روش‌های افزایش عمر باتری گوشی هوشمند

آموزش و ترفندها 04 اسفند 1397 علی مظفری

روش‌های افزایش عمر باتری گوشی هوشمند

یکی از مشکلات رایج کاربران گوشی‌های هوشمند مربوط به اتمام سریع شارژ باتری می‌شود و بسیاری از کاربران به دنبال ترفندها و روش‌های افزایش طول عمر باتری گوشی خود هستند. از این رو قصد داریم در این مقاله به معرفی روش‌های افزایش عمر باتری گوشی هوشمند بپردازیم. با ما همراه باشید.

 

مقدمه‌ای در رابطه با افزایش عمر باتری گوشی

یکی از مهم‌ترین عوامل تعیین کننده در هنگام خرید یک گوشی هوشمند جدید مربوط به ظرفیت باتری می‌شود. خوشبختانه امروزه با پیشرفت تکنولوژی، ظرفیت و طول عمر باتری‌ گوشی‌های هوشمند نسبت به قبل افزایش چشم گیری داشته است. با این وجود به مرور زمان و با کاهش طول عمر باتری، اکثر کاربران گوشی‌های هوشمند با مشکل اتمام سریع شارژ مواجه خواهند شد. به همین دلیل در این مقاله اختصاصی قصد داریم روش‌های افزایش عمر باتری گوشی هوشمند را خدمتتان معرفی کنیم. بنابراین اگر به دنبال روش‌ها و ترفندهای بهبود طول عمر باتری گوشی خود هستید، تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

 

فعال سازی قابلیت Power Saving

قابلیت Power Saving به صورت اختصاصی به منظور بهینه سازی مصرف باتری ارائه شده است. بنابراین شما می‌توانید با فعال سازی قابلیت مذکور، مصرف شارژ باتری را به حداقل رسانده و یا به اصطلاح طول عمر باتری گوشی خود را افزایش دهید. به منظور فعال سازی این قابلیت در گوشی‌های اندرویدی تنها کافیست به بخش Device Maintenance در Settings مراجعه کرده و گزینه Battery را لمس کنید. سپس با انتخاب گزینه MID قابلیت Power Saving برایتان فعال خواهد شد.

 

راه های افزایش عمر باتری

 

جلوگیری از داغ شدن گوشی

از دیگر روش‌های افزایش عمر باتری گوشی می‌توان به خنک نگه داشتن آن اشاره کرد. گرما یکی از اصلی‌ترین دلایل افت کیفیت و کاهش طول عمر باتری‌های لیتیوم یونی محسوب می‌شود. بنابراین با جلوگیری از داغ شدن بیش از اندازه گوشی می‌توان به افزایش طول عمر باتری آن کمک کرد. اجرای اپلیکیشن‌ها و بازی‌های سنگین، اتصال طولانی مدت گوشی به شارژر و غیره موجب داغ شدن بدنه گوشی خواهند شد.

 

حالا وقتشه! اینو بخون جلوگیری از داغ شدن آیفون با چند ترفند کارآمد

غیر فعال سازی وای فای و بلوتوث

همانطور که احتمالاً مطلع هستید، فعال بودن وای فای (wifi) و بلوتوث در گوشی موجب افرایش مصرف شارژ باتری خواهد شد. بنابراین هنگامی که نیازی به استفاده از این دو قابلیت ندارید، توصیه می‌کنیم نسبت به غیر فعال سازی آن‌ها اقدام کنید. غیر فعال سازی وای فای و بلوتوث یکی از موثرترین روش‌های افزایش عمر باتری گوشی به شمار می‌رود.

 

چگونه باتری گوشی را قوی کنیم

 

غیر فعال سازی موبایل دیتا

استفاده از اینترنت سیم کارت و یا فعال سازی موبایل دیتا مصرف شارژ بسیار بالایی دارد. بنابراین اگر قصد دارید طول عمر باتری گوشی خود را افزایش دهید، پیشنهاد می‌کنیم تا حد امکان از وای فای جهت اتصال به اینترنت استفاده کنید. چرا که استفاده از وای فای مصرف شارژ کمتری نسبت به فعال سازی موبایل دیتا دارد. اگر از موبایل دیتا جهت دسترسی به اینترنت استفاده می‌کنید، پیشنهاد می‌کنیم به مطالعه دو مقاله "ترفندهای کاهش مصرف اینترنت در آیفون" و "آموزش روش‌های مدیریت و کاهش مصرف حجم اینترنت در اندروید" بپردازید.

 

مراقبت از باتری گوشی

 

قرار دادن گوشی در حالت پرواز

حالت پرواز و یا Airplane Mode از کاربردی‌ترین قابلیت‌های گوشی‌های هوشمند محسوب می‌شود. با فعال سازی این حالت، تمام قابلیت‌های ارتباطی گوشی از جمله وای فای، بلوتوث، موبایل دیتا و غیره غیر فعال خواهند شد که این موضوع موجب افزایش عمر باتری گوشی می‌شود. بنابراین هنگامی به قابلیت‌های ارتباطی گوشی خود نیازی ندارید، با فعال سازی حالت پرواز می‌توانید در مصرف باتری صرفه جویی کنید.

 

روش‌های افزایش عمر باتری گوشی هوشمند

 

کاهش روشنایی صفحه نمایش

روشنایی بیش از اندازه صفحه نمایش از دلایل اتمام سریع شارژ باتری محسوب می‌شود. چرا که امروزه اکثر گوشی‌های هوشمند از صفحه نمایش‌های بزرگ با رزولوشن بالا بهره می‌برند. از این رو مصرف شارژ باتری بیشتری نیز دارند. بنابراین با کاهش روشنایی صفحه نمایش، طول عمر باتری گوشی نیز افزایش خواهد یافت.

 

روش صحیح شارژ باتری موبایل

 

غیر فعال سازی قابلیت Auto Brightness

گوشی‌های هوشمند از قابلیتی تحت عنوان Auto Brightness بهره می‌برند که در صورت فعال بودن آن، روشنایی و یا نور صفحه نمایش به‌طور خودکار تنظیم خواهد شد. فعال بودن قابلیت مذکور موجب افزایش مصرف شارژ باتری می‌شود. بنابراین با غیر فعال کردن قابلیت Auto Brightness می‌توانید عمر باتری گوشی خود را افرایش دهید.

 

افزایش عمر باتری های لیتیوم پلیمری گوشی

 

حذف اپلیکیشن‌های فعال در پس زمینه

بسیاری از اپلیکیشن‌ها نظیر تلگرام، واتساپ، اینستاگرام و غیره با فعال بودن در پس زمینه گوشی به طور مداوم در حال آپدیت و به روز رسانی اطلاعات خود هستند. این موضوع بر روی میزان مصرف شارژ باتری تاثیر مستقیم دارد. چرا که این اپلیکیشن‌ها با استفاده از اینترنت و آپدیت اطلاعات خود، مصرف شارژ باتری را افزایش می‌دهند. بنابراین حذف اپلیکیشن‌های فعال در پس زمینه یکی از روش‌های افزایش عمر باتری گوشی محسوب می‌شود.

 

حالا وقتشه! اینو بخون نقد و بررسی Galaxy A70 سامسونگ: صفحه نمایش بزرگ و زیبا

غیر فعال سازی قابلیت Location

تمامی گوشی‌های هوشمند از قابلیت Location بهره می‌برند و در بسیاری از شرایط از جمله اشتراک گذاری موقعیت مکانی و یا مسیر یابی، فعال سازی آن ضروری خواهد بود. از طرف دیگر در صورت فعال بودن قابلیت مذکور مصرف شارژ باتری نیز افزایش خواهد یافت. بنابراین پیشنهاد می‌کنیم تنها در صورت لزوم این قابلیت را فعال نموده و از فعال نگه داشتن آن به صورت دائم خودداری کنید.

 

روش‌های افزایش عمر باتری گوشی هوشمند

 

غیر فعال سازی قابلیت Background App Refresh

گوشی‌های هوشمند شامل قابلیتی تحت عنوان Background App Refresh می‌شوند که در صورت فعال بودن آن، اپلیکیشن‌های فعال در پس زمینه گوشی به اینترنت دسترسی خواهند داشت و به طور دائم اطلاعات خود را آپدیت می‌کنند. بنابراین افزایش عمر باتری گوشی هوشمند با غیر فعال سازی این قابلیت امکان پذیر خواهد بود.

 

بهترین روش‌های افزایش عمر باتری گوشی هوشمند

 

غیر فعال کردن ویجت‌ها و انیمیشن‌ها

ویجت‌های فعال و یا انیمیشن‌های گوشی در مصرف شارژ باتری نقش مهمی دارند. همچنین جلوه‌های بصری نظیر والپیپرهای لایو (live wallpapers) و یا زنده نیز می‌توانند موجب مصرف بیش از اندازه شارژ باتری گوشی شما شوند. بنابراین توصیه می‌کنیم جهت کاهش مصرف شارژ باتری تا حد امکان از والپیپرهای لایو استفاده نکنید و ویجت‌های و انیمیشن‌های فعال گوشی خود را به حداقل برسانید.

 

حذف اپلیکیشن‌های غیر ضروری و پر مصرف

یکی دیگر از روش‌های افزایش عمر باتری گوشی های هوشمند مربوط به حذف اپلیکیشن‌های غیر ضروری و پر مصرف می‌شود. در صورت تمایل به شناسایی اپلیکیشن‌های پر مصرف و بررسی میزان باتری مصرف شده توسط اپلیکیشن‌ها تنها کافیست به بخش Battery در Settings گوشی خود مراجعه کنید. بدین ترتیب لیستی از اپلیکیشن‌های نصب شده بر روی گوشی به همراه میزان مصرف باتری برایتان نمایان خواهد شد. پس از بررسی این لیست، می‌توانید نسبت به حذف اپلیکیشن‌های پر مصرف اقدام نموده و طول عمر باتری گوشی خود را افزایش دهید.

 

روش‌های افزایش عمر باتری گوشی هوشمند

 

حالا وقتشه! اینو بخون نقد و بررسی ردمی 9 شیائومی | Xiaomi Redmi 9

تنظیم زمان خاموش شدن صفحه نمایش

تنظیم و کم کردن زمان خاموش شدن صفحه نمایش از دیگر روش‌های افرایش عمر باتری گوشی به حساب می‌آید. به طور قطع هر چه زمان روشن ماندن صفحه نمایش گوشی شما کمتر باشد، مصرف شارژ باتری نیز کاهش می‌یابد. همچنین شما می‌توانید پس از اتمام کار با گوشی، با فشردن دکمه پاور و خاموش کردن صفحه نمایش در مصرف شارژ باتری صرفه جویی کنید.

 

روش‌های افزایش عمر باتری گوشی هوشمند

 

غیر فعال کردن ویبره

غیر فعال کردن ویبره گوشی تاثیر به سزایی در افزایش عمر باتری خواهد داشت. بر طبق بررسی‌های انجام شده، ویبره نسبت به زنگ خوردن گوشی مصرف شارژ بالاتری دارد. بنابراین توصیه می‌کنیم در صورت امکان از قرار دادن گوشی بر روی حالت ویبره خودداری کنید.

حالا وقتشه! اینو بخون 13 روش تقویت و افزایش شارژدهی باتری آیفون در iOS 13

تعویض باتری گوشی

در صورتی که پس از استفاده از روش‌های ذکر شده در فوق، همچنان با مشکل اتمام سریع شارژ باتری گوشی مواجه هستید پیشنهاد می‌کنیم نسبت به تعویض باتری اقدام نمایید. همانطور که در قسمت مقدمه این مقاله نیز به آن اشاره داشتم، به مرور زمان ظرفیت باتری گوشی‌های هوشمند کاهش پیدا خواهد کرد و در نهایت نیاز به تعویض باتری خواهید داشت.

 

جمع‌بندی

همانطور که مشاهده کردید در این مقاله به معرفی روش‌های افزایش عمر باتری گوشی هوشمند پرداختیم. بنابراین شما می‌توانید با به کار گیری هر یک از روش‌های ذکر شده در این مقاله، نسبت به افزایش طول عمر باتری گوشی خود اقدام نموده و مصرف شارژ باتری را به حداقل برسانید. چنانچه با سایر روش‌های افزایش عمر باتری گوشی آشنایی دارید، آن را از طریق بخش نظرات با ما به اشتراک بگذارید.