مک بوک اپل با نمايشگر 15 اينچي رتينا

اخبار روز تکنولوژی 13 آبان 1394 علی مظفری

مک بوک اپل با نمايشگر 15 اينچي رتينا

اين سري از توليدات اپل اگرچه که به نمايشگر 15 اينچي مجهز گشته، اما قابليت حمل بسيار آساني را براي کاربران فراهم مي کند. اين محصول جزء برگزيده هاي محصولات اپل با صفحه نمايش بزرگ محسوب مي شود. 
از ويژگي هاي اين سري مي توان به اضافه شدن Force Touch باتري با طول عمر و بازدهي و همچنين با ظرفيت بيشتر اشاره کرد. با استفاده از قابليت فورس تاچ، کافيست تا در هنگام تماشاي يک ويديو، انگشت خود را بر روي کليد FF فشار داده تا سرعت 2X الي 60X را با توجه به ميزان فشار وارده، تجربه کنيد.
در مرورگر سافاري نيز قابليت فورس تاچ اکنون کاربردهايي دارد و با فشار دادن بيشتر روي ترک پد، ديکشنري مک فعال شده و مي توانيد معناي لغت را ببينيد. (هرچند اين قابليت پيشتر نيز با قرار دادن 3 انگشت روي ترکپد امکان پذير بود.) اما خبر جديد اينکه اکنون اپل مي گويد که توسعه دهندگان مي توانند در نسخه ي جديد OS X به نام El Capitan، به شکل دلخواه از ويژگي فورس تاچ در ترکپد مک بوک هاي جديد بهره مند گشته و قابليت هاي يکپارچه سازي دلخواه خود را در وب سايت هايشان پياده سازي کنند.

جدايي از اين، کمپاني اپل قطعات سخت افزاري دروني مک بوک را به گونه اي طراحي کرده که براي گيمر ها و افراد حرفه اي مناسب است. 
بدنه ي خارجي مک بوک 15 اينچي با آلومينيوم و شيشه ساخته شده. ابعاد و وزن آن به ترتيب 18.34 * 361.95* 247.65 ميليمتر و 2.03 کيلوگرم براورد شده است.


اين لپ تاپ به پورت ها و درگاه هاي کاملي مجهز گشته از جمله: جک هدست، 2 پورت Thunderbolt (تکنولوژي ورودي خروجي پورت Thunderbolt براي فراهم کردن مسير ارتباطي دو طرفه با سرعت بسيار بالاي 20 گيگابيت بر ثانيه براي مسير ورودي و خروجي به کار ميرود.)، پورت USB3 در سمت چپ و در سمت راست خروجي HDMI، کارت خوان SDXC (يکرو کارت کينگستون 64 گيگابايت SDXC کلاس 10 آداپتور SD قرار گرفته است که با استفاده از آن ميتوانيد کارت حافظه 64 گيگابايت ميکرو کينگستون خود را به کارت حافظه اس دي تبديل نموده و با دستگاه هاي مناسب استفاده نمائيد. همچنين در اين پک آداپتور مخصوص يو اس بي قرار گرفته است که با گنجاندن ميکرو کارت خود در آن مي توانيد از آن بعنوان فلش مموري يو اس بي نيز استفاده نموده و اطلاعات خود را بين دستگاه هاي مختلف منتقل نمائيد. ) ودومين پورت USB3 قرار گرفته اند. با استفاده از پورت HDMI و Thunderbolt ، شما مي توانيد دو صفحه نمايش اضافي را به MacBook Pro متصل کنيد. همچنين براي ارسال و دريافت فايل ها به واي فاي نوع 802.11ac و بلوتوث نسخه ي 4 مجهز شده.
تنها پورتي که در اين سيستم تعبيه نشده پورت اترنت است، که نياز بيشتر کاربران مي باشد. اما با استفاده از درگاه USB-to-Ethernet (يو اس بي به اترنت) اين مشکل برطرف شده. 


طراحي کيبوردها به شکل Chiclet و مجهز شدنشان به نور پس زمينه، سرعت تايپ کردن را به شدت افزايش مي دهد.


صفحه نمايش 15.4 اينچي با کيفيت رتينا و جنس IPS، رزولوشن 2880 *1800 را ارائه مي دهد که تصاوير بي نظيري را به نمايش مي گزارد.
از مشخصات سخت افزاري مي توان به، پردازنده ي چهار هسته اي Intel Core i7-4770HQ و 256 گيگابايت حافظه SSD از نوع هاردديسک اشاره کرد. 
ناگفته نماند که مک بوک جديد با برنامه هاي از پيش نصب شده اي مانند، iTunes, FaceTime, Safari و  Photosتوزيع مي شود. همچنين از يه سال گارانتي برخوردار است.