خالی کردن حافظه گوشی اندرویدی با 5 ترفند ساده و موثر

آموزش و ترفندها 17 بهمن 1401 کارشناس سایت

خالی کردن حافظه گوشی اندرویدی با 5 ترفند ساده و موثر

پر شدن حافظه گوشی‌های موبایل یکی از مشکلات رایجی است که کاربران با آن دست و پنجه نرم می‌کنند. این مشکل بیشتر در گوشی‌های پایین و میان رده که حافظه محدودتری دارد به وجود می‌آید. اما چطور قادر به رفع این مشکل خواهیم بود؟ در این مطلب به معرفی 5 ترفند ساده موثر برای خالی کردن حافظه گوشی اندرویدی می‌پردازیم. با ما همراه باشید.

 

مقدمه: چرا باید به فکر خالی کردن حافظه گوشی باشیم؟

هر گوشی موبایل حافظه داخلی مشخصی را ارائه می‌کند! حافظه داخلی به معنای مقدار فضای ذخیره‌سازی اطلاعاتی است که گوشی مورد نظر ارائه خواهد کرد. برای مثال زمانی که گفته می‌شود یک گوشی حافظه داخلی 32 گیگابایتی دارد، یعنی 32 گیگابایتی اطلاعات در آن قابل ذخیره کردن است. متاسفانه در گوشی‌های پایین رده و میان رده حافظه داخلی کمی محدود می‌شود و در خیلی از موارد به 16 یا حتی 8 گیگابایت می‌رسد. در این گوشی‌ها مشکل پر شدن زود هنگام حافظه گوشی به شکل محسوس‌تر و زودتری نمایان می‌شود.

اما آیا می‌دانید که با ترفندهای خاصی امکان خالی کردن حافظه گوشی‌های اندرویدی وجود دارد؟ بدین ترتیب می‌توانید از کند شدن سرعت عملکرد دستگاه و کمبود فضای ذخیره سازی اطلاعات در آن جلوگیری کنید. اما این ترفندها کدامند؟ در ادامه این مطلب می‌خواهیم 5 مورد از بهترین و موثرترین ترفندهای خالی کردن حافظه گوشی اندرویدی (Android) را برایتان شرح دهیم. بنابراین توصیه می‌کنیم تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

گوشی های موبایل را از برندهای معتبر اپل، سامسونگ، شیائومی و... ببینید و با مهلت تست ۷ روزه از ادبازار بخرید.

ترفند اول: پاک کردن حافظه کش اپلیکیشن‌ها

سیستم عامل اندروید به گونه‌ای طراحی شده که اطلاعات مربوط به هر اپلیکیشن را به مرور زمان در حافظه کش (Cache Memory) ذخیره می‌کند. این امر سبب می‌شود تا اپلیکیشن مورد نظر با سرعت بیشتری در گوشی اجرا شود، اما اطلاعاتی که در قابل حافظه کش هر اپلیکیشن ذخیره می‌شوند بخشی از حافظه داخلی گوشی را اشغال خواهند کرد و این مسئله منجر به کمبود فضای ذخیره سازی اطلاعات می‌شود! برای مثال اپلیکیشن تلگرام را در نظر بگیرید. در حافظه کش این اپلیکیشن اطلاعاتی مثل عکس‌های پروفایل دیگر کاربران، عکس و فیلم‌های اخیری که شما در پنجره‌های گفتگوی مختلف دانلود کرده‌اید و غیره ذخیره می‌شوند. بدین ترتیب زمانی که شما تلگرام را اجرا کنید، دیگر لزومی ندارد که عکس پروفایل کاربران دوباره بارگذاری شود یا وقتی با یک پنجره گفتگو وارد می‌شوید، دوباره عکس و فایل‌های داخل آن را دانلود کنید، چون این اطلاعات در حافظه کش اپلیکیشن تلگرام ذخیره شده‌اند.

اما تصور کنید با گذر زمان حجم اطلاعاتی که در حافظه کش تلگرام ذخیره می‌شوند چقدر خواهد شد؟ حالا یک قدم رو به جلوتر بردارید و کل اپلیکیشن‌هایی که در گوشی نصب هستند را در نظر بگیرید، چون تمام آن‌ها حافظه کش دارند! بنابراین مطمئناً بخش عظیمی از فضای ذخیره سازی اطلاعات گوشی شما توسط حافظه کش اپلیکیشن‌ها اشغال شده است. پس حذف این اطلاعات از حافظه کش اپلیکیشن‌ها می‌تواند ترفندی موثر برای خالی کردن حافظه گوشی اندرویدی باشد. اما چطور حافظ کش یک اپلیکیشن را در اندروید پاک کنیم؟ بدین منظور کافیست مراحل زیر را انجام دهید:

خالی کردن حافظه گوشی

  • وارد بخش Settings گوشی خود شوید.
  • گزینه Applications، Apps یا Application Manager (برنامه‌ها) را انتخاب کنید.
  • از لیست اپلیکیشن‌های نمایان شده، اپلیکیشن مورد نظرتان که می‌خواهید حافظه کش آن حذف شود را انتخاب کنید.
  • گزینه (حافظه ذخیره سازی) Storage را انتخاب کنید.
  • گزینه (پاک کردن حافظه نهان) Clear Cache را انتخاب نمایید.
  • گزینه  (پاک کردن) Delete را در پنجره پاپ‌آپ نمایان شده لمس کنید تا با حذف حافظه کش موافقت شود.
  • بدین ترتیب حافظه کش اپلیکیشن مورد نظر پاک می‌شود.

 

خوشبختانه امکان حذف آنی تمام حافظه کش گوشی اندرویدی هم وجود دارد. در این روش به جای اینکه حافظه کش تک تک اپلیکیشن‌ها پاک شود، با یک حرکت کل اطلاعاتی که به عنوان کش در حافظه گوشی وجود دارند حذف خواهند شد. این کار برای خالی کردن حافظه گوشی اندرویدی بسیار موثر است. برای انجام آن کافیست به شرح زیر عمل کنید:

 

  • به بخش  (تنظیمات) Settings مراجعه کنید.
  • گزینه  (حافظه ذخیره سازی) Storage را لمس کنید.
  • گزینه (داده حافظه نهان) Cached Data را انتخاب نمایید
  • گزینه (پاک کردن) Clear را در پنجره پاپ‌آپ لمس کنید.

بدین ترتیب کل اطلاعاتی که به عنوان حافظه کش در گوشی ذخیره شده‌اند پاک می‌شوند و خالی کردن حافظه گوشی به شکل موثرتری انجام خواهد شد.

 

ترفند دوم: حذف دانلودها

همه ما به مرور زمان فایل‌ها و اطلاعات زیادی را از طریق اینترنت در گوشی خود دانلود می‌کنیم. احتمالاً شما هم از آن دسته کاربرانی هستید که خیلی از اطلاعات و فایل‌های دانلود شده در گوشی را فقط یک بار مورد استفاده قرار می‌دهید و دیگر کاری با آن اطلاعات ندارید! اما آیا می‌دانید که این اطلاعات دانلود شده در حافظه گوشی شما ذخیره باقی می‌مانند و بخشی از حافظه داخلی گوشی را اشغال می‌کنند؟ به مرور زمان حجم اطلاعاتی که به عنوان اطلاعات دانلود شده در گوشی ذخیره می‌شوند افزایش می‌یابد و حتی در برخی موارد دیده شده که حجم این اطلاعات در گوشی برخی کاربران به چندین گیگابایت هم رسیده است. اما چطور اطلاعات این قسمت (دانلودها) را در گوشی های اندرویدی حذف کنیم؟

نحوه خالی کردن حافظه گوشی

 

برای حذف فایل‌هایی که در بخش دانلودهای گوشی ذخیره شده‌اند بهتر است فایل منیجر یا برنامه مدیریت فایل دستگاه را اجرا کنید و در پوشه‌های حافظه داخلی گوشی به دنبال پوشه‌ای تحت عنوان Downloads بگردید. با ورود به این پوشه لیست فایل‌هایی که دانلود کرده‌اید نمایش داده می‌شود. از این بخش می‌توانید تک تک فایل‌های مورد نظر را بررسی کنید و مواردی که به آن‌ها نیاز ندارید را حذف کنید یا به طور کلی و با یک حرکت دستور حذف تمام فایل‌های موجود در بخش دانلودهای گوشی را صادر نمایید. حذف فایل‌هایی که در پوشه دانلودهای گوشی ذخیره شده‌اند یکی از بهترین و موثرترین روش‌های خالی کردن حافظه گوشی اندرویدی خواهد بود.

 

ترفند سوم: انتقال عکس‌ها به کامپیوتر یا ذخیره آن‌ها در گوگل فوتوز (Google Photos)

در این قسمت به یکی از بهترین روش‌های خالی کردن حافظه گوشی‌های اندرویدی اشاره می‌کنیم که متاسفانه خیلی از کاربران توجهی به آن ندارند. عکس‌هایی که با دوربین گوشی ضبط می‌کنید بخش عظیمی از حافظه آن را اشغال می‌کنند. به ویژه اگر دوربین گوشی شما کیفیت بالایی داشته باشد، موضوع بیشتر قابل لمس می‌شود چون طبیعتاً حجم عکس‌های ضبط شده با دوربین افزایش می‌یابد و بدین ترتیب بخش بیشتری از حافظه داخلی دستگاه توسط عکس‌های ضبط شده با دوربین اشغال می‌شود. بنابراین اگر بتوانید با ترفندی خاص عکس‌هایی که با دوربین ضبط کرده‌اید و در حافظه گوشی ذخیره هستند را به مکان دیگری منتقل کنید، بخش عظیمی از حافظه گوشی خالی می‌شود. اما چطور این کار را انجام دهیم؟

بدین منظور می‌توانید از دو روش مختلف استفاده کنید. در روش اول می‌توانید عکس‌هایی که در گالری گوشی ذخیره هستند را به کامپیوترتان یا یک هارد اکسترنال منتقل کنید. بدین منظور کافیست از یک کامپیوتر واسط استفاده کنید و با کابل USB گوشی خود را به آن متصل نمایید و عکس‌ها و فیلم‌هایی که در حافظه گوشی ذخیره شده‌اند را به کامپیوتر منتقل کنید. اما روش بهتری هم برای خالی کردن حافظه گوشی با انتقال عکس‌ها وجود دارد. در این روش از اپلیکیشن گوگل فوتوز (Google Photos) استفاده می‌شود! این اپلیکیشن به شما اجازه می‌دهد تا تمام عکس‌هایی که با دوربین گوشی خود ذخیره کرده‌اید را در فضای ابری گوگل درایو (Google Drive) ذخیره نمایید و جالب اینکه هیچ محدودیتی هم برای آپلود حجم خاصی از عکس‌ها در گوگل فوتوز وجود ندارد!

نحوه خالی کردن حافظه گوشی

بعد از اینکه عکس‌های دوربین توسط گوگل فوتوز آپلود شد، می‌توانید آن‌ها را از حافظه گوشی حذف کنید. هر زمان هم به این عکس‌ها نیاز داشتید، کافیست به اینترنت متصل شده و وارد اپلیکیشن گوگل فوتوز شوید تا لیست عکس‌هایتان نمایان شود. تنها نکته موجود این است که اپلیکیشن گوگل فوتوز برای آپلود و دانلود عکس‌ها حجم اینترنت مصرف می‌کند. به منظور فعالسازی این ویژگی در گوشی اندرویدی خود و خالی کردن حافظه گوشی کافیست به شرح زیر عمل نمایید:

  • اپلیکیشن گوگل فوتوز (Google Photos) را اجرا کنید.
  • وارد بخش (تنظیمات) Settings شوید.
  • گزینه Backup & Sync (پشتیبان گیری و همگام سازی) را انتخاب و جیمیل (Gmail) مورد نظرتان برای آپلود عکس‌ها را مشخص نمایید.
  • بعد از اینکه از عکس‌های شما بکاپ (Backup) تهیه شد، کافیست بار دیگر به منوی (تنظیمات) Settings برنامه گوگل فوتوز مراجعه کنید و این بار گزینه (آزاد کردن فضایر ذخیره سازی دستگاه) Free up device storage را انتخاب نمایید. سپس گزینه (آزاد سازی) Remove را انتخاب کنید. بدین ترتیب تمام عکس‌هایی که به طور خودکار در گوگل فوتوز آپلود شده بودند از حافظه داخلی گوشی شما حذف می‌شوند.

خالی کردن حافظه گوشی

بنابراین با استفاده از سرویسی که گوگل از طریق اپلیکیشن Google Photos ارائه کرده می‌توانید به شکل موثری خالی کردن حافظه گوشی اندرویدی را انجام دهید. فراموش نکنید برای ذخیره کردن عکس‌ها در گوگل فوتوز شما هیچ محدودیتی ندارید و از این نظر کاملاً آزاد خواهید بود.

 

ترفند چهارم: انتقال اپلیکیشن‌ها به حافظه جانبی

این روش فقط در گوشی‌های اندرویدی کاربرد دارد که از اتصال حافظه جانبی یا اصطلاحاً رم میکرو اس دی (Micro SD) پشتیبانی می‌کنند. خوشبختانه اغلب گوشی‌های اندرویدی این ویژگی را دارند، بنابراین این ترفند در آن‌ها قابل استفاده خواهد بود. در این دسته از گوشی‌ها می‌توانید با انتقال اپلیکیشن‌ها (برنامه‌ها) و بازی‌ها از حافظه داخلی به حافظه جانبی بخش عظیمی از حافظه داخلی گوشی را خالی کنید. برای انجام این کار کافیست به شرح زیر عمل نمایید:

خالی کردن حافظه گوشی

  • وارد بخش  (تنظیمات) Settings شوید.
  • گزینه (برنامه‌ها) Apps، Applications یا Application Manager را انتخاب کنید.
  • اپلیکیشنی که می‌خواهید از حافظه داخلی گوشی به حافظه جانبی منتقل شود را انتخاب کنید.
  • گزینه (حافظه ذخیره سازی) Storage را انتخاب نمایید.
  • گزینه (انتقال به حافظه جانبی) Move to SD Card را انتخاب کنید.
  • پس از انتخاب این گزینه باید چند ثانیه‌ای (با توجه به حجم اپلیکیشن) صبر کنید تا انتقال اپلیکیشن از حافظه داخلی به جانبی انجام شود. متاسفانه راهی برای انتقال آنی تمام اپلیکیشن‌های گوشی از حافظه داخلی به جانبی وجود ندارد، بنابراین باید تک تک اپلیکیشن‌های مد نظرتان را به صورت دستی با روشی که شرح دادیم از حافظه داخلی به جانبی منتقل نمایید.

 

ترفند پنجم: حذف اپلیکیشن‌های غیرضروری

جذب اپلیکیشن‌های غیر ضروری یکی دیگر از موثرترین روش‌های خالی کردن حافظه گوشی اندرویدی محسوب می‌شود. متاسفانه خیلی از کاربران فقط اپلیکیشن‌های مختلف را روی گوشی نصب می‌کنند و توجهی به این مسئله ندارند که هر اپلیکیشن بخشی از حافظه گوشی را اشغال خواهد کرد. بنابراین زمانی که اپلیکیشن‌های غیرضروری در گوشی نصب باشند، بخشی از حافظه داخلی آن بدون دلیل پر می‌شود! پس خوب است در بازه‌های زمانی مختلف مروری بر اپلیکیشن‌های نصب شده روی گوشی داشته باشیم و آن دسته از برنامه‌هایی که غیرضروری هستند را حذف نمایید. برای حذف اپلیکیشن‌های غیرضروری از حافظه گوشی خود می‌توانید به شرح زیر عمل کنید:

چگونه حافظه گوشی را خالی کنیم

  • وارد بخش (تنظیمات) Settings شوید.
  • گزینه (برنامه‌ها) Apps، Applications یا Application Manager را انتخاب کنید.
  • اپلیکیشنی که می‌خواهید حذف شود را انتخاب کنید.
  • گزینه (حذف نصب) Uninstall را لمس نمایید و با حذف اپلیکیشن موافقت به عمل آورید.
  • بعد از چند ثانیه اپلیکیشن مورد نظر از حافظه گوشی حذف می‌شود. به همین ترتیب تک تک برنامه‌ها و بازی‌های اضافه‌ای که روی گوشی نصب هستند را حذف کنید. برخی از اپلیکیشن‌ها و بازی‌ها ممکن است حجم بسیار زیادی از حافظه گوشی را اشغال کنند. بنابراین حذف آن‌ها می‌تواند در خالی کردن حافظه گوشی اندرویدی بسیار موثر واقع شود.

 

نتیجه‌گیری

همانطور که مشاهده کردید در این مطلب به معرفی 5 روش موثر و کارآمد برای خالی کردن حافظه گوشی اندرویدی پرداختیم. با استفاده از روش‌هایی که در این مطلب شرح دادیم می‌توانید صرفه جویی قابل ملاحظه‌ای در مصرف حافظه گوشی داشته باشید. فراموش نکنید که خالی کردن حافظه گوشی اندرویدی منجر به افزایش سرعت عملکرد دستگاه و بهبود بازده آن می‌شود.

گوشی های موبایل را از برندهای معتبر اپل، سامسونگ، شیائومی و... ببینید و با مهلت تست ۷ روزه از ادبازار بخرید.