آموزش بلاك كردن (Block) شماره و مخاطب در آيفون

آموزش و ترفندها 31 فروردین 1398 علی مظفری

آموزش بلاك كردن (Block) شماره و مخاطب در آيفون

شاید برای شما هم این اتفاق افتاده باشد که بنا هر دلیل تمایل داشته باشید شماره تلفن مخاطب خاصی را در آیفونتان بلاک کنید تا وی دیگر قادر به ارسال پیام یا برقراری تماس با شما نباشد. در این مقاله می‌خواهیم به آموزش نحوه بلاك كردن شماره و مخاطب در آيفون بپردازیم. بنابراین با ما همراه باشید.

 

مقدمه

تصور کنید شماره خاصی دائما با ارسال پیامک یا برقراری تماس تلفنی مزاحم شما می‌شود و می‌خواهید شماره مورد نظر را بلاک کنید! انجام این کار در گوشی های اندرویدی با استفاده از ترفندهای خاصی امکانپذیر است که شاید در مقایسه‌ای مجزا در مورد آن صحبت کردیم، اما سوال اصلی اینجاست که چگونه در آیفون های اپل (apple) شماره مخاطب خاصی را بلاک کنیم؟ آیا بلاك كردن شماره یا مخاطب در آيفون امکانپذیر است؟ خوشبختانه انجام این کار امکانپذیر بوده و برای انجام آن نیاز به نصب هیچ اپلیکیشن جانبی هم ندارد! تمام آیفون هایی که حداقل از سیستم عامل iOS 7 بهره‌مند باشند، امکان بلاك كردن شماره و مخاطب را در اختیار کاربر قرار می‌دهند. در ادامه این مطلب می‌خواهیم نحوه دقیق بلاك كردن شماره و مخاطب در آيفون های اپل را برایتان شرح دهیم. بنابراین با ما همراه باشید.

 

بلاك كردن شماره و مخاطب در آيفون

خوشبختانه بلاک شماره در آیفون های اپل به سادگی قابل انجام خواهد بود. تنها مسئله‌ای که باید به آن دقت کنید این موضوعست که آیفون (iPhone) شما حتما باید از iOS 7 یا نسخه های جدیدتر این سیستم عامل بهره‌مند باشد. دقت کنید که بلاک شماره مخاطب چه زمانی که شماره وی در لیست مخاطبین شما ذخیره شده باشد و چه زمانی که شماره وی در لیست مخاطبین شما ذخیره نباشد امکانپذیر خواهد بود. برای بلاك كردن شماره و مخاطب در آيفون مراحل زیر را طی کنید:

 

بلاك كردن شماره و مخاطب در آيفون

 

  • وارد بخش Phone آیفونتان شوید.
  • با انتخاب گزینه Recent وارد لیست تماس های اخیر گوشی شوید.
  • شماره تماسی که می‌خواهید بلاک شود را پیدا کنید. دقت داشته باشید بلاک کردن شماره حتی در شرایطی که مخاطب در گوشی شما ذخیره شده باشد هم با طی کردن همین مراحل قابل انجام خواهد بود.
  • آیکون با نماد i را از گوشه سمت راست صفحه انتخاب کنید.
  • به پایین صفحه اسکرول کرده و گزینه Block This Caller را انتخاب نمایید.
  • در پنجره پاپ آپ نمایان شده گزینه Block Contact را انتخاب کنید.

به همین سادگی شماره تماس یا مخاطبی که انتخاب کرده بودی بلاک می‌شود. اما تصور کنید می‌خواهید مخاطبی را بلاک کنید که به تازگی با شما تماس و ارتباطی نداشته و فقط شماره وی را در لیست مخاطبین آیفونتان ذخیره دارید. بدین منظور کافیست به شرح زیر عمل کنید:

  • وارد بخش تنظیمات یا همان Settings آیفونتان شوید.
  • گزینه Phone را انتخاب کنید.
  • گزینه Call Blocking and Identification را انتخاب کنید.
  • به پایین صفحه اسکرول کنید و گزینه Block Contacts را انتخاب نمایید.
  • از لیست مخاطبین گوشی، مخاطبی که تمایل دارید شماره وی بلاک شود را انتخاب نمایید.
  • بلاک شدن شماره وی را در صورت نیاز تایید کنید.

به این صورت مخاطبی که نام و شماره آن در لیست مخاطبین آیفون شما ذخیره شده به لیست شماره های بلاک شده دستگاه اضافه می‌شود. انجام این کار به شیوه مشابه در آیپدهای (iPad) اپل و آیپاد تاچ هم می‌تواند منجر به بلاک شدن مخاطبین و شماره های مورد نظرتان شود.

 

با بلاک کردن مخاطب چه اتفافی رخ می‌دهد؟

وقتی بلاك كردن شماره و مخاطب در آيفون انجام شود، فرد بلاک شده از طریق اپلیکیشن های پیش فرض سیستم عامل iOS قادر به برقراری ارتباط با شما نخواهد بود. یعنی وی نمی‌تواند با شما تماس تلفنی برقرار کند یا از طریق اپلیکیشن FaceTime یا iMessage برایتان پیام ارسال نماید و با شما در ارتباط باشد. حتی اگر شما آدرس ایمیل مخاطب را داشته باشید و آن را در جزئیات و اطلاعات مخاطبتان ذخیره کرده باشید، با بلاک کردن وی دیگر او قادر به ارسال ایمیل هم برای شما نخواهد بود و اپلیکیشن ایمیل آیفون هم مخاطب مورد نظر را بلاک می‌کند. پس وقتی مخاطب خاصی را در آیفونتان بلاک کنید، تمام اپلیکیشن های پیش فرض آیفون و سیستم عامل iOS مشخصات وی را بلاک خواهند کرد. اما تکلیف آن مخاطب در دیگر اپلیکیشن های ثانویه چه می‌شود؟

حالا وقتشه! اینو بخون آموزش حل مشکل اتصال بلوتوث در آیفون و آیپد

طبیعتا در این شرایط اگر از اپلیکیشن های ثانویه دیگری استفاده کنید، مخاطبی که بلاک کرده‌اید در آن ها بلاک نخواهد شد. برای اینکه مخاطب در این اپلیکیشن های ثانویه هم بلاک شد باید از طریق خود آن اپلیکیشن ها اقدام کنید. اپلیکیشن هایی مثل تلگرام، فیسبوک، واتساپ ، اینستاگرام و غیره همگی دارای قابلیت بلاک کردن هستند. بنابراین خیلی راحت می‌توانید از منوی تنظیمات این اپلیکیشن ها مخاطب مورد نظرتان را بلاک کنید تا و هیچ راه ارتباطی دیگری با شما نداشته باشد.

 

بلاك كردن شماره و مخاطب در آيفون

 

آیا مخاطب بلاک شده متوجه بلاک بودن خود می‌شود؟

نکته جالب بلاك كردن شماره و مخاطب در آيفون این است که وقتی شما فردی را از طریق آیفونتان بلاک می‌کنید، وی به راحتی متوجه این موضوع نخواهد شد و تقریبا همه چیز از دید وی نرمال و طبیعی به نظر می‌رسد. به بیان دیگر هیچ آثار و نشانه های محسوسی وجود ندارد که وی با توجه به آن ها بفهمد شما او را بلاک کرده‌اید. البته اگر او به طور کامل با جزئیات و پیامدهای ناشی از بلاك شماره و مخاطب در آيفون آشنا باشد، متوجه بلاک بودن شماره خودش می‌شود، یعنی تشخیص دادن بلاک شدن در آیفون های اپل غیرممکن نیست اما یک کاربر عادی متوجه این مسئله نمی‌شود.

زمانی که شماره یک فرد را در آیفونتان بلاک کنید و وی سعی در برقراری تماس با شما داشته باشد، تماس او برای وی روند یک تماس عادی را طی می‌کند و سپس به طور خودکار به ویس میل (Voice Mail) منتقل می‌شود. زمانی هم که این فرد بلاک شده پیامکی برای شما ارسال کند، هیچ اثری مبنی بر ارسال نشدن پیام او برایش نمایان نمی‌شود و اصلا وی متوجه دلیور نشدن پیام نخواهد شد. پس فردی که شما او را بلاک می‌کنید تقریبا متوجه این مسئله که بلاک شده نمی‌شود و این موضوع از جالب ترین ویژگی های بلاك كردن شماره و مخاطب در آيفون های اپل است.

 

آموزش آنبلاك كردن شماره و مخاطب در آيفون

اما تصور کنید بنا به هر دلیل می‌خواهید شماره و مخاطبی که قبلا در آیفونتان بلاک کرده بودید را دوباره آنبلاک نمایید! انجام این کار چطور امکانپذیر خواهد بود؟ خوشبختانه آنبلاک مخاطبین و شماره ها در آیفون های اپل هم به سادگی امکانپذیر است. برای انجام این کار کافیست مراحل زیر به ترتیب طی شوند:

  • وارد بخش تنظیمات یا همان Settings آیفون خود شوید.
  • گزینه Phone را انتخاب کنید.
  • گزینه Call Blocking and Identification را انتخاب نمایید.
  • به پایین صفحه اسکرول کنید و گزینه Block Contacts را انتخاب کنید.
  • گزینه Edit را لمس کنید.
  • نام مخاطب یا شماره تماسی که می‌خواهید از لیست بلاک شده های گوشی حذف شود را پیدا کرده و آیکون دایره قرمز رنگ کنار آن را لمس نمایید.
  • گزینه Unblock را انتخاب کنید.

به این صورت مخاطب و شماره مورد نظر از لیست شماره های بلاک شده آیفون حذف می‌شود و اصطلاحا آن مخاطب آنبلاک خواهد شد. از این پس تماس های ورودی این مخاطب و پیام هایی که او ارسال کند در آیفون شما دریافت شده و نمایش داده می‌شود.

 

بلاك كردن شماره و مخاطب در آيفون

 

بلاک شماره در آيفون های قدیمی تر چگونه امکانپذیر خواهد بود؟

همانطور که در ابتدای این مقاله هم اشاره کردیم، روش های نام برده شده برای بلاك كردن شماره و مخاطب در آيفون فقط در آن دسته آیفون هایی قابل استفاده خواهد بود که حداقل از iOS 7 بهره‌مند باشند. اما تکلیف آن دسته از کاربرانی که از آیفون های قدیمی تر اپل استفاده می‌کنند و از iOS 6 بهره‌مند هستند چه خواهد شد؟ آیا این افراد قادر به بلاک کردن شماره و مخاطبین مورد نظرشان نیستند؟ متاسفانه در سیستم عامل iOS 6 و نسخه های قدیمی تر این سیستم عامل قابلیت بلاک مخاطبین و شماره تماس ها ارائه نشده است، بنابراین اگر از آیفونی استفاده می‌کنید که به iOS 6 یا نسخه های قدیمی تر iOS مجهز است، قادر نخواهید بود که به راحتی و از طریق منوی تنظیمات گوشی شماره مخاطبین را بلاک کنید.

حالا وقتشه! اینو بخون مقایسه آیفون X و XS اپل: ظاهر یکسان و قیمت متفاوت!

برای انجام این کار در آیفون های قدیمی تر باید از اپلیکیشن های ثانویه و سوم شخص استفاده شود اما متاسفانه انجام این کار هم ساده نیست و اغلب اپلیکیشن هایی که بدین منظور ارائه شده‌اند نیاز به صرف هزینه و خرید اشتراک دارند. نمونه های رایگان این اپلیکیشن ها هم کیفیت مطلوبی در بلاک کردن شماره تماس افراد و مخاطبین ندارند. بنابراین بهترین راه پیش رویتان این است گه آیفون خود را تعویض کنید و به جای آن یک گوشی اندروید یا آیفون جدیدتر بخرید که حداقل از iOS 7 بهره‌مند باشد. مطمئنا آیفونی که دیگر آپدیت های iOS را بیشتر از نسخه ششم آن دریافت نمی‌کند، گوشی نیست که خیلی در این دوره به دردتان بخورد و بهتر است دیر یا زود به فکر تعویض آن باشید. این بهترین راهی است که شما را قادر به بلاک کردن مخاطبین و شماره های گوشی می‌کند.

 

نتیجه‌گیری

همانطور که مشاهده کردید در این مطلب در رابطه با نحوه بلاك كردن شماره و مخاطب در آيفون صحبت کردیم. بلاک شماره یا مخاطبین در آیفون هایی که از iOS 7 یا نسخه های جدیدتر این سیستم عامل بهره‌مند باشند به سادگی امکانپذیر است اما در آیفون های قدیمی تر قابل انجام نخواهد بود.