مقایسه گلکسی A9 2018 با گلکسی S8 سامسونگ: A جدیدتر یا S قدیم‌تر؟

مقایسه محصولات 28 اسفند 1397 علی مظفری

مقایسه گلکسی A9 2018 با گلکسی S8 سامسونگ: A جدیدتر یا S قدیم‌تر؟

دو گوشی گلکسی اس 8 سامسونگ (Galaxy S8) و گلکسی A9 2018 گوشی هایی هستند که تقریبا در یک رده قیمتی قرار دارند و از اینرو شاید خیلی از کاربران برای انتخاب یکی از آن ها دچار شک و تردید شوند. در ادامه این مطلب می‌خواهیم به مقایسه گلکسی A9 2018 با گلکسی S8 و برتری های آن ها نسبت به یکدیگر را برایتان شرح دهیم.

 

مقدمه

سامسونگ در ماه مارس (March) سال 2017 به طور رسمی از پرچمدار جدید خود یعنی گوشی گلکسی اس 8 رونمایی کرد. اگر به خاطر داشته باشید پیش از این در مقاله "نقد و بررسی گلکسی اس 8 سامسونگ (Samsung Galaxy S8)" به طور کامل این گوشی را مورد بررسی قرار دادیم. این گوشی در واقع پرچمدار اصلی سامسونگ در سال 2017 و اوایل سال 2018 محسوب می‌شد. از آنجایی که کیفیت ساخت این اسمارتفون بالاست، هنوز هم می‌تواند یکی از بهترین گزینه های خرید پیش روی کاربران با قیمتی مناسب باشد. اما یکی از گوشی های جدیدتر سامسونگ که به عقیده ما با توجه به داشتن قیمت نسبتا مشابه می‌تواند رقیب جدی برای گلکسی S8 باشد، گوشی گلکسی A9 2018 است که در ماه اکتبر (October) سال 2018 شاهد رونمایی از آن بودیم.

اگر به خاطر داشته باشید ما پیش از این در مقاله "نقد و بررسی گلکسی A9 2018 سامسونگ: دوربین اصلی چهارگانه!" به نقد و بررسی گلکسی A9 2018 سامسونگ هم پرداختیم. دو گوشی گلکسی A9 2018 و گلکسی S8 تقریبا قیمت یکسانی دارند و این موضوع سبب می‌شود تا بتوانند در یک بازه قیمتی مشابه رقیب های جدی برای هم باشند. بنابراین شاید خیلی از شما عزیزان هم برای انتخاب یکی از این دو گوشی بر سر دو راهی تردید قرار داشته باشید. به همین دلیل ما مقایسه اختصاصی را تدوین کردیم. در این مطلب به مقایسه گلکسی A9 2018 با گلکسی S8 می‌پردازیم و سعی می‌کنیم برتری های هر یک از این دو اسمارتفون را نسبت به گوشی دیگر مشخص کنیم. بدین ترتیب شما می‌توانید شناخت بهتری از دو گوشی مورد نظر داشته باشید و تصمیم‌گیری بهتری هم برای خرید هر یک از آن ها به عمل آورید.

 

مقایسه گلکسی A9 2018 با گلکسی S8 سامسونگ: طراحی و ظاهر

شاید این تصور در ذهنتان به وجود آید که چون گلکسی S8 محصول سال 2017 است، بنابراین باید سبک طراحی خیلی جذاب و به روزی نداشته باشد اما در حقیقت اینطور نیست و گلکسی اس 8 می‌تواند از نظر سبک طراحی، ظاهر و کیفیت ساخت کاملا با گوشی گلکسی A9 2018 رقابت کند! فریم اصلی هر و گوشی آلومینیومی است و قاب پشت و جلوی آن ها با شیشه ضد خش پوشانده می‌شود و این ویژگی تنها ویژگی مشترک مابین دو گوشی مذکور خواهد بود! در همان نگاه اول متوجه خواهید شد که دو گوشی Galaxy A9 2018 و Galaxy S8 از نظر ابعاد و اندازه کاملا با هم تفاوت دارند. گلکسی S8 ابعاد جمع‌وجوری داشته و بدنه آن نسبتا بلند و کم عرض به نظر می‌رسد اما گلکسی A9 2018 بدنه خیلی بزرگ‌تری دارد. از نظر وزنی هم گوشی گلکسی A9 چیزی در حدود 28 گرم از گلکسی اس 8 سنگین تر خواهد بود.

 

مقایسه گلکسی A9 2018

 

برخلاف گلکسی اس 8 که از طراحی ضد آب بهره‌مند بوده و از استاندارد IP68 پشتیبانی می‌کند، گلکسی A9 2018 از استاندارد ضد آب مشخصی پشتیبانی به عمل نمی‌آورد. همچنین در مقایسه گلکسی A9 2018 با گلکسی S8 مشخص شد که شیشه ضد خش گلکسی اس 8 کیفیت و مقاومت بیشتری نسبت به شیشه بکار رفته در قاب Galaxy A9 دارد. گذشته از این ویژگی ها و مسائل مربوط به اندازه و ابعاد، وقتی از نمای رو به رو به دو گوشی مذکور نگاه کنید صفحه نمایش آن ها تقریبا وضعیت یکسانی دارد و حدود 80 درصد از کل مساحت پنل جلوی آن ها را تشکیل می‌دهد. تفاوت اصلی که از نظر سبک طراحی مابین نمایشگر دو گوشی دیده می‌شود مربوط به انحنای لبه های سمت راست و چپ نمایشگر گلکسی S8 خواهد بود که در گوشی گلکسی A9 شاهد آن نیستیم.

وقتی از نمای پشت به دو گوشی مورد نظر نگاه کنید، بیشتر تفاوت های اصلی آن ها نمایان خواهد شد. اولین چیزی که توجهتان را جلب خواهد کرد مربوط به دوربین اصلی گلکسی A9 می‌شود که از چهار لنز مختلف تشکیل شده و این لنزها به صورت عمودی در گوشه سمت چپ و فوقانی قاب پشت دستگاه نصب هستند. در سمت مقابل دوربین اصلی گلکسی اس 8 از یک لنز واحد تشکیل شده و این لنز در بخش فوقانی و وسط قاب پشت دستگاه نصب است. محل نصب اسکنر انگشت دو گوشی مورد نظر هم با هم تفاوت دارد. اسکنر انگشت گلکسی S8 در کنار لنز دوربین اصلی آن نصب شده و متمایل به لبه سمت راست قاب پشت دستگاه خواهد بود اما اسکنر انگشت گلکسی A9 در بخش فوقانی و وسط قاب پشت آن نصب است که سهولت استفاده از آن را افزایش می‌دهد.

 

مقایسه گلکسی A9 2018

 

هر دو گوشی مورد نظر از اتصال همزمان دو سیم کارت پشتیبانی می‌کنند اما در برخی جنبه های دیگری هم با هم تفاوت دارند. برای مثال گلکسی اس 8 از قابلیت سامسونگ دکس (Samsung DeX) پشتیبانی می‌کند (در بخش سیستم عامل بیشتر در مورد آن صحبت می‌کنیم) یا از اسکنر عنبیه هم بهره می‌برد اما گلکسی A9 2018 این قابلیت ها را ندارد. پس به صورت کلی باید گفت که کاملا مشخص است کیفیت ساخت گلکسی S8 از گلکسی A9 2018 بیشتر خواهد بود و این گوشی از ظرافت طراحی بیشتری هم بهره می‌برد.

 

مقایسه گلکسی A9 2018 با گلکسی S8 سامسونگ: صفحه نمایش

در این بخش از مقایسه گلکسی A9 2018 با گلکسی S8 در رابطه با صفحه نمایش آن ها صحبت می‌کنیم. با توجه به ابعاد بزرگ تر گوشی گلکسی A9 طبیعتا صفحه نمایش آن هم بزرگ تر از نمایشگر گلکسی اس 8 خواهد بود، اما برخی ویژگی های مابین نمایشگر دو گوشی یکسان و مشابه هستند. به عنوان مثال پنل نمایشگر هر دوی آن ها از نوع سوپر آمولد (Super AMOLED) بوده و نسبت 18.5 به 9 دارد. حاشیه های نمایشگر هر دو گوشی هم باریک طراحی شده، به گونه‌ای که طبق آمار چیزی در حدود 80.1 درصد از کل مساحت پنل جلوی گلکسی A9 توسط نمایشگر آن احاطه می‌شود و این ضریب در گلکسی اس 8 به چیزی در حدود 83.6 درصد می‌رسد. اما بیایید در مورد تفاوت های مابین نمایشگر گلکسی S8 و A9 2018 صحبت کنیم. صفحه نمایش گلکسی A9 اندازه 6.3 اینچی دارد اما نمایشگر گلکسی S8 سامسونگ 5.8 اینچی است. از نظر وضوح تصویر برتری از آن گلکسی اس 8 خواهد بود چون نمایشگر آن رزولوشن 2960 در 1440 پیکسل را ارائه کرده و تراکم پیکسلی در حدود 570 پیکسل در هر اینچ دارد. اما در سمت مقابل نمایشگر گلکسی A9 2018 رزولوشن 2220 در 1080 پیکسل را ارائه می‌کند و بدین ترتیب تراکم آن به چیزی در حدود 393 پیکسل در هر اینچ می‌رسد.

حالا وقتشه! اینو بخون انتقال اطلاعات واتس آپ از آیفون به اندروید و بالعکس

ویژگی های دیگری هم توسط صفحه نمایش گوشی Galaxy S8 پشتیبانی می‌شوند که در گلکسی A9 شاهد آن ها نیستیم. برای مثال نمایشگر این گوشی از قابلیت "Always on Display" پشتیبانی یا از قابلیت لمس سه بعدی برای شبیه سازی عملکرد دکمه هوم دستگاه پشتیبانی به عمل می‌آورد که این ویژگی ها در صفحه نمایش گلکسی A9 2018 وجود ندارند. ضمن اینکه سامسونگ روی صفحه نمایش گلکسی S8 را با شیشه گوریلاگلس 5 پوشانده تا مقاومت آن در برابر خراشیده شدن افزایش یابد اما نمایشگر گلکسی A9 2018 از این ویژگی بهره‌مند نیست. اما کیفیت نمایشگر دو گوشی در عمل چگونه خواهد بود؟ باید اعتراف کنیم که انجام کارهایی مثل وبگردی و تماشای ویدئو در صفحه نمایش 6.3 اینچی گلکسی A9 2018 واقعا لذت‌بخش‌تر است اما از سمت دیگر وضوح تصویر و شادابی محتوای آن در نمایشگر گلکسی اس 8 به مراتب وضعیت بهتری نسبت به گلکسی A9 دارند. البته این موضوع بدان معنا نیست که صفحه نمایش گلکسی A9 2018 وضوح تصویر یا شادابی مطلوبی نداشته باشد. وضوح و شادابی تصویر در نمایشگر گلکسی A9 هم وضعیت خوبی دارد اما به پای کیفیت نمایشگر گلکسی اس 8 نمی‌رسد.

 

مقایسه گلکسی A9 2018

 

از نظر روشنایی و توان تولید آن هم نمایشگر هر دو گوشی مورد نظر عملکرد بسیار خوبی دارند، البته در این زمینه هم صفحه نمایش گلکسی اس 8 بر روی کاغذ قدرتمندتر از نمایشگر گلکسی A9 عمل می‌کند اما تفاوت مابین آن ها به قدری نیست که در عمل و حالت عادی محسوس باشد یا کاربر را دچار مشکل کند. بنابراین اگر بخواهیم خیلی ساده بیان کنیم باید بگوییم اگر شما به اندازه نمایشگر اهمیت می‌دهید و دوست دارید گوشی داشته باشید که صفحه نمایش آن خیلی بزرگ باشد و وضوح مطلوبی هم ارائه کند، گلکسی A9 2018 گزینه خرید خوبی خواهد بود اما اگر گوشی می‌خواهید که نمایشگر آن اندازه متوسطی داشته و وضوح بسیار عالی ارائه نماید، گلکسی اس 8 گزینه خرید شما خواهد بود. انتخاب محصول بهتر را بر عهده شما قرار می‌دهید؟ انداز بزرگ‌تر یا کیفیت بیشتر؟

 

مقایسه گلکسی A9 2018 با گلکسی S8 سامسونگ: سیستم عامل و رابط کاربری

هر دو گوشی گلکسی اس 8 و گلکسی A9 2018 محصول شرکت سامسونگ هستند بنابراین از سیستم عامل اندروید بهره می‌برند. اندروید 8 اوریو به طور پیش فرض روی گلکسی A9 2018 نصب است و هم اکنون آپدیت اندروید 9 پای هم برای آن منتشر شده و به صورت OTA قابل دانلود خواهد بود. از سمت مقابل سیستم عامل پیش فرض نصب شده روی گلکسی S8 سامسونگ اندروید 7 نوقاست و آپدیت اندروید 9 پای برای این گوشی هم منتشر شده است. اما از نظر رابط کاربری تفاوت هایی مابین گلکسی A9 و گلکسی S8 وجود دارد! رابط کاربری که به طور پیش فرض روی دو گوشی نام برده شده نصب خواهد بود رابط سامسونگ اکسپرینس (Samsung Experience) است اما همانطور که می‌دانید سامسونگ به تازگی رابط جدیدتر خودش با نام One UI را هم معرفی کرده است! تفاوت مابین جدیدترین آپدیتی که برای سیستم عامل گلکسی A9 و S8 منتشر شده در همینجاست!

جدیدترین آپدیت اندروید در گوشی گلکسی اس 8 رابط کاربری One UI را هم در آن نصب و راه‌اندازی می‌کند اما در گلکسی A9 اینطور نیست و جدیدترین آپدیت این گوشی اندروید 9 را به همراه همان رابط سامسونگ اکسپرینس در اختیارتان قرار می‌دهد. بنابراین این موضوع می‌تواند نقطه قوتی برای گلکسی اس 8 باشد. فراموش نکنید که رابط کاربری One UI سامسونگ به مراتب بهینه‌تر، روا‌ن‌تر و بهتر از سامسونگ اکسپرینس خواهد بود. پشتیبانی سامسونگ گلکسی اس 8 از قابلیت سامسونگ دکس هم می‌تواند یکی دیگر از برتری های آن نسبت به گلکسی A9 باشد که متاسفانه از این ویژگی بهره نمی‌برد. به موجب قابلیت مذکور کاربر می‌تواند با نصب گوشی گلکسی اس 8 به یک مانیتور و داک اختصاصی که سامسونگ ارائه کرده، تجربه دسکتاپ مانندی از اندروید گوشی داشته باشد. اما سرعت عملکرد بستر نرم افزاری دو گوشی چطور است؟

 

مقایسه گلکسی A9 2018

 

بستر نرم افزاری هر دو گوشی مورد نظر عملکرد روان و خوبی دارد اما وقتی خیلی جزئی سرعت عمل آن ها را مقایسه کنید، متوجه برتری گلکسی اس 8 خواهید شد.البته گلکسی A9 2018 سامسونگ هم واقعا عملکرد روانی دارد و رم 6 گیگابایتی آن به افزایش سرعت و بازده نرم افرازی گوشی کمک به سزایی می‌کند، اما به عقیده ما بستر نرم افزاری گلکسی S8 روان‌تر و بهتر از آن خواهد بود. این موضوع به ویژه با گذر زمان و افزایش حجم اطلاعاتی که در حافظه گوشی ذخیره می‌شوند به شکل بهتری قابل درک می‌شود. پس می‌توان اینطور گفت که مقایسه گلکسی A9 2018 با گلکسی S8 نشان می‌دهد که از نظر نرم افزاری و رابط کاربری برتری از آن گلکسی اس 8 است.

 

مقایسه گلکسی A9 2018 با گلکسی S8 سامسونگ: پردازنده، رم و حافظه داخلی

یکی دیگر از وجه تمایزهای اصلی دو گوشی مورد نظر مربوط به تراشه‌ای می‌شود که در قلب آن ها بکار رفته است. نسخه‌ای از گوشی گلکسی اس 8 که در بازار کشورمان عرضه شده از تراشه اگزینوس 8895 بهره می‌برد که طی فرآیند 10 نانومتری تولید شده و یک پردازنده مرکزی هشت هسته‌ای دارد. اما در سمت مقابل تراشه گلکسی A9 2018 محصول شرکت کوالکام است. در این گوشی از تراشه میان رده اسنپدراگون 660 استفاده شده که طی فرآیند 14 نانومتری تولید شده و یک پردازنده مرکزی هشت هسته‌ای دارد. بنابراین شک نداشته باشید از نظر تراشه و قدرت عملکرد آن برتری کامل از آن گلکسی اس 8 خواهد بود. اما وضعیت رم و حافظه داخلی دو گوشی چگونه است؟

گلکسی اس 8 رم 4 گیگابایتی دارد و از حافظه داخلی 64 گیگابایتی بهره می‌برد. این گوشی امکان نصب رم میکرو اس دی (Micro SD) را هم فراهم کرده که به موجب آن می‌توان فضای ذخیره سازی اطلاعات دستگاه را تا سقف 512 گیگابایت افزایش داد. اما در سمت مقابل گوشی گلکسی A9 2018 از نظر رم شامل دو نسخه 6 و 8 گیگابایتی می‌شود و از نظر حافظه داخلی دو نسخه 64 و 128 گیگابایتی دارد. این گوشی هم از اتصال حافظه جانبی پشتیبانی می‌کند و فضای ذخیره سازی اطلاعات آن با نصب رم میکرو اس دی (Micro SD) تا سقف 512 گیگابایت قابل افزایش است. در مقایسه گلکسی A9 2018 با گلکسی S8 مشخص شد هر دو گوشی مذکور قدرت عملکرد خوبی دارند اما قدرت و بازده Galaxy S8 حداقل بر روی کاغذ از گلکسی A9 بیشتر است. با این حال شما می‌توانید بدون مشکل در هر دو گوشی مذکور سنگین ترین بازی های HD و اندرویدی را نصب و اجرا کنید و با هیچ گ و تاخیری رو به رو نشوید. البته در دراز مدت و زمانی که بازی های اندرویدی را برای مدت زمان طولانی در گوشی اجرا نمایید، بازده بهتر گلکسی اس 8 کمی قابل درک می‌شود چون هیچ افت فریمی در آن رخ نمی‌دهد اما ممکن است گلکسی A9 2018 افت فریم های ناچیزی داشته باشد.

 

مقایسه گلکسی A9 2018

 

بنابراین هر دو گوشی گلکسی اس 8 و A9 2018 از نظر قدرت عملکرد وضعیت خوبی دارند و رم و پردازنده مناسبی را ارائه می‌کنند. اما شک نداشته باشید تراشه‌ای که در قلب گلکسی S8 بکار رفته به مراتب قدرتمندتر از تراشه‌ای خواهد بود که در گلکسی A9 شاهد بکارگیری آن هستیم و این موضوع از برتری های اصلی و محسوس گلکسی S8 در مقایسه با گلکسی A9 به شمار می‌رود. البته نباید از بهره‌مندی نسخه پایه گلکسی A9 از رم 6 گیگابایتی هم چشم‌پوشی کنیم که 2 گیگابایت ظرفیت بیشتری نسبت به رم گلکسی S8 دارد و کمک می‌کند این گوشی با نمایشگر بزرگ خودش به راحتی از پس مولتی‌تسکینگ بر آید و عملکردی روان داشته باشد.

 

مقایسه گلکسی A9 2018 با گلکسی S8 سامسونگ: دوربین اصلی و سلفی

احتمالا یکی از مهمترین بخش های مقایسه گلکسی A9 2018 با گلکسی S8 مربوط به دوربین آن ها می‌شود. ساختار دوربین این دو گوشی تفاوت های محسوسی نسبت به یکدیگر دارد. دوربین اصلی گلکسی اس 8 از یک لنز وارد 12 مگاپیکسلی با دیافراگم F/1.7 تشکیل می‌شود که قابلیت تثبیت اپتیکال تصویر (OIS)، فوکوس خودکار مرحله‌ای (PDAF)، ضبط عکس پانوراما، HDR خودکار و ضبط ویدئوهای 4K با فریم ریت 30 فریم در هر ثانیه پشتیبانی می‌کند و یک چراغ فلش LED اختصاصی هم دارد. اما دوربین اصلی گلکسی A9 2018 از چهار لنز تشکیل شده که به ترتیب 24، 8، 10 و 5 مگاپیکسلی هستند. لنز 24 مگاپیکسلی دوربین اصلی آن دیافراگم F/1.7 دارد، از نوع واید (Wide) است و از قابلیت فوکوس خودکار مرحله‌ای پشتیبانی می‌کند. لنز 8 مگاپیکسلی مذکور دیافراگم F/2.4 دارد و از نوع اولتراواید (Ultrawide) است و لنز سوم هم از نوع تله‌فتو (Telephoto) بوده و با بهره‌مندی از دیافراگم F/2.4 از قابلیت زوم اپتیکال 2x پشتیبانی به عمل می‌آورد. لنز 5 مگاپیکسلی آن هم از نوع سنسور عمقی (Depth Sensor) است.

هدف سامسونگ از تعبیه چهار لنز دوربین مختلف در گلکسی A9 2018 این بوده که در شرایط گوناگون بهترین و حرفه‌ای‌ترین حالت ممکن برای ضبط عکس را به وجود آورد. به عنوان مثال در حالت عکسبرداری نرمال یا عادی لنز اصلی و 24 مگاپیکسلی گلکسی A9 2018 وارد عمل می‌شود. در حالتی که قصد ضبط عکس های با پس زمینه تار را داشته باشید لنز دوربین های 24 و 5 مگاپیکسلی آن فعال خواهند شد. بنابراین گلکسی A9 2018 به پکیجی از لنز دوربین های مختلف برای عکسبرداری بهتر در شرایط گوناگون مجهز شده است. بدین ترتیب بهبود وضعیت عکسبرداری بیشتر با تکیه بر ویژگی های سخت افزاری گوشی انجام می‌گیرد و خیلی مبتنی بر افکت های نرم افزاری یا مبتنی بر هوش مصنوعی نخواهد بود. اما نتیجه مقایسه گلکسی A9 2018 با گلکسی S8 از نظر دوربین چگونه است و کدام گوشی از دوربین اصلی بهتری بهره می‌برد؟

 

مقایسه گلکسی A9 2018

 

با دوربین اصلی گلکسی S8 واقعا می‌توانید عکس های خیلی با کیفیتی ضبط کنید اما به عقیده ما کیفیت عکس هایی که با دوربین گلکسی A9 ضبط می‌شوند حداقل در 70 الی 80 درصد مواقع بهتر از عکس هایی خواهند بود که با Galaxy S8 قادر به ضبط آن ها هستید. ضمنا قابلیت هایی مثل زوم اپتیکال 2X یا عکسبرداری در حالت پرتره (Portrait Mode) فقط توسط گلکسی A9 پشتیبانی می‌شوند و متاسفانه گلکسی S8 از این ویژگی ها پشتیبانی نمی‌کند. بنابراین به عقیده ما حداقل در 70 درصد مواقع و شرایط گوناگون دوربین اصلی و چهارگانه گوشی سامسونگ گلکسی A9 2018 عملکرد بهتری در مقایسه با دوربین اصلی گلکسی S8 دارد. اما وضعیت دوربین سلفی این دو چگونه است؟ دوربین سلفی گلکسی اس 8 از یک لنز 8 مگاپیکسلی تشکیل شده که دیافراگم F/1.7 دارد و از فوکوس خودکار و HDR هم پشتیبانی می‌کند. اما دوربین سلفی گلکسی A9 از لنزی 24 مگاپیکسلی تشکیل شده که دیافراگم F/2.0 داشته و از HDR پشتیبانی به عمل می‌آورد.

حالا وقتشه! اینو بخون دلیل بکارگیری چند لنز دوربین در گوشی ها چیست؟

در مقایسه گلکسی A9 2018 با گلکسی S8 مشخص شد که دوربین سلفی هر دو گوشی کیفیت عملکرد مطلوبی دارند و با آن ها می‌توانید عکس های بسیار خوبی برای اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی مثل اینستاگرام ضبط کنید. در مورد اینکه دوربین سلفی کدام گوشی عملکرد بهتری دارد واقعا نمی‌توان به صورت قطعی نظر داد. به عقیده ما دوربین سلفی هر دوی آن ها تقریبا بازده و کیفیت نسبتا مشابهی دارند و به ویژه در محیط های با نور مناسب بسیار خوب عمل می‌کنند. اما از نظر دوربین اصلی برتری از آن Galaxy A9 2018 خواهد بود.

 

مقایسه گلکسی A9 2018 با گلکسی S8 سامسونگ: باتری و شارژدهی

باتری که در هر دو گوشی مورد نظر بکار رفته از نوع لیتیوم یونی و جدانشدنی است اما ظرفیت های آن ها متفاوت خواهد بود. باتری گلکسی S8 ظرفیت 3000 میلی آمپر ساعتی دارد اما گلکسی A9 از یک باتری 3800 میلی آمپر ساعتی بهره می‌برد. ما در شرایط کاملا یکسان کیفیت و قدرت شارژدهی باتری این دو گوشی را مقایسه کردیم و نتیجه امر نشان داد که باتری گلکسی A9 نسبتا بازده بهتری در مقایسه با گلکسی اس 8 دارد. بنابراین پیش‌بینی می‌کنیم در حالت عادی باتری گلکسی S8 حدودا بتواند 1 روز انرژی مورد نیاز دستگاه را با یک مرتبه شارژ تامین کند و باتری گلکسی A9 بتواند با یک بار شارژ تقریبا 1.5 روز انرژی مورد نیازش را تامین نماید که نشان می‌دهد کیفیت شارژدهی باتری گلکسی A9 نسبت به اس 8 بهتر است. ضمنا باتری هر دو گوشی مذکور از قابلیت شارژ سریع پشتیبانی می‌کند. برای فول شارژ شدن باتری گلکسی اس 8 با شارژر موبایل اصلی آن تقریبا 100 دقیقه زمان لازم است و برای فول شارژ شدن باتری گلکسی A9 با شارژر اصلی حدودا 110 دقیقه زمان لازم خواهد بود. پس از نظر شارژردهی باتری هم باید برتری را به Galaxy A9 2018 داد.

 

مقایسه گلکسی A9 2018

 

مقایسه گلکسی A9 2018 با گلکسی S8 سامسونگ: قیمت و ارزش خرید

یکی دیگر از مهمترین مسائلی که باید برای خرید گوشی جدید در نظر گرفته شود مسئله قیمت و ارزش خرید است. گلکسی اس 8 سامسونگ که از پرچمداران این شرکت محسوب می‌شود هم اکنون (در روز تدوین این مطلب) با قیمتی در حدود 5.5 میلیون تومان در بازار کشورمان در حال فروش است. از سمت مقابل نسخه پایه گلکسی A9 2018 قیمتی در حدود 5.7 میلیون تومان دارد. بنابراین به نظر می‌رسد که هر دو گوشی تقریبا در یک رنج قیمتی هستند و ارزش خرید خوبی هم دارند. بنابراین تصمیم‌گیری قطعی مبنی بر خرید هر یک از این دو گوشی نام برده شده امری است که به نیازهای کاربر و سلیقه شخصی او وابسته خواهد بود. پس از نظر ارزش خرید هر دو گوشی نام برده شده وضعیت خوبی دارند و از اسمارتفون های مناسبی هستند که در رنج قیمتی 5 الی 6 میلیون تومان قادر به خریدشان هستید. به عقیده ما این دو گوشی در حال حاضر از بهترین گوشی هایی هستند که در رنج قیمتی مذکور قادر به خریدشان خواهید بود.

 

جدول مقایسه گلکسی A9 2018 با گلکسی S8 سامسونگ

گلکسی S8

گلکسی A9 2018

 

8 × 68.1 × 148.9 میلی‌متر

149 گرم

فریم آلومینیومی

استاندارد IP68 ضدآب

162.5 × 77 × 7.8 میلی‌متر

183 گرم

فریم آلومینیومی

 طراحی و ظاهر

Super AMOLED

5.8 اینچ

رزولوشن 2960 در 1440 پیکسل

Always on Display

قابلیت لمس سه بعدی

Super AMOLED

6.3 اینچ

زولوشن 2220 در 1080 پیکسل

صفحه نمایش

اندروید 7 نوقاست

رابط سامسونگ اکسپرینس 

(جدیدترین آپدیت رابط کاربری One UI)

اندروید 8 اوریو

رابط سامسونگ اکسپرینس

سیستم عامل
تراشه اگزینوس 8895 تراشه میان رده اسنپدراگون 660 کوالکام پردازنده مرکزی و گرافیکی
4 گیگابایت 6 و 8 گیگابایت حافظه رم
64 گیگابایت 64 و 128 گیگابایت حافظه داخلی
12 مگاپیکسل واید

24، 8، 10 و 5 مگاپیکسل

واید، اولتراواید، تله فوتو و عمقی

دوربین اصلی
8 مگاپیکسل 24 مگاپیکسل دوربین سلفی
لیتیوم پلیمری 3000 میلی آمپر ساعت لیتیوم پلیمری 3800 میلی آمپر ساعت باتری و شارژدهی
حدود 5.5 میلیون (در زمان تدوین مطلب) حدود 5.7 میلیون (در زمان تدوین مطلب) ارزش خرید

 

نتیجه‌گیری

همانطور که مشاهده کردید در این مطلب اختصاصی به مقایسه گلکسی A9 2018 با گلکسی S8 سامسونگ پرداختیم. هر دو گوشی مذکور از نظر کیفیت ساخت، ظاهر،قدرت عملکرد و دوربین محصولات خوبی هستند و چون در یک رنج قیمتی مشابه قرار دارند، می‌توانند رقیب جدی هم برای یکدیگر باشند. به عقیده ما اگر به بزرگ بودن صفحه نمایش و ابعاد گوشی، امکان عکسبرداری در حالت پرتره و شارژدهی باتری اهمیت می‌دهید، احتمالا Galaxy A9 گزینه خرید مناسب تری برای شماست اما اگر می‌خواهید یک گوشی شیک و جذاب از سری پرچمداران گلکسی S سامسونگ داشته باشید که قدرت عملکرد بسیار خوب و کیفیت ساخت فوق‌العاده‌ای داشته باشد، گلکسی اس 8 برایتان گزینه خرید مناسب تری خواهد بود. تصمیم‌گیری نهایی مبنی بر خرید هر یک از دو گوشی نام برده شده را بر عهده شما عزیزان قرار می‌دهیم. به نظر شما گلکسی اس 8 گزینه خرید بهتری است یا گلکسی A9 2018؟