روش های بازیابی اطلاعات گوشی بعد از فکتوری ریست

آموزش و ترفندها 12 بهمن 1401 مدیر سامانه

روش های بازیابی اطلاعات گوشی بعد از فکتوری ریست

شاید برای شما هم این اتفاق رخ داده باشد که با ریست فکتوری (Reset Factory ) گوشی بخشی از اطلاعات مهم خود را از دست داده باشید و حالا بخواهید از هر طریق ممکن این اطلاعات را بازیابی کنید. اما آیا انجام این کار امکانپذیر است؟ در این مقاله به آموزش روش های بازیابی اطلاعات گوشی بعد از فکتوری ریست می‌پردازیم. پس با ما همراه باشید.

 

مقدمه

قبل ازهر چیز بهتر است کمی در مورد فکتوری ریست (Factory Reset) و ماهیت آن صحبت کنیم. فکتوری ریست پروسه‌ای است که با انجام آن تمام اطلاعات شخصی کاربر از روی گوشی حذف و تنظیمات دستگاه دقیقا به حالت پیش فرض کارخانه بازگردانده می‌شوند. به بیان دیگر وقتی گوشی را فکتوری ریست می‌کنید، حالتی در دستگاه به وجود می‌آید که گویا همین حالا گوشی را خریداری کرده‌اید و برای بار نخست آن را روشن می‌کنید. دقت داشته باشید که فکتوری ریست با فلش کردن گوشی تفاوت دارد. برای درک بهتر تفاوت های مابین این دو مقوله توصیه می‌کنیم یک مرتبه مقاله "تفاوت فلش و فکتوری ریست گوشی های اندرویدی" را مطالعه کنید. پس با انجام Factory Reset تمام اطلاعات کاربر از روی گوشی حذف می‌شوند. حالا تصور کنید که بخشی از اطلاعات حذف شده شما اهمیت بالایی داشته‌اند و حالا شما بعد از اینکه گوشی را فکتوری ریست کرده‌اید به این اطلاعات نیاز دارید! در این حالت تکلیف چیست؟

خوشبختانه امکان بازیابی اطلاعات گوشی بعد از فکتوری ریست با استفاده از روش های خاصی وجود دارد و ما در این مطلب می‌خواهیم در رابطه با این روش ها صحبت کنیم. البته نمی‌توان مدعی شد که به طور قطع اطلاعات مورد نیاز و حذف شده شما با استفاده از روش هایی که در این مقاله شرح می‌دهیم بازیابی می‌شوند، اما به هر حال روش هایی که عنوان می‌کنیم سبب می‌شوند تا شانس بازیابی اطلاعات حذف شده شما به حداکثر مقدار ممکن برسد. اطلاعاتی که قصد بازگرداندن آن ها را دارید می‌تواند شامل مخاطبین گوشی، عکس ها، ویدئو ها، ایمیل ها و غیره باشد. پس اگر در پی بازیابی اطلاعات گوشی بعد از فکتوری ریست هستید، تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

 

روش های بازیابی اطلاعات گوشی بعد از فکتوری ریست

 

بازگرداندن اطلاعات از طریق اکانت گوگل

گوشی های اندرویدی این قابلیت را دارند که کاربر در آن ها اکانت گوگل خود را فعال کند. در این حالت برخی از اطلاعات کاربر مثل لیست مخاطبین، عکس هایی که در گوگل فوتوز (Google Photos) آپلود شده‌اند، لیست موزیک های گوگل پلی موزیک (Google Play Music) و غیره در اکانت گوگل کاربر ذخیره خواهند شد و برای دستیابی به آن ها کافیست که اکانت گوگل را دوباره در گوشی فعال کنید. با فعالسازی اکانت گوگل خود در هر گوشی اندرویدی می‌توانید به اطلاعاتی که در آن ذخیره شده دسترسی یابید. فراموش نکنید برای اینکه بازیابی اطلاعات گوشی بعد از فکتوری ریست با استفاده از اکانت گوگل امکانپذیر باشد، حتما باید اکانت گوگل شما قبل از فکتوری ریست کردن گوشی در آن فعال بوده و تنظیمات لازم در آن برای ذخیره کردن اطلاعات برقرار بوده باشد. برخی از اصلی ترین اطلاعاتی که توسط اکانت گوگل ذخیره شده و قابل بازیابی خواهند بود به شرح زیر هستند:

 

  • اطلاعات تقویم (Calendar): شامل تمام برنامه ریزی های شما و نوت هایی که روی اپلیکیشن تقویم گوشی اعمال کرده بودید.
  • اطلاعات مرورگر کروم (Chrome): تمام اطلاعات مرورگر گوگل کروم نظیر بوکمارک ها، هیستوری و غیره.
  • لیست مخاطبین (Contacts): تمام اطلاعات مربوط به مخاطبین شما را در بر می‌گیرد
  • اطلاعات داکیومنت ها (Docs): شامل اطلاعاتی می‌شود که به صورت داکیومنت در اکانت گوگل خود ذخیره کرده‌اید.
  • اطلاعات گوگل درایو (Drive): شامل تمام اطلاعاتی می‌شود که از طریق اپلیکیشن گوگل درایو ذخیره کرده‌اید.
  • اطلاعات جیمیل (Gmail): شامل تمام ایمیل ها و اطلاعات مربوط به آن می‌شود.
  • گوگل پلی موزیک (Google Play Music): شامل تمام موزیک هایی است که دانلود و از طریق اپلیکیشن گوگل پلی موزیک آن ها را در گوشی پخش و ذخیره کرده‌اید.
  • گوگل فوتوز (Google Photos): شامل تمام عکس ها و ویدئو هایی می‌شود که اجازه آپلود شدن آن ها در اپلیکیشن گوگل فوتوز را داده بودید.

 

بازگرداندن اطلاعات از طریق اکانت گوگل

 

موارد فوق بخشی از اصلی ترین اطلاعاتی هستند که از طریق اکانت گوگل شما در گوشی های موبایل ذخیره شده و قابلیت همگام سازی دارند. پس اگر قبل از فکتوری ریست گوشی اکانت گوگل شما در آن فعال بوده است، اطلاعات فوق در آن ذخیره هستند و با وارد کردن مجدد اکانت گوگل خود در گوشی و اتصال به اینترنت می‌توانید این اطلاعات را بازیابی کنید. برای انجام این کار بعد از فکتوری ریست دستگاه ابتدا آن را به اینترنت متصل کرده و سپس مراحل زیر را طی کنید:

  1. وارد بخش تنظیمات یا همان Settings گوشی شوید.
  2. گزینه Accounts & Sync را انتخاب کنید.
  3. گزینه Add Account را انتخاب نمایید.
  4. گزینه Google را انتخاب کنید.
  5. آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید.
  6. رمز عبور اکانت را وارد کنید.
  7. گزینه Accept را انتخاب کنید.
  8. گزینه No Thanks را انتخاب کنید.

بازگرداندن اطلاعات از طریق اکانت گوگل

به همین سادگی اکانت گوگل به گوشی شما اضافه می‌شود. حالا برای همگام سازی سریع اطلاعات خود دوباره به منوی تنظیمات گوشی مراجعه کنید و مراحل زیر را طی نمایید:

 

  1. گزینه Accounts & Sync را انتخاب کنید.
  2. مطمئن شوید که گزینه Auto-Sync Data گوشی در این بخش فعال است. اگر این گزینه را پیدا نکردید، مرحله بعد را انجام دهید.
  3. گزینه Google را انتخاب کنید.
  4. اکانت گوگل خودتان را از لیست انتخاب نمایید.
  5. مطمئن شوید که تمام گزینه هایی که می‌خواهید اطلاعات آن ها در گوشی بازیابی شود از لیست پیش رویتان فعال باشد. برای مثال اگر قصد بازیابی لیست مخاطبین گوشی را دارید، حتما دقت کنید که اسلایدر کنار گزینه Contacts فعال باشد.
  6. آیکون سه نقطه گوشه سمت راست و بالای صفحه را لمس کنید.
  7. گزینه Sync Now را انتخاب نمایید.

بازگرداندن اطلاعات از طریق اکانت گوگل

 

کمی منتظر باشید تا همگام سازی اطلاعات انجام گیرد. انجام این کار با توجه به حجم اطلاعاتی که در اکانت گوگل شما ذخیره شده می‌تواند تا چند دقیقه طول بکشد، بنابراین منتظر باشید تا پروسه مورد نیاز با موفقیت به اتمام برسد. بدین صورت از طریق اکانت گوگل قادر به بازیابی اطلاعات گوشی بعد از فکتوری ریست خواهید بود. اما اگر اطلاعاتی که قصد بازیابی آن ها را داریم در اکانت گوگل ذخیره نشده باشند تکلیف چیست؟

 

بازیابی اطلاعات گوشی بعد از فکتوری ریست از طریق فایل بکاپ

تقریبا اغلب گوشی های اندرویدی این قابلیت را در اختیار کاربر قرار می‌دهند تا از دستگاه در یک حافظه جانبی دیگر مثل حافظه کامپیوتر، رم میکرو اس دی، فلش مموری، هارد اکسترنال و غیره بکاپ تهیه کنند. اگر گوشی شما هم از این قابلیت پشتیبانی می‌کند و قبلا از آن بکاپ تهیه کرده بودید یا از طریق نرم افزارهای خاص از اطلاعات گوشی بکاپ گرفته‌اید، حالا می‌توانید به سادگی آن فایل بکاپ را ریستور کنید. برای انجام این کار کافیست که دقیقا به همان روشی که قبلا از اطلاعات دستگاه بکاپ گرفته بودید عمل کنید و این بار به جای انتخاب گزینه Back up، گزینه Restore را انتخاب نمایید و ضمن مشخص کردن مسیر فایل بکاپی که باید ریستور شود، استارت انجام این پروسه را بزنید. دقت داشته باشید که ریستور شدن اطلاعات گوشی در این حالت با توجه به حجم فایل بکاپ می‌تواند کمی طول بکشد.

 

بازیابی اطلاعات گوشی بعد از فکتوری ریست از طریق فایل بکاپ

 

بازیابی اطلاعات گوشی بعد از فکتوری ریست با نرم افزار Android Data Recovery

اما اگر هیچ بکاپی از گوشی در اختیار ندارید و فایل ها و اطلاعاتی که قصد دارید بازیابی شوند هم در اکانت گوگل همگام سازی نشده‌اند، چه راه حلی پیش رویتان قرار خواهد داشت؟ در اینگونه شرایط باید برای بازیابی اطلاعات گوشی بعد از فکتوری ریست از نرم افزارهای خاصی بازیابی اطلاعات گوشی استفاده کنید که بدین منظور ارائه شده‌اند. چندین نرم افزار مختلف وجود دارد که انجام این کار را امکانپذیر می‌کنند. در میان این نرم افزارها، نرم افزار Android Data Recovery یکی از مشهورترین و محبوب ترین آن هاست. بنابراین توصیه می‌کنیم شانس خود را با استفاده از این نرم افزار امتحان کنید. به منظور استفاده از این نرم افزار باید مراحلی که در ادامه شرح می‌دهیم به ترتیب طی شوند.

 

بازیابی اطلاعات گوشی بعد از فکتوری ریست با نرم افزار Android Data Recovery

 

در قدم نخست باید نرم افزار Android Data Recovery را روی کامپیوتر یا لپ تاپ خود نصب کنید. برای دانلود نسخه سازگار با ویندوز این نرم افزار بر روی این قسمت و برای دانلود نسخه سازگار با سیستم عامل مک او اس آن بر روی این قسمت کلیک کنید. بعد از اینکه این برنامه را دانلود کردید، مراحل ساده مورد نیاز برای نصب آن را طی کنید و نرم افزار را روی کامپیوتر اجرا نمایید. حالا باید قابلیت USB Debugging گوشی را فعال کنید. برای انجام این کار به منوی تنظیمات (Settings) بروید، گزینه Developer Options را انتخاب کنید و گزینه USB Debugging را فعال نمایید. اگر گزینه Developer Options را در منوی تنظیمات گوشی خود نیافتید، گزینه About Phone را انتخاب کنید و 7 مرتبه روی گزینه Build Number ضربه لمسی بزنید تا پیغامی با مضمون "You are a developer now" نمایان شود. حالا دوباره به منوی تنظیمات مراجعه کنید. مشاهده خواهید کرد که گزینه Developer Options نمایان شده است.

 

بازیابی اطلاعات گوشی بعد از فکتوری ریست با نرم افزار Android Data Recovery

 

گوشی خود را با کابل USB مناسب به کامپیوتر وصل کنید و نرم افزار Android Data Recovery را اجرا نمایید. منتظر بمانید تا نرم افزار مذکور گوشی شما را شناسایی کند. بعد از اینکه گوشی شناسایی شد می‌توانید گزینه هایی که قصد دارید بازیابی شوند را انتخاب کنید. برای مثال اگر تیک گزینه Gallery را بزنید، نرم افزار Android Data Recovery سعی می‌کند تا عکس های پاک شده گالری گوشی را بازیابی کند. با زدن تیک گزینه Videos همین روند برای ویدئو ها توسط نرم افزار انجام می‌گیرد. بنابراین تیک گزینه هایی که می‌خواهید اطلاعات از دست رفته آن ها بازیابی شوند را بزنید و نهایتا بر روی گزینه Start کلیک کنید. حالا باید منتظر باشید تا نرم افزار مورد نظر اقدامات لازم جهت بازیابی اطلاعات انتخاب شده شما را انجام دهد.

 

بازیابی اطلاعات گوشی بعد از فکتوری ریست با نرم افزار Android Data Recovery

 

بعد از اینکه نرم افزار اقدامات لازم را انجام داد لیستی از فایل های قابل بازیابی را ارائه می‌کند. برای بازیابی کردن این فایل ها کافیست که موارد مورد نیازتان را انتخاب کرده و روی گزینه Recover کلیک کنید تا بازیابی آن اطلاعات توسط نرم افزار Android Data Recovery انجام شود. بدین ترتیب قادر خواهید بود تا بازیابی اطلاعات گوشی بعد از فکتوری ریست را انجام دهید.

 

نکته مهم برای افزایش شانس بازیابی اطلاعات گوشی

یک نکته خیلی مهم وجود دارد که با در نظر گرفتن آن شانس بازیابی اطلاعات پاک شده گوشی بعد از فکتوری ریست بیشتر می‌شود. وقتی شما گوشی را فکتوری ریست می‌کنید یا هر اطلاعاتی را از حافظه آن پاک می‌کنید، اطلاعات قبلی که روی آن ذخیره شده بودند به طور کامل از بین نمی‌روند بلکه فقط موقتا از روی حافظه گوشی پنهان می‌شوند. در این شرایط حافظه گوشی منتظر می‌ماند تا اطلاعات جدیدی دریافت کند و به محض دریافت این اطلاعات جدید، آن ها را روی جایگاه اطلاعات قبلی ذخیره می‌کند. زمانی که اطلاعات جدید روی حافظه گوشی نوشته شوند، دیگر امکان بازیابی اطلاعات پیشینی که در آن ذخیره شده بودند وجود ندارد. پس تا زمانی که اطلاعات گوشی موقتا حذف شده و هنوز اطلاعات جدیدی روی حافظه دستگاه نوشته نشده باشد، بازیابی آن ها امکانپذیر خواهد بود.

پس اگر هرچه سریعتر بعد از فکتوری ریست گوشی به فکر بازیابی اطلاعات باشید، شانس بازیابی شدن آن ها بیشتر خواهد بود. طبیعتا اگر بعد از فکتوری ریست، اطلاعات جدید و با حجم بالایی به حافظه داخلی دستگاه منتقل شوند، دیگر امکان بازیابی اطلاعات اولیه را نخواهید داشت. به همین دلیل است که گفته می‌شود فکتوری ریست کردن و فروش گوشی به فردی دیگر از نظر امنیت اطلاعات اقدامی خطرناک است چون خریدار می‌تواند به سادگی با نرم افزارهای بازیابی اطلاعاتی مثل Android Data Recovery، داده های شخصی شما را ریکاوری یا بازیابی کند. به همین دلیل است که گفته می‌شود حتما بعد از اینکه گوشی خود را فکتوری ریست کردید، چندین فایل سنگین و پرحجم را به حافظه دستگاه منتقل کنید و سپس آن ها را از حافظه گوشی پاک نمایید و با خیال راحت دستگاه را به مشتری بدهید. در این شرایط دیگر امکان بازیابی اطلاعات شخصی شما وجود ندارد.

 

جمع‌بندی

همانطور که مشاهده کردید در این مقاله به آموزش روش های بازیابی اطلاعات گوشی بعد از فکتوری ریست (Factory Reset) پرداختیم. شاید تصور کنید که انجام این کار امکانپذیر نیست اما از نظر فنی انجام این کار امکانپذیر بوده و در عمل هم قابل انجام است. فراموش نکنید هرچقدر سریع تر برای بازیابی اطلاعات گوشی اقدام کنید، شانس بیشتری هم برای موفقیت آمیز بودن این پروسه خواهید داشت.