مقایسه آیفون XR و آیفون 8 پلاس اپل : کدام آیفون بهتر است؟

مقایسه محصولات 12 اسفند 1397 علی مظفری

مقایسه آیفون XR و آیفون 8 پلاس اپل : کدام آیفون بهتر است؟

آیفون XR و آیفون 8 پلاس دو مورد از آیفون های پرفروش شرکت اپل هستند که تقریبا قیمت نزدیک به همی دارند، از اینرو ممکن است خیلی از کاربران در انتخاب یکی از آن ها سر دو راهی قرار گرفته و با شک و تردید مواجه شوند. در این مطلب اختصاصی می‌خواهیم به مقایسه آیفون XR و آیفون 8 پلاس بپردازیم و برتری های هر یک از این دو را نسبت به هم مشخص کنیم.

 

مقدمه

آیفون های اپل همیشه از پرطرفدارترین و پرفروش ترین گوشی های موبایل بازار بوده‌اند. محصولات شرکت اپل همیشه طرفداران منحصر به فرد و دوآتیشه خودشان را داشته‌اند و آمار فروش آیفون ها در ایران نشان می‌دهد که این گوشی های موبایل تا چه اندازه در بین کاربران ایرانی محبوب هستند. در بین تمام آیفون هایی که اپل تاکنون معرفی کرده، آیفون 8 پلاس (Apple iPhone 8 Plus) یکی از محبوب ترین و پرفروش ترین این دسته محصولات بوده است. این گوشی ویژگی های مثبت زیادی دارد که برخی از اصلی ترین آن ها شامل پردازنده فوق قدرتمند، دوربین اصلی عالی، توان شارژدهی بسیار خوب باتری و غیره می‌شوند. آیفون 8 پلاس در ماه سپتامبر (September) سال 2017 معرفی شده بود و هم اکنون چیزی در حدود 2 سال قدمت دارد اما همچنان از پرفروش ترین آیفون های اپل و بهترین گوشی های بازار محسوب می‌شود.

اما در سپتامبر سال 2018 میلادی، یعنی یک سال بعد از معرفی آیفون 8 پلاس، شرکت اپل از یک آیفون جدیدتر با سبک طراحی مدرن تر و قیمتی نزدیک به همان قیمت iPhone 8 Plus رونمایی کرد. این گوشی آیفون ایکس آر (apple iPhone XR) نام دارد و به نوعی یک آیفون مقرون به صرفه به شمار می‌رود. اگر به خاطر داشته باشید ما در مقاله "بررسی آیفون XR اپل (iPhone XR): آیفونی قدرتمند با رنگ های متنوع" به بررسی و نقد آیفون XR پرداخته بودیم اما در این مطلب می‌خواهیم گوشی مذکور را با آیفون 8 پلاس مقایسه کنیم. با توجه به اینکه قیمت دو آیفون نام برده شده تقریبا نزدیک به هم است، مقایسه این دو می‌تواند جالب توجه باشد. اگر بودجه‌ شما به اندازه‌ای است که می‌توانید آیفون 8 پلاس را خریداری کنید، چرا با صرف همین هزینه آیفون XR را نخرید که هم جدیدتر از آیفون 8 پلاس است و هم از طراحی به روزتر و مدرن تری بهره می‌برد؟ پس در ادامه این مطلب می‌خواهیم به مقایسه آیفون XR و آیفون 8 پلاس بپردازیم و مروری بر نقاط قوت و ضعف این دو گوشی نسبت به هم داشته باشیم. بنابراین با ما همراه باشید.

 

مقایسه آیفون XR و آیفون 8 پلاس اپل: طراحی و ظاهر

یکی از اصلی ترین تفاوت های مابین دو گوشی مورد نظر مربوط به سبک طراحی و ظاهر آن ها می‌شود. حتما می‌دانید که این روزها تجهیز گوشی های موبایل به نمایشگر بدون حاشیه کاملا روی بورس است و این سبک طراحی به عنوان سبک مدرن و مورد پسند کاربران شناخته می‌شود. اپل با درک این موضوع در سال 2018 آیفون های جدیدش یعنی آیفون XR، آیفون XS و آیفون XS Max را به نمایشگری بدون حاشیه مجهز کرد و بدین ترتیب ظاهری زیباتر مدرن‌تر را برای این گجت ها به ارمغان آورد. اما متاسفانه در طراحی آیفون 8 پلاس این سبک بکار گرفته نشده و این گوشی نمایشگر با حاشیه های ضخیم دارد. بنابراین در همین وهله اول باید سبک طراحی مدرن تر صفحه نمایش آیفون XR را به عنوان یکی از اصلی ترین نقاط قوت و برتری های آن در مقایسه با iPhone 8 Plus معرفی کنیم. جالب اینجاست که در اواخر سال 2017 و زمانی که آیفون 8 پلاس معرفی شده بود هم تجهیز گوشی های رده بالا به نمایشگر بدون حاشیه کاملا جا افتاده بود و اصطلاحا ترند محسوب می‌شد، اما اپل این سبک طراحی را فقط در آیفون ایکس (iPhone X) پیاده‌سازی و از ارائه آن در آیفون 8 پلاس خودداری کرد که این موضوع انتقاد خیلی از کاربران را در پی داشت.

 

مقایسه آیفون XR

 

اما از نظر کیفیت ساخت، آیفون 8 پلاس وضعیت بسیار خوبی دارد و می‌تواند در مقابل آیفون XR حرفی برای گفتن داشته باشد. فریم اصلی این گوشی از آلومینیوم ساخته شده و پنل جلو و پشت آن با شیشه پوشانده می‌شود. متاسفانه اپل هیچوقت اشاره دقیقی به نوع شیشه‌ای که در آیفون 8 پلاس بکار برده نداشته است، اما می‌دانیم که این شیشه در برابر برخور‌د با اشیای تیز مقاومت بالایی دارد و ضد جذب چربی هم هست. با این حال اکیدا توصیه می‌کنیم برای جلوگیری از به وجود آمدن خط و خش روی نمایشگر و قاب پشت آیفون 8 پلاس از گلس محافظ ال سی دی و گارد موبایل استفاده کنید و ریسک به وجود آمدن خط و خش روی بدنه و صفحه نمایش گوشی را نپذیرید، چون در بررسی های صورت گرفته مشخص شد که علیرغم ضد خش بودن شیشه بکار رفته در قاب iPhone 8 Plus در صورت بی‌احتیاطی به مرور زمان خط و خش هایی روی آن به وجود می‌آید. اما بدنه آیفون XR اپل از چه موادی ساخته شده است؟ این گوشی هم در ویژگی هایی که تاکنون نام بردیم با آیفون 8 پلاس وجه اشتراک دارد، با این تفاوت که فریم اصلی آن از آلومینیوم سری 7000 ساخته شده است. آلومینیوم سری 7000 نسخه بسیار مقاومی از آلومینیوم است که بیشتر در صنعت هوا و فضا مورد استفاده قرار می‌گیرد و مقاومت بسیار عالی در برابر فشار، ضربه، گرما و غیره دارد. قاب پشت و پنل جلوی آیفون XR هم با شیشه ضد خط و ضد چربی پوشانده شده اما با این حال مثل آیفون 8 پلاس، توصیه می‌کنیم برای جلوگیری از به وجود آمدن خط و خش روی قاب پشت و ال سی دی iPhone XR هم حتما از گلس محافظ LCD و گارد موبایل استفاده کنید.

حالا وقتشه! اینو بخون تعمیر تخصصی آیفون در اصفهان با قیمت عالی

هر دو گوشی مورد نظر از استاندارد ضد آب IP67 پشتیبانی می‌کنند که به موجب آن قادر خواهند بود برای مدت زمان 30 دقیقه در عمق 1 متری آب بدون مشکل دوام داشته باشند. در بررسی های عملی که روی هر دو گوشی مذکور انجام گرفته مشخص شد که ضد آب بودن هر دوی آن ها واقعی بوده و فقط در حد یک شعار یا ویژگی اسمی نیست. البته با این وجود اکیدا توصیه می‌کنیم تا حد امکان از تماس هر دو گوشی مورد نظر با آب و مایعات خودداری شود. اما آیفون XR و آیفون 8 پلاس از نظر اندازه و وزن چه وضعیتی دارند؟ آیفون 8 پلاس طول و عرضی بیشتری در مقایسه با آیفون XR دارد بنابراین بزرگ تر از این گوشی است اما ضخامت بدنه آن کمتر از آیفون XR خواهد بود. بدنه آیفون 8 پلاس ابعاد 7.5 (ضخامت) در 78.1 (عرض) در 158.4 (طول) میلیمتر را ارائه کرده اما ابعاد بدنه آیفون XR معادل 8.3 (ضخامت) در 75.7 (عرض) در 150.9 (طول) میلیمتر خواهد بود. پس از نظر اندازه آیفون 8 پلاس علیرغم اینکه صفحه نمایشی کوچک تری نسبت به آیفون XR دارد، از این گوشی بزرگ تر است. آیفون 8 پلاس با وزنی معادل 202 گرم چیزی در حدود 8 گرم از آیفون XR که حدود 194 گرم وزن دارد سنگین تر هم هست که البته اختلاف وزنی مابین این دو گوشی خیلی قابل درک نخواهد بود.

 

مقایسه آیفون XR

 

یکی از ویژگی های خاص آیفون XR مربوط به تنوع رنگی زیاد آن می‌شود. این گوشی در رنگ های مشکی، قرمز، زرد، آبی و سفید روانه بازار شده اما آیفون 8 پلاس شامل سه رنگ مشکی، سفید و رزگلد می‌شود. یکی دیگر از ویژگی های آیفون ایکس آر که در آیفون 8 پلاس شاهد آن نیستیم مربوط به امکان نصب و بکارگیری همزمان دو سیم کارت در آن می‌شود. دو سیم کارتی که در این گوشی قابل نصب و استفاده خواهند بود به ترتیب از نوع نانو و الکترونیک سیم هستند. جالب است بدانید که این اولین باری است که اپل آیفون هایش را با قابلیت پشتیبانی همزمان از دو سیم کارت روانه بازار می‌کند و آیفون XR، XS و XS Max این شرکت ویژگی مذکور را ارائه کرده‌اند. یک تفاوت عمده دیگر هم در سبک طراحی دو گوشی مورد نظر وجود دارد! این تفاوت مربوط به بهره‌مندی آیفون 8 پلاس از دکمه هوم و اسکنر انگشت یا اصطلاحا تاچ آیدی (Touch ID) و بهره‌مند نبودن آیفون XR از این دکمه فیزیکی می‌شود! اپل آیفون XR را به قابلیت تشخیص چهره پیشرفته خود یعنی فیس آیدی (Face ID) مجهز کرده و تاچ آیدی را از آن حذف کرده است. بدین ترتیب کاربر برای آنلاک یا قفل گشایی از نمایشگر آیفون خود باید دستگاه را جلوی صورت خودش بگیرد تا چهره وی توسط اسکنر فوق پیشرفته آیفون XR شناسایی و تایید شود. البته امکان استفاده از پین هم به عنوان قفل صفحه نمایش در آیفون ایکس آر وجود دارد، اما با توجه به کیفیت فوق‌العاده قابلیت فیس آیدی، کمتر کاربری استفاده از پین را به این قابلیت ترجیح می‌دهد. در بررسی های صورت گرفته مشخص شده که فیس آیدی به قدری دقیق عمل می‌کند که حتی چهره کاربر را پس از آرایش کردن، گذاشتن کلاه، تغییر مدل ریش، عینک زدن و غیره هم تشخیص می‌دهد و دستور قفل گشایی از نمایشگر را صادر می‌کند.. در سمت دیگر این قابلیت تفاوت های جزئی مابین چهره دو فرد دوقلوی همسان را هم تشخیص خواهد داد و بدین سبب در شرایط این چنینی اجازه قفل گشایی از صفحه آیفون را صادر نخواهد کرد. پس با خرید آیفون XR می‌توانید از جدیدترین قابلیت بیومتریکی که اپل ارائه کرده استفاده کنید اما باید با تاچ آیدی خداحافظی کنید!

حالا وقتشه! اینو بخون صفر تا صد فیس آیدی آیفون (Face ID)

به دلیل تفاوت کاملا محسوسی که در سبک طراحی آیفون XR و آیفون 8 پلاس وجود دارد، در دست گرفتن آن ها هم حس و حال کاملا متفاوتی را به کاربر منتقل می‌کند. وقتی آیفون 8 پلاس را در دست می‌گیرید متوجه کیفیت ساخت بالای دستگاه خواهید شد و بدنه براق گوشی زیبا و چشم نواز خواهد بود. این موضوع به خصوص زمانی که به قاب پشت دستگاه نگاه کنید بیشتر به چشم می‌آید. در این شرایط دوربین دوگانه iPhone 8 Plus هم در گوشه سمت چپ و فوقانی قاب پشت دستگاه رخ نمایی خواهد کرد. اما از نمایی رو به رو وضعیت متفاوتی وجود دارد. چون صفحه نمایش آیفون 8 پلاس بدون حاشیه نیست و در دو لبه بالا و پایین خود حاشیه های ضخیمی دارد، دستگاه از نمای رو به رو کمی در ذوق می‌زند و شبیه به گوشی های قدیمی تر به نظر می‌رسد. در پنل جلوی این گوشی علاوه بر صفحه نمایش، دکمه هوم و خروجی اسپیکر مکالمه دستگاه و لنز دوربین سلفی آن قابل رویت هستند. اما وقتی آیفون ایکس آر را در دست می‌گیرد کاملا حس در دست گرفتن یک آیفون جدیدتر به شما منتقل خواهد شد. از نمای رو به رو صفحه نمایش بدون حاشیه گوشی جذابیت خاصی دارد و حذف دکمه هوم از زیر آن سبب شده دستگاه ظاهری مدرن و به روز تر داشته باشد. در بخش فوقانی صفحه نمایش این گوشی قسمتی به صورت نیم بیضی بکار رفته سنسور های جلو و دوربین سلفی دستگاه را در بر می‌گیرد به این بخش اصطلاحا ناچ (Notch) گفته می‌شود. قاب پشت آیفون XR هم براق است اما دقیقا فرم طراحی مشابهی که در آیفون 8 پلاس بکار رفته را به همراه دارد ، البته با این تفاوت که در گوشه قاب پشت این گوشی خبری از لنز دوربین اصلی دوگانه نیست و یک لنز واحد در گوشه سمت چپ و فوقانی قاب پشت دستگاه دیده می‌شود و چراغ فلش LED چهارگانه‌ای هم درست زیر آن تعبیه شده است. بنابراین اگر بخواهیم جمع‌بندی از این بخش مقایسه آیفون XR و آیفون 8 پلاس اپل داشته باشیم باید بگوییم که هر دو گوشی از نظر کیفیت ساخت محصولات عالی هستند و در یک رده کیفی قرار می‌گیرند، اما از نظر ظاهر با هم تفاوت دارند و آیفون XR به مراتب مدرن تر و به روز تر از آیفون 8 پلاس خواهد بود. پشتیبانی آیفون XR از قابلیت فیس آیدی و بهره‌مندی از صفحه نمایش بدون حاشیه اصلی ترین برتری های آن در مقایسه با iPhone 8 Plus خواهند بود. اگرچه ما عقیده داریم آیفون ایکس آر از نظر طراحی و ظاهر نسبت به آیفون 8 پلاس برتری دارد اما با این حال ترجیح دادن ظاهر و سبک طراحی یکی از این دو گوشی نسبت به دیگری تا حد زیادی به سلیقه شخصی افراد وابسته است.

 

مقایسه آیفون XR

 

مقایسه آیفون XR و آیفون 8 پلاس اپل: صفحه نمایش

در این بخش از مقایسه آیفون XR و آیفون 8 پلاس در رابطه با صفحه نمایش دو گوشی مورد نظر صحبت خواهیم کرد. این دو گوشی از نظر صفحه نمایش جای بحث زیادی دارند چون سبک طراحی نمایشگر آن ها نسبت به یکدیگر کامل متفاوت است و این مسئله یکی از اصلی ترین وجه تمایز های مابین دو گوشی مذکور خواهد بود. صفحه نمایش آیفون 8 پلاس حاشیه های ضخیمی دارد اما نمایشگر آیفون XR اپل بدون حاشیه است. بدین سبب اپل توانسته علیرغم کاهش ابعاد بدنه آیفون XR در آن نمایشگر بزرگ تری را نسبت به آیفون 8 پلاس بکار ببرد که این سبک طراحی نمایشگر به معیارهای روز نزدیک‌تر بوده و ظرافت بالاتر طراحی iPhone XR را به رخ می‌کشد. نمایشگر بدون حاشیه این گوشی 6.1 اینچی است اما صفحه نمایش آیفون 8 پلاس 5.5 اینچی خواهد بود. پنل نمایشگر هر دو گوشی از نوع IPS LCD در نظر گرفته شده و روی صفحه نمایش هر دوی آن ها با یک لایه شیشه ضد خش و ضد چربی پوشانده می‌شود که البته بهتر است خیلی به آن اعتماد نکنید و برای جلوگیری از ایجاد خط و خش روی صفحه نمایش هر دو گوشی از گلس محافظ ال سی دی استفاده به عمل آورید.

نسبت تصویر در آیفون ایکس آر اپل 19.5 به 9 در نظر گرفته شده اما در آیفون 8 پلاس نسبت تصویر 19 به 9 ارائه می‌شود. بدین سبب صفحه نمایش آیفون XR بلندتر و کم عرض تر از نمایشگر آیفون 8 پلاس به نظر می‌رسد. اما از نظر رزولوشن و تراکم پیکسلی برتری از آن iPhone 8 Plus است! صفحه نمایش این گوشی رزولوشن 1920 در 1080 پیکسلی یا اصطلاحا فول اچ دی (Full HD) را ارائه کرده و با توجه به 5.1 اینچی بودن اندازه نمایشگر به تراکم پیکسلی در حدود 401 پیکسل در هر اینچ دست پیدا می‌کند. اما در سمت مقابل رزولوشن نمایشگر آیفون XR معادل 1792 در 828 پیکسل است که ترکیب آن با نمایشگر 6.1 اینچی دستگاه تراکم پیکسلی در حدود 326 پیکسل در هر اینچ را به همراه خواهد داشت. بنابراین نمایشگر آیفون XR از نمایشگر آیفون 8 پلاس بزرگ تر بوده و ظاهر جذاب تری دارد اما از نظر رزولوشن و تراکم پیکسلی حداقل بر روی کاغذ وضعیت ضعیف‌تری را ارائه می‌کند. البته در بررسی های عملی صورت گرفته خیلی نمی‌توان با چشم غیرمسلح تفاوتی مابین رزولوشن و وضوح تصویر دو گوشی مورد نظر احساس کرد. ضمنا نمایشگر هر دو گوشی مذکور از قابلیت تروتون (True-Tone) و گستره رنگی وسیع (Wide-Color Gamut) پشتیبانی می‌کنند. پس نمایشگر آیفون XR از صفحه نمایش آیفون 8 پلاس بزرگ تر است و چون بدون حاشیه طراحی شده، منجر به افزایش ابعاد گوشی نمی‌شود و بدین ترتیب آیفون XR توانسته با ابعاد بدنه کوچک تر نسبت به iPhone 8 Plus نمایشگری بزرگ تر داشته باشد. جالب است بدانید که صفحه نمایش آیفون ایکس آر چیزی در حدود 79 درصد از کل مساحت پنل جلوی دستگاه را در بر می‌گیرد اما نمایشگر آیفون 8 پلاس فقط 67.4 درصد از مساحت پنل جلوی گوشی را در بر گرفته است. بنابراین بهره‌مند بودن آیفون XR از نمایشگر بدون حاشیه یکی از برتری های آن است که منجر به زیبا و مدرن‌تر شدن ظاهر گوشی از نمای رو به رو می‌شود.

 

مقایسه آیفون XR

 

اما گذشته از تفاوت های ظاهری و رزولوشن نمایشگر دو گوشی، یک تفاوت اصلی و مهم مابین آن ها وجود دارد. این تفاوت مربوط به پشتیبانی آیفون 8 پلاس از قابلیت لمس سه بعدی (3D Touch) و بهره‌مند نبودن آیفون XR از این ویژگی می‌شود. اپل در آیفون XR یک ویژگی دیگر با نام هپتیک تاچ (Haptic Touch) را ارائه کرده که عملکردی نسبتا مشابه با همان قابلیت 3D Touch دارد. به موجب قابلیت لمس سه بعدی یا 3D Touch ارائه شده در آیفون 8 پلاس کاربر می‌تواند با تغییر شدت فشار انگشت خود بر روی آیکون های مختلف در رابط کاربری دستگاه، دستور انجام اقدامات متفاوت و مختلفی را صادر کند. به عنوان مثال شما می‌توانید با فشردن قوی تر آیکون چراغ قوه در آیفون 8 پلاس به منویی برای تغییر شدت نور آن دسترسی پیدا کنید یا با انجام همین کار بر روی آیکون اپلیکیشن دوربین به منویی دسترسی یابید که گزینه هایی مثل ضبط عکس سلفی (Take Selfie)، ضبط ویدئو (Record Video)، ضبط فیلم اسلوموشن (Record Slo-Motion) و غیره را ارائه می‌کند. بدین ترتیب می‌توانید خیلی سریع و با یک حرکت به هدفی که مورد نظرتان است دسترسی داشته باشید. اما همانطور که گفتیم قابلیت لمس سه بعدی توسط آیفون XR پشتیبانی نمی‌شود و به جای آن قابلیتی تحت عنوان هپتیک تاچ در گوشی بکار رفته است. به موجب این قابلیت مدت زمانی که کاربر انگشت خود را روی یک المان رابط کاربری قرار می‌دهد می‌تواند تعیین کننده باشد و دستور انجام اقدامات گوناگون را صادر نماید. به عنوان مثال کاربر با قرار دادن و نگه داشتن انگشت خود روی آیکون دوربین در لاک اسکرین آیفون ایکس آر می‌تواند دستور اجرای مستقیم اپلیکیشن دوربین را بدهد یا با قرار دادن انگشت خود روی آیکون ضربدر در بالای نوتیفیکیشن های لاک اسکرین دستور پاک کردن تمام نوتیفیکیشن ها را صادر کند. پس اگرچه قابلیت لمس سه بعدی توسط نمایشگر آیفون ایکس آر پشتیبانی نمی‌شد، اما قابلیت هپتیک تاچ تا حد زیادی می‌تواند جایگزین مناسبی برای این ویژگی محسوب شود.

حالا وقتشه! اینو بخون بررسی آیفون 8 پلاس اپل : دوربین عالی و پردازنده قدرتمند!

اما کیفیت محتوا در نمایشگر دو گوشی مذکور چگونه است؟ در مقایسه iPhone XR و iPhone 8 Plus متوجه شدیم که صفحه نمایش هر دو گوشی به خوبی محتوای مورد نظر را به تصویر می‌کشند و از نظر شادابی، شارپنس، کنتراست، تفکیک‌پذیری رنگ ها و وضوح تصویر عملکرد عالی دارند. بنابراین از نظر کیفیت عملکرد صفحه نمایش هر دو گوشی مذکور وضعیت مطلوبی خواهند داشت و واقعا سخت است که یکی از آن ها را برتر از دیگری قلمداد کنیم. البته با توجه به اینکه صفحه نمایش آیفون XR در مقایسه با آیفون 8 پلاس بزرگ تر است، بدون تردید انجام کارهایی مثل تماشای فیلم و ویدئو یا وبگردی با آن لذت بخش‌ تر خواهد بود. صفحه نمایش IPS LCD هر دو گوشی توان بسیار عالی در تولید روشنایی هم دارد. طبق اطلاعاتی که از سوی سایت فون‌آرنا (https://phonearena.com) ارائه شده، صفحه نمایش آیفون XR می‌تواند به ماکسیمم روشنایی در حدود 678 نیت دست پیدا و نمایشگر آیفون 8 پلاس هم قادر است روشنایی ماکسیمم 567 نیت را ارائه نماید. بنابراین توان تولید روشنایی صفحه نمایش هر دو گوشی عالی بوده و به راحتی می‌توان محتوای نمایشگر دو گوشی را در محیط های باز و تحت تابش نور مشاهده کرد. بدین منظور حتی تنظیم شدت روشنایی نمایشگر بر روی 80 درصد هم کافی خواهد بود و لزومی ندارد که حتما شدت روشنایی صفحه نمایش آیفون های مذکور را روی 100 درصد تنظیم نمایید.

 

مقایسه آیفون XR

 

صفحه نمایش هر دو گوشی آیفون 8 پلاس و آیفون ایکس آر کیفیت مطلوب و عالی دارند و شاید اصلی ترین تفاوت مابین آن ها مربوط به همان سبک طراحی، ظاهر و ابعاد باشد. نمایشگر آیفون XR به دلیل بزرگ تر و بدون حاشیه بودن طراحی بهتر و ظاهر شیک تری در مقایسه با نمایشگر آیفون 8 پلاس دارد. از نظر وضوح تصویر و دیگر ویژگی ها شاید بر روی کاغذ تفاوت های مابین نمایشگر دو گوشی مورد نظر وجود داشته باشد اما این تفاوت ها در عمل خیلی قابل درک نیستند.

 

مقایسه آیفون XR و آیفون 8 پلاس اپل: سیستم عامل و بستر نرم افزاری

تمام آیفون های اپل از سیستم عامل iOS بهره می‌برند. آی او اس در واقع سیستم عامل اختصاصی اپل است و برخلاف اندروید هیچ شرکت دیگری به غیر از اپل اجازه استفاده از آن را در گوشی های موبایل خودش ندارد. تمام آیفون های اپل تا سال های طولانی بعد از عرضه، آپدیت های iOS را دریافت می‌کنند و بدین ترتیب از نظر سیستم عامل در این گجت ها یک هماهنگی و یکپارچه‌سازی جالب وجود دارد. سیستم عامل پیش فرضی که روی آیفون XR اپل نصب است iOS 12 خواهد بود و آیفون 8 پلاس هم به طور پیش فرض از iOS 11 بهره می‌برد. آپدیت iOS 12.1.3 که در حال حاضر (در زمان تدوین این مقاله) جدیدترین نسخه از سیستم عامل مورد نظر است هم برای هر دو گوشی مذکور منتشر شده و به صورت OTA قابل دانلود و نصب خواهد بود. پس با توجه به اینکه هر گوشی مد نظر از یک سیستم عامل مشابه بهره می‌برند، بنابراین ویژگی های یکسانی هم خواهند داشت و تفاوتی از این نظر مابین آن ها وجود ندارد که قابل بحث باشد.

شاید تنها ویژگی که بتوان آن را به عنوان یک وجه تمایز مابین رابط کاربری آیفون 8 پلاس و XR در نظر گرفت، مربوط به قابلیت لمس سه بعدی و هپتیک تاچ باشد که در بخش قبل هم در مورد آن صحبت کردیم. به موجب قابلیت لمس سه بعدی تا 3D Touch کاربر می‌تواند با افرایش و کاهش شدت نیرویی که از طریق انگشت خود به صفحه نمایش وارد می‌کنید، دستور انجام کارهای متفاوت و مختلفی را بدهد. در سمت مقابل قابلیت هپتیک تاچ اقدامات نسبتا مشابه را از طریق نگه داشتن انگشت بر روی المان های مختلف صفحه نمایش مقدور خواهد کرد. آیفون 8 پلاس اپل از قابلیت لمس سه بعدی بهره می‌برد اما آیفون ایکس آر از قابلیت هپتیک تاچ پشتیبانی می‌کند. این دو قابلیت در اصل مربوط به تکنولوژی می‌شوند که در صفحه نمایش آن هار بکار رفته‌ اما چون در نحوه تعامل کاربر با گوشی هم نقش دارند، می‌توان آن ها را به عنوان یک تفاوت در رابط کاربری و بستر نرم افزاری دستگاه هم معرفی کرد.

 

مقایسه آیفون XR

 

خوشبختانه آیفون های اپل همیشه سرعت عملکرد عالی داشته‌اند و مابین بستر نرم افزاری و سخت افزاری آن ها هماهنگی خاصی وجود داشته است. در آیفون ایکس آر و آیفون 8 پلاس اپل هم به وضوح این هماهنگی قابل درک خواهد بود. بستر نرم افزاری و رابط کاربری هر دو گوشی عملکرد فوق‌العاده روام و سلیسی دارند و لگ و تاخیری در آن ها دیده نمی‌شود. البته از آنجایی که آیفون ایکس آر نسبت به آیفون 8 پلاس تراشه جدیدتر و قوی‌تری دارد، در بررسی های خیلی عمیق سرعت عملکرد بستر نرم افزاری آن از آیفون 8 پلاس بیشتر خواهد بود اما این تفاوت در عمل و حالتی که یک کاربر در حال بکارگیری دو گوشی مورد نظر است قابل درک نخواهد بود. پس دو گوشی آیفون XR و آیفون 8 پلاس از نظر سیستم عامل و بستر نرم افزاری تفاوت قابل ملاحظه‌ای با هم ندارند و در نقاط قوت و ضعف کلی سیستم عامل iOS وجه اشتراک خواهند داشت.

 

مقایسه آیفون XR و آیفون 8 پلاس اپل: پردازنده، رم و حافظه داخلی

اگرچه آیفون XR به عنوان نسخه ارزان قیمت‌تر آیفون های سال 2018 اپل معرفی شد، اما با این وجود به همان تراشه‌ای مجهز است که در iPhone XS و  iPhone XS Max  شاهد بکارگیری آن هستیم. تراشه‌ای که در قلب این گوشی بکار رفته، تراشه A12 Bionic خواهد بود که طی فرآیند 7 نانومتری تولید شده و در حال حاضر قدرتمندترین تراشه موبایلی موجود به شمار می‌رود. پردازنده مرکزی که در قلب این تراشه بکار رفته شش هسته‌ای است و چهار هسته آن از نوع Tempest بوده و فرکانس کاری 1.6 گیگاهرتزی را ارائه می‌کنند. دو هسته دیگر پردازنده مرکزی آن از نوع Vortex هستند و فرکانس کاری 2.5 گیگاهرتزی دارند. پردازنده گرافیکی تقویت شده Apple GPU با چهار هسته پردازشگر هم در این تراشه وظیفه تجزیه و تحلیل داده های گرافیکی را بر عهده دارد. پس آیفون ایکس آر به قدرتمندترین تراشه‌ از سری تراشه‌های شرکت اپل مجهز است و انتظار داریم بازده فوق‌العاده‌ای هم داشته باشد.

اما در سمت مقابل آیفون 8 پلاس اپل از تراشه A11 Bionic بهره می‌برد که طی فرآیند 10 نانومتری تولید شده و یک پردازنده مرکزی شش هسته‌ای دارد. چهار هسته پردازشگر مرکزی آن از نوع Mistral هستند و دو هسته دیگر آن Monsoon نام دارند. پردازنده گرافیکی Apple GPU بکار گرفته شده در این تراشه هم سه هسته‌ای است. تراشه A11 Bionic هم واقعا تراشه فوق‌العاده قدرتمندی است و توانی فراتر از توان یک پردازنده موبایلی را ارائه می‌کند، اما این تراشه بر روی کاغذ از تراشه A12 که در آیفون XR بکار رفته ضعیف‌تر خواهد بود. البته در این بین باید به یک موضوع مهم اشاره کرد. زمانی که در گوشی های موبایل از یک تراشه فوق قدرتمند استفاده شود، دستگاه توان انجام هر کاری که کاربر در پی آن باشد را خواهد داشت و در این شرایط تجهیز گوشی به تراشه‌ای قدرتمندتر عملا هیچ کارایی ندارد و بر پتانسیل های عملکردی گوشی نمی‌افزاید. به عقیده ما این شرایط دقیقا در آیفون 8 پلاس و آیفون XR وجود دارد. تراشه هایی که در قلب هر دو گوشی نام برده شده بکار رفته‌اند قدرت فوق‌العاده‌ای دارند و از پس آنالیز داده های هر اقدامی که تصورش را بکنید بر می‌آیند. بنابراین در عمل و برای انجام کارهای مختلف با یک گوشی تفاوتی مابین آیفون 8 پلاس و XR احساس نمی‌شود و به بیان دیگر هیچ کاری وجود ندارد که آیفون XR قادر به انجام آن باشد اما آیفون 8 پلاس پتانسیل لازم برای انجام آن کار را نداشته باشد! پس اگرچه بر روی کاغذ تراشه A12 Bionic آیفون ایکس آر قدرتمندتر از تراشه A11 Bionic آیفون 8 پلاس است، اما در عمل تفاوت چندانی مابین قدرت عملکرد آن ها قابل درک نخواهد بود.

 

مقایسه آیفون XR

 

هر دو گوشی نام برده شده رم 3 گیگابایتی دارند. پس از این نظر هم وجه تشابه دیگری مابین آن ها وجود خواهد داشت. اپل آیفون 8 پلاس را از نظر حافظه داخلی در دو نسخه 64 و 256 گیگابایتی عرضه کرده، اما آیفون XR از این نظر شامل سه نسخه مختلف می‌شود که هر یک به ترتیب ظرفیت های 64، 128 و 256 گیگابایتی را ارائه می‌کنند. مثل دیگر آیفون های اپل هیچ کدام از دو آیفون نام برده شده هم قابلیت پشتیبانی از حافظه جانبی و نصب رم میکرو اس دی (Micro SD) برای افزایش فضای ذخیره سازی اطلاعات را نخواهند داشت. ما برای اینکه بتوانیم به صورت دقیق تر مقایسه آیفون XR و آیفون 8 پلاس را انجام دهیم و قدرت پردازشی این دو گوشی را در عمل با هم مقایسه کنیم، سه بازی Asphalt 8، PUBG Mobile و Dead Trigger 2 را در هر دو گوشی نصب و در شرایط یکسان هر یک را برای مدت زمان 10 دقیقه در گوشی های مذکور اجرا کردیم. نتیجه نهایی به دست آمده کاملا یکسان بود و هر دو گوشی بدون کوچک ترین مشکل توانستند بازی های مورد نظر را اجرا کنند. بعد از اینکه بازی های مذکور برای مدت زمانی در حدود 20 الی 25 دقیقه اجرا شدن، بدنه هر دو دستگاه کمی داغ شد که این مسئله کاملا طبیعی است، اما در عملکرد و بازده هیچ یک از دو آیفون های 8 پلاس و XR تاخیر و لگی به وجود نیامد. بنابراین اگر به قدرت عملکرد و پردازشی گوشی اهمیت می‌دهید، به جرئت مدعی می‌شویم که هم iPhone 8 Plus و هم iPhone XR از بهترین گوشی هایی هستند که قادر به خرید آن ها خواهید بود. طبیعتا آیفون ایکس آر به دلیل بهره‌مندی از تراشه جدیدتر پتانسیل عملکردی بیشتری در مقایسه با آیفون 8 پلاس دارد اما در عمل این موضوع به نمی‌آید.

 

مقایسه آیفون XR و آیفون 8 پلاس اپل: دوربین اصلی و سلفی

یکی از اصلی ترین تفاوت های مابین آیفون XR و آیفون 8 پلاس مربوط به دوربین اصلی آن ها می‌شود. اپل برای اینکه هزینه تولید و قیمت آیفون ایکس آر را کاهش دهد، دوربین اصلی آن را به صورت واحد در نظر گرفت یعنی این گوشی از دوربین دوگانه بهره نمی‌برد، اما همانطور که می‌دانید iPhone 8 Plus از دوربین اصلی دوگانه بهره‌مند است! بنابراین در این بخش تفاوت قابل ملاحظه‌ای مابین دو گوشی مذکور وجود دارد که باید در مورد آن صحبت شود. دوربین اصلی آیفون 8 پلاس اپل از دو لنز 12 مگاپیکسلی تشکیل شده است. لنز اصلی این مجموعه دیافراگم F/1.8 دارد و از نوع واید (Wide) بوده و از قابلیت تثبیت اپتیکال تصویر (OIS) و فوکوس خودکار مرحله‌ای (PDAF) پشتیبانی می‌کند. لنز 12 مگاپیکسلی دوم این مجموعه هم دیافراگم F/2.8 دارد و از نوع تله‌فتو (Telephoto) بوده و از قابلیت فوکوس خودکار مرحله‌ای و زوم اپتیکال 2x پشتیبانی به عمل می‌آورد. همچنین قابلیت HDR، فیلمبرداری 4K با فریم ریت های مختلف 24، 30 و 60 فریم در هر ثانیه و عکسبرداری در حالت پرتره (Portrait Mode) هم از جانب دوربین اصلی آیفون 8 پلاس پشتیبانی می‌شود و یک چراغ فلش LED چهارگانه هم برای آن در نظر گرفته است.

 

مقایسه آیفون XR

 

اما در سمت مقابل لنز دوربین اصلی و واحد آیفون XR اپل 12 مگاپیکسلی بوده و دیافراگم F/1.8 دارد و از نوع واید است. دوربین اصلی این گوشی از قابلیت های مثل تثبیت اپتیکال تصویر، فوکوس خودکار مرحله‌ای، فیلمبرداری 4K با فریم ریت های مختلف 24، 30 و 60 فریم در هر ثانیه، HDR و عکسبرداری در حالت پرتره پشتیبانی به عمل می‌آورد. ضمنا برای دوربین اصلی این گوشی هم یک چراغ فلش LED چهارگانه در نظر گرفته شده که درست در زیر لنز دوربین 12 مگاپیکسلی گوشی نصب است. قاعدتا اغلب افراد تصور می‌کنند که چون دوربین اصلی iPhone 8 Plus دوگانه است و دوربین اصلی آیفون XR واحد، بنابراین باید عکس های بهتری با دوربین آیفون 8 پلاس ضبط شود اما به عقیده ما اینطور نیست! در مقایسه آیفون XR و آیفون 8 پلاس متوجه شدیم که دوربین اصلی هر دو گوشی عملکرد عالی دارد اما اگر بخواهیم خیلی جزئی به موضوع نگاه کنیم و یک جمع‌بندی کلی داشته باشیم، دوربین واحد iPhone XR نه تنها ضعیف تر از دوربین دوگانه آیفون 8 پلاس نیست، بلکه در خیلی شرایط بهتر از آن هم عمل می‌کند. بنابراین این تصور را از سرتان بیرون کنید که الزاما باید دوربین دوگانه آیفون 8 پلاس از دوربین واحد آیفون ایکس آر بهتر باشد. البته منکر این موضوع نمی‌شویم که در برخی شرایط خاص دوربین iPhone 8 Plus می‌تواند بازده بهتری داشته باشد، اما در یک جمع‌بندی کلی ما برتری را به دوربین اصلی آیفون XR نسبت می‌دهیم.

حالا وقتشه! اینو بخون مهمترین ترفند های عکاسی با گوشی موبایل

خیلی از کاربران تصور دارند که چون دوربین اصلی آیفون XR از یک لنز واحد تشکیل شده، بنابراین از عکسبرداری در حالت پرتره پشتیبانی نمی‌کند اما در عمل اینطور نیست، چون اپل با استفاده از الگوریتم های نرم افزاری پیشرفته امکان ضبط عکس های پرتره با دوربین واحد آیفون ایکس آر را فراهم آورده است. بنابراین با دوربین اصلی و 12 مگاپیکسلی iPhone XR هم قادر به ضبط عکس های پرتره خواهید بود. کیفیت عکس های پرتره‌ای که با دوربین واحد این گوشی ضبط می‌شوند هم از نظر کیفیت با عکس های پرتره دوربین آیفون 8 پلاس برابری می‌کنند و شاید در برخی شرایط حتی بهتر هم باشند. ضبط ویدئو های 4K هم با دوربین هر دو گوشی تقریبا بازده یکسانی دارد و قابلیت OIS و PDAF دوربین اصلی آن ها سبب می‌شود تا فیلمبرداری با کیفیت عالی صورت پذیرد. بنابراین اگر تصور دارید که چون آیفون 8 پلاس دوربین اصلی دوگانه دارد، بنابراین بازده بهتری هم در مقایسه با دوربین واحد آیفون XR خواهد داشت باید بدانید که در اشتباه هستید! به عقیده ما دوربین اصلی iPhone XR در ثبت جزئیات و همچنین تفکیک رنگ ها به مراتب بهتر از دوربین اصلی آیفون 8 پلاس عمل می‌کند و نسبت به آن برتری دارد.

 

مقایسه آیفون XR

 

اما چه شرایطی برای دوربین سلفی دو گوشی برقرار است؟ هر دو گوشی مورد نظر از یک لنز دوربین سلفی 7 مگاپیکسلی بهره می‌برد که دیافراگم F/2.2 داشته و از قابلیت HDR پشتیبانی می‌کند. کیفیت عملکرد لنز دوربین سلفی آیفون XR و آیفون 8 پلاس تقریبا یکسان است و با هر دوی آن ها می‌توانید عکس های بسیار خوب و با کیفیتی برای اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی مثل اینستاگرام ضبط کنید. اما در بررسی عملکرد دوربین سلفی این دو گوشی دو نکته مهم دیده شد که باید به آن ها اشاره کنیم. اولین نکته مربوط به پشتیبانی iPhone XR از عکسبرداری سلفی پرتره (Selfie Portrait Mode) می‌شود که متاسفانه آیفون 8 پلاس از این ویژگی بی‌بهره است. به موجب این قابلیت شما می‌توانید با دوربین سلفی آیفون ایکس آر هم عکس های پرتره و با پس زمینه تار ضبط کنید. مسئله دوم هم مربوط به افت کیفیت عملکرد دوربین سلفی هر دو گوشی در محیط های کم نور و تاریک می‌شود. متاسفانه با کاهش شدت نور محیط افت نسبتا قابل ملاحظه‌ای در کیفیت عملکرد دوربین سلفی آیفون XR و آیفون 8 پلاس به وجود می‌آید. شاید اگر خیلی جزئی به این موضوع نگاه شود، افت کیفیت دوربین سلفی آیفون ایکس آر از آیفون 8 پلاس کمتر باشد اما این موضوع به قدری قابل درک نیست که بگوییم مطلقا دوربین سلفی آیفون XR در محیط های کم نور بهتر از دوربین سلفی آیفون 8 پلاس عمل می‌کند. بنابراین در یک جمع‌بندی کلی باید بگوییم که دوربین اصلی آیفون XR در اغلب مواقع بهتر از دوربین اصلی آیفون 8 پلاس عمل می‌کند و فقط در برخی شرایط خاص و محدود ممکن است دوربین iPhone 8 Plus کمی بهتر از دوربین آیفون XR عمل نماید. پس بهره‌مندی آیفون 8 پلاس از دوربین دوگانه صرفا و مطلقا به معنای برتری آن نسبت به دوربین واحد آیفون XR نخواهد بود. از نظر عملکرد دوربین سلفی هم با توجه به پشتیبانی آیفون XR از عکسبرداری پرتره سلفی، برتری از آن این گوشی خواهد بود.

 

 مقایسه آیفون XR و آیفون 8 پلاس اپل: باتری و شارژدهی 

یکی از نقاط قوت اصلی گوشی آیفون 8 پلاس مربوط به شارژدهی خوب باتری آن بوده که همیشه مورد تمجید واقع می‌شد. باتری این گوشی از نوع لیتیوم یونی و جدانشدنی در نظر گرفته شده و ظرفیت 2691 میلی آمپر ساعتی را ارائه می‌کند. اما آیفون XR به باتری لیتیوم یونی و جدانشدنی مجهز است که ظرفیت آن از ظرفیت باتری iPhone 8 Plus بیشتر خواهد بود! باتری این گوشی ظرفیت 2942 میلی آمپر ساعتی را ارائه می‌کند، بنابراین می‌توان انتظار داشت که توان شارژدهی باتری آیفون ایکس آر اپل حتی از آیفون 8 پلاس هم بیشتر باشد. البته نباید فراموش کرد که صفحه نمایش آیفون XR از نمایشگر آیفون 8 پلاس بزرگ تر است و این موضوع می‌توان منجر به مصرف بیشتر انرژی از سمت نمایشگر این گوشی شود. برای درک بهتر موضوع ما به بررسی های عملی روی آوردیم.

 

مقایسه آیفون XR

 

در بررسی هایی که انجام گرفت مشخص شد که باتری هر دو گوشی در حالتی که از آن ها به مقدار استاندارد و متوسط استفاده شود به راحتی می‌توانند تا یک روز انرژی مورد نیاز دستگاه را تامین کنند. طبیعتا اگر مقدار استفاده کاربر از گوشی افزایش یابد، سرعت خالی شدن شارژ باتری آن ها هم افزایش پیدا می‌کند. بنابراین با انجام یک مقایسه عملی ساده نمی‌توان خیلی دقیق تفاوت مابین بازده باتری آیفون XR و آیفون 8 پلاس را درک کرد و بهتر است به بنچمارک ها و بررسی های دقیق ‌تر تکیه کرد. بدین منظور ما بنچمارک مشابهی را برای سنجش میزان دوام باتری هر دو گوشی در شرایط کاملا یکسان و مشابه راه‌اندازی کردیم و نتیجه امر از بهتر بودن توان شارژدهی باتری iPhone XR خبر داد. در این بنچمارک باتری iPhone 8 Plus حدود 10.5 ساعت دوام را از خود نشان داد اما باتری آیفون ایکس آر توانست حدودا 11 ساعت دوام را از خود نشان دهد.

حالا وقتشه! اینو بخون 13 روش تقویت و افزایش شارژدهی باتری آیفون در iOS 13

بنابراین اختلاف خیلی زیادی مابین توان شارژدهی باتری دو گوشی نام برده شده وجود ندارد و باتری آیفون XR کمی بهتر از باتری آیفون 8 پلاس عمل می‌کند. هر دو گوشی نام برده شده از قابلیت شارژ بیسیم و شارژ سریع پشتیبانی می‌کنند و ما با شارژ فابریک خودشان سرعت شارژ مجدد باتری آن ها را هم تست کردیم. در این تست مشخص شد که باتری آیفون 8 پلاس ظرف مدت زمانی در حدود 180 دقیقه از تا 100 درصد شارژ می‌شود و باتری آیفون XR برای انجام این کار به مدت زمانی در حدود 195 دقیقه نیاز دارد. بنابراین سرعت شارژ مجدد باتری هیچ یک از دو گوشی مذکور چنگی به دل نمی‌زند و این موضوع کمی آزاردهنده است. پس توصیه می‌کنیم همیشه شارژر موبایل یا یک پاوربانک را به همراه داشته باشید و از هر فرصتی برای شارژ کردن باتری آیفون 8 پلاس و ایکس آر استفاده کنید. نتیجه نهایی مقایسه آیفون XR و آیفون 8 پلاس در این بخش نشان می‌دهد که هر دو گوشی مذکور تقریبا از نظر باتری و توان شارژدهی وضعیت یکسانی دارند.

 

مقایسه آیفون XR و آیفون 8 پلاس اپل: قیمت و ارزش خرید

بدون تردیدی یکی از مهمترین موضوعاتی که باید در مقایسه آیفون XR و آیفون 8 پلاس به آن اشاره کنیم مربوط به قیمت و ارزش خرید این دو گوشی می‌شود. فراموش نکنید که قیمت این گوشی ها هر روز در حال تغییر است و قیمتی که ما عنوان می‌کنیم یک قیمت حدودی در روز تدوین این مقاله است. نسخه پایه آیفون 8 پلاس اپل با حافظه داخلی 64 گیگابایتی هم اکنون قیمتی در حدود 12.5 میلیون تومان دارد. در سمت مقابل نسخه پایه آیفون XR با حافظه داخلی مشابه 64 گیگابایتی با قیمتی در حدود 13.5 میلیون تومان به فروش می‌رسد. بنابراین اختلاف مابین قیمت دو آیفون مورد نظر زیاد نیست و به همین دلیل ما مدعی هستیم که این دو گوشی می‌توانند در یک رده کیفی و قیمتی رقیب جدی برای هم باشند.

 

مقایسه آیفون XR

 

به عقیده ما هر دو گوشی آیفون 8 پلاس و آیفون XR قیمت گرانی دارند و بهتر بود که اپل کمی قیمت آن ها را ارزان تر در نظر می‌گرفت، اما متاسفانه این شرکت آمریکایی همیشه قیمت گجت هایش را بالاتر از دیگر شرکت های تولید و عرضه کننده موبایل انتخاب می‌کند. پس چون قیمت هر دو گوشی به یک نسبت بالاست، از این نظر هم تفاوت چندانی مابین آن ها وجود ندارد. اما از سمت مقابل اگر سبک طراحی به روزتر و زیباتر و همچنین تراشه قدرتمندتر گوشی آیفون XR را در نظر بگیرید، می‌توان نتیجه‌گیری کرد که این گوشی ارزش خرید بیشتری نسبت به آیفون 8 پلاس اپل دارد. البته انتخاب مابین این دو گوشی می‌تواند به صورت سلیقه‌ای و بنا به شرایط خاص کاربر انجام شود و واقعا هر دو گوشی مذکور با کیفیت و درجه یک هستند. اما به عقیده ما چون آیفون XR اپل گوشی جدیدتری است، تراشه قدرتمندتری دارد و سبک طراحی به روز تری را هم ارائه می‌کند، می‌تواند گزینه خرید بهتری در مقایسه با آیفون 8 پلاس باشد.

 

جدول مقایسه آیفون XR و آیفون 8 پلاس اپل

 

آیفون 8 پلاس

آیفون XR

 

7.5 × 78.1 × 158.4 میلی‌متر

فریم آلومینیوم

استاندارد ضد آب IP67

202 گرم

150.9 × 75.7 × 8. 3 میلیمتر

فریم از جنس آلومینیوم سری 7000

استاندارد ضد آب IP67

194 گرم

طراحی و ظاهر

IPS LCD

رزولوشن 1920 در 1080 پیکسل

5.1 اینچ

IPS LCD

1792 در 828 پیکسل

6.1 اینچ

صفحه نمایش

iOS 11

قابلیت لمس سه بعدی

iOS 12

قابلیت هپتیک تاچ

سیستم عامل

تراشه A11 Bionic

پردازنده گرافیکی Apple GPU

تراشه A12 Bionic

پردازنده گرافیکی Apple GPU

پردازنده مرکزی و گرافیکی
رم 3 گیگابایت رم 3 گیگابایت حافظه رم
64 و 256 گیگابایت 64، 128 و 256 گیگابایت حافظه داخلی

دو لنز 12 مگاپیکسل

واید، تله فوتو

12 مگاپیکسل

واید

دوربین اصلی
7 مگاپیکسل 7 مگاپیکسل دوربین سلفی
لیتیوم یونی ظرفیت 2691 میلی آمپر ساعتی لیتیوم یونی ظرفیت 2942 میلی آمپر ساعتی باتری و شارژدهی
حدود 12.5 میلیون در زمان تدوین مطلب حدود 13.5 میلیون در زمان تدوین مطلب ارزش خرید

 

نتیجه‌گیری

همانطور که مشاهده کردید در این مطلب اختصاصی به مقایسه آیفون XR و آیفون 8 پلاس اپل پرداختیم. این دو گوشی تقریبا در یک رده قیمتی قرار دارند، به همین دلیل ممکن است خیلی از کاربران در انتخاب یکی از آن ها بر سر دو راهی قرار گیرند. به نظر ما اگر به جدیدتر بودن سبک طراحی، ظاهر و قابلیت های سخت افزاری گوشی و همچنین جدیدتر بودن سال عرضه آن اهمیت می‌دهید، آیفون XR اپل گزینه خرید مناسب تری برایتان خواهد بود اما اگر می‌خواهید بیشتر در هزینه پرداختی خودتان صرفه‌جویی کنید، آیفون 8 پلاس می‌تواند برای شما گزینه خرید بهتری باشد.