تفاوت فلش و فکتوری ریست گوشی های اندرویدی

آموزش و ترفندها 12 اردیبهشت 1398 علی مظفری

تفاوت فلش و فکتوری ریست گوشی های اندرویدی

شاید این سوال برای شما هم به وجود آمده باشد که فلش کردن گوشی های اندرویدی با فکتوری ریست (Factory Reset) آن ها چه تفاوتی دارد! در ادامه این مطلب می‌خواهیم به زبان ساده تفاوت فلش و فکتوری ریست گوشی های اندرویدی را برایتان شرح دهیم. بنابراین با ما همراه باشید.

 

تفاوت فلش و فکتوری ریست : مقدمه

گوشی های اندرویدی برخلاف آیفون های اپل قابلیت هایی فراتر از مواردی که در منوی تنظیمات دستگاه ارائه شده را در اختیار کاربران قرار می‌دهند که یکی از این قابلیت ها امکان نصب کاستوم رام (Custom ROM) و سایر موارد این چنینی است. برای نصب رام روی یک گوشی اندرویدی باید اصطلاحا آن را فلش کرد. فلش کردن گوشی اندرویدی می‌تواند با اهداف مختلفی مثل نصب یک کاستوم رام، نصب رام استوک (Stock ROM) روی دستگاه یا نصب جدیدترین آپدیت ها روی گوشی انجام گیرد. اگر به خاطر داشته باشید پیش از این در مقاله "راهنمای جامع فلش کردن گوشی های هوآوی، سامسونگ و غیره" به طور جامع در مورد نحوه فلش کردن گوشی های اندرویدی صحبت کرده بودیم، بنابراین مطمئنا مطالعه این مطلب می‌تواند کمک خوبی به درک بهتر شما از تفاوت فلش و فکتوری ریست گوشی کند.

اما قابلیت دیگری هم در منوی تنظیمات گوشی های اندرویدی ارائه شده که Factory Reset (فکتوری ریست) نام دارد و برخلاف فلش کردن، انجام آن خیلی ساده خواهد بود. از طریق فکتوری ریست گوشی می‌توان تمام اطلاعات روی آن را حذف و تنظیمات دستگاه را به حالت پیش فرض کارخانه بازگرداند، یعنی تقریبا کاری که با فلش کردن استوک رام به آن دست پیدا می‌کنیم! این مسئله و شباهتی که مابین بازخورد این رو مقوله وجود دارد ممکن است برخی از کاربران را به این فکر فرو ببرید که تفاوت فلش و فکتوری ریست گوشی های اندرویدی چیست؟! در ادامه این مطلب می‌خواهیم به تفاوت های دقیق مابین این دو مقوله اشاره کنیم. بنابراین با ما همراه باشید.

 

فکتوری ریست (Factory Reset) گوشی

فکتوری ریست یکی از گزینه هایی است که در منوی تنظیمات تمام گوشی های اندرویدی وجود دارد. با استفاده از این گزینه می‌توان تمام اطلاعات روی گوشی را حذف و تنظیمات و وضعیت آن را به حالت پیش فرض کارخانه (یعنی روزی که برای اولین بازی گوشی را خریده بودید و روشن کردید) باز گرداند. برای فکتوری ریست کردن گوشی هیچ نیازی به استفاده از کامپیوتر واسط، نرم افزارهای خاص و غیره وجود ندارد، چون انجام این کار از طریق منوی تنظیمات دستگاه امکانپذیر خواهد بود. وقتی گوشی را فکتوری ریست می‌کنید در هسته سیستم عامل آن و یا بوتلودر هیچ تغییری ایجاد نمی‌شود و فقط تنظیمات و شخصی سازی هایی که کاربر روی دستگاه انجام داده از بین می‌روند و اطلاعات او از حافظه گوشی حذف خواهند شد.

 

فکتوری ریست (Factory Reset) گوشی چیست؟

 

جالب است بدانید که از نظر فنی امکان بازیابی اطلاعات گوشی بعد از فکتوری ریست تحت شرایط خاص وجود دارد! یعنی اگر شما گوشی خود را قبل از فروش به فرد دیگری فکتوری ریست کنید و گوشی را به دست وی بسپارید، او می‌تواند با استفاده از نرم افزارهای خاص اطلاعاتتان را بازیابی کند. البته بازیابی موفقیت آمیز اطلاعات در این شرایط ملزم به این شرط است که اطلاعات جدیدی روی گوشی ذخیره نشده باشند. به محض اینکه اطلاعات جدیدی روی گوشی ذخیره شوند، دیگر اطلاعات پیشین و حذف شده کاربر قابلیت بازیابی شدن خود را از دست می‌دهند، سعی می‌کنیم در مقاله‌ای مجزا به طور دقیق تر در رابطه با این موضوع و نحوه بازیابی اطلاعات بعد از فکتوری ریست گوشی های اندرویدی صحبت کنیم.

بیشتر بدانید: آموزش فلش گوشی سامسونگ با برنامه Odin (اودین)

بنابراین به طور کامل با فکتوری ریست کردن گوشی های اندرویدی آشنا شدید. فکتوری ریست از طریق منوی تنظیمات دستگاه انجام می‌شود و عموما نیاز به طی کردن مسیری مثل Settings>Backup & Reset>Factory Reset دارد. فکتوری ریست گوشی عموما زمانی انجام می‌شود که باگ های خاصی در عملکرد دستگاه به وجود آمده باشد یا کاربر قصد فروش گوشی خود را داشته باشد. فکتوری ریست پروسه بسیار ساده‌ای را در پی دارد و برای انجام آن چند دقیقه زمان گذاشتن کافی خواهد بود. اما تفاوت فلش و فکتوری ریست گوشی های اندرویدی در چیست؟ در بخش بعد در رابطه با فلش کردن گوشی های اندرویدی صحبت می‌کنیم.

 

فلش کردن گوشی

فلش کردن گوشی های موبایل کمی پیچیده تر از فکتوری ریست خواهد بود و برای انجام این کار باید حتما از یک کامپیوتر واسط و نرم افزارهای خاص استفاده شود که قصد نداریم خیلی وارد جزئیات آن ها شویم. بنابراین در حالت عادی فلش کردن گوشی به منظور نصب یک رام جدید از طریق منوی تنظیمات آن امکانپذیر نیست. فلش کردن گوشی های اندرویدی می‌تواند با سه هدف مختلف و اصلی انجام شود. حالت اول مربوط به نصب رام استوک اندروید می‌شود. رام استوک در واقع همان رامی است که به طور پیش فرض و توسط شرکت سازنده روی گوشی نصب بوده است. حالت دوم مربوط به زمانی می‌شود که کاربر قصد دارد یک رام رسمی حاوی جدیدترین آپدیت های اندرویدی را در گوشی نصب کند و حالت سوم هم مربوط به شرایطی می‌شود که کاربر قصد دارد با نصب کاستوم رام، بستر نرم افزاری گوشی را به طور کامل شخصی سازی نماید. سردرگم کننده بودن تفاوت فلش و فکتوری ریست مربوط به زمانی می‌شود که فلش کردن دستگاه با هدف نصب رام استوک و بازگرداندن گوشی به حالت اولیه و پیش فرض کارخانه انجام گیرد.

برخلاف فکتوری ریست زمانی که گوشی فلش شود، هسته سیستم عامل آن و بوتلودر دستگاه دست‌خوش تغییراتی می‌شوند، بنابراین شاهد تغییرات پایه‌ای‌تر و گسترده‌تر در دستگاه خواهیم بود. فلش کردن گوشی های موبایل به مراتب زمان‌گیرتر از فکتوری ریست بوده و نیاز به دانش بیشتری دارد. اگر فلش گوشی به درستی انجام نشود ممکن است دستگاه اصطلاحا بریک شده و سیستم عامل آن اجرا نشود که در این حالت پروسه فلش می‌تواند دردسرساز شود. زمانی که یک استوک رام را در گوشی فلش می‌کنید، تمام اطلاعات پیشین سیستم عامل و هسته آن از بین می‌روند و اطلاعات جدید جایگزین آن ها می‌شود، بنابراین تقریبا هر باگ و مشکل نرم افزاری که در گوشی وجود داشته از بین خواهد رفت. به همین دلیل است که عموما در بیان عامیانه اشاره می‌شود که برای از بین بردن ویروس در گوشی باید آن را فلش کنید!

 

نحوه فلش کردن گوشی

 

فراموش نکنید که فلش کردن گوشی فقط با هدف بازگرداندن اطلاعات دستگاه به حالت پیش فرض کارخانه انجام نمی‌شود و در خیلی از مواقع هدف اصلی از انجام این کار نصب کاستوم رام هاست. پس این موضوع هم می‌تواند به عنوان تفاوت فلش و فکتوری ریست گوشی های اندرویدی در نظر گرفته شود. کاستوم رام در واقع نوعی از رام یا هسته سیستم عامل اندروید است که توسط توسعه دهندگان سوم شخص طراحی شده و می‌تواند قابلیت های نرم افزاری و عملکردی کاملا متفاوتی نسبت به آن جه در حالت پیش فرض روی دستگاه ارائه شده را در اختیار کاربر قرار دهد. اگر قصد فلش کردن گوشی خود را دارید و خیلی با جزئیات و نحوه انجام این کار آشنا نیستید، توصیه می‌کنیم شخصا ریسک انجام این کار را نپذیرید و برای انجام موفقیت آمیز این پروسه از فردی که در این حوزه اطلاعات بیشتری دارد کمک بگیرید.

 

فلش یا فکتوری ریست؟

با مطالعه توضیحاتی که در دو بخش قبل ارائه کردیم به راحتی می‌توانید تفاوت فلش و فکتوری ریست گوشی های اندرویدی را درک کنید. اما واقعا چه زمانی لازم است که فکتوری ریست انجام شود و چه زمانی بهتر است فلش گوشی انجام گیرد؟ به عقیده ما برای بازگرداندن تنظیمات و وضعیت دستگاه به حالت پیش فرض کارخانه واقعا لزومی مبنی بر فلش کردن گوشی وجود ندارد و انجام فکتوری ریست کفایت می‌کند. حتی اگر قصد فروش گوشی خود را داشته باشید و نگران این هستید که خریدار اطلاعات گوشی شما را بازیابی کند هم راه حل ساده‌ای پیش رویتان وجود دارد. کافیست بعد از اینکه گوشی را فکتوری ریست کردید، اطلاعات جدیدی (مثلا چند فیلم) را به حافظه آن منتقل کنید تا حافظه گوشی فول شود. سپس این فیلم ها را از حافظه دستگاه حذف نمایید. بدین ترتیب دیگر شانس بازیابی اطلاعات شخصی و اولیه شما (قبل از فکتوری ریست) به صفر می‌رسد.

حال وقتشه! اینو بخون بهترین گوشی های میان رده و خوش قیمت 2019

بنابراین در حالت عادی بهتر است برای بازگرداندن تنظیمات گوشی به حالت پیش فرض به همان فکتوری ریست اکتفا کرد. انجام فلش زمانی الزامی می‌شود که بخواهید کلا در هسته سیستم عامل دستگاه تغییرات ایجاد کنید. اگر قابلیت هایی مثل USB Debugging در گوشی اندرویدی فعال باشند و کاربر رمز عبور یا الگوی قفل نمایشگر را به خاطر نیاورد با فلش کردن می‌توان این مشکل را برطرف و رمز عبور یا الگویی نمایشگر را حذف کرد! در مواقعی هم که مشکلات عقیمی در عملکرد بستر نرم افزاری گوشی به وجود آیند بهتر است فلش کردن جایگزین فکتوری ریست شود. اما به عقیده ما بهترین کارایی فلش کردن گوشی مربوط به زمانی می‌شود که قصد نصب یک کاستوم رام را داشته باشید. فراموش نکنید با کاستوم رام ها می‌توانید رابط کاربری و بستر نرم افزاری گوشی را به طور کامل تغییر دهید و تجربه‌ای متفاوت را در حین کار کردن با گوشی داشته باشید.

 

فلش یا فکتوری ریست؟

 

جمع‌بندی

همانطور که مشاهده کردید در این مقاله به تفاوت فلش و فکتوری ریست گوشی های اندرویدی اشاره داشتیم. فراموش نکنید که برای فلش کردن گوشی ها باید دانشی فراتر از نحوه استفاده از گوشی های موبایل داشته باشید و دقت بالایی هم صرف کنید، چون بروز مشکل در این پروسه می‌تواند منجر به بریک شدن گوشی یا از کار افتادن و بالا نیامدن سیستم عامل آن شود.