴: قدرت MateBook X Pro بدون زرق و برق آن

هوآوی (Huawei) از فرصت کنگره جهانی موبایل (MWC 2019) برای معرفی یکی از عجیب‌ترین لپ‌تاپ‌های دیده شده در بازار (حداقل در نگاه اول)، استفاده کرده و از لپ‌تاپ مدل MateBook 14 رونمایی نمود. 

لپ‌تاپ میت‌بوک ۱۴ قرار است یک مدل پایین‌تر از میت‌بوک ایکس پرو (MateBook X Pro) باشد. برای کسانی که لپ‌تاپی با قدرت ایکس پرو نیاز دارند اما ویژگی‌ها و امکانات زیاد آن را نمی‌خواهند. اما اینکه میت‌بوک ۱۴ در برابر هزینه کمتر آن، چه ارزش خریدی خواهد داشت، تا زمانی که قیمت‌گذاری رسمی میت‌بوک ۱۴ اعلام نشده، پاسخ آن مشخص نیست. اما این مدل لپ‌تاپ قطعا از نظر فنی دستگاه ارزشمندی به نظر می‌رسد. 

 

هوآوی میت‌بوک ۱۴:مشخصات و قیمت و ارزش خرید

 

هوآوی MateBook 14:قیمت و زمان عرضه

متاسفانه شرکت هوآوی هنوز قیمت لپ‌تاپ را مشخص نکرده است اما این مدل در ماه مِی سال جاری در ایالات متحده عرضه خواهد شد. با وجود مشخص نبودن قیمت میت‌بوک ۱۴، مشخصات این لپ‌تاپ به شرح زیر است:

مدل پایه میت‌بوک ۱۴ به پردازنده نسل هشتم اینتل کور آی ۵ (Intel Core i5 8265U) به همراه کارت گرافیک داخلی UHD 620، هشت گیگابایت رم DDR3 و ۲۵۶ گیگابایت حافظه ذخیره سازی SSD مجهز شده است. برای کسانی که قدرت بیش‌تر سخت‌افزاری نیاز دارند، مدل مجهز به پردازنده Core i7-8565U به همراه ۱۶ گیگابایت رم و ۵۱۲ گیگابایت حافظه SSD و همچنین پردازنده گرافیکی مستقل انویدیا MX 250 در نظر گرفته شده است. 

هر دو مدل میت بوک ۱۴ دارای صفحه‌نمایش لمسی ۱۴ اینچ با رزولوشن ۲۱۶۰ در ۱۴۴۰ پیکسل و حسگر اثرانگشت ادغام شده در کلید پاور (Power) برای پشتیبانی از ویندوز هلو (Windows Hello) خواهند بود. 

اگر می‌خواهید در مورد تفاوت میت‌بوک ۱۴ و میت‌بوک ایکس پرو بدانید، این تفاوت در فناوری استفاده شده در نمایش‌گر و نوع درگاه‌های ورودی دستگاه خلاصه می‌شود.

 

هوآوی MateBook 14:قیمت و زمان عرضه

 

هوآوی MateBook 14:طراحی و نمایش‌گر

نکته جالب درباره میت‌بوک ۱۴ این است که اندازه آن خیلی از میت‌بوک ۱۳ یا میت‌بوک ایکس پرو بزرگ‌تر به نظر نمی‌رسد و ظاهر آن شبیه به ترکیبی از این دو مدل است. میت‌بوک ۱۴ بدنه‌ای دو تکه‌ای آلومینیومی شبیه به میت‌بوک ۱۳ و وب‌کم (Webcam) مخفی زیر صفحه‌کلید میت‌بوک ایکس پرو را به ارث برده است. 

مانند سایر لپ‌تاپ‌های هوآوی، این لپ‌تاپ نیز در دو رنگ نقره‌ای و خاکستری عرضه می‌شود. میت‌بوک ۱۴ دارای قطر ۱/۶ سانتی‌متر و ۱/۴۸۰ کیلوگرم وزن دارد. با این حساب مدل میت‌بوک ۱۴ با اختلاف کم، قطورترین و سنگین‌ترین لپ‌تاپ هوآوی لقب می‌گیرد. عرض اضافه‌ای که به واسطه اندازه بزرگ‌تر دستگاه مهیا شده است، اجازه استفاده از درگاه‌های بیش‌تر را فراهم کرده است. در این دستگاه یک USB-C 3.1 (قابلیت شارژ)، یک USB 3.0، یک USB 2.0 و یک درگاه HDMI موجود است. 

حالا وقتشه! اینو بخون نقد و بررسی لپ تاپ HP Spectre X360 13T: یک هیبریدی تمام عیار

هوآوی ادعا می‌کند که نمایش‌گر این دستگاه دقتی برابر ۱۰۰٪ sRGB همانند لپ‌تاپ‌های پرچمدار بازار دارد. اما با توجه به قیمت پایین‌تر، روشنایی صفحه‌نمایش کم‌تر از مدل‌های رده بالا بوده و در رزولوشن ۲۱۶۰ در ۱۴۴۰ پیکسل و نسبت کنتراست ۱۰۰۰ به ۱، تنها ۳۰۰ نیت روشنایی ایجاد می‌کند که کمی کم‌تر از رقبا است. صفحه لمسی اما از تمام ویژگی‌های صفحه میت‌بوک ایکس پرو، حتی ویژگی لمسی برش و ارسال جهت گرفتن اسکرین‌شات (ScreenShot) پشتیبانی می‌کند. هوآوی البته نسبت تصویر نمایش‌گر را به ۳:۲ تغییر داده است. 

نسبت نمایش‌گر به قاب ۹۰ درصد، عدد بسیار خوبی است که به لطف حاشیه‌های بسیار باریک دستگاه به دست آمده است. اما بسیاری از کاربران ترجیح می‌دادند حاشیه‌های بالایی اندکی پهن‌تر بود اما در عوض وب‌کم لپ‌تاپ مانند میت‌بوک ۱۳ در بالای صفحه قرار می‌گرفت. این محل قرارگیری وب‌کم، بسیاری از کاربرانی که تماس ویدیویی زیادی انجام می‌دهند را فراری می‌دهد. 

 

هوآوی MateBook 14:طراحی و نمایش‌گر

 

جمع‌بندی

ممکن است هوآوی میت‌بوک ۱۴ در نظر اول از هوآوی میت‌بوک ایکس پرو قابل تشخیص نباشد اما قطعا این دو مدل تفاوت‌های بنیادینی با یکدیگر دارند. این تفاوت علی‌رغم وجود قدرت سخت‌افزاری برابر در برخی ویژگی‌های خاص بروز می‌کند. 

اما ارزش واقعی میت‌بوک ۱۴ در نهایت با نحوه قیمت‌گذاری آن مشخص خواهد شد. باید دید که این لپ‌تاپ از پرچمدار شرکت هوآوی چه میزان ارزان‌تر خواهد بود. آیا این لپ‌تاپ مدلی بسیار خوش قیمت و کارآمد بوده یا فقط برای کسانی که توان خرید میت‌بوک  ایکس پرو را ندارند، ساخته شده است؟! 

 

منبع: Tech Radar