مقایسه گلکسی A6 با گلکسی A8 سامسونگ (2018) | دو میان رده با کیفیت

مقایسه محصولات 09 اسفند 1397 علی مظفری

مقایسه گلکسی A6 با گلکسی A8 سامسونگ (2018) | دو میان رده با کیفیت

بدون تردید دو گوشی گلکسی A6 و گلکسی A8 سامسونگ هم اکنون از بهترین گوشی های خوش قیمت و با کیفیت این شرکت کره‌ای هستند، اما به نظر شما کدامیک از این دو انتخاب بهتری برای خرید خواهند بود؟ اصلا تفاوت های مابین آن ها چیست؟ در ادامه این مطلب به مقایسه گلکسی A6 با گلکسی A8 سامسونگ می‌پردازیم و به طور دقیق تفاوت های مابین این دو محصول را بررسی خواهیم کرد.

 

مقدمه

سری گوشی های گلکسی A سامسونگ همیشه از پرطرفدارترین گوشی های این شرکت کره‌ای بوده‌اند. سری اسمارتفون های گلکسی A از نظر کیفی مابین دو سری گلکسی S و گلکسی J قرار می‌گیرند و تلفیقی از کیفیت مطلوب و قیمت مناسب را به همراه خواهند داشت. در سال 2018 سامسونگ سعی کرد بیشتر روی تنوع محصولات گلکسی A خود متمرکز شود. در همین راستا مدل های جدیدی از سری گوشی های Galaxy A را معرفی کرد. در ماه دسامبر (December) سال 2017 گوشی گلکسی A8 سامسونگ (Samsung Galaxy A8 2018) معرفی شد و در ماه ژانویه (January) سال 2018 هم شاهد عرضه رسمی آن بودیم. از سمت دیگر در ماه می (May) هم شاهد رونمایی از گوشی گلکسی A6 سامسونگ (Samsung Galaxy A6 2018) بودیم که برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد این گوشی توصیه می‌کنیم یک مرتبه مقاله "بررسی سامسونگ گلکسی A6 : میان رده‌ای با دوربین قدرتمند!" را مطالعه نمایید.

دو گوشی نام برده شده یعنی گلکسی A6 و A8 هم اکنون از پرطرفدارترین و پرفروش ترین گوشی های سری گلکسی A سامسونگ هستند، اما سوال اصلی اینجاست که تفاوت مابین آن دو چیست؟ کدامیک از این دو گوشی در مقایسه با محصول دیگر گزینه خرید بهتری خواهد بود؟ اگر این سوالات در ذهن شما هم به وجود آمده، پیشنهاد می‌کنیم تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید. در این مطلب می‌خواهیم به مقایسه گلکسی A6 با گلکسی A8 سامسونگ بپردازیم و تفاوت های مابین این دو گوشی و نقاط قوت و ضعف هر یک از آن ها در مقایسه با یکدیگر را بهتری بشناسیم. بنابراین با ما همراه باشید.

 

مقایسه گلکسی A6 با گلکسی A8 سامسونگ: طراحی و ظاهر

در اولین قدم مقایسه گلکسی A6 با گلکسی A8 سبک طراحی و ظاهر این دو گوشی را تحت بررسی قرار می‌دهیم. از آنجایی که هر دو گوشی مذکور از یک خانواده مشابه محصولات سامسونگ هستند و هر دو هم در سال 2018 رونمایی شده‌اند، جای تعجبی ندارد که از نظر ظاهر و سبک طراحی بسیار نزدیک به هم و شبیه به یکدیگر باشند. زبان طراحی یا اصطلاحا فرم فکتوری که در دو گوشی یاد شده بکار رفته کاملا مشابه است، اما تغییرات و تفاوت های جزئی هم مابین آن ها دیده می‌شود. فریم اصلی هر دو گوشی آلومینیومی است و پنل جلوی هر دوی آن ها با شیشه پوشانده می‌شود اما به مدل دقیق شیشه بکار رفته در آن ها اشاره مستقیمی نشده و فقط می‌دانیم که شیشه پنل جلوی گلکسی A8 از نوع گوریلاگلس (مدل نامشخص) خواهد بود. بنابراین به ضد خش بودن پنل جلو و صفحه نمایش هیچ یک از دو گوشی مورد نظر نمی‌توان اعتماد کامل کرد و بهتر است حتما یک گلس محافظ ال سی دی روی صفحه نمایش آن ها نصب شود.

 

مقایسه گلکسی A6 با A8

 

قاب پشت گلکسی A8 سامسونگ با یک لایه شیشه پوشانده شده و بدین سبب ظاهری براق‌تر دارد اما قاب پشت گلکسی A6 آلومینیومی و صیقلی است، بنابراین دو گوشی از این نظر تفاوت دارند. درست است که بهره‌مندی گلکسی A8 از قاب پشت شیشه‌ای منجر شده ظاهر گوشی زیباتر به نظر آید و سبک طراحی آن هم مدرن‌تر به نظر برسد، اما شیشه بکار رفته در قاب پشت دستگاه به شدت مستعد جذب چربی دست خواهد بود و از سمت دیگر حساسیت زیادی در برابر ضربه دارد و کوچک ترین ضربه‌ای که به دستگاه وارد شود می‌تواند منجر به شکستن قاب پشت گلکسی A8 یا ترک برداشتن آن شود. پس بهتر است حتما این گوشی را به همراه یک گارد مناسب مورد استفاده قرار دهید. یکی دیگر از برتری های مرتبط با طراحی گلکسی A8 نسبت به A9 مربوط به پشتیبانی آن از استاندارد ضد آب IP68 می‌شود. به موجب این استاندارد گوشی سامسونگ Galaxy A8 باید بتواند تا مدت زمان 30 دقیقه در عمق 1.5 متری آب دوام داشته باشد. متاسفانه گوشی گلکسی A6سامسونگ از این ویژگی بهره نمی‌برد.

حالا وقتشه! اینو بخون نقد و بررسی گلکسی A40 سامسونگ: نسبتا کوچک اما خوش دست!

هر دو گوشی قابلیت پشتیبانی همزمان از دو سیم کارت را دارند و اسکنر انگشت با کیفیتی بهره می‌برند که در قاب پشت دستگاه و زیر لنز دوربین اصلی آن نصب است. کیفیت عملکرد اسکنر انگشت هر دو گوشی کاملا مشابه و یکسان خواهد بود. از نظر ابعاد و اندازه هم خیلی تفاوتی مابین گلکسی A6 و A8 وجود ندارد. ابعاد بدنه گلکسی A6 سامسونگ معادل 7.7 در 70.8 در 149.9 میلیمتر است اما بدنه گلکسی A8 ابعاد 8.4 در 70.6 در 149.2 میلیمتری را ارائه می‌کند. بنابراین می‌توان گفت که این دو گوشی تقریبا از نظر طول و عرض هیچ تفاوتی با هم ندارند و فقط گلکسی A8 سامسونگ از نظر ضخامت کمی ضخیم تر از گلکسی A6 خواهد بود. البته تفاوت ضخامت بدنه این دو گوشی هم به قدری نیست که خیلی راحت و با یک نگاه متوجه آن شوید. از نظر وزن هم گلکسی A8 با توجه به لایه شیشه‌ای که در قاب پشت خودش دارد چیزی در حدود 13 گرم از گلکسی A6 سنگین تر خواهد بود. وزن دقیق گوشی Galaxy A8 معادل 172 گرم است و گلکسی A6 چیزی در حدود 159 گرم وزن دارد. بنابراین کاملا مشخص است که از نظر سبک طراحی تفاوت چندانی مابین دو گوشی مورد نظر وجود ندارد و تنها تفاوت های اصلی مابین آن ها مربوط به بهره‌مندی گلکسی A8 از قاب پشت شیشه‌ای و پشتیبانی از استاندارد ضد آب IP68 می‌شود که در گلکسی A6 سامسونگ شاهد این دو ویژگی نیستیم.

 

مقایسه گلکسی A6 با A8

 

زمانی که از نمای رو به رو به دو گوشی مورد نظر نگاه کنید، متوجه شباهت های زیاد مابین آن ها خواهید شد و شاید خیلی سخت بتوانید متوجه شوید کدام گوشی گلکسی A8 است و کدام گوشی گلکسی A6! بهترین راهی که می‌تواند از نمای رو به رو دو گوشی مورد نظر را از هم تفکیک کند مربوط به محل نصب دوربین سلفی و سنسورهای جلوی دستگاه می‌شود. در گلکسی A6 سامسونگ یک لنز دوربین سلفی در لبه فوقانی و سمت چپ پنل جلوی دستگاه وجود دارد و در سمت راست آن هم چراغ فلش LED دوربین سلفی مشخص است. اما گلکسی A8 از دوربین سلفی دوگانه بهره‌مند است و این دو لنز در سمت راست بخش فوقانی پنل جلوی دستگاه نصب هستند و هیچ چراغ فلش LED هم برای دوربین سلفی تعبیه نشده است. سیر ویژگی های ظاهری دو گوشی مورد نظر از نمای رو به رو نسبتا یکسان و مشابه هستند. به عنوان مثال هر دو گوشی صفحه نمایشی با حاشیه های باریک دارند و در لبه زیرین و فوقانی صفحه نمایش آن ها بخش سیاه رنگ باریک تعبیه شده است. یکی دیگر از تفاوت های ریزی که از نمای رو به رو مابین دو گوشی گلکسی A6 و A8 وجود دارد مربوط به چهار گوشه ال سی دی آن ها می‌شود. چهار گوشه ال سی دی گلکسی A6 زاویه دار هستند اما چهار گوشه ال سی دی گلکسی A8 حالتی منحنی شکل دارند.

از در قاب پشت دو گوشی تفاوت های ظاهری محسوس تری وجود دارند. همانطور که پیش از این گفتیم قاب پشت گلکسی A8 با شیشه پوشانده شده و براق است اما قاب پشت گلکسی A6 کاملا آلومینیومی بوده و حالتی صیقلی دارد. از دیگر تفاوت های محسوس مابین قاب پشت دو گوشی می‌توان به نوارهایی اشاره کرد که مثل یک نیم بیضی در بخش فوقانی و زیرین قاب پشت گلکسی A6 نصب هستند ضمنا لنز دوربین اصلی گلکسی A6 نسبت به لنز دوربین گلکسی A8 از لبه فوقانی قاب دستگاه فاصله کمتری دارد. این سه مورد هم تنها تفاوت های مابین قاب پشت سامسونگ گلکسی A6 و گلکسی A8 مدل 2018 محسوب می‌شوند. پس به صورت کلی باید گفت که هر دو گوشی نام برده شده زبان طراحی یکسان و مشابهی دارند اما تفاوت های جزئی مابین آن ها دیده می‌شود که این تفاوت ها کفه ترازو را از نظر کیفیت طراحی و ظاهر به سمت گوشی گلکسی A8 سنگین‌تر می‌کنند. به عقیده ما بهره‌مندی از قاب پشت شیشه‌ای منجر شده تا گلکسی A8 از نظر ظاهر نسبت به گلکسی A6 برتری داشته باشد و بهره‌مند بودن این گوشی از طراحی ضد آب هم منجر می‌شود تا از نظر سبک طراحی گوشی مذکور نسبت به گلکسی A6 برتر به شمار برود. این دو مقوله از نظر سبک طراحی و ظاهر تنها برتری های اصلی گلکسی A8 نسبت به گلکسی A6 خواهند بود.

 

مقایسه گلکسی A6 با گلکسی A8 سامسونگ : صفحه نمایش

دو گوشی گلکسی A6 و A8 سامسونگ از نظر صفحه نمایش هم خیلی تفاوت های محسوسی نسبت به هم ندارند و تقریبا تنها تفاوت اصلی مابین آن دو مربوط به رزولوشن نمایشگر می‌شود. صفحه نمایش هر دو گوشی از نظر اندازه و نوع یکسان هستند و از یک پنل سوپر آمولد (Super AMOLED) با اندازه 5.6 اینچ تشکیل شده‌اند. نسبت تصویر یکسان 18.5 به 9 در طراحی نمایشگر هر دو گوشی در نظر گرفته شده و حتی نسبت تصویر به بدنه آن ها هم تقریبا یکسان و مشابه خواهد بود. نسبت تصویر به بدنه گلکسی A8 بر روی کاغذ 75.6 درصد عنوان شده و نسبت تصویر به بدنه گلکسی A6 روی کاغذ 75 درصد است! پس عملا از نظر نسبت تصویر به بدنه هم تفاوتی مابین دو گوشی مورد نظر وجود ندارد و نمایشگر بدون حاشیه آن ها به شیوه مشابه بخش یکسانی از پنل جلوی دستگاه را در می‌گیرد.

 

مقایسه گلکسی A6 با A8

 

تفاوت اصلی مابین صفحه نمایش گوشی سامسونگ گلکسی A8 و گلکسی A6 مربوط به رزولوشن آن ها می‌شود. نمایشگر Galaxy A8 رزولوشن 2220 در 1080 پیکسل را ارائه کرده و بدین ترتیب تراکمی در حدود 441 پیکسل در هر اینچ برای آن ایجاد می‌شود. در سمت مقابل رزولوشن صفحه نمایش گلکسی A6 معادل 1480 در 720 پیکسل است و بدین ترتیب تراکمی در حدود 294 پیکسل در هر اینچ برای نمایشگر دستگاه به ارمغان آورده می‌شود. بنابراین از نظر رزولوشن و تراکم پیکسلی، گوشی گلکسی A8 نسبت به A6 برتری کامل دارد، اما آیا این برتری در حین استفاده از دستگاه هم قابل رویت خواهد بود؟ در بررسی که ما داشتیم متوجه شدیم که به صورت عادی و زمانی که بدون دقت زیاد به محتوای نمایشگر دو گوشی نگاه می‌کنید، تفاوت محسوسی مابین وضوح تصویر آن ها مشاهده نخواهید کرد اما اگر بخواهید خیلی جزئی به محتوای نمایشگر دو گوشی نگاه بیندازید متوجه خواهید شد که جزئیات تصویر در نمایشگر گلکسی A8 کیفیت بهتری دارند و تراکم پیکسلی بالاتر آن منجر می‌شود که تصاویر وضوح مطلوب تری داشته باشند، اما همانطور که گفتیم این موضوع در حالتی که به صورت عادی از دستگاه استفاده می‌کنید قابل درک نیست و فقط زمانی مشخص می‌شود که خیلی جزئی به بخش های مختلف نمایشگر و تصویر روی آن دقت داشته باشید.

حالا وقتشه! اینو بخون صفحه نمایش اینفینیتی چیست؟ (Infinity Display)

دو ویژگی دیگر هم در صفحه نمایش گوشی سامسونگ گلکسی A8 وجود دارند که متاسفانه در گلکسی A6 شاهد ارائه آن ها نیستیم. اولین ویژگی مربوط به پوشانده بودن نمایشگر دستگاه با شیشه گوریلاگلس می‌شود. البته همانطور که در بخش قبل اشاره کرده بودیم، سامسونگ به طور دقیق مشخص نکرده که چه نسخه‌ای از شیشه گوریلاگلس روی صفحه نمایش گلکسی A8 نصب است و به همین دلیل خیلی نمی‌توان به مقاومت آن در برابر خط و خش اطمینان کرد. پس این ویژگی بیشتر در حد یک ویژگی اسمی است که می‌توان روی کاغذ بر روی آن مانور داد و در عمل خیلی قابل اعتماد نیست. اما ویژگی دوم مربوط به پشتیبانی صفحه نمایش گلکسی A8 از قابلیت "نمایشگر همیشه روشن" یا همان "Always On Display" می‌شود. حتما می‌دانید که به موجب این قابلیت برخی اطلاعات نظیر زمان، تاریخ، برخی نوتیفیکیشن ها و غیره حتی در حالتی که نمایشگر دستگاه خاموش باشند هم روی آن به تصویر کشیده می‌شوند. یعنی با استفاده از این ویژگی شما برای اینکه بخواهید زمان و تاریخ یا تعداد نوتیفیکیشن های جدیدی که دریافت کرده‌اید را مشاهده کنید، نیازی به روشن کردن نمایشگر نخواهید داشت و در همان حالت که صفحه نمایش گوشی خاموش است، می‌توانید به این اطلاعات دسترسی داشته باشید.

 

مقایسه گلکسی A6 با A8

 

پس اگرچه هر دو گوشی گلکسی A6 و A8 سامسونگ از صفحه نمایش سوپر آمولد و یک اندازه‌ای بهره می‌برند اما نمایشگر گلکسی A6 برخلاف A8 از قابلیت Always On Display پشتیبانی نمی‌کند. پس به صورت کلی باید گفت که از نظر صفحه نمایش تنها تفاوت های محسوس مابین دو گوشی مذکور مربوط به رزولوشن، تراکم پیکسلی و پشتیبانی از قابلیت Always On Display می‌شود. گلکسی A8 نسبت به A6 رزولوشن و تراکم پیکسلی بیشتری دارد و برخلاف این گوشی از قابلیت AOD هم پشتیبانی می‌کند.

 

مقایسه گلکسی A6 با گلکسی A8 سامسونگ: سیستم عامل و بستر نرم افزاری

تا پیش از این هر دو گوشی مورد نظر تقریبا وضعیت یکسانی داشتند و اگر هم برتری کوچکی در کار بود مربوط به گلکسی A8 می‌شد، اما از نظر سیستم عامل وضعیت کمی متفاوت است و به نظر می‌رسد که گلکسی A6 وضعیت بهتری داشته باشد! همانطور که در "مقدمه" این مقاله اشاره کردیم، گوشی سامسونگ گلکسی A8 در ماه دسامبر سال 2017 معرفی شد و عرضه آن از ماه ژانویه سال 2018 آغاز گردید، اما گلکسی A6 در ماه می سال 2018 معرفی و عرضه شده است، بنابراین گلکسی A6 از گلکسی A8 جدیدتر بوده و به همین سبب سیستم عامل آن هم در حالت پیش فرض جدیدتر و به روزتر از گوشی A8 خواهد بود. اندروید 8 اوریو به طور پیش فرض روی این گوشی نصب است اما سیستم عامل پیش فرض گوشی گلکسی A6 اندروید 7.1.1 نوقا خواهد بود. البته آپدیت اندروید 8 اوریو هم اکنون برای این گوشی منتشر شده و کاربران آن می‌توانند به صورت OTA این آپدیت را دانلود و بر روی دستگاه نصب نمایند.

رابط کاربری که بر روی هر دو گوشی نصب شده، رابط کاربری سامسونگ اکسپرینس (Samsung Experience) است که در مقایسه با نسخه پیشین رابط کاربری این شرکت یعنی تاچ‌ویز (TouchWiz) به مراتب بهتر شده، اما همچنان نقاط ضعفی دارد که یکی از مهمترین آن ها مربوط به نصب بودن اپلیکیشن های پیش فرض زیاد می‌شود. از آنجایی که رابط کاربری یکسانی روی هر دو گوشی نصب است، خیلی نمی‌توان تفاوتی مابین آن ها پیدا کرد اما در بررسی که ما داشتیم، به نظر می‌رسد سامسونگ اکسپرینس به شکل بهتری با اندروید 8 اوریو همگام سازی شده و خیلی با اندروید 7 نوقا که در گلکسی A8 شاهد بکارگیری آن هستیم همگام نیست که البته این مشکل با آپدیت سیستم عامل دستگاه به اندروید 8 برطرف می‌شود. بنابراین چون هر دو گوشی رابط کاربری یکسانی دارند، نقاط قوت و ضعف مشترکی هم خواهند داشت که بهتر است از آن ها چشم پوشی شود.

 

مقایسه گلکسی A6 با A8

 

اما زمانی که در حال استفاده از گوشی و پرسه زدن در منو های مختلف آن هستید، علاوه بر بستر نرم افزاری دستگاه، بستر سخت افزاری آن هم درگیر می‌شود و اینجاست که تفاوت هایی مابین عملکرد گلکسی A6 و A8 مشاهده خواهد شد. چون بستر سخت افزاری (پردازنده و رم) گوشی سامسونگ Galaxy A8 در مقایسه با گلکسی A6 قدرتمندتر است، بنابراین تاخیرهای کمتری هم در عملکرد آن رویت می‌شوند. البته شدت لگ و تاخیرهایی که در حین استفاده از هر دو گوشی پدیدار خواهند شد بسیار ناچیز بوده و قابل چشم پوشی هستند اما ما ترجیح می‌دهیم به آن ها اشاره مختصری داشته باشیم. در حالت عادی و به خصوص زمانی که حافظه داخلی دو گوشی مذکور و حافظه رم آن ها آزاد باشد، تقریبا هیچ لگ و تاخیری در گوشی نمایان نمی‌شود اما زمانی که رم و حافظه داخلی آن ها تحت فشار قرار گیرند، به تدریج و لگ و تاخیرهایی که در عملکرد دستگاه مشاهده خواهد شد که شدت این لگ و تاخیرها در گوشی گلکسی A6 بیشتر از گلکسی A8 است. این مسئله بدون شکل با ظرفیت کمتر رم نسخه پایه گلکسی A6 و همچنین پردازنده مرکزی ضعیف تر آن ارتباط دارد. پس به طور کلی و در یک جمع‌بندی باید بگوییم که از نظر سیستم عامل و بستر نرم افزاری تنها تفاوت محسوس مابین دو گوشی گلکسی A8 و A6 مربوط به نسخه پیش فرض سیستم عاملی بود که روی دو گوشی نصب است و از این نظر گلکسی A6 نسبت به A8 برتری دارد که البته این موضوع با آپدیت سیستم عامل گوشی گلکسی A8 قابل رفع است. اما زمانی که ترکیب بستر نرم افزاری و سخت افزاری دستگاه در حین بکارگیری آن به عنوان یک مجموعه مستقل و یکپارچه وارد عمل شود، گلکسی A8 کمی بهتر از گوشی گلکسی A6 عمل می‌کند.

 

مقایسه گلکسی A6 با گلکسی A8 سامسونگ: پردازنده، رم و حافظه داخلی

یکی از مهمترین بخش های مقایسه گلکسی A6 با گلکسی A8 مربوط به پردازنده، رم و حافظه داخلی آن ها می‌شود. با توجه به اینکه گلکسی A8 باید نسبت به گلکسی A6 محصول رده بالاتری باشد، بنابراین انتظار داریم از این نظر برتری در آن مشاهده کنیم. در گوشی سامسونگ Galaxy A6 از تراشه اگزینوس 7870 استفاده شده که طی فرآیند 14 نانومتری تولید شده و خیلی تراشه جدیدی هم نیست. این تراشه از یک پردازنده مرکزی هشت هسته‌ای بهره می‌برد که هسته‌های پردازشگر آن از نوع Cortex-A53 هستند و فرکانس کاری 1.6 گیگاهرتزی را ارائه می‌کنند. همچنین پردازنده گرافیکی Mali-T830 MP1 هم در این گوشی وظیفه تجزیه و تحلیل داده های گرافیکی را بر عهده دارد. بنابراین همانطور که اشاره داشتیم تراشه اگزینوس 7870 تراشه خیلی جدید و قدرتمندی نیست و می‌توان روی آن به عنوان یک تراشه میان رده رو به بالا حساب باز کرد. گلکسی A6 از نظر رم و حافظه داخلی دو نسخه مختلف دارد. نسخه پایه این گوشی از رم 3 گیگابایتی بهره می‌برد و نسخه برتر آن به رم 4 گیگابایتی مجهز است. همچنین دستگاه از نظر حافظه داخلی هم شامل دو نسخه مختلف با ظرفیت های 32 و 64 گیگابایتی می‌شود که هر دوی آن ها قابلیت پشتیبانی از حافظه جانبی را دارند و با نصب رم میکرو اس دی (Micro SD) می‌توان فضای ذخیره سازی اطلاعات آن ها را تا سقف 256 گیگابایت افزایش داد. در نظر داشته باشید که ما در مقایسه گلکسی A6 با گلکسی A8 سامسونگ نسخه پایه هر دو گوشی را مورد ارزیابی قرار داده‌ایم، بنابراین گلکسی A6 که در بررسی ما مورد استفاده قرار گرفته رم 3 و حافظه داخلی 32 گیگابایتی داشته است.

 

مقایسه گلکسی A6 با A8

 

در سمت مقابل گلکسی A8 از تراشه جدیدتر و قدرتمندتری بهره می‌برد. تراشه بکار رفته در قلب این گوشی تراشه اگزینوس 7885 است که طی فرآیند 14 نانومتری تولید شده و یک پردازنده مرکزی هشت هسته‌ای دارد اما برخلاف تراشه اگزینوس 7870، هشت هسته پردازشگر آن از دو نوع مختلف هستند. چهار هسته پردازشگر این تراشه از نوع Cortex-A53 خواهند بود و فرکانس کاری 1.6 گیگاهرتزی را ارائه می‌کنند و چهار هسته دیگر آن از نوع Cortex-A73 هستند و فرکانس کاری 2.2 گیگاهرتزی را ارائه خواهند کرد. پردازنده گرافیکی Mali-G71 هم در این تراشه وظیفه تجزیه و تحلیل داده های گرافیکی را بر عهده دارد. بنابراین تراشه‌ای که در قلب گوشی گلکسی A8 مورد استفاده قرار گرفته به مراتب از تراشه‌ای که در گوشی گلکسی A6 بکار رفته جدیدتر و قدرتمندتر است. برخلاف گلکسی A6 گوشی گلکسی A8 از نظر رم شامل نسخه های مختلف نمی‌شود و فقط در یک نسخه و با تجهیز به رم 4 گیگابایتی روانه بازار شده است. دستگاه از نظر حافظه داخلی شامل دو نسخه می‌شود که به ترتیب ظرفیت های 32 و 64 گیگابایتی را ارائه می‌کنند. خوشبختانه این گوشی هم مثل برادر کوچک‌تر خودش از اتصال حافظه جانبی پشتیبانی به عمل می‌آورد و با نصب رم میکرو اس دی می‌توان فضای ذخیره سازی اطلاعات دستگاه را تا سقف 256 گیگابایت افزایش داد.

حالا وقتشه! اینو بخون ترفند هایی برای افزایش سرعت گوشی اندرویدی

پس اگر قرار باشد بر روی کاغذ مقایسه‌ای مابین وضعیت پردازنده، رم و حافظه داخلی نسخه پایه دو گوشی گلکسی A8 و A6 داشته باشیم باید بگوییم که از نظر پردازنده و رم برتری از آن گلکسی A8 خواهد بود و دو گوشی از نظر حافظه داخلی وضعیت یکسانی دارند. اما تجربه نشان داده که برای درک بهتر قدرت عملکرد گوشی ها نباید به آمار و ارقام روی کاغذ اعتماد کرد و باید بررسی را به صورت عملی انجام داد تا نقاط قوت و ضعف گوشی در عمل مشخص شوند. در مقایسه گلکسی A6 با گلکسی A8 ما سعی کردیم بازی های سنگینی مثل Asphalt 8، Dead Trigger 2 و PUBG Mobile را در هر دو گوشی نصب و اجرا کنیم و وضعیت عملکرد هر یک از دو گوشی را بعد از 15 دقیقه مورد اجرای بازی ارزیابی نماییم. در بررسی صورت گرفته مشخص شد که هر دو گوشی مذکور از پس نصب و اجرای بازی سنگین نام برده شده بر می‌آیند و بعد از 15 دقیقه همچنان بدون مشکل بازی های مذکور را اجرا می‌کنند اما در این شرایط بدنه گلکسی A6 با توجه به فلزی بودن بیشتر از بدنه گلکسی A8 داغ می‌شود. این امر سبب خواهد شد که سرعت خالی شدن شارژ باتری گوشی افزایش قابل ملاحظه‌ای پیدا کند، اما در گلکسی A8 سامسونگ این مسئله با شدت کمتری به وقوع می‌پیوندد. دو گوشی تقریبا تا 15 دقیقه قدرت اجرایی یکسانی داشتند اما از آن پس به تدریج در گلکسی A6 لگ، تاخیر و افت فریم هایی نمایان شد که کمی آزاردهنده بودند. بعد از خروج از بازی هم گلکسی A6 سامسونگ تا چند ثانیه تاخیر و لگ داشت اما این لگ و تاخیرها در گلکسی A8 به شکل بسیار کمتری رویت شدند.

 

مقایسه گلکسی A6 با A8

 

همچنین در مقایسه گلکسی A6 با گلکسی A8 مشخص شد که پر شدن حافظه داخلی هر دو گوشی می‌تواند منجر به کند شدن تدریجی عملکرد آن ها و بروز تاخیر و لگ در بستر نرم افزاری دستگاه شود. اگرچه شدت این لگ و تاخیرها باز هم در گلکسی A8 نسبت به A6 کمتر است اما با این حال توصیه می‌کنیم تا حد امکان از پر شدن حافظه هر دو گوشی مذکور جلوگیری کنید تا عملکرد روان بستر نرم افزاری آن ها حفظ شود. رم 3 و 4 گیگابایتی که به ترتیب در نسخه پایه دو گوشی گلکسی A6 و A8 بکار رفته‌اند هم به خوبی انجام مولتی‌تسکینگ را میسر می‌کنند و منجر به بهبود سرعت عملکرد هر دو دستگاه می‌شوند، اما طبیعتا رم 4 گیگابایتی گلکسی A8 در مقایسه با رم 3 گیگابایتی گلکسی A6 در برخی شرایط بازده بهتری خواهد داشت. پس اگر بخواهیم از نظر پردازنده، رم و حافظه داخلی جمع‌بندی از مقایسه گلکسی A6 با گلکسی A8 داشته باشیم باید بگوییم که هر دو گوشی کیفیتی قابل قبولی دارند اما مطمئنا گلکسی A8 به دلیل بهره‌مندی از رم بهتر و پردازنده قدرتمندتر بازده مطلوب تری هم در مقایسه با گوشی گلکسی A6 خواهد داشت.

 

مقایسه گلکسی A6 با گلکسی A8 سامسونگ: دوربین اصلی و سلفی

این روزها کاربران قبل از خرید گوشی به کیفیت عملکرد دوربین آن اهمیت زیادی می‌دهند و این موضوع به یکی از مهمترین معیارهای خیلی از افراد در انتخاب و خرید گوشی تبدیل شده است. هر دو گوشی گلکسی A8 و A6 از یک لنز دوربین 16 مگاپیکسلی نسبتا مشابه بهره می‌برند که دیافراگم F1.7 دارد و از قابلیت فوکوس خودکار مرحله‌ای (PDAF،HDR) و عکسبرداری پانوراما پشتیبانی می‌کند. یک چراغ فلش LED هم برای دوربین هر دو گوشی در نظر گرفته شده است. ما بررسی عملکرد دوربین اصلی گوشی های مذکور را با گلکسی A8 آغاز کردیم. دوربین اصلی این گوشی سرعت عکسبرداری خوبی دارد و در محیط های با نور مناسب عکس های بسیار زیبایی ضبط می‌کند. بنابراین اگر وضعیت نور محیط مناسب باشد با دوربین اصلی و 16 مگاپیکسلی گوشی Galaxy A8 می‌توانید عکس های بسیار خوبی ضبط کنید که شاید کیفیت آن ها از عکس هایی که با دوربین های دوگانه خیلی از گوشی های میان رده ضبط می‌شوند بیشتر باشد. طبیعتا چون لنز دوربین اصلی گوشی واحد است از قابلیت هایی مثل لایو فوکوس (Live Focus) پشتیبانی به عمل نمی‌آورد و بدین سبب نمی‌توانید با دوربین اصلی گوشی عکس های با پس زمینه تار ثبت نمایید. در محیط های کم نور کیفیت عملکرد دوربین اصلی گوشی افت چشمگیری خواهد داشت و عکس هایی که در محیط های تاریک مثل شب با دوربین اصلی گلکسی A8 ضبط می‌شوند حتی نصف کیفیت عکس هایی که در محیط های با نور مناسب توسط آن قابل ضبط هستند را هم ندارند.

در سمت مقابل دوربین اصلی  Galaxy A6هم وضعیت مشابهی دارد و از نظر سرعت عملکرد خیلی خوب است و در محیط های با نور مناسب عکس های خوبی ضبط می‌کند اما در محیط های کم نور افت کیفیت خواهد داشت و حتی چراغ فلش LED دستگاه هم نمی‌تواند کمک به سزایی برای بهبود عکس ها در این شرایط داشته باشد. در مقایسه گلکسی A6 با گلکسی A8 مشخص شد که واقعا دوربین اصلی این دو گوشی به نظر کاملا یکسان و مشابه بوده و از نظر عملکرد نقاط قوت و ضعف یکسانی دارند. پس به نظر می‌رسد که سامسونگ همان لنز دوربین 16 مگاپیکسلی که ابتدا در گلکسی A6 بکار برده بود را مجددا در گلکسی A8 بکار برده است. لازم به اشاره است که دوربین اصلی هر دو گوشی مذکور از ضبط ویدئو های فول اچ دی با فریم ریت 30 فریم در هر ثانیه پشتیبانی می‌کنند و به دلیل عدم بهره‌مندی از قابلیت تثبیت اپتیکال تصویر (OIS) خیلی برای فیلمبرداری حرفه‌ای مناسب نیستند. پس از نظر کیفیت عملکرد دوربین اصلی تقریبا تفاوتی مابین گلکسی A6 و A8 وجود ندارد.

 

مقایسه گلکسی A6 با A8

 

اما یکی از اصلی ترین تفاوت های مابین گلکسی A8 سامسونگ و گوشی گلکسی A6 مربوط به دوربین سلفی آن ها می‌شود. دوربین سلفی گلکسی A6 از یک لنز 16 مگاپیکسلی با دیافراگم F/1.9 تشکیل شده و یک چراغ فلش LED اختصاصی هم دارد که به موجب آن می‌توان حتی در محیط های کاملا تاریک هم عکس سلفی ضبط کرد یا از برقراری تماس های ویدئویی لذت برد. اما دوربین سلفی گلکسی A8 از دو لنز مختلف تشکیل می‌شود که به ترتیب 16 و 8 مگاپیکسلی هستند. هر دو لنز دوربین 16 و 8 مگاپیکسلی آن هم از دیافراگم F/1.9 بهره‌مند هستند. پس یکی از اصلی ترین تفاوت های مابین گلکسی A8 و A6 مربوط به دوربین سلفی آن ها می‌شود، اما گذشته از این تفاوت های عددی باید دید که از نظر عملی که چه تفاوت هایی مابین دوربین سلفی آن ها وجود خواهد داشت. دوربین سلفی و واحد گلکسی A6 عملکرد معمولی دارد و مثل دوربین اصلی آن کیفیتی قابل قبول را ارائه می‌کند. در محیط های با نور مناسب می‌توانید از دوربین سلفی گوشی برای ضبط عکس های با کیفیت استفاده کنید اما در محیط های کم نور کیفیت عملکرد دوربین سلفی گوشی افت می‌کند که در این شرایط قادر به بکارگیری چراغ فلش LED اختصاصی دوربین سلفی می‌شوید که البته خیلی منجر به بهبود شرایط نمی‌شود. متاسفانه دوربین سلفی گلکسی A6 مثل دوربین اصلی آن از قابلیت هایی مثل لایو فوکوس پشتیبانی نمی‌کند.

اما در سمت مقابل دوربین سلفی گلکسی A8 بستر حرفه‌ای‌تر و پیشرفته‌تری را برای عکسبرداری سلفی مهیا خواهد کرد که بدون تردید توجه شما را جلب می‌کند. با دوربین سلفی این گوشی در محیط های با نور مناسب عکس های بسیار عالی قابل ضبط هستند که کیفیت آن ها شاید از کیفیت دوربین اصلی دستگاه هم بیشتر باشد. در محیط های با نور کم شاهد افت کیفیت عملکرد دوربین سلفی گلکسی A8 خواهید بود اما مقدار این افت به قدری نیست که آزاردهنده باشد. از همه مهمتر اینکه دوربین سلفی این گوشی با توجه به بهره‌مندی از دو لنز و ساختاری که دارد از قابلیت لایو فوکوس پشتیبانی می‌کند و بدین سبب شما می‌توانید عکس های با پس زمینه تار جالب توجهی را با دوربین سلفی گوشی ضبط نمایید. پس اگر بخواهیم یک جمع‌بندی از وضعیت عملکرد دوربین اصلی و سلفی دو گوشی گلکسی A8 و A6 داشته باشیم باید بگوییم که دوربین اصلی هر دو گوشی کیفیت مشابهی دارند اما از نظر دوربین سلفی برتری مطلق از آن گلکسی A8 و دوبین سلفی دوگانه آن خواهد بود.

 

مقایسه گلکسی A6 با گلکسی A8 سامسونگ: باتری و شارژدهی

یکی دیگر از موضوعات مهمی که باید در مقایسه گلکسی A6 با گلکسی A8 به آن پرداخته شود مربوط به توان شارژدهی باتری و سرعت شارژ مجدد آن در دو گوشی مذکور است. ظرفیت باتری هر دو گوشی نام برده شده یکسان خواهد بود، یعنی هم گلکسی A6 و هم گلکسی A8 یک باتری با ظرفیت مشابه دارند. باتری که در این دو گوشی بکار رفته 3000 میلی آمپر ساعتی و از نوع لیتیوم یونی و جدانشدنی است. با توجه به اینکه صفحه نمایش گوشی Galaxy A6 در مقایسه با گوشی گلکسی A8 رزولوشن کمتری دارد و برخی ویژگی های سخت افزاری آن نظیر رم و فرکانس کاری هسته‌های پردازشگر هم ضعیف‌تر از Galaxy A8 هستند، انتظار داریم که باتری 3000 میلی آمپر ساعتی گوشی A6 بازده بهتری در مقایسه با باتری گلکسی A8 داشته باشد. اما در عمل اینطور نبوده و نتیجه جالبی از مقایسه وضعیت عملکرد باتری دو گوشی مذکور به ثبت رسیده است. در حالت عادی باتری هر دو گوشی نام برده شده تقریبا بازده یکسانی دارد و با یک بار شارژ حدودا یک روز انرژی مورد نیاز دستگاه را تامین می‌کند. البته این شرایط مربوط به زمانی می‌شود که کاربر خیلی از گوشی استفاده نکند و برای انجام کارهای روزمره آن را بکار گیرد. طبیعتا با افزایش میزان بکارگیری گوشی، سرعت خالی شدن شارژ باتری هم افزایش پیدا می‌کند. پس در یک حالت کلی بازده و توان شارژدهی باتری هر دو مورد نظر شرایط یکسانی دارد اما در بررسی های دقیق تر و جزئی‌تر مشخص شد که باتری گلکسی A8 قدرت شارژدهی بهتری نسبت به باتری گلکسی A6 ارائه می‌کند!

 

مقایسه گلکسی A6 با A8

 

زمانی که ما تست دوام باتری را روی دو گوشی در حالتی اجرا کردیم که چندین اپلیکیشن و بازی پشت سر هم در دستگاه اجرا می‌شدند و این روند تکرار می‌شد، باتری گلکسی A8 توانست حدود 9.5 ساعت انرژی مورد نیاز دستگاه را تامین کند. این موضوع در حالی بود که باتری گلکسی A6 در شرایط مشابه و تست صورت گرفته توانست 8.5 ساعت انرژی مورد نیاز دستگاه را تامین نماید. بنابراین به نظر می‌رسد در شرایط سخت و زمانی که از گوشی استفاده زیادی به عمل آید، باتری گلکسی A8 عملکرد بهتری در مقایسه با باتری گلکسی A6 داشته باشد. دلیل این مسئله احتمالا با بهینه‌تر بودن عملکرد تراشه اگزینوس 7885 بکار رفته در گوشی سامسونگ Galaxy A8 ارتباط دارد. بنابراین در یک جمع‌بندی کلی باید گفت که باتری سامسونگ گلکسی A8 کمی بهتر از باتری گلکسی A6 عمل می‌کند.

حالا وقتشه! اینو بخون 7 نکته مهم برای شارژ صحیح باتری موبایل

اما سرعت شارژ مجدد باتری دو گوشی مورد نظر چگونه است؟ قبل از هر چیز باید بگوییم که گلکسی A8 از قابلیت شارژ سریع پشتیبانی می‌کند اما گلکسی A6 از این ویژگی بهره‌مند نیست! بنابراین مطمئنا باتری گوشی گلکسی A8 در مقایسه با گلکسی A6 سرعت شارژ بالاتری خواهد داشت، اما این تفاوت سرعت شارژ تا چه اندازه قابل درک خواهد بود؟ در بررسی که ما انجام دادیم باتری گوشی A8 به لطف بهره‌مندی از قابلیت شارژ سریع طی مدت زمان 100 دقیقه از صفر تا 100 درصد شارژ شد که مدت زمان بسیار خوب و قابل قبولی برای فول شارژ شدن یک باتری 3000 میلی آمپر ساعتی است. اما در سمت مقابل باتری گلکسی A6 برای فول شارژ شدن مدت زمانی در حدود 135 دقیقه را لازم داشته که مدت زمان نسبتا زیادی است! پس باتری گلکسی A6 برای فول شارژ شدن چیزی در حدود 35 دقیقه کندتر از باتری گلکسی A8 عمل می‌کند. در یک جمع‌بندی کلی باید گفت که از نظر باتری برتری مقایسه به طور کامل از آن گوشی سامسونگ Galaxy A8 خواهد بود. پس اگر به قدرت شارژدهی باتری و سرعت شارژ مجدد آن اهمیت می‌دهید، گلکسی A8 گزینه خرید بهتری در مقایسه با گوشی گلکسی A6 محسوب می‌شود.

 

مقایسه گلکسی A6 با گلکسی A8 سامسونگ: قیمت و ارزش خرید

بی‌شک یکی از مهمترین عواملی که می‌تواند در تصمیم هر فرد برای خرید یک گوشی تاثیرگذار باشد مربوط به قیمت دستگاه می‌شود. نسخه پایه گوشی سامسونگ گلکسی A6 که از رم 3 و حافظه داخلی 32 گیگابیتی بهره می‌برد هم اکنون (10 اسفند 97) در بازار قیمتی در حدود 3 میلیون و 200 هزار تومان دارد. این موضوع در حالی است که نسخه پایه گوشی گلکسی A8 با رم 4 و حافظه داخلی 64 گیگابایتی در قیمتی در حدود 5 میلیون و 700 هزار تومان را ارائه می‌کند. بنابراین از نظر قیمت گوشی گلکسی A6 مقرون به صرفه‌تر از گلکسی A8 است. با توجه به تفاوت های نه چندان زیادی که مابین این دو گوشی وجود دارد، می‌توان گفت که گوشی Galaxy A6 ارزش خرید بیشتری در مقایسه با Galaxy A8 خواهد داشت. شاید اگر قیمت گلکسی A8 سامسونگ حدود 1 میلیون تومان گران تر از گلکسی A6 بود، ارزش خرید بیشتری در مقایسه با این گوشی پیدا می‌کرد اما طبیعتا اختلاف قیمت 2.5 میلیون تومانی آن با گوشی A6 چندان توجیه‌پذیر نیست. پس اگر به ارزش خرید و قیمت اهمیت می‌دهید، گوشی سامسونگ گلکسی A6 گزینه خرید بهتری است.

 

مقایسه گلکسی A6 با A8

 

جدول مقایسه 

 

گلکسی A8 گلکسی A6  

آلومینیومی

استاندارد ضد آب IP68

8.4 در 70.6 در 149.2 میلیمتر

172 گرم

آلومینیومی

7.7 در 70.8 در 149.9 میلیمتر

159 گرم

طراحی ظاهری

سوپر آمولد

رزولوشن 2220 در 1080 پیکسل

نمایشگر همیشه روشن

سوپر آمولد

رزولوشن 1480 در 720 پیکسل

صفحه نمایش

اندروید 8 اوریو

رابط کاربری سامسونگ اکسپرینس

اندروید 7.1.1 نوقا

رابط کاربری سامسونگ اکسپرینس

سیستم عامل

تراشه اگزینوس 7885

پردازنده گرافیکی Mali-G71

تراشه اگزینوس 7870

پردازنده گرافیکی Mali-T830 MP1

پردازنده مرکزی و گرافیکی
32 و 64 گیگابایت 32 و 64 گیگابایت حافظه داخلی
4 گیگابایت 3 و 4 گیگابایت حافظه رم
16 مگاپیکسل 16 مگاپیکسل دوربین اصلی
دو لنز 16 و 8 مگاپیکسلی 16 مگاپیکسل دوربین سلفی

3000 میلی آمپر ساعت لیتیوم یونی

قابلیت شارژ سریع

3000 میلی آمپر ساعت لیتیوم یونی باتری و شارژدهی
5 میلیون و 700 در زمان تدوین مطلب 3 میلیون و 200 در زمان تدوین مطلب ارزش خرید

 

نتیجه‌گیری

همان طور که مشاهده کردید در این مقاله اختصاصی به مقایسه گلکسی A6 با گلکسی A8 پرداختیم. هر دو گوشی نام برده شده از یک خانواده مشترک محصولات سامسونگ هستند و کیفیت ساخت خوبی دارند. شاید خیلی از ویژگی های این دو گوشی شبیه به هم یا بسیار نزدیک به هم باشند اما در برخی زمینه ها گلکسی A8 برتری های نسبی در مقایسه با گلکسی A6 دارد. با این حال به عقیده ما مقدار برتری های سخت افزاری گوشی A8 به قدری نیست که اختلاف قیمت مابین این دو گوشی را توجیه کند. پس اگر به قیمت و ارزش خرید اهمیت می‌دهید، گلکسی A6 گزینه خرید بهتری برایتان خواهد بود اما اگر به سخت افزار اهمیت دهید، گلکسی A8 برایتان به گزینه خرید بهتر تبدیل می‌شود.