صفحه نمایش اینفینیتی چیست؟ (Infinity Display)

آموزش و ترفندها 20 فروردین 1398 علی مظفری

صفحه نمایش اینفینیتی چیست؟ (Infinity Display)

احتمالا شما هم در حین بررسی ویژگی های برخی از گوشی های سامسونگ شنیده‌اید که گفته شده نمایشگر فلان گوشی از نوع اینفینیتی (Infinity) است. اما صفحه نمایش اینفینیتی چیست و چه مفهومی دارد؟ در ادامه این مطلب می‌خواهیم در رابطه با ماهیت صفحه نمایش های اینفینیتی سامسونگ صحبت کنیم. با ما همراه باشید.

 

مقدمه

سامسونگ سال هاست که به عنوان بزرگ‌ترین شرکت تولید کننده صفحه نمایش برای گوشی های موبایل شناخته می‌شود و صفحه نمایش هایی که توسط این کمپانی تولید و در گوشی ها مورد استفاده قرار می‌گیرند بسیار با کیفیت هستند. سامسونگ استاد تولید صفحه نمایش های سوپر آمولد (Super AMOLED) است. صفحه نمایش های سوپر آمولد این کمپانی در واقع نوعی از پنل های نمایشگر هستند که از اجزای بسیار باریکی تشکیل شده و محتوای تصویر در آن ها با روشن شدن تعداد مشخصی از چراغ های ال سی دی پس زمینه انجام می‌شود. روشنایی بالا، وضوح عالی، کنتراست مطلوب و مصرف انرژی کم از اصلی ترین مزیت ها و نقاط قوت صفحه نمایش های سوپر آمولد هستند.

سال هاست که سامسونگ در گوشی های رده بالا و پرچمدار خود از پنل های سوپر آمولد استفاده می‌کند. حتی اپل هم پس از سال ها که آیفون هایش را به نمایشگر های IPS LCD مجهز می‌کرد، سرانجام مجبور شد برای اینکه پتانسیل رقابت با نمایشگر با کیفیت گوشی های برتر شرکت سامسونگ را داشته باشد، دست به دامان این کمپانی شده و از نمایشگر های سوپر آمولد آن در آیفون های جدیدش استفاده کند. اما در سال 2017 و زمانی که دو گوشی گلکسی اس 8 سامسونگ (Samsung Galaxy S8) و گلکسی اس 8 پلاس (Samsung Galaxy S8 Plus) به عنوان جدیدترین پرچمداران این شرکت معرفی شدند، سامسونگ نمایشگر سوپر آمولد آن ها را با لقب اینفینیتی (Infinity Display) معرفی کرد! اما منظور از صفحه نمایش اینفینیتی چیست؟

 

صفحه نمایش اینفینیتی

 

پیش از اینکه در رابطه با ماهیت صفحه نمایش های اینفینیتی سامسونگ صحبت کنیم باید بگوییم که نمایشگر اینفینیتی هیچ ارتباطی به تکنولوژی که در ساخت و کنار هم چیدن پنل نمایشگر بکار رفته ندارد. نمایشگر اینفینیتی ویژگی است که به نوع طراحی و ظاهر نمایشگر مربوط می‌شود. بنابراین نوع پنلی که در نمایشگر گوشی ها مورد استفاده قرار می‌گیرد و در انواع مختلفی همچون سوپر آمولد، IPS LCD، TFT و غیره موجود است مقوله‌ای مجزا نسبت به سبک طراحی و ظاهر نمایشگر خواهد بود و وقتی در رابطه با صفحه نمایش اینفینیتی صحبت می‌کنیم، صحبت های ما به سبک طراحی و ظاهر صفحه نمایش ارتباط پیدا می‌کند. صفحه نمایش های اینفینیتی از نظر سبک طراحی و ظاهر دارای ویژگی های خاصی هستند که در ادامه بیشتر در رابطه با جزئیات آن ها صحبت می‌کنیم. بنابراین با ما همراه باشید.

 

صفحه نمایش اینفینیتی چیست؟

واژه Infinity در زبان انگلیسی به معنای بی‌نهایت و بدون پایان است. سامسونگ برای اولین بار به صفحه نمایش دو گوشی گلکسی اس 8 و اس 8 پلاس این لقب را داد، اما چرا این لقب برای نمایشگر دو گوشی مذکور در نظر گرفته شد؟ طبق توضیحات سامسونگ، صفحه نمایش اینفینیتی نوعی از صفحه نمایش در گوشی های موبایل است که حاشیه های بسیار باریکی (به ویژه در دو لبه سمت راست و چپ) دارد و بدین ترتیب نسبت تصویر به بدنه بالایی را ارائه می‌کند. به بیان دیگر نمایشگر اینفینیتی نوعی از نمایشگر است که تقریبا بخش اصلی و عمده پنل جلوی گوشی را در بر گرفته باشد. سامسونگ همچنین اشاره دارد که صفحه نمایش های اینفینیتی در دو لبه سمت راست و چپ دارای انحنای ظریفی هستند که منجر به خوش دست‌تر شدن گوشی می‌شوند.

حالا وقتشه! مشاهده قیمت و مشخصات گوشی موبایل سامسونگ مدل Galaxy Note 10 Plus

از آنجایی که در دو گوشی Galaxy S8 و Galaxy S8 Plus برای اولین بار دکمه فیزیکی هوم از لبه زیرین قاب گوشی حذف شده بود و دو لبه سمت راست و چپ نمایشگر دستگاه حاشیه‌ای نداشت، سامسونگ از لقب اینفینیتی برای معرفی سبک طراحی خاص خودش در دو گوشی مذکور استفاده کرد و بدین ترتیب اصطلاح صفحه نمایش اینفینیتی به وجود آمد. هم اکنون پرچمداران جدیدتر این شرکت کره‌ای نظیر گلکسی S9، گلکسی S9 پلاس، گلکسی نوت 8 و گلکسی نوت 9 هم از صفحه نمایش اینفینیتی بهره می‌برند. سامسونگ اشاره می‌کند که به دلیل نسبت تصویر به بدنه بالا در نمایشگر های Infinity و نبود حاشیه در دو لبه سمت راست و چپ آن ها، تماشای فیلم و سریال در گوشی هایی که به این نوع نمایشگر مجهز باشند بسیار لذت‌بخش خواهد بود و تجربه‌ای بی‌نظیر را برای کاربر به ارمغان می‌آورد.

 

صفحه نمایش اینفینیتی چیست؟

 

اما اگر دقت کرده باشید، این روزها تقریبا تمام گوشی های موبایل از صفحه نمایش های بزرگ و بدون حاشیه (یا با حاشیه های بسیار باریک) بهره می‌برند. با وجود این شرایط آیا می‌توان مدعی شد که همه گوشی های مدرن و جدید از صفحه نمایش Infinity بهره‌مند هستند؟ در پاسخ باید بگوییم خیر! سامسونگ در توضیح ویژگی هایی که به نمایشگر های اینفینیتی نسبت داده اشاره به خمیده بودن لبه های سمت راست و چپ صفحه نمایش گوشی و وجود انحنا در این قسمت های نمایشگر می‌کند. در تمام گوشی های مدرن امروزی که از نمایشگرهای با حاشیه باریک بهره‌مند هستند، انحنای این چنینی وجود ندارد و خیلی از آن ها لبه فلت و صافی را ارائه کرده‌اند. بنابراین نمی‌توان به صفحه نمایش این گوشی ها هم لقب اینفینیتی را نسبت داد. با توجه به متریالی که سامسونگ در تمام گوشی هایی که از نمایشگر اینفینیتی بهره می‌برند بکار برده می‌توان این نتیجه‌گیری را هم داشت که صفحه نمایش اینفینیتی در اغلب مواقع از نوع سوپر آمولد است و با شیشه گوریلاگلس هم از آن محافظت به عمل آید. پس با ماهیت صفحه نمایش های اینفینیتی سامسونگ آشنا شدید.

 

انواع نمایشگرهای اینفینیتی (Infinity Display) را بشناسید!

به مرور و با گذر زمان دسته‌بندی های جدیدی هم برای نمایشگرهای Infinity سامسونگ به وجود آمدند. هم اکنون صفحه نمایش های Infinity از نظر سبک طراحی در پنج نوع مختلف دسته‌بندی می‌شوند. طبیعتا تمام آن ها در دو لبه سمت راست و چپ خود بدون حاشیه بوده و انحنای ظریفی دارند. تفاوت آن ها در نحوه طراحی حاشیه نمایشگر در دو لبه فوقانی و زیرین خلاصه می‌شود. در ادامه سعی می‌کنیم دقیق‌تر در رابطه با انواع صفحه نمایش های اینفینیتی و سبک طراحی آن ها صحبت کنیم.

حالا وقتشه! نقد و بررسی گلکسی A80 سامسونگ: یک گوشی خاص و با کیفیت

  • صفحه نمایش اینفینیتی عادی: این دسته از صفحه نمایش های اینفینیتی در دو لبه فوقانی و زیرین حاشیه‌ای شبیه به یک نوار مستطیل شکل دارند و سنسورهای دوربین جلوی گوشی در حاشیه لبه فوقانی نمایشگر نصب می‌شوند. دو گوشی گلکسی S8 و S8 Plus سامسونگ از این نوع صفحه نمایش اینفینیتی بهره می‌برند.
  • صفحه نمایش اینفینیتی نوع O: این دسته از نمایشگر های اینفینیتی در لبه فوقانی خود حاشیه‌ای ندارند و فقط یک بخش دایره‌ای شکل برای نصب لنز دوربین جلو در لبه فوقانی آن ها تعبیه شده است. این نوع از صفحه نمایش های اینفینیتی در گوشی های زیادی مورد استفاده قرار گرفته‌اند و ظاهری خاص را برای دستگاه ایجاد می‌کنند.
  • صفحه نمایش اینفینیتی نوع U: نمایشگر های اینفینیتی نوع U در واقع دسته‌ای از نمایشگر های اینفینیتی هستند که در لبه فوقانی خود یک نوار U شکل دارند و مجموعه سنسورهای جلوی گوشی در این بخش تعبیه خواهند شد. به این نوار U شکل که در لبه فوقانی صفحه نمایش دستگاه نصب می‌شود اصطلاحا ناچ (Notch) می‌گوییم.
  • صفحه نمایش اینفینیتی نوع V: این نوع از صفحه نمایش های اینفینیتی از نظر ساخت و ظاهر تقریبا کاملا مشابه به نمایشگر های اینفینیتی نوع U هستند ولی با این تفاوت که دو لبه عرضی زائده بخش فوقانی نمایشگر آن ها زاویه‌دار بوده و برخلاف حالت U شکل از حالت V شکل بهره می‌برد. بکارگیری این نوع از نمایشگرها هم در گوشی های موبایل به شدت رواج یافته است.
  • صفحه نمایش اینفینیتی نوع انعطاف‌پذیر: نوعی از صفحه نمایش های اینفینیتی سامسونگ که در قرار است در گوشی های مجهز به صفحه نمایش تاشوی آن بکار گرفته شوند با اصطلاح صفحه نمایش اینفینیتی انعطاف‌پذیر شناخته می‌شوند. می‌توان گفت گوشی سامسونگ گلکسی فولد (Samsung Galaxy Fold) هم اکنون به نوع خاصی از نمایشگر اینفینیتی انعطاف‌پذیر مجهز است.
  • صفحه نمایش اینفینیتی جدید: نمایشگر اینفینیتی جدید در واقع نوعی از نمایشگرهای اینفینیتی است که سامسونگ در گوشی های جدید سری گلکسی اس خود یعنی گلکسی اس 10، گلکسی اس 10 پلاس و گلکسی S10e بکار برده است. این نوع از نمایشگرهای اینفینیتی هیچ زائده و حاشیه‌ای را در لبه های فوقانی و زیرین ندارند و لنز دوربین سلفی آن ها در داخل نمایشگر نصب شده است. این سبک طراحی جدیدترین سبک طراحی صفحه نمایش های اینفینیتی سامسونگ محسوب می‌شود.

 

انواع نمایشگرهای اینفینیتی (Infinity Display)

 

موارد فوق انواع نمایشگرهای اینفینیتی هستند که شاید مشابه آن ها را در گوشی های فعلی موجود در بازار مشاهده کنید. دقت داشته باشید که واژه Infinity فقط یک لقب برای اشاره به سبک طراحی و ظاهر گوشی صفحه نمایش گوشی های مدرن شرکت سامسونگ است که نسبت تصویر به بدنه بالایی دارند و بخش اصلی پنل جلوی آن ها با نمایشگر احاطه می‌شود.

 

نتیجه‌گیری

همانطور که مشاهده کردید در این مطلب به معرفی ماهیت صفحه نمایش های اینفینیتی سامسونگ (Infinity Display) پرداختیم و انواع نمایشگرهای اینفینیتی را هم برایتان معرفی کردیم. بکارگیری این سبک نمایشگرها در گوشی های موبایل کاملا رواج یافته و به یکی از ویژگی های کاربرپسند اسمارتفون ها تبدیل شده است. نظر شما در رابطه با گوشی هایی که از صفحه نمایش اینفینیتی بهره‌مند می‌شوند، چست؟