چگونه در سال 2016 ، لپ تاپ خود را انتخاب کنیم : هر آنچه باید بدانیم

اخبار روز تکنولوژی 16 دی 1394 علی مظفری

چگونه در سال 2016 ، لپ تاپ خود را انتخاب کنیم : هر آنچه باید بدانیم

   اگر شما هم یک لپ تاپ قدیمی دارید حتما متوجه شده اید که کم کم وقت تعویض آن با یک سیستم جدید و دارای امکانات پیشرفته تر است. شرکت های سازنده نیز با بررسی نیازهای روزافزون افراد در حیطه های مختلف به این نتیجه رسیده اند که تنها راه برای ماندن در این بازار رقابتی، بروز بودن و داشتن قابلیت های جدید است. ما اکنون به شما خواهیم گفت که برای خرید یک لپ تاپ با قابلیت های موردنیازتان در سال جاری، چه مواردی را باید در نظر داشته باشید. لطفا آیتم های زیر را به دقت بررسی کنید


چه شکل و ظاهری ؟

   با ابزار پیچیده PC که مسلما ما را سردرگم می کنند، سخت ترین انتخاب در سال 2016، شکل و ظاهری است که برای لپ تاپ مان انتخاب می کنیم. یکی از عوامل منطقی برای ایحاد این سردرگمی، وجود لپ تاپ های تاشو در این دهه است. این لپ تاپ ها معمولا برای هر سلیقه و زمینه کاری، مناسب بوده و عموما نسل های قدیمی را سرنگون کرده اند.  
   در سال 2016، شاهد دستگاه هایی بیش از 2 in 1 خواهیم بود مثلا لپ تاپی که به تبلت تبدیل خواهد شد. اگرچه این دستگاه ها وزن زیادی دارند و برای حمل، مناسب نیستند اما در برابر ضربه، بسیار مقاوم می باشند. چیزی که می تواند یک لپ تاپ را از رده بهترین ها خارج کند، قابلیت حمل آن است زیرا در سال های اخیر ما به شدت بر این مسأله تأکید داریم که وزن لپ تاپ تا حد امکان باید کاهش یابد. این مشخصه معمولا مناسب بودن لپ تاپ را نشان داده و می تواند به شکلی فوق العاده با ساخت بصورت تاشو به تبلت تبدیل شود.  


CPU


   پس از این که در مرحله شکل ظاهری به نتیجه رسیدید، نوبت به بررسی نیازمندی های CPU می رسد. به جز سیستم های گیمر (gamer)، یک dual-core (دو هسته ای) برای 75% از ما کافی است. خوشبختانه اینتل، مدل های چیپ ست بسیاری دارد که حتی در شرایطی ممکن است ما را گیج کنند. در بالاترین رتبه، چیپ ست های Core i5 و Core i7 اینتل قرار دارند. این CPU ها بهترین پیشنهاد هستند اما قیمت آن ها بسیار بالا است. تقریبا همه دستگاه هایی که در سال جاری از Core i7 یا Core i5 استفاده می کنند، مجهز به جدیدترین چیپ Skylake اینتل هستند. این چیپ در کل، سریع تر و خنک تر از یک Broadwell بوده و هیچ دلیلی برای خرید یک چیپ مگر رقابت آن در قیمت وجود ندارد.
   رتبه بعدی متعلق به Core m3 ، Core m5 و Core m7 می باشد. Core M شدیدا دارای تأخیر بوده و به همین دلیل چندان مناسب نیست. این CPU برای کاربردهای معمولی نمی تواند تقسیم بندی غیریکنواختی داشته و البته نسبت به چیپ های bill اینتل، بهبود یافته است.   
   برای چیپ های bill : پنتیوم و Celeron با یک "n" (فرکانس مینیمم 2.2 گیگاهرتز) ، دروازه ای را به سمت بهبود عمر باطری گشوده اند. مدل های پنتیوم و Celeron با یک "y" یا "u" (فرکانس مینیمم 1.4 گیگاهرتز) ، هزینه عمر باطری را بهبود می دهند. 
Super bill Atom X7 از اینتل دارای عمر باطری فوق العاده ای بوده، یک عملگر معمولی برای محاسبات به شماررفته و البته در قابلیت حمل نیز نمی توان آن را شکست داد.


RAM

    در سال 2016، شما DDR4 را خواهید دید. آیا این RAM بهتر است؟ بله. آیا باید این RAM را بشناسیم؟ خیر. به جای شناخت جزئیات و مشخصه های این RAM، تحقیق کنید که لپ تاپ شما چند RAM خواهد داشت. 8GB ، مقدار RAM کمی است اما کمترین مقدار RAM که همه ما به آن نیاز داریم، 4GB می باشد. در بسیاری از لپ تاپ های فوق العاده باریک، RAM، دائمی (Onborad) است و شما باید همیشه فقط همان مقدار RAM را داشته باشید. 
ذخیره سازی
   قیمت SSD ها روز به روز افزایش یافته و معمولا از لیست انتخاب ما حذف می شوند مگر این که ما به ظرفیت اضافه ای نیاز داشته باشیم. سرعت یک SSD ، بسیار بالا است و می تواند یک CPU آهسته تر و RAM بسیار کوچک را جبران کند. در سال 2016، شما نام M.2 NVME ، M.2 PCIe یا M.2 SATA را خواهید شنید. در این رتبه بندی، سریع ترین جایگاه به M.2 NVME تعلق داشته ، رتبه بعدی متعلق به AHCI M.2 PCIe بوده و در نهایت، M.2 SATA قرار دارد. برای بسیاری از افراد، هرکدام از رتبه های مذکور، کاربرد دارند اما در طولانی مدت، با داشتن یک SSD با ظرفیت 128GB یا بیشتر، کار ما انجام خواهد شد. 


صفحه نمایش


   در سال 2016، لپ تاپ هایی با صفحه نمایش های دارای رزولوشن بسیار بالاتر را خواهید دید که شامل 4K پنل هستند. صفحه نمایش هایی با رزولوشن بالا در دراز مدت، بسیار موردتقاضا هستند و Windows 10 نیز یک رویکرد طولانی مدت را برای حل مشکلات ارائه داده که برای بسیاری از افراد ، مفید واقع شده است. این روزها، رزولوشن 1080×1920 برای همه موردنیاز است.


تاچ و قلم


   مورد نهایی که در سال 2016 خواهید دید، قابلیت لمس و حس دستگاه است. به جز برای کاربردهای قدیمی، جدیدترین تجهیزات هنوز هم برای زمانی که به یک اشاره گر نیاز بوده یا معمولا آرزوی انجام کارها با انگشتان دست را داریم، بسیار مفید هستند. این تجهیزات در هر دو حیطه هزینه و استفاده از برق، کاهش قابل توجهی را ایجاد نموده اند.
اکنون، ورای تمام مطالب ذکر شده، ممکن است در نهایت به شما اجازه خرید یک لپ تاپ جدید داده شود !!