فرق نوت بوک و لپ تاپ

آموزش و ترفندها 17 آبان 1393 علی مظفری

فرق نوت بوک و لپ تاپ

در این مقاله قصد داریم تفاوت بین لپ تاپ و نوت بوک را برای شما شرح دهیم با فروشگاه اینترنتی هدف همراه باشید.

 تعریف نوت بوک و لپ تاپ

به کامپیوتر شخصی که در رده خود به شدت سبک وزن باشد و وزن آنها فراتر از 2.7 کیلوگرم  نرود ، از تکنولوژی های مختلفی استفاده می کنند که بتوانند دارای یک پنل باریک و کوچک و کم حجم باشند  تا  به راحتی جابجا شوند، نوت بوک می گویند.

به کامپیوتر های شخصی ای که بیشتر کاربردی در حد سیستم خانگی دارند و بر روی میز کار قرار میگیرند و قابلیت حمل در محیط های مختلف را دارند  و معیار وزنی ، اندازه و ترکیب پنل ها از میزان خاصی پیروی نمیکند و می توانند با وزن حتی 3 کیلوگرم و صفحه نمایشی بزرگتر از 15 اینچ داشته باشند لپ تاپ گویند.

سهم بازار نوت‌بوک در بازار رايانه به سرعت در حال افزايش است و اين دستگاه‌ اغلب به‌عنوان جايگزين آينده لپ‌تاپ‌ها دانسته می‌شود، با اين همه همچنان برخی از كاربران در مورد اينكه نوت‌بوک چيست و چه فرقی با لپ‌تاپ دارد سردرگم هستند.
بی‌شک لپ تاپ و نوت‌بوک هر دو مزايا و معايبی دارند اما می‌توان از چند نظر تفاوت آن‌ها را مورد ملاحظه قرار داد تا با توجه به كاری كه انجام می‌دهيم دريابيم كداميک برای ما مناسب‌تر خواهد بود.

تفاوت نوت بوک و لپ تاپ

در اینجا به تفاوت جزئیات  این دو می پردازیم:

اندازه:

آنچه در نظر اول در مورد نت‌بوک جلب توجه می‌كند، اندازه آن است؛ نمايشگر نوت‌بوک معمولا از هفت تا 10 اينچ است اما اندازه لپ‌تاپ‌ها معمولا از 14 اينچ آغاز می‌شود. اين مساله موجب می‌شود نوت‌بوک‌ها در مقايسه با لپ‌تاپ‌ها بسيار كوچک‌تر و سبک‌تر باشند. همچنين قابل حمل‌تر بوده و می‌توانند در كيف يا كوله پشتی كوچک حمل شوند.

وضوح:

بيش‌تر نوت‌بوک‌ها در حال حاضر وضوح تصويری 1024*600 را فراهم می‌كنند؛ هر  اندازه که وضوح پايين‌تر از اين ميزان  بیاید، به كاربر اجازه نمی‌دهد يك صفحه وب را به‌طور كامل مشاهده كند و مجبور است برای خواندن كل متن صفحه را به عقب يا جلو ببرد.

قدرت:

اندازه كوچک نوت‌بوک ها آن‌ها را از نظر مصرف نيرو بهينه میكند، بنابراين مي‌توان از يک نوت‌بوک به مدت پنج تا شش ساعت بدون شارژ مجدد باتری استفاده كرد كه سه برابر طولانی‌تر از يك لپ‌تاپ معمولی است. همین موضوع یکی از نقاط قوت این سیستم می باشد و برای افرادی که زیاد در سفر هستند بسیار مناسب است.

كارآمدی:

اندازه، تنها تفاوت ميان لپ‌تاپ و نوت‌بوک نيست؛ عيب اصلی نوت‌بوک‌ها مربوط به عملکرد سخت افزاری ضعیف تر است. سرعت هارددرايو و پردازنده حافظه‌های گرافيكی در این سیستم ها پایین تر از لپ تاپ ها می باشد.

حالا وقتشه! اینو بخون PC جدید شما نیاز به این 15 برنامه رایگان دارد

بنابراين انجام هرگونه كار سنگين مانند ويرايش گرافيک يا ويديو به آسانی كار در لپ‌تاپ‌ها نخواهد بود. حتی پخش بيش از اندازه ويديو در سايت‌هايی مانند يوتيوب نيز می‌تواند نت‌بوک را به ميزان قابل ملاحظه‌ای آهسته كند.

کیبورد:

يک ايراد عمده وارد شده در مورد نوت‌بوک‌ها به ابعاد کیبورد آن‌ها مربوط است. اندازه ی کوپک کیبورد، باعث می شود دقت تایپ کردن کاهش یابد.

 

تفاوت بین لپ تاپ و نوت بوک

 

درايوهای نوری و اتصال به اينترنت:

نوت‌بوك‌ها معمولا درايو ديسك نوری ندارند.

موضوع دیگر اتصال به اینترنت است که در مورد نوت بوک یک مساله محوری به حساب می آید. تمامی نوت بوک ها به وای فای مجهز شده اند و شمار روزافزونی از آن‌ها دارای بلوتوث هستند، بنابراين می‌توانند برای اتصال به اينترنت به يك شبكه تلفن همراه نسل سوم متصل شوند.

قيمت:

نكته آخری كه چندان هم كم اهميت نيست، قيمت است؛ نوت‌بوک‌ها بسته به امكانات بين 200 تا 500 دلار قيمت دارند، در حالی كه ارزان‌ترين لپ‌تاپ از 400 دلار آغاز می‌شود.

با يك لپ‌تاپ مدل پايين می‌توان به اينترنت متصل شد، اسناد را ايجاد و ويرايش كرد و بازی‌هايی را اجرا كرد كه برای نمايش بدون مشكل نياز به گرافيک بالايی ندارند. مدل‌های بالاتر ظرفيت ذخيره‌سازی بيش‌تر، RAM بالاتر وامكانات بيش‌تری دارند.